Stiri

Câteva știri din lumea filmului românesc (3 – 9 octombrie 2016)

toni-erdmanȘtirile săptămânii: Comedia care a făcut senzație la Cannes, „Toni Erdmann”, deschide Les Films de Cannes à Bucarest; Comedia românească Două lozuri premiată la Zurich; La „București Docuart Fest” se premiază documentarul românesc; Migrația și islamul radical, subiecte sub lupa filmului documentar, la AFF 2016; KineDok în octombrie, 34 de proiecții în 20 de orașe din țară; Olivier Assayas vine în România, la Les Films de Cannes à Bucarest; Se pot întâmpla multe într-un timp atât de scurt, la Filminute 2016; Eveniment de comemorare a Holocaustului la Cinemateca Eforie; Succese de la Cannes, Berlin și Locarno, la a doua ediţie a Zilelor Filmului Românesc la Chişinău.

Comedia care a făcut senzație la Cannes, „Toni Erdmann”, deschide Les Films de Cannes à Bucarest

Maren Ade, regizoarea germană care a făcut senzație la Cannes cu o comedie filmată la București, Toni Erdmann, se va întâlni cu publicul, pentru prima dată, la Les Films de Cannes à Bucarest (14 – 23 octombrie). Filmul va fi proiectat în premieră în România pe 14 octombrie, în deschiderea festivalului, care va avea loc anul acesta la CinemaPRO, Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă. Un număr record de peste 1000 de bilete s-au vândut deja într-o singură zi, pe 30 septembrie, la punerea lor în vânzare pe Eventbook.ro. Programul complet va fi disponibil pe www.filmedefestival.ro.

Alături de Maren Ade, la eveniment vor lua parte producătorul german Jonas Dornbach și co-producătoarea Ada Solomon. Favorit categoric al presei și al publicului la Cannes, filmul a fost decretat candidatul nr. 1 la Palme d’Or și a câștigat în cele din urmă Premiul FIPRESCI. Aceeași Federație Internațională a Criticilor de Film (FIPRESCI) l-a desemnat ulterior, fără echivoc, Cel mai bun film al anului la San Sebastian. Toni Erdmann, filmată aproape integral în România, este singura peliculă lansată în 2016 inclusă recent în Top 100 Cele mai bune filme ale secolului 21 de către BBC Culture și va reprezenta Germania la Premiile Oscar, cu șanse mari să câștige trofeul.

Toni Erdmann spune povestea unui tată excentric, ajuns la pensie și pus mereu pe glume, care hotărăște să îi facă o vizită surpriză fiice sale, o femeie de carieră care lucrează la un proiect important ca strateg corporatist în București. Maren Ade, regizoare, scenaristă și producătoare, a devenit cunoscută cu primele sale două lungmetraje, ambele multi-premiate: debutul The Forest for the Trees (2003) a câștigat Premiul Juriului la Sundance, iar Everyone Else (2009), care va fi proiectat și la București, a obținut Marele Premiu al Juriului și Ursul de argint pentru interpretare (Birgit Minichmayr) la Berlin.

olli-makiUn alt invitat special al festivalului este marele câștigător al secțiunii Un Certain Regard la Cannes, finlandezul Juho Kuosmanen, care-și va prezenta The Happiest Day in the Life of Olli Mäki, propunerea Finlandei la Oscarul pentru Cel mai bun film străin. „Un debut remarcabil” despre inocența pierdută, scrie Variety, lăudând imaginea stilizată, minuțiozitatea detaliilor și jocul actorilor. Atașant și amuzant, filmul alb-negru se inspiră din povestea adevărată a unui boxer care, în 1962, concurează pentru titlul de campion mondial la box, categoria pană. Pentru asta, nu-i mai rămâne decât să piardă câteva kilograme și să se concentreze. Există însă o problemă: s-a îndrăgostit. Premiat anterior pentru scurtmetrajele sale la Cinéfondation (Cannes) și la Locarno, Juho Kuosmanen a colaborat cu l’Avantgarde Opera Ensemble al West Coast Kokkola Opera.

Remarcat tot în secțiunea Un Certain Regard și distins cu Premiul Juriului, Harmonium, de Kôji Fukada (Sayonara), unul dintre cei mai inovatori cineaști japonezi, va rula în premieră la București. O dramă cu accente de thriller „care începe neobișnuit și se încheie șocant”, potrivit The Hollywood Reporter, Harmonium urmărește insinuarea lentă a unui bărbat, proaspăt eliberat după 10 ani de închisoare, în familia unui prieten care-l primește cu brațele deschise. Câștigătorul Premiului pentru scenariu în Un Certain Regard, emoționantul Voir du pays/ The Stopover (r. Delphine & Muriel Coulin) vorbește despre consecințele traumelor de război asupra a două tinere femei soldat întoarse din Afganistan.

Un Premiu Special la Cannes, în Un Certain Regard, i-a fost oferit animației La Tortue Rouge, primul lungmetraj al animatorului olandez Michael Dudok De Wit, premiat cu Oscar în 2000 pentru scurtmetrajul Père et fille. Animația a fost co-produsă de renumitul studio Ghibli din Japonia, al lui Hayao Miyazaki. Prin intermediul istoriei unui naufragiu pe o insulă tropicală populată de broaște țestoase, crabi și păsări, filmul trece prin toate marile etape ale vieții unei ființe umane.

Din America vine Hell or High Water, în regia lui David Mackenzie, un crime thriller cu Jeff Bridges, Chris Pine și Ben Foster în distribuție. La Cannes, unde a rulat în competiția Un Certain Regard, a stârnit nostalgia, dar și entuziasmul criticii americane pentru filmele de gen solide și complexe pe care studiourile pariau în anii ‘70. „Nu le mai fac ca înainte – deși încă pot, iar filmul ăsta e dovada”, scrie Boston Globe. Protagoniștii sunt doi frați care jefuiesc aceeași bancă, după ce și-au propus să-și salveze ferma de la confiscare plătindu-i băncii cu propriii ei bani.

Tot din Statele Unite vine un alt thriller, MoneyMonster, regizat de Jodie Foster și proiectat anul acesta în afara competiției la Cannes. George Clooney joacă rolul prezentatorului unei emisiuni pe teme financiare, luat prizonier împreună cu producătoarea sa (Julia Roberts) în studioul de televiziune de un spectator furios că a pierdut tot ce avea urmând sfaturile lor legate de investiții.

Toni Erdmann este distribuit în cinematografele din România de microFILM, din 21 octombrie.

namur-2Comedia românească DOUĂ LOZURI premiată la Zurich, în competiție la FIFF Namur, în cinematografele românesti din 7 octombrie

Filmul “Două Lozuri” în regia lui Paul Negoescu și avându-i în rolurile principale pe actorii Dragoș Bucur, Dorian Boguță și Alexandru Papadopol, a câștigat mențiunea specială a juriului la Festivalul de Film de la Zurich. La ediția de anul acesta au pășit pe covorul festivalului nume ca Hugh Grant, Uma Thurman, Ewan McGregor, Daniel Radcliffe, Woody Harrelson sau Oliver Stone.

Biletele pentru proiecțiile filmului în cadrul festivalului au fost epuizate cu zile bune înainte de proiecție, iar filmul a fost primit cu mult entuziasm de către publicul prezent la festival.

Comedia românească a fost reprezentată la festival de actorul Dorian Boguță, regizorul și scenaristul Paul Negoescu, directorul de imagine Ana Drăghici și producătorul executiv Ovidiu Stancu, având susținerea Institutului Cultural Român din Viena.

După premiera internațională de la Zurich, filmul participă zilele acestea în competiția Festivalului Internațional al Filmului Francofon care se desfășoară la Namur, Belgia. Proiecțiile din cadrul festivalului au loc pe 1 și 3 octombrie în prezența regizorului Paul Negoescu și a directorului de imagine Ana Drăghici. Ajuns la cea de-a 31-a ediție, festivalul de film de la Namur este unul dintre evenimentele cinematografice importante din Europa unde, în ultimii ani, au câștigat premii numeroase filme românești precum “Aferim!”, “Poziția copilului” sau “Marți după Crăciun”.

“Două Lozuri” spune povestea comică a trei bărbați dintr-un mic orășel de provincie care câștigă marele premiu la loto, însă nu după mult timp, biletul câștigător nu mai e de găsit, așa că cei trei sunt nevoiți să pornească într-o călătorie ca să-l recupereze. Inspirat de nuvela lui I. L. Caragiale, “Două Loturi”, filmul va fi lansat în cinematografele din toată țara începând cu 7 octombrie.

docuartfest2016_gala-de-premiere-2La București Docuart Fest se premiază documentarul românesc

Festivalul documentarului românesc a ajuns la final, desemnându-și câștigătorii sâmbătă, 1 octombrie, la gala de premiere București Docuart Fest de la Cinemateca Eforie.

Evenimentul s-a încheiat după 6 zile pline de proiecții ale unor documentare contemporane și unele de arhivă, studențești, de televiziune, de autor, documentar interactiv, radiodocumentare, sesiuni de master class, dezbateri și un tur ghidat care a introdus în festival o  secțiune nouă, necompetițională: „Variațiuni: filme despre oameni și locuri”.

Docuart-ul din acest an a strâns documentare diferite ca formulă estetică, oneste și inventive, cu personaje pe care să le ții minte. Mi se pare un an bun pentru documentarul românesc„, spune Ana Maria Sandu, membru al juriului.

Din cele 25 de filme selectate în secțiunile competiționale, juriul a decis că în acest an Marele Premiu Docuart se acordă producției Imagini din vis, în regia lui Sorin Luca, povestea unui personaj cât o lume.

Ca în fiecare an, Juriul competiției a adus o formulă nouă, reunindu-i de această dată pe cineaștii Adina Popescu, Ana Maria Sandu și Laurențiu Damian.

Anul acesta m-au impresionat câteva filme cu un buget mic, aproape no budget, care nu au nicio casă de producție puternică în spate și nu au parte nici de promovare. Și, totuși (sau poate tocmai din acestă cauză) sunt proaspete, oneste, surprinzătoare”, ne-a spus Adina Popescu, membru al juriului.

Câștigătorii secțiunii principale

Pentru Cea mai bună regie au fost decernate două premii ex aequo, astfel, unul către Doar o răsuflare, regia Monica Lăzurean-Gorgan, iar cel de-al doilea premiu către o neașteptată poveste de dragoste, Angela, regia Botond Püsök.

Premiul pentru Cea mai bună imagine a ajuns la documentarul „Ultimul căldărar”, a cărui regie este semnată de Cosmin Bumbuț și Elena Stancu.

Cinema, Mon Amour în regia lui Alexandru Belc – un film avertisment despre condiția cinema-ului de azi – a fost premiat pentru Cel mai bun montaj.

Secțiunea Studențească a avut și ea trei premianți. Pentru Cea mai bună regie a fost desemnat documentarul End of Summer, regia Alina Manolache.

Documentarul experimental instalație, „Perfection Is Forever”, în regia Marei Trifu a fost premiat pentru Cea mai bună imagine, iar premiul pentru Cel mai bun montaj a ajuns la documentarul care prezintă o incursiune emoționantă în Serbia și într-un Belgrad care începe să renască, „10:34 to Belgrade“, regia Ioana Grigore.

Vasile Arhire a primit premiul pentru Cel mai bun documentar TV pentru producția „Flotant pe strada Ibrăileanu.

De asemenea, un premiu nou pentru Cel mai bun sunet a fost acordat din partea Ines Studio Best Sound pentru filmul 100 de movile (R. Max T. Ciorbă) – proiecția din gala de deschidere -, constând în servicii de post producție, anume sound design, pentru următorul proiect al realizatorilor.

Alături de secțiunile competiționale, segmentul de focus – un omagiu adus regizorului Ovidiu Bose Paștina – a cuprins un maraton de scurtmetraje și un lung metraj, practic toate filmele sale, însoțite de discuții cu Horea Murgu, Cornel Mihalache, Mircea Bunescu, Mircea Florian.

Filmele lui Bose sunt filme reper din toate punctele de vedere, spune Mircea Bunescu, director de imagine.

10 premii, peste 80 de proiecții, 2 master class, 1 dezbatere, 1 documentar performance, 2 cinematografe: Cinemateca Eforie și Cinema Muzeul Țăranului și sute de cinefili care au trecut pragul celei de-a V-a ediții, așa arată rezumatul în cifre al festivalului de film documentar exclusiv românesc, Docuart Fest.

București Docuart Fest este organizat de Docuart, fiind co-finanțat de Ministerul Culturii prin programul Acces și de Centrul Național al Cinematografiei în urma selecției la concursurile de finanțare.

fuocoammareMigrația și islamul radical, subiecte sub lupa filmului documentar, la AFF 2016

Între 17 și 23 octombrie 2016, Sibiul se conectează vreme de 7 zile cu realități din lumea largă pe calea filmului documentar, la Astra Film Festival, ediția cu numărul 23.

Aspecte fierbinți ale societății contemporane, precum migrația sau islamul radical, fac subiectul a două secțiuni tematice din programul oficial AFF 2016. Forța filmului documentar este aceea că reușește să surprindă realități contextuale în complexitatea lor, greu accesibile altfel publicului larg, și le transmite mai departe fără artificii. Realitatea e îndeajuns de emoționantă, dramatică sau uluitoare și nu are nevoie de efecte speciale care să modifice substanța poveștilor.

Unele filme reușesc să radiografieze realitatea cu o măiestrie de geniu și sunt apreciate și distinse cu premii care până acum erau destinate filmului de ficțiune. Un exemplu este Fuocoammare (regia Gianfranco Rosi), premiat cu Ursul de Aur la Berlinale 2016 și propus de Italia pentru o nominalizare la Oscarul pentru cel mai bun film străin, care expune drama a mii de refugiaţi africani ajunși pe insula italiană Lampedusa, fugind din calea războiului și a abuzurilor regimurilor totalitare. Filmul va fi proiectat vineri, 21 octombrie, de la ora 21:30 la Sala Thalia.

Dis-locuire

4 filme pun în discuție limitele empatiei și merg contra simplificărilor facile, prezentând o imagine caleidoscopică a modurilor imperceptibile în care unele vieți sunt schimbate pentru totdeauna într-un ciclu continuu al oamenilor prinși între două lumi.

abdul-and-hamzaTrapped by Law (regia Sami Mustafa) redă un episod controversat al istoriei recente, expulzarea a zeci de mii de rromi din statele vest-europene, prin povestea a doi frați rromi obligați să părăsească Germania, țara în care s-au născut, și trimiși în Kosovo, de unde părinții lor au fugit în urmă cu 30 de ani. Those (regia Krizstina Maggyes) foloseşte o serie de interviuri cu localnici pentru a arăta cum construcția unei tabere de refugiați lângă un oraș maghiar dă peste cap liniștea întregii comunități. Cu o abordare discretă a subiectului refugiaților somalezi ce călătoresc pe drumurile Europei în căutarea unei vieți mai sigure, Abdul & Hamza (regia Marko Grba Singh) îi surprinde pe cei doi protagoniști aflându-se mereu între state și spații, pe un drum care nu se termină niciodată. In Between (regia Liis Lepik) este povestea emoționantă a unei tinere dintr-o familie estoniană de credință musulmană care pleacă voluntar într-o tabără de refugiați din Iordania. Care sunt costurile ascunse ale unei astfel de decizii?

Islamul radical la el acasă

Grație forței cinemaului documentar, publicul festivalului are ocazia să vizioneze și să aprofundeze islamul radical la el acasă, cu drame locale și realități arzătoare, la care altfel nu ar avea acces. Filmele din acest program evită exploatarea gratuită a imaginilor șocante și oferă noi perspective și valențe trecute cu vederea în jurnalele de știri.

Cum sunt transformați mii de copii din Pakistan în viitori jihadiști?; Among The Believers (regia Hemal Trivedi și Mohammed Ali Naqvi) arată cum o nouă generație de extremiști este creată sistematic, copiii fiind îndoctrinați de la vârste fragede într-un sistem complex foarte bine pus la punct. The Empty Room (regia Jasna Krajinovic) redă drama unor familii din Belgia, ai căror copii au hotărât să plece în Siria pentru a deveni combatanți jihadiști. Toți, însă, au murit! Cine se află în spatele rețelei jihadiste care îi racolează și îndoctrinează pe tineri, convingându-i să devină criminali în numele lui Allah? Sonita (regia Rokhsareh Ghaem Maghami) este povestea emoționantă a unei refugiate afgane de 18 ani ce luptă împotriva obiceiurile rigide ale căsătoriilor aranjate şi găseşte calea ca studentă şi rapper aspirant, în SUA.

kinedokKineDok în octombrie, 34 de proiecții în 20 de orașe din țară

Proiecțiile de film documentar creativ sub marca KineDok continuă în România, dar și în celelalte țări participante la proiect: Cehia, Croația, Slovacia, Ungaria, Polonia și Norvegia.

În luna octombrie, KineDok powered by One World Romania prezintă 34 de proiecții în 20 de orașe din țară. Cel mai difuzat documentar va fi „Tatăl meu, bancherul” (Regie Ieva Ozolina, Letonia, 2015, 66′). Filmul reprezintă o poveste est-europeană despre mirajul tranziției la capitalism. Boris Osipovs, fost profesor universitar obține prin propriile-i forțe un succes rapid în domeniul bancar după prăbușirea URSS-ului, dar părăseste Letonia pentru a evita arestul în urma unor operațiuni ilegale. Povestea continuă 15 ani mai târziu în urma unei descoperiri a Interpolului. „Tatăl meu bancherul” este un film emoționant despre un bărbat care se pierde în vremuri de schimbare și despre fiica lui care speră să îl regăsească.

KineDok powered by One World Romania funcționează ca o platformă de distribuție alternativă de film documentar în medii informale.  Alături de cineaști, protagoniști și de experți din domeniu, fiecare proiecție invită participanții la discuții libere, lejere, pe teme de actualitate. Intrarea este liberă la toate proiecțiile.

9 octombrie | 19:00 | Toto și surorile lui | CAFE dART | Hunedoara
9 octombrie | 20:00 | Tatăl meu, bancherul | Aethernativ | Timișoara
9 octombrie | 20:00 | Căminul meu | Moszkva Kávézó | Oradea
10 octombrie | 19:00 | 6 grade | HOF CAFE | Brașov
12 octombrie | 18:00 | Tatăl meu, bancherul | Sala Audiovizuală a Bibliotecii Municipiului Odorheiu Secuiesc – Fundația Bibliofil | Odorheiul Secuiesc
13 octombrie | 20:00 | Atât de departe, atât de aproape | Make a Point | București
13 octombrie | 18:00 | America | Muzeul de Arta Vizuala Galati | Galați
13 octombrie | 20:00 | Tatăl meu, bancherul | Muzeul Secuiesc al Ciucului | Miercurea Ciuc
13 octombrie | 19:00| Îmi place asta super, mult, cel mai tare | Biblioteca Județeană Vâlcea – Centrul Europe Direct | Râmnicu Vâlcea
14 octombrie | 17:00 | Tatăl meu, bancherul | Centrul 5 – Europe Direct Comanesti | Comănești, jud. Bacău
15 octombrie | 12:00 | Îmi place asta super, mult, cel mai tare | Muzeul Vasile Pârvan | Bârlad
20 octombrie | 20:00 | Toto și surorile lui | Make a Point | București
20 octombrie | 18:00 | Bear Island | Muzeul de Arta Vizuala Galati | Galați
20 octombrie | 19:00 | 6 grade | Biblioteca Județeană Vâlcea – Centrul Europe Direct | Râmnicu Vâlcea
22 octombrie | 12:00 | Efectul Domino-ului | Muzeul Vasile Pârvan | Bârlad
23 octombrie | 18:00 | Mame și fiice / O lume nouă | Irish Pub – Refugiul Urban | Târgu Jiu
23 octombrie | 20:00 | 6 grade | Aethernativ | Timișoara
23 octombrie | 20:00 | Roboțelul de aur | Moszkva Kávézó | Oradea
24 octombrie | 19:00 | Mame și fiice / O lume nouă | HOF CAFE | Brașov
27 octombrie | 20:00 | Efectul Domino-ului | Make a Point | București
27 octombrie | 18:00 | Drifter | Muzeul de Arta Vizuala Galati | Galați
27 octombrie | 20:00 | Roboțelul de aur | Muzeul Secuiesc al Ciucului | Miercurea Ciuc
27 octombrie | 19:00 | Bear Island  | Biblioteca Județeană Vâlcea – Centrul Europe Direct | Râmnicu Vâlcea
27 octombrie | 19:00 | America | Muzeul de Artă Satu Mare – Asociația SamStudia | Satu Mare
28 octombrie | 18:00 | Efectul Domino-ului | La Forchetta – Liber în Teleorman | Alexandria
29 octombrie | 12:00 | Toto și surorile lui | Muzeul Vasile Pârvan | Bârlad

olivier-assayas_credit-foto-les-films-du-losangeOlivier Assayas vine în România, la Les Films de Cannes à Bucarest

Unul dintre cei mai renumiți cineaști francezi, Olivier Assayas, este celebrat la cea de-a șaptea ediție a Les Films de Cannes à Bucarest (14 – 23 octombrie). Regizorul se va întâlni cu publicul din România la premiera noului său film, Personal Shopper, premiat pentru regie (ex aequo) la Cannes joi, 20 octombrie, de la 20.45, la Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă al României (MNAR), și va susține un masterclass cu intrare liberă la Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” pe 21 octombrie, de la ora 11.00. În cadrul unui Focus Olivier Assayas, vor fi proiectate și trei dintre cele mai apreciate filme ale sale: L’Eau froide (1994), thriller-ul high-tech Demonlover (2002) și L’Heure d’été (2008), cu Juliette Binoche.

Festivalul se va deschide pe 14 octombrie cu comedia Toni Erdmann, în prezența regizoarei Maren Ade, și va avea loc anul acesta la CinemaPRO, Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și Sala Auditorium a MNAR. Programul este actualizat pe www.filmedefestival.ro, iar biletele sunt puse în vânzare pe Eventbook.ro.

Olivier Assayas (61 de ani) este autorul a peste 15 filme de lungmetraj, proiecte ambițioase și eclectice realizate în trei decenii. După studii literare și de artă, a regizat scurtmetraje, a scris scenarii și a publicat cronici în revista Cahiers du Cinéma (1980-1985). Cinefil pasionat, a scris despre filmul de gen și despre Hollywood și a fost unul dintre primii critici europeni care au atras atenția asupra noului cinema asiatic. Debutul său, Désordre, premiat la Festivalul de la Veneția în 1986, îl impune drept o voce importantă a generației sale. Ulterior, L’Eau froide (1994) și Irma Vep (1996), prezentate la Cannes, îi aduc notorietate internațională. În competiția de la Cannes au avut premiera și Les Destinées sentimentales (2000), Demonlover (2002), Clean (2004), pentru care Maggie Cheung a câștigat Premiul de interpretare feminină, și Sils Maria (2014). Succesul unor filme precum L’Heure d’été (2008), Carlos (2010), Après Mai (2012), recompensate cu numeroase premii internaționale, îl transformă într-unul dintre cei mai celebrați regizori francezi.

kristen-stewart_personal-shopperPersonal Shopper este un thriller psihologic cu accente  supranaturale, pe care The Guardian îl descrie drept „inclasabil” și în care Kristen Stewart joacă rolul unei tinere care se ocupă de garderoba unui model, așteptând în tot acest timp ca fratele ei geamăn, recent decedat, să-i dea un semn.

Surprizele Les Films de Cannes à Bucarest pentru cinefili continuă. Două filme de Jim Jarmusch pot fi văzute anul acesta în premieră la București, ambele din selecția de la Cannes: Paterson și documentarul Gimme Danger, care va închide oficial festivalul, pe 23 octombrie. Gimme Danger reface epopeea The Stooges, una dintre cele mai mari formații rock ale tuturor timpurilor, în care a debutat Iggy Pop și care a pus bazele a ceea ce numim azi punk și rock alternativ. La Cannes, starul rock a luat parte la premieră, alături de Jim Jarmusch.

Paterson, proiectat în competiție la Cannes, celebrează viața cotidiană, cu micile ei victorii și înfrângeri și cu poezia ei. Adam Driver joacă rolul unui șofer din Paterson, New Jersey, care duce o viață simplă, de rutină, dar care observă și transformă poezia din micile lucruri și gesturi din jurul său. Fermecător și emoționant, o odă adusă cotidianului, Paterson a fost primit cu entuziasm de critica internațională, fiind considerat unul dintre cele mai „luminoase” filme ale cineastului american.

Una dintre cele circa 30 de premiere din festival va fi dedicată unei cauze importante: toate încasările obținute la proiecția filmului distins cu Palme d’Or, I, Daniel Blake, de sâmbătă, 15 octombrie, 21.15, de la CinemaPRO, vor fi donate campaniei Auzul e un dar, nu-l ignora! Biletele sunt puse deja în vânzare pe www.eventbook.ro. Campania este o inițiativă a Televiziunii Române și Radio România, în parteneriat cu Asociația Audiologilor din România si cu Societatea Română de Otorinolaringologie Pedriatică și își propune să echipeze maternitățile din România cu aparatura necesară screening-ului auditiv. Donații de 2 euro se pot face prin SMS la numărul 8834.

Les Films de Cannes à Bucarest se va desfășura anul acesta între 14 și 23 octombrie 2016, cu o ediție extinsă și cu cele mai așteptate filme din selecția Festivalului de la Cannes. Pentru prima dată, vor avea loc proiecții concomitente cu filmele selectate și la Cluj-Napoca, Iași și Timișoara.

filminuteSe pot întâmpla multe într-un timp atât de scurt

Cea de-a 11-a ediție a FILMINUTE, festivalul internațional de filme de un minut, debutează în această săptămână cu o colecție a celor mai bune filme ultrascurte din lume, fiecare împachetând o poveste completă în fix un minut. http://www.filminute.com

Selecția de anul acesta a filmelor din competiție este cât se poate de variată ca poveste și cinematografie”, spune co-fondatorul Filminute și Președintele Juriului, John Ketchum. ”Emoțiile veritabile pe care le trezesc filmele acestea și rezonanța lor dincolo de ultimul cadru sunt întotdeauna în vizorul comisiei de selecție. Multe dintre aceste scurtmetraje ar putea fi gândite cu mare ușurință ca mediu sau chiar lungmetraje captivante.” O mare parte din calitatea selecției din acest an se datorează unui număr de peste 1800 de filme înscrise în competiție, din care au fost alese cele 25 de finaliste.

Cele 17 țări prezente în selecție anul acesta sunt Canada, Franța (2), Germania (2), India, Iran (2), Irlanda, Israel, Italia, Japonia, România, Africa de Sud, Spania (5), Elveția, Marea Britanie, Ucraina, Uruguay și Statele Unite (3).

Am observat o creștere semnificativă a înscrierilor venite din Spania, ceea ce reflectă un tipar familiar al ultimilor ani: țările care au filme câștigătoare în festival devin mai active în înscrieri în anii imediat următori. Am observat acest fenomen și în cazul României, al Africii de Sud, Indiei, Iranului și Franței – pentru a da câteva exemple. Creșterea înscrierilor în aceste teritorii este importantă întrucât ne ajută să îmbunătățim impactul social media la nivel local, iar ca răspuns la reacția publicului din fiecare piață apare o activitate mai febrilă în rândul regizorilor, animatorilor și producătorilor din fiecare dintre aceste țări.”

Ca în fiecare an, Filminute aduce la un loc un juriu dinamic și relevant la nivel internațional, compus din regizorul premiat (și finalist în competiția Filminute 2010 cu două filme) Motke Dapp, cunoscutul scriitor John Vaillant, jurnalista și Vice Președinta FIPRESCI Barbara Hollender. Acestora li se alătură scriitoarea, artista și membra comisiei Santa Maddalena Foundation – Nayla Elamin, câștigătorul Best Filminute de anul trecut, Guillaume Renusson, și co-fondatorul Filminute, Sabaa Quao. Juriul este condus de co-fondatorul și directorul executiv al festivalului, John Ketchum.

Premiul ”Best Filminute” și cele 5 mențiuni vor fi acordate de juriul Filminute. Publicul este invitat să vizioneze, să comenteze, să împărtășească și să acorde note celor 25 de filme. Fiecare are dreptul la un singur vot pentru filmul care consideră că merită Premiul Publicului. De asemenea, partenerii Filminute CineCoup și Cineuropa vor oferi premiile anuale cu care ne-au obișnuit.

Votul este deschis până în data de 25 Octombrie. Câștigătorii și premiile vor fi anunțate pe 28 Octombrie.

Pentru mai multe informații, inclusiv despre câștigătorii din anii anteriori, vă invităm să vizitați www.filminute.com 

Eveniment de comemorare a Holocaustului la Cinemateca Eforie

Luni, 10 octombrie, începând de la ora 19, Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române din Bucureşti (Str. Eforie nr. 2) găzduieşte un eveniment, cu intrarea liberă, prilejuit de Ziua Naţională de Comemorare a Holocaustului (9 octombrie).

Va fi proiectat filmul documentar ÎNFRUNTÂND RINOCERUL / CHARGING THE RHINO (producţie Canada, 2007), în regia lui Simcha Jacobovici. Filmul, cu durata de 52 de minute, este subtitrat în română.

Proiecţia documentarului va fi urmată de o dezbatere cu istoricul Adrian Cioflâncă, director al Centrului pentru Studiul Istoriei Evreilor din România, şi Dr. Alexandru Florian, director al Institutului Naţional pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”.

Detalii film:

ÎNFRUNTÂND RINOCERUL este o explorare personală şi complexă a unuia dintre cele mai întunecate momente ale istoriei noastre. Simcha Jacobovici, regizor canadian originar din România, revine în ţară pentru a înţelege de unde provine tatăl său, Iosif. Adus laolaltă cu rudele pentru a fi executaţi în curtea Chesturii din Iaşi, Iosif a fost împuşcat în zilele pogromului din iunie 1941. A supravieţuit, însă, într-un mod miraculos, datorită contracţiei cordului, însă glonţul i-a rămas în piept toată viaţa. La câţiva ani după aceea, tatăl a părăsit România pentru totdeauna. Vărul lui Jacobovici, Saşa, a avut o soartă şi mai bizară: deşi a trecut cu bine prin război, a fost condamnat la moarte de tovarăşii lui comunişti, nu înainte de a fi forţat să joace într-un film de propagandă. Nu există imagini care să documenteze asasinarea familiei lui Iosif în timpul Holocaustului, dar s-au păstrat imaginile procesului lui Saşa din 1960, într-o reconstituire poliţienească a jafului la care a participat acesta. Filmul pune în oglindă cele două destine, al tatălui şi al vărului, precum şi cele două sisteme care au guvernat România după 1940: regimul fascist şi cel comunist. ÎNFRUNTÂND RINOCERUL este o relatare tulburătoare a poveştii unei familii care a trăit inimaginabilul şi a istoriei comunităţii evreieşti din România în secolul XX.

zfrSuccese de la Cannes, Berlin și Locarno, la a doua ediţie a Zilelor Filmului Românesc la Chişinău

Şapte dintre cele mai noi şi mai de succes producţii româneşti, printre care extrem de aşteptatele „Sieranevada” de Cristi Puiu şi „Inimi cicatrizate” de Radu Jude, dar şi clasicul „La Moara cu noroc” de Victor Iliu vor putea fi văzute, în cadrul unor proiecţii cu intrare liberă, la a doua ediţie a Zilelor Filmului Românesc la Chişinău, care va avea loc între 20 şi 23 octombrie la Cinema Odeon, cu participarea mai multor invitaţi speciali.

Prezentat în competiţia oficială a ediţiei din acest an a Festivalului de la Cannes și propus să reprezinte România la Oscar, „Sieranevada”, cel mai nou lungmetraj al lui Cristi Puiu, va putea fi văzut în premieră în Republica Moldova la Zilele Filmului Românesc la Chişinău, în prezența regizorului.

Cristi Puiu, considerat de critică cel mai important autor al Noului Val românesc apărut după 2000, va susține de asemenea un masterclass-eveniment deschis publicului, în care va vorbi despre filmele sale și despre felul de a vedea arta cinematografică. Producătoarea filmului „Sieranevada”, Anca Puiu, va susține la rândul său un masterclass despre producția de film.

Laureat în luna august cu Premiul Special al Juriului la Festivalul de la Locarno, „Inimi cicatrizate”, cel mai nou film al regizorului Radu Jude, va avea parte de o proiecţie specială, în prezenţa tânărului actor Lucian Teodor Rus, interpretul personajului principal. Inspirat din cărţile scriitorului român interbelic M. Blecher, „Inimi cicatrizate” vine la doar un an după succesul înregistrat de Radu Jude cu „Aferim!” şi va avea premiera în cinematografele din România în noiembrie.

sieranevada-cristi-puiuA doua ediţie a Zilelor Filmului Românesc la Chişinău îi va avea ca invitaţi speciali şi pe cunoscutul actor Alexandru Papadopol şi regizorul Andrei Cohn, care vor discuta cu publicul după proiecţia lungmetrajului „Acasă la tata”, inclus în 2015 în competiția oficială a Festivalului de la Sarajevo.

Regizorul Marian Crişan îşi va prezenta de asemenea cel mai nou film, thrillerul „Orizont”, selectat în 2015 în competiţia internaţională a Festivalului de la Tallinn. Marian Crişan şi actorul principal András Hatházi vor fi prezenţi pentru discuţii cu publicul după proiecţie.

Prezentat la începutul anului în secţiunea Forum a prestigiosului Festival de la Berlin, unde a fost recompensat cu premiul Confederaţiei Internaţionale a Cinematografelor de Artă, „Ilegitim” va putea de asemenea fi văzut în cadrul Zilelor Filmului Românesc la Chişinău. Considerat a fi unul dintre cele mai provocatoare filme româneşti din ultimii ani, noul lungmetraj al regizorului Adrin Sitaru spune povestea iubirii ilegitime dintre o soră şi un frate.

A doua ediţie a Zilelor Filmului Românesc la Chişinău va aduce totodată noul film al regizorului Cătălin Mitulescu, „Dincolo de calea ferată”, câştigător în acest an al unui premiu special la Festivalul de la Karlovy Vary, unde a fost inclus în competiția principală.

Spectatorii din Republica Moldova vor putea să vadă şi „Dublu”, debutul tinerei regizoare Catrinel Dănăiaţă, prezentat de asemenea în acest an la Festivalul de la Karlovy Vary, în secţiunea East of the West.

Din dorinţa de a face o tradiţie din omagierea unor producţii-cult ale cinematografiei române de altădată, ediţia din acest an va oferi publicului şansa să vadă unul dintre cele mai mari filme româneşti, clasicul „La Moara cu noroc” (1955), regizat de Victor Iliu. Filmul a fost selectat în competiția oficială a Festivalului Internațional de Film de la Cannes şi nominalizat pentru marele premiu Palme d`Or în anul 1957.

Intrarea la toate proiecţiile şi la masterclass-uri este liberă, în limita locurilor disponibile.

Articole similare

Invitație la teatru: Portrete II – Caragiale Variete

Jovi Ene

Victimă a resemnării sau combatant al sistemului

Jovi Ene

Noutăţile editurilor Polirom şi Cartea Românească la Bookfest 2012

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult