Știrile săptămânii: Documentarul „Distanța dintre mine și mine”, premiera internațională la Trieste Film Festival; Filmele din cadrul Black Sea Arts Festival se văd și online în luna ianuarie; One World Romania 12 – Despre justiție, activism și ceea ce nu este considerat normal, dar e doar altfel; Donbass, filmul semnat de Sergei Loznitsa și premiat la Cannes, în cinematografe din 1 februarie; ,,Faci sau Taci” face publice imaginile de la filmări cu două luni înainte de lansarea comediei în cinematografe; Frizerul de câini, regizat de Matteo Garrone, din 25 în cinematografe – CONCURS – sesiune de styling pentru câinele tău talentat; NOS4A2 un nou serial horror supranatural la AMC în acest an; One World Romania 12. Despre persoane LGBTQ+, familii contemporane, superfemei și cum muncim azi.
Documentarul „Distanța dintre mine și mine”, premiera internațională la Trieste Film Festival
Documentarul „Distanța dintre mine și mine”, despre poeta Nina Cassian, realizat de Mona Nicoară și Dana Bunescu, după o idee a Adei Solomon, va avea premiera internațională astăzi, la cea de-a 30-a ediție a Trieste Film Festival.
Filmul va fi proiectat în competiția internațională de documentare, alături de zece producții din țări ca Germania, Croația și Ungaria.
Festivalul italian se va încheia pe 25 ianuarie 2019, când vor fi anunțați câștigătorii.
„Distanța dintre mine și mine” a avut premiera toamna trecută, la festivalul Les Films de Cannes à Bucarest, unde a fost desemnat câştigător al premiului publicului din secţiunea „Avanpremiere româneşti ale toamnei”.
Filmul va rula în cinematografele româneşti din 8 martie 2019, distribuit de Rollercoaster PR.
Cu o reputație de femeie fatală, băutoare și fumătoare prodigioasă, poeta avangardistă, compozitoarea și graficiana Nina Cassian (1924 – 2014) a fost simultan complice și problematică pentru regimul stalinist, după care a intrat în conflict direct cu regimul Ceaușescu, și a terminat într-un exil nedorit la New York, în 1985, în urma uciderii disidentului Gheorghe Ursu.
„Distanța dintre mine și mine” este un film despre credințe, artă și putere, care explorează fricțiunea dintre memoria personală și arhiva oficială, dintre realitatea noastră actuală și narațiunile pe care le construim despre trecut. Gândurile Ninei Cassian din timpul ultimului ei an de viață sunt confruntate cu o bogată arhivă de filme, muzică, poezie, apariții de televiziune, întregistrări private inedite și documente de urmărire de la Securitate. Sunt revelate, astfel, dileme etice și estetice care sunt parte din trecutul, dar și din viitorul nostru.
Producătorii documentarului sunt Ada Solomon, Mona Nicoară, Diana Păroiu și Alexandru Solomon. Dana Bunescu s-a ocupat de montaj imagine, sunet și sound design. Imaginea este semnată de Ovidiu Mărginean și Rudolf Costin, muzica – de Nina Cassian, concepția grafică, efecte vizuale și generice – Șerban Jipa.
Filmele din cadrul Black Sea Arts Festival se văd și online în luna ianuarie
Între 21 și 27 ianuarie, pe site-ul www.pamanteni.ro, vor fi putea fi vizionate documentare și reportaje prezentate la edițiile anterioare
Asociația Pământeni începe anul cu o retrospectivă a filmelor proiectate în anii precedenți, ce vor putea fi văzute pentru o perioadă limitată pe site-ul Black Sea Arts Festival. Cele două documentare și calupurile de reportaje politice sunt disponibile în perioada 21 – 27 ianuarie pe site-ul www.pamanteni.ro, pentru privitorii care nu au ajuns la edițiile anterioare ale festivalului, dar și pentru cei care își doresc să le revadă.
Festivalul ce reunește zeci de artiști din România, Bulgaria, Republica Moldova, Ucraina, Azerbaijan, Turcia, Armenia, Georgia și Rusia, a adus în premieră, alături de spectacole de teatru, workshop-uri creative deschise publicului, vernisaje de artă și expoziții de fotografie, expoziții de arhitectură, spectacole de dans și concerte, o serie de filme artistice și documentare cu teme politice sau sociale, menite să deschidă aducă în discuție situația politică și socială actuală a țărilor aflate în bazinul Mării Negre.
Filmele disponibile online pe site-ul festivalului sunt:
Hybrid Warfare (documentar, r. Toma Chagelishvili/GE, 2018/50′) – povestește despre ce este ”Războiul hibrid” și care sunt metodele pe care Rusia le folosește pentru a-și domina vecinii și pentru a controla politica internațională. 5 președinți și numeroși experți analizează tacticile folosite de Vladimir Putin care au schimbat pentru totdeauna regulile războiului.
Link: http://www.pamanteni.ro/hybrid-warfare/
Lifelong Mission / Ebedi ezamiyyet (documentar, r. Fariz Ahmedov /AZ, 2016/60′) scoate la lumină eforturile delegației din Republica Azerbaijan, trimisă la Conferința pentru pace din Paris, după proclamarea independenței țării, în 1918.
În urma eforturilor considerabile depuse de membrii delegației, Consiliul Suprem pentru pace de la Paris a recunoscut independența Republicii Azerbaidjan însă, trei luni mai târziu, în aprilie 1920, Armata Roșie rusă a ocupat din nou țara. Membrii delegației nu s-au putut întoarce în țara natală și au continuat să se lupte, din diverse țări din Europa, pentru independența unei patrii pe care nu au mai vazut-o niciodată.
Link: http://www.pamanteni.ro/lifelong-mission/
Retrospectivă reportaje Corneliu Durnescu (MD, 2017/79′)
Comunismul a marcat multe societăți din estul Europei însă, în republica Moldova, experiența comunistă a fost o traumă puternică.
Manipularea sistematică, foametea îndelungată la care au fost supuși locuitorii și agenda politică nemiloasă a Rusiei au creat un climat de viață neiertător și o societate în care suferința oamenilor răsună până astăzi.
Link: http://www.pamanteni.ro/corneliu-durnescu/
Retrospectivă reportaje Rustavi 2 (GE, 2017/20′)
Aflată la granița dintre Europa și Asia, Georgia este o națiune tânără ce s-a născut în 1991 odată cu prăbușirea Uniunii Sovietice.
Istoria Georgiei post-sovietice este una tumultuoasă, plină de conflicte etnice și teritoriale care au încetinit stabilizarea politică și economică a țării, iar această istorie plină de suferință și război continuă și astăzi.
Link: http://www.pamanteni.ro/rustavi-2/
BLACK SEA ARTS FESTIVAL este un eveniment organizat de ONG Pământeni cu sprijinul Black Sea Trust for Regional Cooperation – A Project of the German Marshall Fund of the United States, care își propune să construiască poduri între popoarele din jurul Mării Negre prin intermediul artei.
One World Romania 12 – Despre justiție, activism și ceea ce nu este considerat normal, dar e doar altfel
Între 15 și 24 martie 2019 are loc la București cea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania.
Selecția de filme a celei de-a 12-a ediții – realizată de Andrei Rus și Vanina Vignal – cuprinde trei secțiuni care au devenit deja tradiționale pentru festivalul One World Romania: ele sunt dedicate justiției, activiștilor și persoanelor cu dizabilități.
Secțiunea „Forme de justiție” conține cinci filme europene și un documentar brazilian. Vom afla în martie povestea demiterii primei președinte femei a Braziliei, Dilma Rousseff, vom cunoaște cinci bărbați condamnați pentru pedofilie într-o închisoare atipică din Corsica și ne vom plimba printr-unul dintre cele mai vechi și renumite tribunaluri din Paris, aflând istoricul, utilitatea și elucidând misterul fiecărui colțișor al acestuia.
Unul dintre filmele reprezentative ale secțiunii este „Procesul” („The Trial”), cel mai recent documentar al regizorului Sergei Loznitsa, alcătuit exclusiv din materiale de arhivă care explorează conceptul de justiție ca spectacol prin intermediul unuia dintre primele procese staliniste din anii ’30 intentat împotriva unor economiști acuzați că plănuiau o lovitură de stat împotriva guvernului sovietic.
În secțiunea intitulată „Noi posibilități” am adunat poveștile mai multor activiști care luptă pentru a apăra drepturile lor și pe ale comunităților din care fac parte, dar și pentru a pune o fundație mai bună și mai corectă lumii contemporane. În documentarele pe care le vom prezenta în martie, ei luptă pentru a salva o pădure din Paraguay de exploatarea corporațiilor protejate de guverne corupte, se alătură cu idealism revoluționar rebelilor din Douma, Siria, trăind alături de ei zi de zi și încercând să probeze în ce măsură arta poate avea un rol în reconstrucția unei țări distruse de război, sau luptă, în Congo, pentru democratizarea unei țări al cărei președinte amână cu anii organizarea de noi alegeri și își tratează cetățenii protestatari cu gloanțe.
Unul dintre filmele importante ale secțiunii este „Separarea” („La Grieta”), regizat de Yrene Yague Herrero și Alberto Garcia Ortiz. Documentarul prezintă lupta unor familii istoric marginalizate din Spania de a rămâne în locuințele sociale închiriate de la stat. Această luptă capătă noi valențe și semnificații din momentul în care aceștia descoperă puterea comunității de a se organiza și de a acționa pentru a apăra drepturile membrilor săi.
Secțiunea „O altă realitate” ne poartă în familiile și în universurile unor persoane cu diferite dizabilități mentale, în încercarea de a demonta prejudecăți, de a învăța să îi descoperim în adevărata lor complexitate și de a constata cât de important este pentru cei din jur că există, chiar dacă modul în care își reprezintă realitatea este atât de diferit de al celorlalți.
De exemplu, „Ce nebunie” („Quelle folie”), documentarul lui Diego Governatori, ni-l prezintă pe Aurelien, care suferă de sindromul Asperger, o tulburare din spectrul autist ce se caracterizează prin dificultăţi semnificative în interacţiunea socială şi în comunicarea nonverbală. Realizatorul ne pune față în față cu el, pe toată durata filmului, forțându-ne să reflectăm la tot felul de lucruri, unul dintre cele mai importante fiind chestionarea conceptelor de „normalitate” și de „boală”.
Abonamentele generale și cele de 5 intrări sunt disponibile pe platforma partenerilor de laEventbook. Rămâneți conectați la canalele oficiale One World Romania – pe facebook și blog, pentru a afla ultimele noutăți despre ce pregătim pentru cea de-a 12-a ediție a festivalului și pentru toate proiectele asociației!
De acum înainte puteți susține misiunea Asociației One World Romania și dezvoltarea proiectelor asociației, devenind „Prieten OWR”. Aflați mai multe despre ce înseamnă să fiți alături de noi ca „Cinefil” sau ca „Suporter” de aici.
Donbass, filmul semnat de Sergei Loznitsa și premiat la Cannes, în cinematografe din 1 februarie
Donbass, cel mai recent lungmetraj semnat de regizorul Sergei Loznitsa, ajunge pe marile ecrane din România începând cu 1 februarie, distribuit de Digital Cube Production Studio. Filmul a avut premiera internațională la cea de-a 71-a ediție a Festivalului de Film de la Cannes, unde cineastul ucrainian Sergei Loznitsa a fost distins cu Premiul pentru cel mai bun regizor în cadrul secțiunii ,,Un Certain Regard’’. Criticii l-au primit cu la fel de mult entuziasm și la Karlovy Vary și Toronto, festivaluri internaționale din selecția cărora a făcut parte.
,,Un film de război care ilustrează absurdul într-o manieră comică, halucinantă pe alocuri’’ (Figaro Scope), Donbass este un portret în 13 capitole al celei mai tulburate zone din Europa zilelor noastre. ,,Prin estetica sa remarcabilă, filmul se prezintă ca o dramă de război deghizată într-o comedie neagră’’ (Le Figaro), oferind o viziune imersivă asupra conflictelor din teritoriu.
Donbass este numele unei regiuni din estul Ucrainei, în care se desfășoară un război hibrid ce implică un conflict armat deschis, însoțit de crime și jafuri comise de bande separatiste. Aici, războiul este numit pace, propaganda este rostită ca adevăr și ura este declarată a fi iubire. O călătorie prin Donbass se desfășoară ca un lanț de aventuri incredibile, în care grotescul și tragicul se amestecă precum viața și moartea. Mai mult decât povestea unei regiuni, a unei țări sau a unui sistem politic, filmul surprinde realitatea unei lumi pierdute în identități post-adevăr, false. Este o poveste care ne privește pe toți.
,,Subiectul pe care îl urmăresc și ceea ce mă preocupă în mod special se concentrează asupra tipologiilor umane produse de o societate condusă de agresivitate, degradare și dezbinare. Oamenii – prin relațiile dintre ei și mentalitățile lor – sunt cei care pregătesc terenul pentru evenimente istorice catastrofale.’’ – Sergei Loznitsa, regizorul și scenaristul filmului.
Donbass este o coproducție Germania –Ucraina – Franța – România – Olanda și l-a avut ca director de imagine pe Oleg Mutu, laureat al Premiilor Gopo și recunoscut pentru pentru filme de referință ale noului val românesc precum 4 luni, 3 săptămâni și două zile (2007), După dealuri (2012), semnate de Cristian Mungiu, sau Moartea Domnului Lăzărescu (2005), în regia lui Cristi Puiu. Distribuția îl include pe actorul Valeriu Andriuță, aflat la cea de-a doua colaborare cu regizorul Sergei Loznitsa, după O creatură delicată (A Centle Creature, 2017), inclus de asemenea în selecția oficială a Festivalului de Film de la Cannes. Efectele speciale sunt semnate de Adriana Ionică și Sergiu Negulici, iar postproducția a fost realizată în București, la Digital Cube.
Din 1 februarie, Donbass va putea fi urmărit pe marile ecrane din București, Brașov, Cluj-Napoca, Pitești, Sfântul Gheorghe, Constanța, Bârlad și Arad.
Cineastul ucrainian Sergei Loznitsa s-a născut pe 5 septembrie 1964 la Baranovichi, fosta URSS (localitate aflată în prezent în Republica Belarus). A crescut la Kiev, iar în anul 1987 a absolvit Universitatea Politehnică, devenind apoi om de știință la Institutul de Cibernetică din Kiev, specializat în cercetarea inteligenței artificiale. În 1997 a absolvit Institutul de Stat pentru Cinematografie (VGIK) din Moscova, unde a studiat în cadrul secției Film de lungmetraj.
De-a lungul carierei sale cinematografice, a realizat în principal documentare, având nouăsprezece astfel de producții în portofoliu, însă a regizat și patru filme de ficțiune. În 2013, Sergei Loznitsa a lansat o companie de producție și distribuție de film, numită ATOMS & VOID. Anul 2018 a fost unul foarte prolific pentru el: în februarie a avut loc premiera documentarului Victory Day, la Berlinale, în luna mai a fost prezentat lungmetrajul Donbass în cadrul secțiunii Un Certain Regard a Festivalului de film de la Cannes, unde i-a fost acordat premiul pentru Cea mai bună regie, iar în septembrie a fost lansat documentarul The Trial, în cadrul Festivalului de film de la Veneția, în afara competiției oficiale.
,,Faci sau Taci” face publice imaginile de la filmări cu două luni înainte de lansarea comediei în cinematografe
Este pentru prima dată când un film românesc face publice imaginile de pe set, prin realizarea unei serii de aproximativ 20 de episoade de making-of în care distribuţia impresionantă a comediei ,,Faci sau Taci” poate fi observată într-un cadru neconvenţional şi diferit de cel în care publicul are ocazia să îi urmărească de obicei pe: Augustin Viziru, Levent Sali, Gică Craioveanu, Cătălin Cazacu, Codin Maticiuc, Cosmin Nedelcu (Micutzu), Bogdan Mălăele, Diana Dumitrescu, Sandra Izbaşa, Giulia, Oana Moşneagu, Ana Baniciu, Cristina Visterneanu, Monica Bârlădeanu, Maria Popoviciu şi Horia Brenciu.
Cu exact două luni înainte de lansarea filmului pe marile ecrane, comedia ,,Faci sau Taci” îşi invită fanii să asiste la activitatea de pe set şi implicit să experimenteze atmosfera din culise. Conform spuselor regizorului Iura Luncaşu, motivul pentru care şi-a dorit să realizeze această serie de episoade este acela că: ,,De multe ori în campania de promovare a unui film, suntem întrebaţi cum a fost la filmări, dacă au fost momente amuzante, memorabile, care au fost dificultăţile întâmpinate şi aşa mai departe. Aşa că de această dată am decis să le oferim oamenilor ocazia să fie prezenţi cu noi, pe set. Multe dintre aceste acţiuni se uită, aşa că dorinţa noastră a fost să oferim din timp mai multe informaţii şi să dăm publicului ocazia de a-şi construi chiar înainte de premieră propria poveste şi viziune asupra filmului.”, a concluzionat regizorul.
Primul episod al seriei de making of-uri ,,Faci sau Taci” îl prezintă pe Iura Luncaşu înainte de începerea filmărilor, când a vrut să se asigure că toţi actorii ştiu să folosească o armă pentru a fi cât mai convingători pe marele ecran. Acesta este motivul pentru care, sub atenta îndrumare a regizorului şi a unui coordonator cascador, cei cărora le erau rezervate scene de acţiune în film au fost mobilizaţi la o sesiune de antrenament în pădure. Levent Sali, Bogdan Malaele, Ana Baniciu, Giulia, Sandra Izbasa, Cristina Visterneanu, Ana Moşneagu şi Diana Dumitrescu şi-au luat rolurile în serios şi au dat tot ce au avut mai bun la primele repetiţii, iar declaraţiile lor, precum şi câteva scene de la antrenamente pot fi vizionate în primul episod al seriei de making of-uri.
Un film independent semnat de casa de producţie Next Spot, comedia ,,Faci sau Taci” a fost realizată cu sprijinul Vertical Entertainment şi The Story Lab, divizia de conţinut a agenţiei internaţionale Dentsu Aegis Network.
Canalul de YouTube Vertical Entertainment şi pagina de Facebook ,,Faci sau Taci” vor găzdui episoadele serialului de making of, iar din 22 ianuarie afişul comediei şi trailerul filmului sunt de asemenea disponibile.
Frizerul de câini, regizat de Matteo Garrone, din 25 în cinematografe – CONCURS – sesiune de styling pentru câinele tău talentat
Arată-ne ce poate face câinele tău și noi îl trimitem în fața frizerului de câini!
Frizerul de câini, cel mai nou film al lui Matteo Garrone, laureat cu numeroase premii internaționale printre care simpaticul Palm DOG la Festivalul de la Cannes, intră în cinematografe pe 25 ianuarie și provoacă cinefilii și iubitorii de animale la un exercițiu creativ: este câinele tău de Palm Dog? Filmeză-ți câinele făcând ceva extraordinar sau ceva amuzant, arată-ne cât de telegenic este și noi îi oferim un pachet complet de cosmetizare la unul din saloanele profesionale de îngrijire Perfect Pet din București. Concursul intră în vigoare astăzi și este valabil până pe 27 ianuarie. Detalii și regulament pe pagina de Facebook VoodooFilms și pe site voodoofilms.ro. Cele mai apreciate trei videoclipuri vor primi câte unul dintre cele trei pachete de cosmetizare Perfect Pet București – Pachetul PERFECT (Locul I), Pachetul Tuns&Strălucitor (Locul II), Pachetul Strălucitor (Locul III).
Înființată în 2010, rețeaua Perfect Pet oferă servicii de cosmetizare pentru peste 10.000 de câini anual. Cu peste 30 de profesioniști aflați în cele trei locații din București, echipa are experiență cu toate rasele canine.
Premiul Palm Dog a fost oferit anul trecut, la Cannes cățelușei chihuahua Joy și a inspirat acest demers. Premiul se oferă la Cannes din anul 2001, iar câștigători cunoscuți ai acestui premiu de-a lungul timpului au fost: Moses din Dogville (2003), Mops din Marie Antoinette (2006), Dug din Up (2009), Uggie din The Artist (2011), tot ansamblul canin din filmul White God în 2014 și Nellie din Paterson, în 2016.
De asemenea, Frizerul de câini, alături de Husse România, își propun să susțină câinii abandonați care și-au găsit refugiu în casa proprie a Florielei Grapini, Husse România donând hrană pentru câini, pentru o masă, la fiecare bilet vândut în cinema. Acțiunea va acoperi toate proiecțiile din țară, astfel încât toți spectatorii din București și celelalte orașe pot face o diferență. Mai multe detalii, pot fi găsite aici.
Autor al filmelor Gomora și Reality, ambele distinse cu Marele Premiu la Cannes, Matteo Garrone este unul dintre cei mai apreciați regizori contemporani, fiind considerat cineastul care a revigorat cinema-ul italian, alături de Paolo Sorrentino. Filmele lui Garrone se evidențiază prin tematica realistă, preferinţa de a lucra cu actori non-profesionişti şi amprenta vizuală puternică. Acestea sunt câteva dintre trăsăturile care i-au adus comparaţii cu neorealiştii italieni ai anilor ‘60.
Sinopsis: Într-o lume unde dreptatea aparține celor puternici, Marcello, un simpatic și caraghios frizer de patrupede, își completează veniturile de la salonul canin la care lucrează vânzând și ceva droguri– doar din când în când! Când Simoncino, client fidel de-al lui Marcello și fost boxer, e eliberat din pușcarie, cartierul ia foc – iar Marcello se vede nevoit să îi sară în ajutor. Gândind că poate ține bestia în frâu, Marcello se alătură violentului său tovarăș cu devotamentul unui câine credincios care își urmează orbește stapânul. Hotărât să-și ia revanșa după ani îndelungi de umilințe și frustrări – Marcello își face un plan de răzbunare care îl ia până și pe el prin surprindere. Rating: N15
Filmul se lansează pe 25 ianuarie în 34 cinematografe din 20 orașe: București: Cinema City Afi Cotroceni, Băneasa Grand Cinema Digiplex, Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului, Cinemateca Union, Cine Grand Auchan Titan, Hollywood Multiplex, Cinema Pro, Cinema Europa, Suceava: Cinema Modern, Botoșani: Cine Grand Uvertura, Cinema Unirea, Iași: Cinema Ateneu, Vaslui: Cityplex, Constanța: Cityplex, Sfântu Gheorghe: Cityplex, Arad: Cinema Arta, Timișoara: Cinema City Nepi, Brașov: Cinema One, Cinemateca Patria, Lugoj: Cinema Bela Lugosi, Cluj-Napoca: Cinema Victoria, Cinema City Iulius Mall, Târgu Mureș: Arta 3D, Pitești: Cinema București, Cinema Trivale Sala Studio Fun, Cinema Sebastian Papaiani, Slobozia: Casa de Cultură a Municipiului Slobozia, Brăila: Cinefeel, Bârlad: Cityplex, Pucioasa: Casa de Cultură a Orașului Pucioasa, Caransebeș: Cinema Luna, Reșița: Cinema Dacia
Filmul Frizerul de câini este distribuit în România de Voodoo Films, cofinanțat prin Programul Europa Creativă al Uniunii Europene. Partener: Husse România, Perfect Pet. Partener Media Principal: Radio Guerrilla. Parteneri Media: Radio România Cultural, Vice, AARC, Cinefan.
NOS4A2 un nou serial la AMC în acest an
AMC a anunțat astăzi ca va difuza în acest an, în premieră, noul serial horror supranatural, “NOS4A2”, care îi are în distribuție pe Zachary Quinto, actorul nominalizat la premiile Emmy® (Star Trek, “American Horror Story”) și pe vedeta în devenire, Ashleigh Cummings (The Goldfinch, Hounds of Love). Serialul este bazat pe romanul bestseller cu același nume al lui Joe Hill, iar primele două episoade sunt regizate de Kari Skogland (“The Handmaid’s Tale,” “Sons of Liberty”), nominalizată la Emmy®. Producția celor 10 episoade, cu durata de o oră fiecare, a avut loc în Rhode Island, SUA.
Quinto îl interpretează pe Charlie Manx, un nemuritor seducător care se hrănește din sufletele copiilor și apoi depozitează ce mai rămâne din ele în Christmasland, un sat de Crăciun înghețat și ciudat din imaginația lui Manx, în care este Crăciun în fiecare zi și nefericirea este interzisă prin lege. Însă Manx își găsește întreaga lume amenințată când o tânără din New England (Cummings) descoperă că este înzestrată cu un dar periculos.
Cummings joacă rolul lui Vic McQueen, o tânără artistă din clasa muncitoare, a cărei creativitate dă naștere unei abilități supranaturale de a-l putea localiza pe Charlie Manx. Vic nu este foarte sociabilă, însă compensează prin curajul, umorul, stăruința și determinarea sa. Se străduiește să îl învingă pe Manx și să-i salveze victimele, fără să-și piardă mințile sau să devină ea însăși o victimă.
„NOS4A2” este produs de AMC Studios în asociere cu Televiziunea Tornante. Producătorii executivi ai serialului sunt: Joe Hill, Jami O’Brien („Fear the Walking Dead”, „Hell On Wheels”), care a creat show-ul pentru televiziune și este showrunner, iar Lauren Corrao, copreședintele televiziunii Tornante . Din distribuție mai fac parte: Olafur Darri Olafsson („Lady Dynamite”) în rolul lui Bing Partridge, Virginia Kull (“The Looming Tower”) în rolul Lindei McQueen, Ebon Moss-Bachrach („The Punisher”) în rolul lui Chris McQueen și Jahkara Smith (aka Sailor J) în rolul lui Maggie Leigh.
One World Romania 12 – Despre persoane LGBTQ+, familii contemporane, superfemei și cum muncim azi
Între 15 și 24 martie 2019 are loc la București cea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania. Ca în fiecare an, selecția de filme este realizată în jurul unor subiecte discutate intens, așa cum o demonstrează și cele patru programe pe care vi le prezentăm azi: A fi LGBTQ+, Familia contemporană, Superfemei și Munca.
Prin filmele secțiunii dedicate persoanelor LGBTQ+ vom cunoaște o fascinantă femeie trans care își deapănă povestea precum o adevărată Șeherezadă modernă pasionată de filmele lui Ozu și vom parcurge, împreună cu o tânără regizoare din Argentina, un traseu menit să recompună puzzle-ul trecutului tatălui, un bărbat homosexual care a făcut tot posibilul să ascundă familiei această parte importantă a personalității sale.
Unul dintre documentarele relevante ale secțiuni este „OUT”, format exclusiv din scurte clipuri video postate pe internet de tineri și tinere care decid să le spună celor din familie că sunt lesbiene, homosexuali, bisexuali sau trans. Filmul lui Denis Parrot prezintă o stare de fapt relevantă a epocii actuale – nonșalanța tinerilor din întreaga lume de a-și căuta și, mai ales, de a-și accepta și declara propria sexualitate.
Un alt subiect popular și controversat în România ultimilor ani, dar și în alte state din lume este cel al familiilor „tradiționale”. Deoarece credem că acest concept trebuie nuanțat și înțeles într-un context al epocii noastre, vom prezenta în martie la București patru documentare despre familii contemporane – copii crescuți de părinți adoptivi, familii în care rolurile știute se transformă și în care armonia e doar o aparență, în spatele căreia se ascund vini neasumate de mai multe generații.
Filmul ucrainean „Tatăl meu este fratele mamei” începe cu o secvență între frați, Ania și Tolik, o întâlnire între două personaje ce par a fi niște ființe naive și copilăroase, aruncate brusc în lumea adulților. Ulterior apare în peisaj Katia, fiica Aniei și nepoata lui Tolik, iar ițele acestei micro-familii ni se dezvăluie încet-încet. În mare, Katia își petrece copilăria cu Tolik, vizitând-o ocazional pe mamă, al cărei dezechilibru psihic o ține în izolare, mai întâi în solitudinea unui apartament întreținut de unchi, apoi într-un spațiu instituționalizat și destul de mohorât. Documentarul e o privire tandră asupra celor trei, un puzzle eliptic despre viața în exilul propriei minți.
În secțiunea Superfemei sunt incluse cinci documentare realizate de cinci regizoare care explorează poveștile unor femei care au trecut și încă mai trec prin încercări extreme, acționând activ pentru a le înlătura. În comunități ultra-conservatoare, în țări sărace, dar și în țări occidentale, foarte multe femei se confruntă cu încălcări grave și constante ale drepturilor omului sau cu abuzuri de diverse feluri. Încercăm să ne deschidem ochii și mintea și să învățăm de la ele ce trebuie făcut pentru ca viitorul să arate mai bine.
Documentarul „Am avut un vis”, al regizoarei Claudia Tosi, le are drept protagoniste pe Daniela, activistă locală a unui partid italian și pe Manuela, deputat în parlamentul Italian. Deși percepute inițial drept oameni obișnuiți care-și doresc să aducă o schimbare în bine în societatea italiană prin intrarea în viața politică, acum cele două au ajuns să fie considerate simple membre ale unei clase privilegiate, cea a politicienilor, iar impactul pe care aceste etichete îl au asupra lor se întrevede în gândurile din ce în ce mai dese de a depune armele și a renunța la a mai încerca să facă politică. Filmul a obținut în 2018 trofeul importantului festival dedicat filmelor documentare de la Leipzig.
Secțiunea Munca aduce trei documentare care prezintă diferite comunități de muncitori – urmași ai imigranților anilor 1960 sau tineri francezi din zone rurale – observate în zilele noastre. Filmele aduc în discuție problema sclaviei moderne, a drepturilor încălcate de angajatori, dar și a lipsei de oferte pe piața de muncă actuală.
Documentarul regizoarei maghiare Bernadett Tuza-Ritter, „O femeie capturată” schițează portretul lui Marish, menajera unei familii middle-class din Ungaria. Cu cât pătrundem mai mult în lumea acestei femei, perspectiva se schimbă și ne dăm seama că ceea ce vedem e de fapt o demitizare, o demascare a unei situații greu imaginabile în societatea contemporană: sclavia modernă. Marish nu numai că nu primește niciun fel de remunerație pentru munca și timpul dedicat familiei pe care o servește, dar demnitatea îi este pusă la încercare prin numeroase umilințe, bătăi și chiar un șantaj mârșav.
Abonamentele generale și cele de 5 intrări sunt disponibile pe platforma partenerilor de laEventbook. Rămâneți conectați la canalele oficiale One World Romania – pe facebook și blog, pentru a afla ultimele noutăți despre ce pregătim pentru cea de-a 12-a ediție a festivalului și pentru toate proiectele asociației!
De acum înainte puteți susține misiunea Asociației One World Romania și dezvoltarea proiectelor asociației, devenind „Prieten OWR”. Aflați mai multe despre ce înseamnă să fiți alături de noi ca „Cinefil” sau ca „Suporter” de aici.