Știrile săptămânii: Programul CinEd va ajunge anul acesta în 10 oraşe din România; Fiul lui Saul/Son of Saul – Premiul Oscar pentru cel mai bun film străin – vine din 11 martie în cinematografe; Premiile Bloggerilor Cinefili din România, ediția a V-a; Filmele de Oscar se văd din nou la NexT; 44 de proiecte înscrise la atelierul „Civil Society Pitch”; Prima ficțiune filmată în Marele Accelerator de particule de la CERN, în premieră la BIEFF; Inside Out a câștigat Oscarul pentru cel mai bun film de animație; Documentarul „Biserici de lemn din România” va avea premiera la Cinema Muzeul Țăranului pe 9 martie și, ulterior, pe DVD; Kimmo Pohjonen, un remix al „Odiseei Spațiale” și muzică live pentru filmul cult al lui Sergei Paradjanov, la TIFF 2016; Francofonia lui Aleksandr Sokurov deschide BIEFF 2016-Agnes Varda, Chris Marker, Jonas Mekas și Pere Portabella revizitați prin intermediul MUBI; One World Romania invită elevii și profesorii de liceu la festival; “Cel ales” se întoarce în America; Miracolul din Tekir – proiecții pentru expați și întâlniri cu publicul; Hanky Panky, NexT Is Feminist și LGBT: Aventură, identitate și descoperire la NexT 2016.
Programul CinEd va ajunge anul acesta în 10 oraşe din România
CinEd – European Education for Youth, un proiect extins de educație cinematografică pentru elevii din Europa, se lansează anul acesta în România si va fi implementat de Societatea Culturală NexT și Asociația Culturală Macondo. Primele 10 orașe care vor beneficia de programele proiectului sunt București, Alexandria, Buzău, Galați, Craiova, Mediaș, Târgu Mureș, Timișoara, Ploiești, Roman.
Pe 8 aprilie va avea loc la Bucureşti, în cadrul Festivalului Internaţional de Film NexT, conferinţa de presă pentru lansarea oficială a proiectului, însoţită de o demonstraţie a platformei online de unde profesorii vor putea descărca filmele din colecţia CinEd pentru anul acesta, precum și o serie de materiale pedagogice concepute să vină în sprijinul implementării educației cinematografice în școli.
Tot la începutul lunii aprilie, vor avea loc sesiuni de formare pentru profesorii doritori să ia parte la proiectul CinEd şi să organizeze proiecţii pentru elevi. Cadrele didactice vor putea să îşi creeze conturi gratuit pe platformă pentru a avea acces la resursele educaționale și la catalogul de filme, astfel încât un număr cât mai mare de elevi din România să își poată dezvolta o nouă perspectivă de-a privi şi înţelege filmele de artă, devenind spectatori activi, cu viziuni critice.
Catalogul de filme a fost realizat în urma unor întâlniri şi sesiuni de lucru la care au participat toţi partenerii CinEd (Franța, Portugalia, Spania, Italia, Bulgaria, Cehia şi România) și include anul acesta 11 lungmetraje şi 3 scurtmetraje de diferite genuri, pentru elevi de toate vârstele, majoritatea premiate în festivaluri internaționale.
Filmele din catalogul CinEd sunt: Pierrot Le Fou / Pierrot Nebunul (regia Jean-Luc Godard, Franța, 1965), Rentrée des classes / Prima zi de școală (Jacques Rozier, Franța, 1956), Open the Door / Deschide uşa (Joana Hadjithomas, Khalil Joreige, Franţa, 2006), Petite lumière / Luminiţa (Alain Gomis, Franţa, 2003), El espíritu de la colmena / Spiritul stupului (Víctor Erice, Spania, 1973), En construcción / În construcţie (José Luis Guerín, Spania, 2001), Il Posto / Postul (Ermanno Olmi, Italia, 1961), L’intervallo / Intervalul (Leonardo di Costanzo, Italia, 2012), O Sangue/ Sângele (Pedro Costa, Portugalia, 1989), Uma Pedra no Bolso / Un sâmbure de îndoială (Joaquim Pinto, Portugalia, 1988), Podslon / Adăpost (Dragomir Sholev, Bulgaria, 2010), Problemat s komarite i drugi istorii / Problema ţânţarilor şi alte povestiri (Andrey Paounov, Bulgaria, 2007), iar din România, Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii (Cătălin Mitulescu, 2006) și Cea mai fericită fată din lume (Radu Jude, 2009).
Toate filmele din colecţia CinEd vor fi disponibile într-o varietate de formate care vor putea fi proiectate în spaţii diverse – de la cinematografe cu standarde profesioniste, la săli cu echipament minimal sau în sala de clasă.
În cursul săptămânii „Şcoala Altfel“, între 18 – 22 aprilie, vor fi organizate proiecții pentru elevi. Programul complet al acțiunilor va fi anunțat în curând.
Pentru informații suplimentare, ne puteţi scrie la:
cined.macondo@gmail.com – pentru proiecţii dedicate elevilor cu varste intre 6 si 10 ani
cined@nextproject.ro – pentru proiecţii dedicate elevilor cu varste intre 11 si 18 ani
Fiul lui Saul/Son of Saul – Premiul Oscar pentru cel mai bun film străin – vine din 11 martie în cinematografe
FIUL LUI SAUL/SON OF SAUL (Ungaria) a fost desemnat câștigător al Premiului Oscar la categoria Cel mai bun film străin.
Filmul reprezintă debutul în lungmetraj al regizorului László Nemes și este distribuit din 11 martie în cinematografele din România de Transilvania Film.
Celelalte titluri nominalizate la categoria Cel mai bun film străin al ediției cu numărul 88 a Premiilor Oscar sunt: Embrace of the Serpent (Columbia) , Mustang (Franța), Theeb (Iordania) , A War (Danemarca). Îi felicităm pe toți nominalizații pentru această performanță.
FIUL LUI SAUL/SON OF SAUL este un film cu peste 30 de nominalizări și 22 de premii câștigate. A fost distins cu Marele Premiu al Juriului și cu Premiul FIPRESCI la Festivalul Internațional de Film de la Cannes și a fost desemnat Cel mai bun film străin la ediția din acest an a Globurilor de Aur.
Sinopsis
Octombrie 1944, Auschwitz-Birkenau.
Saul Ausländer (Géza Röhrig) este un prizonier evreu din Ungaria, forțat să lucreze pentru naziști în camerele de gazare din lagărul de concentrare. În timpul ce se află într-unul dintre crematorii, Saul descoperă cadavrul unui băiat pe care îl bănuiește a fi propriul său fiu și decide să îndeplinească o misiune imposibilă, aceea de a salva din flăcări trupul neînsuflețit al copilului și a-l înmormânta cum se cuvine. Filmul prezintă cele două zile din viața unui bărbat obligat să își uite umanitatea și încercarea lui disperată de a găsi mântuirea salvând corpul copilului.
”Filmul se concentrează pe un punct de vedere şi pe acţiunile unei singure persoane, ceea ce-i permite personajului să întâlnească şi alte puncte de vedere şi alte acţiuni. Lagărul este perceput prin prisma „călătoriei” lui Saul.”, a declarat regizorul László Nemes.
Levente Molnár, actor laTeatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca, are un rol cheie în acest film; el îl interpretează pe Abraham Warsawski, cel mai apropiat prieten al lui Saul, aflat alături de el în lagarul de concentrare.
“Pe parcursul filmărilor, cea mai grea încercare a fost accea de a evita sentimentele umane care vin din cunoașterea ororilor la care acești oameni au fost nevoiți, fortați să se expună. Aceasta evitare a fost necesară pentru a putea funcționa în fața camerei de filmare, în data și locul menționat în scenariu. Personajul pe care-l interpretam nu avea șansa autocompătimirii. Trebuia să găseasca un mod de ” funcționare umană” în epicentrul iadului.”, a declarat Levente Molnár.
Personajul Saul şi filmul lui László Nemes încearcă să opună ceremonialul morţii unei fabrici ce produce moarte, să opună ritualul unei maşinării şi rugăciunea, zgomotului. Când n-a mai rămas nicio speranţă, din străfundul iadului în care trăieşte, vocea interioară a lui Saul îi spune: trebuie să supravieţuieşti, ca să duci la bun sfârşit un act ce are sens, un profund sens uman, vechi de când lumea, sacru; un act plin de seminificaţie, care stă la originea comunităţii şi a religiilor: respectul faţă de trupul celui decedat.
Presa internațională despre FIUL LUI SAUL/SON OF SAUL:
“Un punct de reper formidabil pentru ficționalizarea cinematografică a Holocaustului” (The Film Stage)
“ O remarcabilă viziune asupra dramei Holocaustului care recrează atmosfera lagărelor Auschwitz într-un mod tulburător de real” (Indiewire)
“ O dramă rară despre Holocaust care reușește să puncteze drama efectivă și nu doar disperarea de a trăi în iadul unui lagăr de concentrare” (The AV Club)
Premiile Bloggerilor Cinefili din România, ediția a V-a
Au fost decernate Premiile Bloggerilor Cinefili din România, ediția a V-a, ediție la care blogul nostru nu a mai participat, întrucât ”obiectul principal de activitate” s-a mutat în zona de cărți. Cu toate acestea, urmărim cu atenție piața cinematografică de la noi, inclusiv aceste premii:
1. Cel mai bun film: Mad Max – Fury Road
2. Cel mai bun regizor: George Miller- Mad Max Fury Road
3. Cel mai bun actor: Michael Fassbender (Steve Jobs, Macbeth)
4. Cea mai bună actriță: Hellen Mirren (Woman in Gold)
5. Cel mai bun film românesc – Aferim
6. Cel mai bun film de comedie: Spy
7. Cel mai bun film de acțiune: Mad Max: Fury Road
8. Cel mai bun film dramă: The Imitation Game
9. Cel mai bun horror, SF or fantasy: Star Wars: The Force Awakens
10. Cel mai bun film de animație: Inside Out
11. Cea mai mare dezamăgire a anului: Fantastic Four
Filmele de Oscar se văd din nou la NexT!
Cele cinci filme nominalizate anul acesta la Oscarul pentru cel mai bun scurtmetraj de ficțiune se văd iarăși la Festivalul Internațional de Film NexT (7-11 aprilie), în cadrul programului Oscars Night. Proiecția are loc vineri, 8 aprilie, începând cu ora 20.30, la CinemaPro din București.
Câștigătorul de anul acesta a fost Stutterer, regizat de Benjamin Cleary, un film care spune povestea unui tânăr cu defect de vorbire care și-a găsit vocea într-o relație online. Însă atunci când persoana de care este îndrăgostit vrea să îl întâlnească în viața reală, bărbatul se luptă cu ideea de a se expune, cu defecte cu tot. Irlandezul Cleary a avut pe scena Oscarurilor un emoționant discurs: „Atunci când îți faci primul film, trebuie să convingi mulți oameni să riște cu un regizor debutant”, a spus el, mulțumind echipei pentru că a crezut în proiectul său.
Programul Oscars Night propune încă patru povești, cât se poate de diferite. Drama Shok prezintă provocările prin care trec doi prieteni adolescenți în timpul războiului din Kosovo. Comedia Ave Maria pune în opoziție cinci călugărițe catolice și o familie de israelieni, în apropierea Sabatului. Drama Day One este povestea unei femei afgano-americane, aflate în pragul divorțului, care decide să devină translator pentru trupele americane din Afganistan. Iar Everything Will Be Ok, regizat de germanul Patrick Vollrath, este o dramă cu accente de thriller despre un tată divorțat și fiica lui adolescentă. Vollrath mai are un film la NexT anul acesta: The Jacket, despre un băiat, o fată și o jachetă, concurează în competiția oficială.
Abonamentele pentru cea de-a zecea ediție a Festivalului NexT, împreună cu biletele pentru programul Oscars Night, se pot cumpăra începând de azi, 1 martie, de pe site-ul eventbook.ro. Primele 10 abonamente vândute au un preț special: 50 de lei.
Un alt program care revine anul acesta la NexT Film Festival este Short Matters!, colecția de scurtmetraje nominalizate la Premiile Academiei Europene de Film în 2015. Sunt 15 filme din toată Europa, care aparțin unor genuri diferite. Printre ele, și câștigătorul, Picnic, un film croat despre un copil blocat în trafic, în drum spre penitenciarul în care stă tatăl său. Filmele din programul Short Matters! vor putea fi vizionate în sala de proiecții a Institutului Cultural Roman, tot pe data de 8 aprilie, începând cu ora 18.00. Intrarea este liberă.
44 de proiecte înscrise la atelierul „Civil Society Pitch”
Perioada de înscrieri la atelierul „Civil Society Pitch” din cadrul celei de-a noua ediții a festivalului One World Romania s-a încheiat cu success! 40 de organizații non-guvernamentale și persoane care luptă pentru apărarea drepturilor omului și 24 de regizori și producători de film documentar din România s-au înscris la atelierul ce va avea loc în perioada 26-27 martie la București. Juriul nostru va delibera până pe data de 4 martie, când vor fi anunțate proiectele selectate pentru faza finală a atelierului.
Temele proiectelor înscrise la „Civil Society Pitch” reflectă prin diversitatea lor dorința și nevoia societății civile de a face cunoscute subiecte din multe domenii către un public cât mai divers și asta confirmă importanța unui festival de documentar și drepturile omului în România anului 2016.
Situația imigranților, cea a persoanelor fără adăpost, hărțuirea sexuală, violența domestică, egalitatea de gen, efectele sărăciei, utilizarea banilor publici, sistemul electoral, poluarea din București, agricultura urbană, situația Pădurii Letea, legile de tip Big Brother – acestea sunt doar câteva dintre subiectele propuse în proiectele înscrise la atelierul festivalului One World Romania 2016. Informații complete despre „Civil Society Pitch” găsiți aici.
Pentru mai multe informații despre festival, ne puteți scrie pe adresa info@oneworld.ro. Vă așteptăm pe site, facebook și youtube cu mai multe știri despre ce veți vedea la One World Romania 2016!
Prima ficțiune filmată în Marele Accelerator de particule de la CERN, în premieră la BIEFF
Programul special dedicat artei coregrafice în cinema revine în forță între 14 și 20 martie la BIEFF, incluzând creația inedită Symmetry, primul film-dans/film-operă de ficțiune realizat în Elveția, la CERN (Organizația Europeană pentru Cercetare Nucleară). CERN este sediul Marelui Accelerator de Particule – cel mai puternic reactor / instalație de experimentare construit(ă) vreodată și primul în lume, ca dimensiune.
Filmele de dans sunt reunite anul acesta în proiecția tematică Of Love and Other Demons, proiecție sold-out la ediția trecută a BIEFF, organizată în colaborare cu Cinedans – Dance on Screen Festival Amsterdam. Programul este prezentat cu sprijinul Ambasadei Elveției, Ambasadei Israelului și Ambasadei Țărilor de Jos.
În completarea secțiunii de film-dans, explorarea universului corporal se regăsește și în cadrul competiției BIEFF, în programul Transgressive Bodies. Fie culturale, sexuale, economice sau psihologice, constrângerile cu care se confruntă corpul uman provoacă abateri de la normă care merită toată atenția. Uneori celebrate, alteori discreditate, aceste transgresiuni ne ajută să întelegem mai profund natura noastră umană.
Începând de astăzi sunt disponibile abonamentele early bird, care asigură accesul la toate proiecțiile și evenimentele BIEFF, la prețul promoțional de 75 lei (include și catalogul acestei ediții). Oferta este valabilă între 1 și 7 martie, iar abonamentele se pot achiziționa online pe pagina Eventbook. Detalii despre filme și noutăți sunt disponibile de astăzi pe noul website www.bieff.ro .
Cinedans: Of Love and Other Demons (Trailer)
Arta digitală, dansul și fizica se întrepătrund în Symmetry, deopotrivă film-dans și film-operă, în care Ruben van Leer folosește cu măiestrie îmbinarea coregrafiei și sunetului pentru a prezenta cele două laturi ale înțelegerii noastre, cea rațională și cea emoțională. Filmul urmărește un cercetător ce lucrează cu pasiune la teoria întregului și la cea a celei mai mici particule. Eforturile sale sunt întrerupte de vocea sopranei Claron McFadden, care îl conduce spre o lume interioară – o metaforă a modului în care imboldul pentru cunoaștere rațională izvorăște din straturile mai adânci ale domeniului emoțional.
Coregraful Mor Shani se angajează într-un prelung studiu asupra intimității în Love-ism, căutând răspunsuri la întrebări legate de iubirea și dependența de o altă ființă umană, pe o scală care oscilează de la păcat la sacralitate.
În A Short History of Madness, Isabelle Hayeur coregrafiază, în șase tablouri tulburătoare, procedee psihiatrice practicate în Quebec de-a lungul ultimului secol și jumătate. De la ospiciul pustiu, de tip victorian, la depozitul sordid de la periferie și la dormitorul unui adolescent care încearcă (și eșuează) să recreeze un mediu familial, regizoarea ne poartă într-o explorare a modalităților în care societatea tratează înfricoșătoarea – dar fascinanta – stare de nebunie.
Scopul declarat al lui Gianni Grot de a populariza hip-hop-ul ca pe o formă de teatru se materializează strălucit în Farm of Memories, portretul înduioșător ale unui tânăr care tânjește după iubire și siguranță. Coregrafia încărcată emoțional creează o poveste fluidă care oscilează între conștient și inconștient și care e populată de viziuni dezlănțuite, probabil, de conținutul unei seringi injectate în venă.
Transgressive Bodies – abordări subversive asupra corporalității și sexualității umane (Trailer)
Canal de comunicare între sine și exterior, corpul procesează stimulii senzoriali în scopul de a interacționa, a înțelege și a funcționa mai bine în lumea care ne înconjoară. Aparenta lui robustețe și claritate ascund, însă, o fragilitate și o relativitate care pot destabiliza cu ușurință statutul său social acceptat. Programul tematic competitiv Transgressive Bodies reunește filme care transcend limitele corpului și ale reprezentării sale cinematografice. Mix de artă video, film de gen, documentar și discurs activist, selecția explorează, via stări reale sau ipotetice ale corpului, teme precum memoria, sexualitatea și maturizarea.
Bertrand Mandico revine la BIEFF cu încă o poveste din zona bizarului psiho-sexual, inspirat numită Our Lady of Hormones. Utilizând o mizanscenă decadentă, plină de vitalitate, filmul spune povestea erotică a rivalității dintre două actrițe obsedate de o bucată de carne care trăiește și respiră. O veritabilă experiență suprarealistă la granița între genuri precum comedia, thriller-ull și horror-ul, filmul e o poveste ‘moralizatoare’ despre neputința naturii umane de a-și domestici impulsurile (primare).
Mix de documentar, jurnal și eseu cinematografic, The Pimp and His Trophies, semnat de artista vizuală Antoinetta Zwirchmayr, este o revizitare onirică a amintirilor din copilăria autoarei despre bunicul său – unul dintre cei mai celebri proxeneți din Salzburg. Aflând de pasiunea bunicului pentru vânătoare, ‘trofeele’ despre care pomenește titlul filmului capătă o nouă viață, materializându-se din purgatoriul memoriei prin procesul de reflecție cinematografică.
Renumitul artist român Călin Dan revine în selecția festivalului cu Still Life, Poire gelée, o lucrare ce intră pe teritoriul conceptual al artei video. Noțiuni precum memoria, maternitatea și forma arhitecturală converg în ciclul simbolic al vieții descris prin acumularea gradată și în final eroziunea unui munte de praf alb. Dedesubtul lui, forma feminină, liniștită și contemplativă, pulsează în ritmul vieții, într-un timp și un spațiu nedefinite.
Pedofilia – un subiect tabu care stârnește o aversiune imediată și de necombătut. Dar ce s-ar întâmpla dacă tu însuți ai fi cel afectat? În Among Us, de Guido Hendrikx, confesiunile a trei pedofili – a căror identitate rămâne ascunsă – ne dezvăluie istoriile personale de descoperire, reprimare și reconciliere (imposibilă?) cu acest impuls. Niciodată exploatativ sau senzaționalist în felul în care abordează acest subiect controversat, AMONG US oferă o platformă lipsită de prejudecăți pentru explorarea unor traume îndelung reprimate.
În YOU ARE BORING!, Vika Kirchenbauer lansează o provocare curajoasă și acidă la adresa spiritului nostru reprimat și plin de inhibiții. Subversiv și provocator, YOU ARE BORING! ne confruntă cu propriile limite interioare, cu propriile emoții refulate și pudori inhibitive, meditând în același timp asupra modului în care hegemonia noastră culturală consumă ‘diferența’. Fără să fie brutal, filmul ne lasă mai degrabă cu senzația unei mustrări afectuoase la adresa politicii reprezentării practicate de societatea noastră normativă.
Cea de-a șasea ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 14–20 martie 2016, la Cinema Muzeul Țăranului Român și Cinema Elvire Popesco.
Inside Out a câștigat Oscarul pentru cel mai bun film de animație
La doar două săptămâni după ce a câștigat premiul Bafta, Inside Out triumfă din nou, de data asta pe covorul roșu de la Gala Premiilor Oscar 2016.
Filmul produs de studiourile Pixar și lansat de Walt Disney Pictures este câștigătorul categoriei „Cel mai bun film de animație”. Regia este semnată de Pete Docter (Monsters. Inc., Up), animația fiind produsă de Jonas Rivera (Up) şi coregizată de Ronnie Del Carmen (Up). Coloana sonoră a filmului este compusă de Michael Giacchino (The Incredibles, Ratatouille, Up).
Inside Out spune povestea lui Riley, o fetiță de 11 ani, a cărei viață ia o întorsătură neplăcută când este nevoită să se mute împreună cu familia din Minnesota la San Francisco. În acest moment emoţiile ei preiau iniţiativa, spre nemulţumirea părinţilor care sunt complet depăşiţi de situaţie. Bucuria, Furia, Dezgustul, Frica și Tristețea se ceartă, discută în contradictoriu, cooperează, în încercarea de-a o face pe Riley să se adapteze situației şi să-şi găsească noi prieteni.
Editura Litera Mică a publicat sub licența Disney mai multe cărți cu eroii filmului Întors pe dos, invitându-i pe cei mici într-o călătorie nemaiîntâlnită, în locul unde nimeni nu a mai fost până astăzi: în mintea omenească!
Povestea filmului, Cartea mea de jocuri și activități, Învăț să citesc, Citesc și mă joc. Aventuri în țara imaginației și Totul despre mine sunt cărțile prin care cei mici fac cunoștință cu micuțele voci care locuiesc în mintea noastră, descoperă activități antrenante și, mai ales, deprind bucuria lecturii.
Documentarul „Biserici de lemn din România” va avea premiera la Cinema Muzeul Țăranului pe 9 martie și, ulterior, pe DVD
Documentarul „Biserici de lemn din România”, cel mai recent proiect al Casei de Producție „East Movies”, va avea premiera pe 9 martie, ora 18.15, la Cinema Muzeul Țăranului din București. Documentarul se va putea ulterior achiziționa în format DVD, împreună cu revista Historia si cu albumul „Lăcașuri din lemn. Biserici de sat din Sălaj”, din colecția Igloo Patrimoniu.
Documentarul „Biserici de lemn din România” a fost filmat în Oltenia, Banat și Transilvania și este o incursiune într-un teritoriu al țării noastre cu monumente tipice României, dar prea puțin mediatizate, dacă nu chiar uitate, în comparație cu cele din Maramureș: bisericile de lemn construite în secolul XIX.
„Zona Maramureș a fost mai mediatizată pentru bisericile de lemn, posibil prin particularitatea proporțiilor acestora. Celelalte regiuni ale României au un patrimoniu construit la fel de interesant și plin de inedit”, explică Redactorul-șef al publicației Igloo, arhitecta Francoise Pamfil.
„În România există peste 1440 de biserici de lemn, majoritatea ridicate până în anul 1800. Opt biserici de lemn fac parte din patrimoniul Unesco. Aceste lăcașe reprezintă o latură inedită a culturii tradiționale din România, care – deși s-a menținut de-a lungul timpului – e practic invizibilă pentru publicul larg”, semnalează producătoarea documentarului, Cristina Iordache, al cărei obiectiv este să mediatizeze cu acest documentar manifestări cultural estetice tradiționale, autentice, necunoscute publicului larg, în contextul unui vid mediatic pe această temă.
„Diferența considerabilă de popularitate ce separă bisericile de lemn de marile ansambluri eclesiastice zidite la Putna, la Suceava, la Curtea de Argeș, la Hurezi, la Biertan sau la Alba Iulia se datorează nu doar servituților impuse de materialul de construcție, ci și deosebirilor de destinație, de rang și de resurse ale comunităților sociale pe care le reprezintă. Cele din prima categorie sunt – fără excepție – biserici de sat. Celelalte sunt ctitorii domnești, sedii episcopale sau lăcașuri reprezentative pentru capitalele medievale. Dar atât unele cât și celelalte sunt echivalente sub aspectul autenticității și al semnificației istorice”, explică Cristian Brăcăcescu – arhitect.
Redactorul-șef al publicației Igloo atrage atenția și asupra declinului spiritual pe care lăsarea în uitare a acestor monumente îl presupune: „Ieșirea din uz este principalul responsabil al trecerii în plan secund sau chiar în umbră, lucru care generează un fapt trist: anume acela al părăsirii. Comunitatea a părăsit obiceiuri, case, biserici și – în cele din urmă – și pe bătrânii familiei. O anumită legătură comunitară, care era în misiunea bisericii, a dispărut. De aceea, degradarea patrimoniului arhitectural nu este doar un declin fizic, ci este și unul spiritual”, punctează arhitecta.
„Există un interes larg al publicului educat din România de a cunoaște mai bine valorile autentice ale țării noastre, valori care există la ora actuală , dar sunt prea putin mediatizate. În prezent, țara noastră e destul de dezvoltată ca să nu mai importe totul din Occident, începe să se nască o mândrie și o serie de valori românești cu care ne lăudăm. Bisericile din lemn sunt valori dpdv istoric, arhitectural, etnografic, estetic, și obiective turistice pitorești.”, își motivează regizorul Kiki Vasilescu demersul artistic.
Kimmo Pohjonen, un remix al „Odiseei Spațiale” și muzică live pentru filmul cult al lui Sergei Paradjanov, la TIFF 2016
Două filme cult regizate de Stanley Kubrick și Sergei Paradjanov vor fi acompaniate de muzică originală în cine-concerte aduse pentru prima dată în România, iar un artist finlandez cu totul aparte, Kimmo Pohjonen, vine la Cluj cu un spectacol unic. Casa de Cultură a Studenților (CCS) va fi gazda câtorva dintre evenimentele speciale ale celei de-a 15-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie), primele bilete fiind puse în vânzare pe www.biletmaster.ro începând din 4 martie 2016.
Cine-concert: Zone Libre revisite 2001
Duminică, 29 mai, 19.00 – Casa de Cultură a Studenților
Un proiect muzical ambițios și inedit, care a presupus remixul unei capodopere a genului SF, 2001: O odisee spațială (1968), în regia lui Stanley Kubrick. Fostul chitarist al trupei Noir Désir, Serge Teyssot-Gay, și bateristul Cyril Bilbeaud formează duo-ul Zone Libre, recunoscut deja pentru experimentele rock și rap, coloane sonore (Gainsbourg) și acompaniament original pentru filme mute ca Nosferatu, Cabinetul doctorului Caligari, Tabu sau Dr. Jekyll and Mr. Hyde. Însoțit de muzica personală și puternică a celor doi artiști, versiunea remontată a Odiseei Spațiale capătă noi semnificații. Proiectul a fost creat pentru festivalul Printemps des ciné concerts și este adus la Cluj ca parte a parteneriatului TIFF cu Brussels Film Festival. Biletul costă 15 lei și poate fi cumpărat de aici.
Concert Kimmo Pohjonen
Luni, 30 mai, 20.00 – CCS
Un artist excepțional, faimos pentru concertele memorabile susținute la un instrument al cărui sunet l-a revoluționat – acordeonul, finlandezul Kimmo Pohjonen revine în România, la TIFF, după concertul din 2014 de la Festivalul de Jazz de la Gărâna. „A împins limitele și a sfidat așteptările tuturor mai bine de un deceniu, creând concepte și spectacole vizuale uluitoare”, scrie „All About Jazz”. În proiectul Earth Machine Music, de pildă, artistul a integrat în spectacolele sale sunetele dintr-o fermă, de la animale la tractoare. A lansat peste 10 albume, a compus muzică de film, a avut turnee în întreaga lume și colaborări cu DakhaBrakha (invitată la TIFF în 2013) sau Kronos Quartet.
În 2012, artistul a primit premiul Aesthetic Act of 2012 pentru un proiect cu muzicieni de stradă români din Helsinki. În același an, i-a fost acordat Ordinul Leul Finlandei/ premiul Pro Finlandia, una dintre cele mai înalte distincții finlandeze. Unic în stilul său, Kimmo Pohjonen este subiectul unui documentar proiectat la TIFF cu o zi înainte de concert, Soundbreaker (r. Kimmo Koskela). Selectat în numeroase festivaluri, filmul trece prin cariera de 35 de ani a artistului și conține interviuri, fotografii, muzică și materiale de arhivă inedite. La TIFF, Kimmo Pohjonen (acordeon, voce, sunete) va susține concertul alături de Heikki Iso-Ahola (design de sunet) și Otso Vartiainen (design de lumini). Prețul unui bilet este 25 de lei în perioada de pre-sale, până pe 1 mai, și 30 de lei după. Poate fi cumpărat de aici.
A Hawk and a Hacksaw
Acompaniament live pentru Umbrele strămoșilor uitați
Marți, 31 mai, 20.00 – CCS
Miercuri, 1 iunie, 22.00 – Casa TIFF
O combinație exuberantă de genuri, de la gipsy și klezmer la mariachi, cum o descrie „The Guardian”, cine-concertul celor de la A Hawk and a Hacksaw, un proiect balkan-folk multi-instrumental, este un alt cap de afiș la TIFF 2016. Cei doi artiști americani, Jeremy Barnes (fost membru Neutral Milk Hotel) și Heather Trost, vor acompania live, cu muzică originală, celebrul film din 1964 al regizorului ucrainean Sergei Paradjanov, Umbrele strămoșilor uitați/ Shadows Of Forgotten Ancestors, unul dintre puținele filme din lume vorbite în limba huțulilor. Spectacolul este unul electrizant: în anumite momente, muzicienii cântă la câte trei instrumente simultan. Muzica lăutărească și cea tradițională românească au fost o sursă de inspirație constantă pentru duo: unul dintre albume, The Way the Wind Blows (2006), a fost înregistrat parțial în satul Zece Prăjini, cu Fanfara Zece Prăjini. Pe 1 iunie, muzica celor de la A Hawk and a Hacksaw va anima atmosfera și la Casa TIFF, de la ora 22.00.
Biletele costă 15 lei și pot fi achiziționate de aici.
Francofonia lui Aleksandr Sokurov deschide BIEFF 2016-Agnes Varda, Chris Marker, Jonas Mekas și Pere Portabella revizitați prin intermediul MUBI
Francofonia, de Aleksandr Sokurov, Cel mai bun film european la Festivalul Internațional de Film de la Veneția, are avanpremiera în România în deschiderea celei de-a 6-a ediții a Festivalului Internațional de Film Experimenal București BIEFF. Autorul capodoperelor Faust, câștigătorul Leului de Aur la Veneția, care a închis ediția din 2011 a BIEFF, și Arca rusească, se întoarce la București cu povestea captivantă a muzeului Luvru în timpul ocupației naziste a Franței, care îi va fascina pe spectatori luni, 14 martie, de la 20:00, la CinemaPRO. Filmul va avea premiera în cadrul TIFF 2016.
Începând cu 4 martie, biletele la gala de deschidere BIEFF pot fi achiziționate online în avans la prețul de 15 lei, prin Eventbook.ro. În ziua proiecției și la intrare biletul va costa 20 lei.
La treisprezece ani de la Arca rusească – binecunoscutul film construit dintr-un singur plan-secvență, o călătorie prin Muzeul Hermitage din St. Petersburg – Sokurov ajunge acum la Muzeul Luvru din Paris. Regizorul rus, una dintre referinţele în cinema-ul contemporan de avangardă, ne prezintă relația neașteptată dintre Jacques Jaujard, directorul Muzeelor Naționale din Franța din timpul celui de-al Doilea Război Mondial și Contele Franziskus Wolff Metternich, reprezentantul artistic al celui de-al Treilea Reich, cei doi colaborând pentru a proteja și păstra valoarea inestimabilă a Muzeului Luvru, în mijlocul unuia dintre cele mai devastatoare conflicte cu care s-a confruntat omenirea.
Cu acest film sofisticat, complex și pe de-a-ntregul captivant, Sokurov aruncă o nouă privire visătoare asupra muzeului și realizează un cine-poem compus ca o instalație de tablouri, în care îmbină cadre din jurnale de știri cu imagini ale Parisului contemporan și scene fantastice. Francofonia prezintă numeroase încercări de definire a culturii franceze și europene, a rolului muzeului de a conserva arta și a relațiilor dintre artă și putere. (Peter Bradshaw, The Guardian).
Competiția Internațională – Urban Rituals
Urban Rituals grupează patru filme care jonglează cu particularitățile diverselor noastre practici socio-culturale. Fie dominante sau parte a „subculturii”, aceste obiceiuri înfloresc cu o forță vitală, care le face pe fiecare dintre ele unice și indispensabile pentru cei ce le adoptă.
Sub bolta liniștitoare a „visului american”, cineasta Mara Trifu crează în Perfection Is Forever o alegorie acut observațională a nesfârșitei noastre căutări a frumuseții. În interiorul culturii extravaganței și a alter-ego-urilor din Los Angeles, suntem ghidați de doi cruciați ai acestui ideal: un imitator al lui Superman și un travestit pe nume MonaLiza Doomsday. Surprinşi în mediul lor de la periferia orașului agitat, cei doi ne conduc prin ritualurile lor de înfrumusețare.
Douwe Dijkstra revine la BIEFF cu cel mai recent film al său, premiatul Supporting Film. O scrisoare de dragoste adresată cinema-ului, filmul inteligent și inventiv al lui Dijkstra explorează relația zbuciumată dintre spectator și cinema. Experiența personală de a urmări filme este examinată de spectatori de toate vârstele, ale căror mărturii devin, în mâinile ilustrative și animatoare ale lui Dijkstra, lumi individuale de o minunăție artizanală și exuberanță copilărească.
În Buffalo Juggalos de Scott Cummings, un grup de membri Juggalo (fanii devotați ai trupei de rapcore Insane Clown Posse), ascunși în spatele machiajului lor ritualic, sunt surpinși în tablouuri de tip natură moartă. Cu fiecare cadru comfortul suburbiei este dezechilibrat, pe măsură ce ethos-ul Juggalo se manifestă, afundându-ne în psihicul său suprarealist și în filosofia de viață a unei subculturi americane, care se reduce la „Mă doare în cot”.
O fascinantă „călătorie spre centrul pământului”, The Diver este un captivant pelerinaj metafizic în slujba comunității. În viziunea lui Esteban Arrangoiz, povestea lui Julio, scafandrul care desfundă căile subterane din Mexico City, transcende utilitatea sa socială. Fiecare scufundare devine, pentru Julio și implicit pentru noi, un act ritualic, care ne transpune într-un altered state of consciousness, purtându-ne, via fascinante peisaje abstracte cu deșeuri filmate pe un 16mm pictural, într-un teritoriu misterios.
BIEFF & MUBI propun publicului din România acces la o cinematecă personală, între 7 – 13 martie
BIEFF 2016 oferă, în colaborare cu MUBI, o serie de filme si autori de referință din istoria cinema-ului experimental, care vor putea fi vizionate online de abonanații platformei MUBI timp de o lună, începând cu 7 martie. Câte un film nou pe zi, timp de 7 zile. MUBI este o platformă online de Video on Demand care se axează pe filme cult, clasice, independente iar printre autorii propuși în acestă săptămînă se numară: Chris Marker, Agnes Varda, Jonas Mekas, Pere Portabella, Hans Richter și Peter Tscherkassky. Programul complet BIEFF x MUBI este diponibil pe site-ul www.bieff.ro.
One World Romania invită elevii și profesorii de liceu la festival
Între 22 și 25 martie, în cadrul celei de-a 9a ediții a Festivalului Internațional One World Romania, vor avea loc proiecții special dedicate liceenilor, organizate în colaborare cu Inspectoratul Școlar al Municipiului București. La Cinemateca Eforie (Strada Eforie nr. 2) vor fi proiectate cele mai noi filme documentare cu și despre tineri.
După fiecare proiecție, un invitat al festivalului – regizor, producător sau expert în tematica filmului respectiv – va dezbate împreună cu elevii subiecte legate de drepturile omului și istoria recentă, pornind de la documentarul vizionat.
Înscrierile pentru proiecții din cadrul Festivalului Internațional de Film Documentar One World Romania pentru profesori cu clase și grupuri organizate se fac prin e-mail la adresa scoala@oneworld.ro sau prin telefon, la numărul: 0728 069 428, până la 18 martie 2016. Elevii care vin singuri sau cu prietenii sunt așteptați doar cu carnetul de note. Intrarea este liberă în limita locurilor disponibile.
Programul proiecțiilor pentru liceeni în cadrul Festivalului One World Romania 9
22 martie ora 10:00: Liberi | Tomislav Žaja | Croatia | 2015 | 73 min.
22 martie ora 14:30: Roboțelul de Aur (*proiecție cu descriere audio) | Mihai Dragolea, Radu Mocanu | România | 2015 | 77 min.
23 martie ora 10:00: Felvidek. Prinși la mijloc | Vladislava Plančíková | Slovacia, Rep. Ceha | 2014 | 75 min.
23 martie 14:30: Profesori de ignoranță | Tamara Erde | Franța, Israel, Palestina, Polonia | 2015 | 51 min.
24 martie 10:00: Orice chip poartă un nume | Magnus Gertten | Suedia | 2015 | 75 min.
25 martie 10:00: Jenica și Perla | Rozálie Kohoutová | Rep. Cehă, Franța | 2015 | 72 min.
Programul One World Romania la Școală dezvoltă materiale educaționale pentru profesori, organizează proiecții și discuții legate de drepturile omului și istoria recentă pornind de la filme documentare și nu în ultimul rând coordonează cluburi de film – o activitate extrașcolară, care e mai mult decât proiecții regulate de filme: o comunitate activă de tineri implicați. One World Romania la Școală vede în filmul documentar un instrument educațional, care nu înlocuiește lecția, ci funcționează ca un catalizator pentru discuții, stimulând gândirea critică și implicarea civilă, trezind interesul liceenilor pentru lumea din jur, dar și pentru istoria recentă care a influențat societatea în care trăim.
One World Romania la Școală este programul educațional al Asociației One World Romania, în parteneriat cu Romanian-American Foundation și sprijinit de CEZ Group. Acest program își propune să introducă filmul documentar și discuția despre drepturile omului în liceele din România, prin activități destinate elevilor și profesorilor.
“Cel ales” se întoarce în America
După participări și premii obținute în festivaluri europene, filmul CEL ALES revine pe continentul nord-american, în selecția celei de a zecea ediții a Buffalo Niagara International Film Festival, care se va desfășura în intervalul 13-17 aprilie.
Regizat de Cristian Comeagă, cu Bogdan Stanoevici, Laura Cosoi, Nicodim Ungureanu și Olimpia Melinte în rolurile principale, filmul aduce pe ecran tumultuoasa poveste a unui tânăr racolat de Securitate în anii ’80, care revine în țară după treizeci de ani pentru a încheia socotelile cu trecutul și a-și salva viitorul.
CEL ALES e o producție Domino Film distribuită internațional de NewGold.
Miracolul din Tekir – proiecții pentru expați și întâlniri cu publicul
Irina Margareta Nistor:
„Miracolul din Tekir” este o poveste de care ar fi fost mândru și Mircea Eliade, imaginată de Ruxandra Zenide, care-și păstrează actrița fetiș din „Ryna”, pe Dorotheea Petre. Misterul și paranormalul de calitate plutesc în aer și par anume zămislite pentru cele care își doresc, cu orice preț, să devină mame, și, uneori, atunci când se așteaptă mai puțin, minunea se petrece!
Miracolul din Tekir va rula la București și pentru expați, oferind astfel ocazia străinilor din Capitală de a vedea film românesc. Astfel, la Cinema Elvira Popescu filmul va rula cu subtitrare în franceză și engleză, la Grand Cinema&More din Băneasa Shopping City cu subtitrare în limba engleză și la Cinemateca Union subtitrat în Engleză.
Duminică, 6 martie, de la ora 18,00 membrii echipei vor fi prezenți la cinema Elvira Popescu pentru p întâlnire cu publicul.
Luni, 7 martie, de la ora 19,30, la Grand Cinema&More din Băneasa Shopping City va avea loc o proiecție specială pentru mame, cu surprize din partea echipei de producție.
Miracolul din Tekir s-a lansat pe 4 martie în cinematografele din România. “O metaforă a creației, acolo unde este creație este mister, credință și speranță”, după cum declară regizoarea Ruxandra Zenide, „Miracolul din Tekir” o are ca protagonistă pe Dorotheea Petre, în rolul Marei, o femeie de 30 de ani, cunoscută în satul în care trăiește ca o femeie-vraci, ce tratează sătenii prin puterea nămolului. Când Mara rămane însărcinată şi povesteşte apropiaților că sarcina se datorează nămolului şi nu unui om, sătenii o acuză de vrăjitorie şi o alungă. Ajunge astfel într-o clinică din zona lacului Techirghiol, un centru SPA pentru oameni înstăriți. Acolo o întâlneşte pe Lili (Elina Löwensohn), unul dintre clienţii hotelului, o femeie bogată şi frumoasă care încearcă cu înverşunare să găsească o soluţie pentru problema infertilităţii ei. Treptat, trecutul şi natura femeii misterioase iese la iveală, iar Mara şi copilul ei se află în pericol.
De vineri, 4 martie, Miracolul din Tekir poate fi văzut în cinematografe, astfel: București: Cinema City AFI Palace Cotroceni, Cinema City MegaMall, Cinema City Sun Plaza, Grand Cinema & More în Băneasa Shopping City, Noul Cinematograf al Regizorului Român, Sala Elvira Popescu, Cinemateca Union; Constanța: Cinema City Park, Cityplex; Cluj Napoca: Cinema City Iulius Mall, Cinema Victoria; Ploiești: Cinema City Ploiesti Shopping City; Brașov: Cinema One; Bârlad: Cityplex Victoria; Satu Mare: Grand Mall; Lugoj: Cinema Bela Lugosi: Focșani: Cinema Balada; Odobești: Casa de Cultură Odobești; Gura Humorului: Casa de Cultură
Prezentat în premieră internațională la Zurich Film Festival, “Miracolul din Tekir”, a fost apreciat de critică și juriu, fiind premiat cu trofeul The Emerging Swiss Talent Award.
Din echipa de producție a filmului fac parte directorul de imagine Hélène Louvart, renumită pentru colaborările cu Agnes Varda, Wim Wenders, Claire Denis sau Leos Carax, iar monteur este Nelly Quettier, cunoscută pentru filmele regizate de Leos Carax și Claire Denis.
Hanky Panky, NexT Is Feminist și LGBT: Aventură, identitate și descoperire la NexT 2016
La NexT ne place să ne jucăm cu limitele cinemaului, dar și să demolăm tabuurile și să vorbim despre oameni și sentimente în toată diversitatea lor. Așa au apărut trei programe speciale, jucăușe, dar serioase, care își propun să sfideze convențiile: Hanky Panky, NexT Is Feminist și LGBT. Toate vor fi proiectate în timpul celei de-a zecea ediții a Festivalului Internațional de Film NexT (7-11 aprilie).
Ce înseamnă Hanky Panky? Pasiune, înflăcărare, intimitate, dar și respingere, rușine și frustrare. Cele opt scurtmetraje din program explorează fațetele sexualității umane, cu bune și cu rele. Proiecția va avea loc duminică, 10 aprilie, de la ora 21.00, la Cinema Elvira Popescu.
În Pearl & Werther, o mașină este martorul principal al unei povești de iubire între un cuplu de beatnici moderni. În Amateurs¸ un cuplu care vrea să facă un film porno, descoperă că totul se schimbă în fața unei camere de filmat din spatele căreia îi privește un străin. În La nuit autour și Screw vedem, pe rând, o femeie și un bărbat care își înșală partenerii de viață și felul în care adulterul le condimentează existența. În Sexy Laundry¸ un cuplu căsătorit de 25 de ani încearcă să readucă pasiunea la viață. Iar în Handgun: A Case of Erectile Dysfunction, un bărbat care încearcă să se revanșeze față de iubita lui din pricina unor probleme de virilitate este întrerupt din planurile lui de apariția unei bande de tâlhari. Dar nu toate poveștile de dragoste sunt pline de zvâc și de scântei. Despre respingere, frică și singurătate în cuplu vorbesc Trip TV și Our Skin Is Going to Gray.
Și cum fără diversitate viața ar fi foarte plictisitoare, la NexT celebrăm nu doar varietatea stilistică și tematică, ci și pe aceea sexuală, printr-un program dedicat exclusiv scurtmetrajelor cu tematică LGBT. De la animații și comedii, la filme mai curând non-narative, sau la unele explicite, filmele vorbesc despre homosexualitate, lesbianism sau intersexualitate în feluri foarte diferite. Sunt ștrengare, dar și incomode, adică exact cum ar trebui să fie orice film care chestionează norma. Filmele din programul LGBT vor putea fi văzute vineri, 8 aprilie, de la ora 20.00, la Control Club.
În Sake, Mišel rămâne singur după o relație scurtă și intensă și se trezește căutând încă o dată iubirea în locurile nepotrivite. B. este povestea unei tinere aflată într-o relație heterosexuală nesatisfăcătoare care începe să aibă sentimente față de altă femeie. La Grande Safae a fost un travestit care și-a petrecut o parte din viață lucrând pentru o familie care nu avea nicio idee despre identitatea lui sexuală reală. Iar Alfa este un actor porno care trebuie să se întoarcă pe platoul de filmare după moartea iubitului său. Dar nu totul se învârte în jurul sexualității. Unul dintre cele mai îndrăznețe filme ale secțiunii, A Boy Needs a Friend este un eseu vizual sincer, filozofic și plin de umor despre dragoste și prietenie.
În plus, pentru al doilea an la rând, programul NexT Is Feminist pune accentul pe punctul de vedere feminin. Pentru că cinemaul spune mult mai des poveștile LUI. Scurtmetrajele din acest program sunt din perspectiva EI. Fie că ea este mamă, fiică, iubită, soție sau pur și simplu o femeie care încearcă să fie stăpână pe propria ei viață. Scurtmetrajele din acest program pot fi văzute sâmbătă, 9 aprilie, de la ora 20.30, la Cinema Elvira Popescu, și urmăresc eforturile feminismului de a face lumea mai justă și mai tolerantă față de ambele genuri.
Moms on Fire¸ prezentat la Berlinale 2016, este o animație stop motion care contestă ideile tradiționale despre ce înseamnă să fii mamă în zilele noastre. Cinci fete care locuiesc într-un centru de reabilitare din Paris încearcă să treacă peste traumele personale în A Few Seconds. O adolescentă din Istanbul are parte de întâlniri nedorite cu trei bărbați într-o zi normală, în Tuesday. În No Wolf Has a House¸ o femeie hipersensibilă este înnebunită de rudele soțului ei, la aniversarea acestuia, iar o cântăreață folk fără talent pică în plasa lui Love Monster, într-o reinterpretare feministă a poveștii Frumoasa și bestia.