Stiri

Câteva știri din lumea filmului românesc (8 – 14 ianuarie 2018)

Știrile săptămânii: „Soldații. Poveste din Ferentari”, în competiția Bright Future a Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam; „Jumanji: Aventura în junglă” – lider absolut de box-office în vacanța de sărbători; Peste 20 de filme în cursa pentru Cel mai bun film românesc la Premiile Gopo 2018 – Încep înscrierile pentru filmele de scurtmetraj și documentar; One World Romania 11. Get Real!

„Soldații. Poveste din Ferentari”, în competiția Bright Future a Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam

„Soldații. Poveste din Ferentari”, debutul în lungmetraj al regizoarei Ivana Mladenovic, a fost selectat în competiția Bright Future a Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam, care va avea loc în perioada 24 ianuarie – 4 februarie.

Filmul, o coproducție România – Serbia, va concura cu 47 de pelicule din țări ca Statele Unite, Germania, Suedia și Franța pentru premiul în valoare de 10.000 de euro al secțiunii dedicate tinerilor cineaști.

Lungmetrajul, adaptare liberă a romanului omonim scris de Adrian Schiop și apărut la editura Polirom în 2013, va fi lansat în cinematografele românești luna viitoare, pe 2 februarie.

Filmul – care a avut premiera mondială în 2017 în cadrul secțiunii „Discovery” a Festivalului Internațional de Film de la Toronto și pe cea europeană în competiția oficială a Festivalului de la San Sebastián, unde a fost recompensat cu o mențiune specială a juriului Premios Sebastiane – spune povestea lui Adi, un antropolog în vârstă de 40 de ani, părăsit de curând de iubita lui, care se mută în Ferentari pentru a documenta un doctorat despre manele. Acolo, îl întâlneşte pe Alberto, un rom sărac, fost puşcăriaş, care promite să îl ajute să cunoască cântăreţi. Destul de repede, cei doi încep o relaţie. Când banii se termină, amândoi se trezesc captivi într-un apartament în care se iubesc sincer şi se folosesc unul de altul.

Pelicula a mai fost selectată în competiții ale Filmfest Hamburg, Central and Eastern European Film Festival Luxemburg (CinEast), Reykjavik International Film Festival și CPH PIX. În octombrie 2017, ea a fost recompensată cu Prix Découverte la cea de-a 32-a ediție a Festivalului Internațional de Film Francofon de la Namur.

Presa internațională de specialitate l-a considerat un debut „în forță”, „un excelent moment al cinematografiei românești”. Ziarul El Mundo a titrat că „Soldații. Poveste din Ferentari” este sincer și îndrăzneț. „Contează nu atât de mult partea dură care se vede, ci delicatețea care se intuiește. Aici camera de filmat a lui Mladenovic ridică un univers. Este vorba despre o lume murdară care, așa cum este de imaginat, lasă urme. De neșters”.

Scenariul este semnat de Ivana Mladenovic şi Adrian Schiop, imaginea – de Luchian Ciobanu, montajul a fost realizat de Cătălin Cristuţiu, costumele – de Maria Pitea, de scenografie a fost responsabil Adrian Cristea, iar de machiaj – Maria Andreescu. Producători sunt Ada Solomon, Jelena Mitrovic (Serbia), Cassandre Warnauts şi Jean Yves Roubin (Belgia).

„Soldaţii. Poveste din Ferentari” este o producţie Hi Film Productions (România) în coproducţie cu Film House Bas Celik (Serbia) şi Frakas Productions (Belgia), cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Film Center Serbia, Ministerul Culturii şi Informaţiei Serbia, Tax Shelter of Belgian Federal Government, Casa Kafka Pictures prin Belfius şi Eurimages. A fost finanţat de Proximus Belgia şi Living Pictures Serbia, dezvoltat în cadrul Transilvania Pitch Stop, Cinelink Sarajevo şi cu sprijinul Mobra Film.

„Soldaţii. Poveste din Ferentari” este distribuit la nivel internaţional de Beta Cinema, iar în România, de microFILM.


„Jumanji: Aventura în junglă” – lider absolut de box-office în vacanța de sărbători

În vacanța de iarnă, românii au preferat „Jumanji: Aventura în junglă” – un film de aventură pentru întreaga familie. Acesta nu doar că a atras 94.477 spectatori și încasări de 2.131.370 lei în weekend-ul de lansare (29-31 decembrie 2017), dar s-a menținut pe primul loc și între 5-7 ianuarie a.c., cu 87.048 spectatori și încasări de 2.000.229 lei, ceea ce-l face lider detașat în box-office-ul național pentru al doilea week-end consecutiv. Totodată, același distribuitor, InterComFilm Distribution, ocupă și locul secund în clasament, cu thrillerul “Insidious The Last Key”, care a cumulat 38.748 de spectatori și încasări de 727.671 lei.

O comedie de acțiune 3D, cu efecte speciale din plin, “Jumanji: Welcome to the Jungle” / “Jumanji: Aventura în junglă” duce la un nou nivel povestea din primul film “Jumanji” (1995), care a încântat generații de cinefili din întreaga lume.

Aflați la “detenție”, patru adolescenți foarte diferiți, colegi de liceu, primesc sarcina de a face curățenie într-un depozit plin de vechituri al liceului. Așa descoperă, pe o veche consolă video, un joc necunoscut, “Jumanji”, și decid să-l încerce. Nici prin gând nu le trece însă ce urmează să se întâmple! Odată ce-și aleg personajele din joc, sunt absorbiți în lumea Jumanji și se transformă în acele personaje: Spencer cel emotiv, sensibil și alergic la orice devine Dr. Smolder Bravestone, neînfricat arheolog și explorator (interpretat de Dwayne “The Rock” Johnson); Bethany, vedeta școlii, obsedată de propria imagine, se transformă în doctorul Shelly Oberon, expert în cartografie, arheologie și paleontologie – un bărbat rotofei, între două varste (Jack Black), atleticul Fridge intră în pielea lui Franklin “Moose” Finbar – expert în zoologie și armament, dar de talia lui Kevin Hart, iar Martha cea intelectuală și brutal de sinceră, o prezență cam ștearsă, devine luptătoarea de arte marțiale Ruby Roundhouse (Karen Gillan).

Jocul conferă fiecăruia dintre cei patru protagoniști atât abilități speciale, cât și slăbiciuni, așa că, pentru a-și duce cu bine misiunea la capăt, eroii trebuie să-și folosească atuurile cu băgare de seamă pentru a depăși pericolele întâmpinate, mai ales că au doar trei vieți, inamicii îi urmăresc îndeaproape, iar „colegii” de aventură se mai țin și de farse. Pentru a scăpa cu viață, sunt nevoiți să se autodepășească și să se ajute reciproc. Altfel, riscă să rămână blocați pentru totdeauna în lumea Jumanji! Cum se descurcă vedeți la cinema, în “Jumanji: Aventura în junglă”. În alte roluri îi veți recunoaște pe Nick Jonas (alias Alex, un băiat captiv de 20 de ani în lumea jocului Jumanji) și Bobby Cannavale, care-l interpretează pe maleficul Van Pelt, liderul unei temute găști de bandiți.

Producție Matt Tolmach / Seven Bucks, prezentată de Columbia Pictures și distribuită de InterComFilm Distribution, noul “Jumanji: Welcome to the Jungle” / “Jumanji: Aventura în junglă” are o durată de 119 minute și este recomandat pentru audiență generală. Regia îi aparține lui Jake Kasdan, iar scenariul este realizat de Chris Mckenna & Erik Sommers și Scott Rosenberg & Jeff Pinkner, după o poveste de Chris Mckenna, inspirată, la rândul ei, de cartea Jumanji a lui Chris Van Allsburg.


Peste 20 de filme în cursa pentru Cel mai bun film românesc la Premiile Gopo 2018. Încep înscrierile pentru filmele de scurtmetraj și documentar

Gala Premiilor Gopo, cel mai important eveniment ce recompensează realizările anuale ale cinematografiei autohtone a ajuns la cea de-a XII-a ediție și va avea loc în martie 2018, la București.

Anul acesta, peste 20 de filme documentare și de ficțiune lansate în cinema în 2017 sunt eligibile pentru a fi jurizate şi nominalizate la Premiile Gopo 2018. Sunt considerate eligibile pentru a fi nominalizate filmele româneşti produse în România sau realizate în regim de co-producţie, dar cu participare majoritar românească, care au avut premiera pe marile ecrane din România în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie a anului precedent şi au beneficiat de cel puţin o săptămână de difuzare cinematografică, în săli de cinema, cu acces pe bază de bilet.

Printre filmele eligibile la titlul pentru Cel mai bun film românesc al anului 2017 se numără ”Ana, mon amour”, câștigătorul Ursului de Argint pentru cea mai bună contribuție artistică la Berlinale, ”Fixeur”, propunerea României la Premiile Oscar, filme cu success la public precum ”Octav”, ”Ghinionistul”, ”6,9 pe scara Richter”, ”Hawaii” sau ”Un pas în urma serafimilor”. În lista filmelor eligibile se regăsesc anul acesta 4 documentare lansate în 2017: ”Planeta Petrila”, ”Țara moartă”, ”Ouăle lui Tarzan” și ”Lovesc, deci exist”. Lista completă a filmelor eligibile se regăsește pe www.premiilegopo.ro.

În cazul filmelor eligibile la categoriile Cel mai bun film documentar și Cel mai bun scurtmetraj de ficţiune, înscrierea filmului de către producători este obligatorie, pentru ca acestea să fie luate în considerare de către juriul care va decide nominalizările. Înscrierile pentru cea de-a 12-a ediție a Premiilor Gopo au loc în perioada 10-25 ianuarie 2018.

Producătorii şi realizatorii de film documentar sau scurtmetraj din România sunt invitaţi să completeze fișa tehnică disponibilă pe site-ul oficial www.premiilegopo.ro şi să o trimită în format electronic, împreună cu link-ul de vizualizare a filmului, pe adresa de email:  alexandra.boghiu@premiilegopo.ro

Nominalizările la toate categoriile vor fi stabilite de un juriu de preselecţie format din profesioniști din domeniu. După anunţul nominalizărilor (cu o lună înaintea Galei), peste 450 de profesionişti activi din toate domeniile industriei de film româneşti vor fi invitaţi să voteze pentru desemnarea câştigătorilor trofeelor din acest an, prin intermediul unui mecanism de vot asigurat de prestigioasa firmă de audit şi consultanţă PwC România, cu care organizatorii Premiilor Gopo au demarat un parteneriat încă din 2011.

Regulamentul evenimentului şi fişa tehnică se găsesc pe site-ul oficial www.premiilegopo.ro

Lista producțiilor de lungmetraj care vor fi luate în considerare pentru nominalizările la Premiile Gopo 2018 o găsiți în atașament.

După modelul celebrelor gale din domeniul cinematografiei europene Goya, Cesar sau BAFTA, Premiile Gopo recompensează anual performanțele cineaștilor români.

În 2017, „Sieranevada”, filmul cu cele mai multe nominalizări, și-a adjudecat șase statuete, printre care cele mai importante trofee ale serii: „Cel mai bun film”, „Cel mai bun regizor” (Cristi Puiu), „Cel mai bun scenariu” (Cristi Puiu), „Cea mai bună actriță în rol principal” (Dana Dogaru), „Cea mai bună actriță în rol secundar” (Ana Ciontea) și „Cel mai bun montaj” (Letiția Ștefănescu, Ciprian Cimpoi).

Șase trofee Gopo a câștigat și „Câini”, filmul regizat de Bogdan Mirică: „Premiul pentru cel mai bun film de debut”, „Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal”, premiu oferit de Audi România,(Gheorghe Visu), „Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar” (Vlad Ivanov), „Premiul pentru cea mai bună imagine” (Andrei Butică), „Premiul pentru cea mai bună muzică originală” (Codrin Lazăr, Sorin Romanescu), „Premiul pentru cel mai bun sunet” (Sam Cohen, Sebastian Zsemlye, Herve Buirette).

Un trofeu Gopo pentru „Cea mai bună imagine”, acordat lui Marius Panduru, a fost adjudecat și de pelicula „Inimi cicatrizate”. Filmul lui Radu Jude a mai câștigat alte trei statuete la categoriile: „Cele mai bune decoruri”, „Cele mai bune costume” și „Cel mai bun machiaj și cea mai bună coafură”.

„Doar o răsuflare”, filmul regizat de Monica Lăzurean-Gorgan, a câștigat trofeul pentru „Cel mai bun documentar” iar premiul pentru „Cel mai bun scurtmetraj” a fost câșțigat de „4:15 P.M. Sfârșitul lumii” (regia Cătălin Rotaru, Carmen Virginia Șarga).

Trofeul „Tânără Speranță” a fost câștigat de producătoarea filmului „Ilegitim”, Anamaria Antoci.

La categoria Cel mai bun film european, voturile profesioniștilor din cinematografie și ale criticilor de film au mers către„Fiul lui Saul”/ „Saul Fia”, distribuit în România de Transilvania Film.

Gala Premiilor Gopo 2018 – ediția a 12-a este organizată de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei și Babel Communications.


One World Romania 11. Get Real!

Cea de-a 11-a ediție a Festivalului Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania are loc între 16 și 25 martie 2018 la București. Timp de 10 zile, drepturile omului  în cinema și nu numai, la CinemaPRO, Cinemateca Eforie, Cinemateca Union, Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului, ARCUB, Rezidența BRD Scena 9 și la Muzeul Național de Artă ContemporanăHub-ul central al Festivalului One World Romania 11 va fi organizat la ARCUB Gabroveni, unde vor avea loc mai multe evenimente speciale, în completarea proiecțiilor din Sala Mare. Abonamentele generale și cele de 5 intrări au fost deja puse în vânzare pe site-ul partenerilor de la Eventbook.

După 10 ediții de succes, festivalul are echipa îmbogățită, o echipă cu o abordare proaspătă, atât în selecția documentarelor, cât și în comunicarea și identitatea vizuală a festivalului. Pentru ediția cu numărul 11 festivalul se va extinde semnificativ față de anii trecuți – vom crește numărul zilelor de la 7 la 10 și al documentarelor din selecție la peste 70. Vom avea un număr total de 180 de proiecții în cele 8 cinematografe și locații partenere și peste 100 de invitați din țară și din străinătate prezenți la discuții cu publicul și în cadrul evenimentelor conexe.

GET REAL în 2018!

„GET REAL!” este mesajul One World Romania în anul centenarului. Ne dorim ca în această perioadă poluată de preconcepții și minciuni să ne antrenăm sinceritatea și gândirea critică. Documentarele și evenimentele pregătite de One World Romania propun o excursie în afara zonei noastre de comfort, dincolo de granițele mistificării trecutului.

„Imaginea ediției a 11-a recreează tabloul lui C.D. Rosenthal, „România rupându-și cătușele pe Câmpia Libertății”. Tabloul reprezintă o Românie pură, luminoasă și liberă. Noi transpunem această imagine ideală într-un peisaj real, România aia pe care nu vrem să o vedem, care există dincolo de bula noastră și e în continuare încătușată de mizerie, de lipsuri elementare, o Românie în care coexistă mai multe lumi (urban-rural, contemporan și „medieval”, mizerie și lux).” (Alexandru Solomon)

SELECȚIA ONE WORLD ROMANIA 2018

Ca în fiecare an, filmele celei de-a 11-a ediții sunt împărțite în mai multe secțiuni tematice, care vor beneficia atât de proiecții urmate de dezbateri, cât și de evenimente conexe în diferite formate. Focusurile ediției sunt dedicate unor domenii și subiecte care au provocat recent dezbateri ample la nivelul societății, precum adaptarea educației la rigorile secolului al XXI-leaasaltul politic asupra justițieirevirimentul rasismului, supremației albe și iliberalismului în întreaga lume, reformularea politicilor care privesc persoanele LGBTQ sau tratamentul acordat refugiaților de statele europene.

ISTORII ÎNCĂ RELEVANTE

Prima secțiune pe care o prezentăm este denumită „Istorii încă relevante” și va prezenta spectatorilor 10 filme documentare recente, care scot în evidență modurile complexe în care trecutul modelează încă prezentul, peste tot în lume. Deși fiecare dintre filmele secțiunii analizează fenomene particulare, ele vor da naștere unor reflecții, sperăm constructive, cu privire la istoria României și la zonele ei despre care nu se vorbește destul.

The Other Side of Everything”, realizat de Mila Turajlic, proaspătul câștigător al Marelui Premiu la IDFA, cel mai important festival de film dedicat exclusiv documentarului, redă povestea unei familii burgheze aflate la răscrucea istoriei în centrul Belgradului. Prin intermediul mamei regizoarei, contestatară a regimului comunist, intelectuală activistă după 1989 și membră a unuia dintre guvernele ultimelor două decenii, „The Other Side of Everything” prezintă succesiuni de evenimente istorice care de multe ori par să se confunde cu unele trăite de cetățenii României.

Karl Marx City”unul dintre documentarele favorite ale criticilor internaționali, este cronica spaimelor și căutărilor co-regizoarei Petra Epperlein legate de relația tatălui ei cu Stasi, aparatul de supraveghere al Germaniei de Est. Deși vorbește în aparență despre trecut, având suficiente rezonanțe și cu funcționarea Securității din Republica Socialistă România, filmul preconizează indirect și viitorul supravegherii în masă, cu potențial de a deveni cel puțin la fel de atroce precum omoloagele totalitare.

Nu în ultimul rând, în secțiunea „Istorii încă relevante” apare thrillerul documentar Absent without Leave”, o poveste deopotrivă personală și politică, în care regizorul taiwanez de origine malaeziană Lau Kek-Huat pornește în căutarea bunicului său, prezent în viața lui doar sub forma unui portret misterios de familie. După ce fost selectat la Busan, în cel mai mare festival de film al Asiei și a primit premiul publicului în Singapore, producția taiwaneză a fost interzisă în Malaezia, pe motiv că bunicul regizorului fusese membru al Partidului Comunist, un subiect încă cenzurat în Malaezia din motive care sunt dezvăluite treptat în film.

Alte secțiuni principale, evenimente speciale și surprize din programul One World Romania 2018 vor fi dezvăluite în curând pe site-ul www.oneworld.ro și pe pagina de Facebook: www.facebook.com/one.world.romania.

Articole similare

Timp de 8 zile, 8 ipostaze feminine – 6 martie: „Femeia puternica, prinsa in virtejul istoriei”

Jovi Ene

Legende, mituri si ritualuri masonice – eveniment cultural ”Te așteptăm în librărie”

Jovi Ene

Jurnalistul Dan Tomozei va lansa o nouă carte la Institutul de Economie Mondială din București

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult