Stiri

Câteva știri din lumea culturală românească (26 octombrie – 1 noiembrie 2015)

BucurestiulȘtirile săptămânii: Două volume despre Primul Război Mondial, la Editura Vremea; Spectacolul “Indianul vrea în Bronx”, în regia Iarinei Demian, cu Paul Ipate şi Anghel Damian, deschide Luna artEST; Joseph Stiglitz, Marea divizare, la Editura Publica; Asociația Culturală Control N prezintă Telefonul din colțul străzii, spectacol de teatru și modul educațional dedicate adolescenților; Sapte povesti erotice – un nou volum de povestiri la Editura Nemira; Noi traduceri în colecția Biblioteca Polirom; Anunț înscrieri Auditie Nationala 2015 la UNATC București; A apărut revista Timpul pe luna octombrie 2015; Spectacole stagiunea de teatru UNATC; Apucă reducerile de Halloween la Editura Adenium; Vineri, 30 octombrie 2015, a început Turneul Național INTERFAȚA 3; Săptămâna independenților se vede și În Culise; Editura Litera va publica cărțile câștigătoarei Premiului Nobel pentru Literatură din acest an.

Două volume despre Primul Război Mondial

Editura Vremea are plăcerea de a vă prezenta două volume despre Primul Război Mondial:

Bucureştiul sub bombele germane. August-noiembrie 1916, de Alexandru Armă

Bucureştiul a fost capitala cea mai încercată de către aviaţia inamică. Admiram cu atât mai mult stoicismul populaţiei sale, Bucureştiul trecând, fără pregătire, de la bucuria de a trăi la un apocalips sângeros. Fiecare raid al avioanelor se solda cu un număr mare de morţi şi răniţi. Oroarea se prelungea prin băltoace sau pâraie de sânge pe străzi, prin cai în agonie care se zbăteau în mijlocul propriilor lor mădulare sau prin atelaje pornite în goană, după ce-şi pierduseră vizitiii. (Contele de Saint-Aulaire,ambasadorul Franţei la Bucureşti în 1916)     

Capitala avea, în după‑amiaza zilei de 25 septembrie, aspectul unui oraş peste care a trecut o mare catastrofă. În Piaţa Mare, la răspântia Căii Călăraşilor cu str. Sf. Ioan Nou, în Bulevardul Maria în faţa spitalului Brâncovenesc, în strada Covaci, la răspântia Bulevardului Elisabeta cu Calea Plevnei, spectacolul era sfâşietor. Strada e acoperită cu cadavre şi cu răniţi care se tânguiesc. Un martor ocular are, în Piaţa Mare, impresia muştelor moarte presărate pe hârtia insecticidă de pe o farfurie. (Constantin Kiriţescu)

Jurnal de razboiVolumul poate fi comandat pe site-ul editurii: http://edituravremea.ro/bucurestiul-sub-bombele-germane.-august-noiembrie-1916

Jurnal de război (1916-1918). Amintiri din viaţa mea, de Anella N. Robănescu

Născută Crassan, fiică a unui mare moşier câmpulungean, avocat, deputat, senator şi prefect al judeţului Muscel, Anella Robănescu întruchipează perfect tipul caracteristic de femeie din burghezia românească a primei jumătăţi a secolului XX. Amintirile şi Jurnalul din Primul Război Mondial, singurele ei scrieri, zugrăvesc portretul unei femei delicate, o persoană cultivată, devotată familiei şi plină de bunătate.

Volumul poate fi comandat pe site-ul editurii: http://edituravremea.ro/jurnal-de-razboi–1916-1918-.-amintiri-din-viata-mea

afis indianulSpectacolul “Indianul vrea în Bronx”, în regia Iarinei Demian, cu Paul Ipate şi Anghel Damian, deschide Luna artEST

Spectacolul “Indianul vrea în Bronx”, scris de Israel Horovitz, în regia Iarinei Demian, cu actorii Paul Ipate, Anghel Damian şi Liviu Topzu, va deschide, pe 1 noiembrie, ora 20.00, la ArCuB din str. Batistei, Luna artEST, un proiect prin care artiştii luptă împotriva violenţei şi discriminării.

“<<Indianul vrea în Bronx>> este un text contemporan care pare să se fi născut pe străzile din New York. De fapt, piesa îşi are rădăcinile în Anglia unde autorul (Israel Horovitz) a studiat la începutul anilor ’60 Academia Regală de Artă Dramatică. Legile muncii din Anglia acelor ani erau absurd de părtinitoare, erau împotriva străinilor”, spune regizoarea spectacolului, Iarina Demian.

Potrivit acesteia, Israel Horovitz lucra câte 45 de ore pe săptămână şi primea echivalentul a 35 de dolari, bani care îi ajungeau să plătească chiria. Mânca la cantină de câteva ori pe săptămână, “o mâncare uşor expirată”, iar această stare de spirit l-a ajutat să conceapă “Indianul vrea în Bronx”.

Prima reprezentaţie pe Broadway i-a avut în rolurile principale pe Al Pacino şi pe John Cazale, spectacolul primind, în anul 1968, premiul Obie, unul dintre cele mai importante distincţii în industria teatrului din New York.

Drama lui Israel Horovitz se desfăşoară într-un spaţiu relativ mic, într-o staţie de autobus/metrou, unde aşteaptă trei persoane.

“Două dintre ele nu au unde să se ducă, iar al treilea nu ştie cum să ajungă la destinaţie. În spatele fiecăruia dintre personaje este o poveste dură pe care ne-o putem imagina. Victime ale unui sistem care a pierdut controlul asupra lor, Murph (Anghel Damian) şi Joe (Paul Ipate), doi adolescenţi abia ieşiţi dintr-o casă de corecţie, declanşează în mod gratuit împotriva unui indian un întreg arsenal de acţiuni violente şi de tirade obscene. Nu întâmplător personajul asupra căruia acţionează Murph şi Joe este indian. Problema rasismului, care este atât de actuală şi în zilele noastre, devine una dintre componentele agresivităţii celor doi ”, a declarat Iarina Demian.

Spectacolul “Indianul vrea în Bronx” va beneficia de trei reprezentaţii în cadrul Lunii artEST, “Artiştii împotriva violenţei şi discriminării”, pe 1, 15 și 22 noiembrie, la sala ArCuB, de la ora 20.00, intrarea fiind liberă la eveniment.

Fundaţia artEST, al cărei preşedinte este actriţa şi regizoarea Iarina Demian, lansează, în luna noiembrie, proiectul „Artiştii împotriva violenţei şi discriminării”. Evenimentul se va desfăşura pe parcursul lunii noiembrie şi îşi propune să atragă atenţia asupra celor mai întâlnite forme de discriminare şi violenţă prezente în societatea românească actuală.

Luna artEST este organizată cu sprijinul Administraţiei Fondului Cultural Naţional (AFCN), în parteneriat cu ArCuB şi F64.

marea-divizare-joseph-stiglitz-colectia-de-economie-editura-publicaJoseph Stiglitz, Marea divizare

„În cadrul reuniunii anuale a elitelor lumii de la Davos, în 2014, Oxfam a arătat limpede în ce grad crește inegalitatea la nivel mondial, atrăgând atenția că un autobuz în care s-ar urca vreo 85 dintre miliardarii planetei ar însuma tot atâta bogăție cât jumătatea inferioară a populației mondiale, adică vreo trei miliarde de oameni. Un an mai târziu, autobuzul se micșorase – nu mai era nevoie decât de 80 de locuri. La fel de dramatic, Oxfam a constatat că grupul de 1% din vârful piramidei deținea acum aproape jumătate din avuția lumii – și este pe cale să posede la fel de multă avuție ca restul de 99% din populație, luată în bloc, până în 2016.” Joseph E. Stiglitz

În Marea divizare, Joseph E. Stiglitz propune modalități de contracarare a problemei cu care America se confruntă din ce în ce mai mult. Stiglitz afirmă, argumentat, că inegalitatea este o chestiune de alegere: rezultatul cumulat al politicilor injuste și al priorităților prost gândite.

Cu o formidabilă acuitate economică, dar, în același timp, accesibilă publicului larg, Stiglitz ne îndeamnă să adoptăm soluții reale: creșterea taxelor pentru corporații și oamenii bogați; mai mult ajutor pentru copiii oamenilor săraci; investiții în educație, știință și infrastructură; ajutor pentru proprietarii de locuințe îndatorați, nu pentru bănci; și, mai important decât orice, să facem mai mult pentru a redresa economia și a o aduce în poziția de ocupare deplină.

JOSEPH E. STIGLITZ, economist laureat al Premiului Nobel în 2001 şi membru al The Royal Society, a fost vicepreşedinte senior şi economist-şef al Băncii Mondiale, precum şi şeful echipei de consilieri pe probleme economice al fostului preşedinte american Bill Clinton. De același autor la editura Publica a mai apărut În cădere liberă (2009) și Prețul inegalității (2013).

Afis_Telefonul din coltul straziiAsociația Culturală Control N prezintă Telefonul din colțul străzii – spectacol de teatru și modul educațional dedicate adolescenților

Telefonul din colțul străzii este un spectacol de teatru itinerant, parte a modulului educațional cu același nume dedicat liceenilor din București. Purtând titlul uneia dintre cele mai cunoscute poezii scrise de poetul Cristian Popescu, proiectul inițiat de Asociația Culturală Control N cuprinde două laturi: un spectacol de teatru-dans creat pe baza poeziilor semnate de Cristian Popescu și o sesiune de discuții aplicate cu adolescenții bucureșteni. Telefonul din colțul străzii este un proiect cultural finanţat în cadrul Programului cultural Ești București 2015.

Îmbinând teatrul, dansul și fotografia, spectacolul Telefonul din colțul străzii își propune să inițieze tânărul public bucureștean atât în înțelegerea importanței rolului scriitorului Cristian Popescu în istoria literaturii române, cât și în descoperirea și înțelegerea unui alt tip de manifestare culturală – un spectacol de teatru-dans de tip performance.

Spectacolul a fost creat de Oana Răsuceanu alături de actorii Adina Lucaciu, Irina Velcescu, Cristian Popa și George-Albert Costea. Decorul și costumele poartă semnătura scenografei Andrada Chiriac, iar muzica a fost compusă de Sebastian Hamburger. Imaginile video și fotografiile care întregesc spectacolul pe parte de proiecție video au fost realizate de fotograful Adi Marineci.

Începând din 27 octombrie, spectacolul va fi prezentat în 5 licee bucureștene: Colegiul Național de Artă „Dinu Lipatti” (27.10, ora 17.30), Liceul Bilingv „Miguel de Cervantes” (29.10, ora 16.30), Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” (02.11, ora 17.30), Liceul Teoretic „Jean Monnet” (03.11, ora 17.30) și Colegiul Național Sf. Sava (03.11, ora 12.30 & ora 18.30). Fiecare reprezentație va fi urmată de o sesiune de discuții cu tinerii spectatori și echipa de creație. La discuție vor participa, de asemenea, și o serie de invitați speciali, precum scriitorii Florin Iaru și Cristian Tudor Popescu, care vor dialoga cu liceeni pe baza textelor lui Cristian Popescu și vor puncta importanța acestui autor, prea puțin cunoscut tinerei generații.

Modulul educațional și spectacolul Telefonul din colțul străzii se inspiră, întru totul, din lumea scrierilor lui Cristian Popescu și își propun să ofere adolescenților spectatori posibilitatea descoperirii acestei lumi aparte și unice create de Popescu în volumul său Cuvânt înainte (publicat în 1988).

Telefonul din colțul străzii este un proiect cultural finanţat în cadrul Programului cultural Esti Bucuresti 2015.

sapte-povesti-erotice-latime-1024pxSapte povesti erotice – un nou volum de povestiri la editura Nemira

Editura Nemira aduce în librării un volum de îndrăzneţ şi rafinat – Şapte poveşti erotice cuprinde texte selectate de Monica Andronescu şi semnate de mari autori ai literaturii universale şi româneşti.

Cuprins: D.H. Lawrence, Soare, Giovanni Boccaccio, Peronella, Ibovnicul şi Butoiul, Marchizul de Sade, Sophie şi mânăstirea reformată, Ion Creangă , Ionică cel Prost, Guy de Maupassant, Idila, Mihai Eminescu, Cezara, Alfred de Musset, O noapte cu Fanny şi Gamiani.

Eros se ascunde peste tot. În razele îndrăznețe ale soarelui, ca în povestirea lui D.H. Lawrence, într-un… butoi buclucaș, ca în fantezia lui Boccaccio, într-un vagon de tren, ca în povestirea lui Guy de Maupassant, într-o insulă îndepărtată, ca în Cezara lui Eminescu. Gata să încingă imaginația, șapte povești erotice decupate din literatura de ieri pentru cititorii de azi așteaptă să-și devoaleze ascunzișurile. Între universul pervers al Marchizului de Sade și proza umoristică a lui… Ion Creangă, Eros își dezvăluie farmecul, ipocrizia, umorul, tristețea,forța.

În colecţia Damen Tango au mai apărut antologiile: Şapte poveşti de vacanţă, Şapte poveşti de seducţie, Şapte poveşti de călătorie şi Şapte poveşti de dragoste, cuprinzând texte tematice semnate de unii dintre cei mai mari scriitori ai lumii, printre care F.M. Dostoievski, Edgar Allan Poe, Oscar Wilde, Prosper Mérimée, Giacomo Casanova şi mulţi alţii.

Splendoare_MazzantiniNoi traduceri în colecția Biblioteca Polirom

Splendoare, de Margaret Mazzantini, un tribut adus iubirii eliberate de orice constrîngere

Traducere din limba italiană şi note de Gabriela Lungu

Carte publicată şi în ediţie digitală

Margaret Mazzantini este autoarea bestsellerului Nu te mişca (cu peste două milioane de exemplare vîndute), tradus în 35 de limbi şi ecranizat în regia lui Sergio Castellitto, cu Penelope Cruz în rolul principal.

Splendoare este un roman despre adolescenţa zbuciumată a doi băieţi, două caractere în care se împletesc nelinişte interioară şi capriciu, tenacitate şi aplecare spre carnal. După copilăria petrecută alături, Guido şi Costantino sînt purtaţi de viaţă pe drumuri separate. În ciuda despărţirii, legătura tensionată dintre ei creşte în intensitate şi, odată cu maturizarea tinerilor, se dezvoltă în dragoste homosexuală. Separarea nu le împiedică destinele să semene, traseele celor doi urmînd fire comparabile pînă în clipa reîntîlnirii. Harta iubirii lor ajunge să descrie atît o Romă impregnată de mitologie, cît şi o Londră extravagantă, oraş în care cuplul îşi poate pierde urma, o călătorie prin viaţă din care transpare adevărul că splendoare înseamnă însuşi propriul fel – unic, complicat – de a fi.

Carson_Balada_tristei_cafeneleCarson McCullers

Balada tristei cafenele

Traducere din limba engleză de Mirella Acsente şi Maria Valer

Carte publicată şi în ediţie digitală

De la povestirea Wunderkind, cu care scriitoarea născută în Georgia (SUA) debutează la 19 ani, şi pînă la nuvela care dă titlul volumului, în Balada tristei cafenele se adună poveşti despre înfrîngere şi durere înăbuşită: iubiri pierdute, pasiuni care s-au stins sau nici n-au apucat bine să se nască, răzbunări care dau greş. Îmbibate de marea melancolie a Sudului american (chiar dacă nu se petrec toate acolo), povestirile se alcătuiesc polifonic, ca o muzică a tristeţilor de oameni învinşi de viaţă ori de dragoste: o adolescentă nu ştie dacă mai vrea sau nu să fie toată viaţa pianistă; un bărbat îşi priveşte soţia rătăcindu-şi amintirile în alcool, dar rămîne, resemnat în furia lui mută, lîngă ea şi lîngă copii; o femeie sălbatică şi singuratică se îndrăgosteşte fulgerător şi biata ei dragoste e nefericită…

Mattern_SeptembrieRomanul unui eveniment care a zguduit lumea, povestea unei pasiuni neîmplinite:

Septembrie, de Jean Mattern

Traducere din limba franceză de Constanţa Ciocârlie

Carte publicată şi în ediţie digitală

Romanul Septembrie a fost recompensat în 2015 cu Prix des Lecteurs du Salon du Roman Historique de la Levallois.

München, 1972. Doi ziarişti acreditaţi la Jocurile Olimpice de vară se întîlnesc în ajunul ceremoniei de deschidere; între ei se naşte o legătură ciudată, un amestec de fascinaţie reciprocă şi sfiiciune. Peste cîteva zile, violenţa coboară ca un trăsnet în mijlocul sărbătorii olimpice: membrii delegaţiei israeliene sînt luaţi ostatici, terorismul se instalează în ceea ce ar fi trebuit să fie „paranteza olimpică”, întreaga lume e năucită. Povestea celor doi ziarişti, deveniţi martori direcţi ai unui eveniment dramatic, nu e nici ea ferită de catastrofa acelor ore în care orice competiţie sportivă e abandonată şi cînd organizatorii se străduiesc, disperat şi haotic, să salveze viaţa ostaticilor. Nimeni nu scapă neatins de acea lungă zi de 5 septembrie.

Obiecte_pierdute_Brooke_DavisA iubi si a fi iubit cu orice pret: Obiecte pierdute, de Brooke Davis

Traducere din limba engleză de Anca Băicoianu

Carte publicată şi în ediţie digitală

Publicat în 2014 de Hachette Australia, romanul Obiecte pierdute a cîştigat numeroase premii, printre care iBooks Fiction Book of the Year, ABIA General Fiction Book of the Year şi Matt Richell Award pentru cel mai bun debut. · „Un debut încîntător.” (Vanity Fair)

Millie Bird are şapte ani, cizme roşii de cauciuc asortate la buclele roşcate şi o inimă curajoasă şi plină de speranţă. Cînd tatăl ei moare, mama orbită de durere dispare la raionul de Lenjerie Femei Talii Mari din supermarket şi nu se mai întoarce. Agatha Pantha, de optzeci şi doi de ani, nu a mai ieşit de mult din casă şi nici nu a mai schimbat o vorbă cu altcineva, căci a rămas văduvă. Ea încearcă să spulbere tăcerea care o înconjoară ţipînd la trecători, dînd volumul televizorului la maximum şi respectînd cu stricteţe un program zilnic, pe care şi-l notează în jurnal. Karl, dactilograful „orb”, de optzeci şi şapte de ani, şi-a folosit cîndva degetele să „dactilografieze” drăgăstos scrisori de amor pe pielea soţiei sale. Acum, că ea nu mai e, îşi tastează cuvintele în aer cînd vorbeşte. Karl a fost internat într-un azil, dar într-un moment de luciditate euforică a evadat. Aduşi împreună de o întîmplare, cei trei, trăgîndu-l după ei pe Manny-manechinul-de-plastic, pornesc într-o călătorie fascinantă prin vestul Australiei, în căutarea mamei lui Millie. Pe drum, Karl vrea să înveţe să fie din nou bărbat, iar Agatha să-şi recapete viaţa de dinainte. De fapt, cu toţii învaţă cîte ceva despre cum să trăieşti la orice vîrstă, să te bucuri de viaţă şi să uiţi de umbrele morţii.

Carte recomandată de Filme-cărţi.ro

Pina-si-asta-o-sa-treaca-Milena-BusquetsRevelaţia editorială a anului, roman tradus în treizeci de ţări : Pînă şi asta o să treacă, de Milena Busquets

Traducere din limba spaniolă de Dorina‑Maria Ivan

Carte publicată şi în ediţie digitală

Un fenomen editorial internaţional, fiind deja tradus ori în curs de traducere în peste treizeci de țări.

După ce, la şaptesprezece ani, Blanca îşi pierde tatăl, ca s-o ajute să-şi uite suferinţa, mama îi spune o veche poveste din folclorul chinez: un împărat şi-a adunat toţi înţelepţii din împărăţie şi le-a cerut să născocească nişte vorbe care să poată fi rostite în orice împrejurare, fie ea cît de rea. După o îndelungă chibzuinţă, înţelepţii îi dau răspunsul… Au trecut mai bine de douăzeci de ani de cînd Blanca ştie povestea, mama a părăsit-o şi ea, iar vorbele magice, pînă şi asta o să treacă, nu-i par fiicei de mare folos. Rămasă fără sprijin, trebuie să înveţe să-şi îmblînzească durerea. Hotărăşte să petreacă un timp la casa de vacanţă a familiei împreună cu copiii, cîţiva prieteni şi cei doi foşti soţi. În plus, în apropiere ajunge şi amantul. La Cadaqués, sub soarele Mediteranei, Blanca redescoperă anatomia relaţiei complexe şi pasionale pe care a avut-o cu mama sa, dar şi puterea terapeutică a sexului, a iubirii, a prieteniei şi a maternităţii.

Numit Bonjour tristesse al secolului XXI, acest roman al durităţii şi tandreţei, al umorului şi melancoliei a fost declarat de Bookseller cartea Tîrgului de la Frankfurt 2014.

Insula_Tokyo_Natsuo_KirinoO alegorie à la Daniel Defoe, în care autoarea urmăreşte cu o exactitate aproape mecanică raporturile de forţe ce se nasc într-o comunitate închisă: Insula Tokyo, de Natsuo Kirino

Traducere din limba japoneză şi note de Andreea Sion

Roman distins în anul apariţiei cu Premiul Junichiro Tanizaki şi ecranizat, în 2010, în regia lui Makoto Shinozaki, într-o producţie cu actriţa Tae Kimura în rolul principal.

Cîteva zeci de naufragiaţi japonezi îşi găsesc pe rînd refugiul pe o insulă din largul Filipinelor. Kiyoko, singura femeie din tot grupul, ajunge acolo printre primii, alături de soţul ei, care dispare însă curînd. Aflată la mijlocul vieţii, Kiyoko devine obiectul dorinţelor tuturor celorlalţi naufragiaţi şi îşi intră repede în rolul de femeie fatală: pe rînd, fiecare soţ (obţinut prin tragere la sorţi!) îşi găseşte moartea în condiţii misterioase.

Pe insulă apare şi un al doilea grup de naufragiaţi, al chinezilor, care se dovedesc a fi foarte practici şi inventivi, ajungînd să-şi creeze din resturile de pe insulă un sistem de supravieţuire ingenios, în timp ce japonezii îşi risipesc energia cu obiecte artizanale decorate fantezist şi cu alte lucruri la fel de fără rost. În scurt timp, cele două clanuri încep să nu se mai înţeleagă; nu e greu de priceput că rivalităţile lor nu sînt doar economice… În această alegorie à la Daniel Defoe, Natsuo Kirino urmăreşte cu exactitate aproape mecanică raporturile de forţe ce se nasc într-o comunitate închisă; ea reuşeşte să jongleze admirabil cu umorul şi cruzimea, fără să piardă din vedere tema principală a romanului: locul femeii japoneze în contemporaneitate.

Afis_Auditie_Nationala_2015 - pentru selectieAnunț înscrieri Auditie Nationala 2015

UNATC „I.L.Caragiale“ anunță deschiderea înscrierilor pentru cea de-a III-a ediție a Audiției Naționale – festival dedicat tinerilor actori și studenților din ultimul an de studiu, specializarea Arta Actorului, de la toate universtățile din țară, de stat și private. Desfășurat sub formă de competiție, festivalul este o ocazie importantă de afirmare la început de carieră artistică în teatru și film, de cunoaștere a colegilor de generație și de explorare a unor metode și tehnici de lucru pe care tinerii au șansa să le împărtășească.

Audiția Națională este organizată de către UNATC ”I.L.Caragiale” București cu sprijinul cu ArCuB. Parteneri: Teatrul Bulandra, Teatrul de Comedie, Teatrul Metropolis, Teatrul Nottara. Evenimentul beneficiază de tot suportul necesar pe care aceste instituții îl pot pune la dispoziție.

Audiția Națională se desfășoară în următoarele etape:

În prima etapă concurenții se înscriu până pe data de 16 noiembrie, prin trimitearea CV-ului și a unei înregistrări de 7-10 minute a unui one man show / one woman show la alegere, pe adresa auditienationala@unatc.ro.

Înregistrările sunt evaluate în perioada 17 – 23 noiembrie de un juriu alcătuit din profesori ai UNATC București: Ștefan Velniciuc, Radu Gabriel, Florin Grigoraș, Anca Ioniță, Bogdana Darie.

Numele finaliștilor vor fi anunțate pe data de 25 noiembrie.

Actorii din cele mai apreciate înregistrări participă la cea de-a doua etapă a Audiției, desfășurată în zilele de 7, 8, 9 decembrie. La UNATC, sala Ileana Berlogea (str. Matei Voievod, nr. 75-77) ei vor susține live, one man/one woman show-ul de 7-10 minute trimis pe suport video la înscriere, în fața unui juriu final din care fac parte: Alexandru Darie – Director Teatrul Bulandra, George Ivașcu – Director Teatrul Metropolis, George Mihăiță – Director Teatrul de Comedie, Marilena Țepuș – Director Teatrul Nottara, Mihaela Păun – Director ArCuB, Paul Chiribuță – Decan al Facultății de Teatru, Alexandru Maftei – regizor de film.

 Premiile constau în roluri oferite de către directorii teatrelor partenere în spectacolele din stagiunea 2015-2016 și în roluri acordate de regizorii de film. De asemenea, câștigătorii vor primi și premii în bani.

Audiția Națională se adresează tinerilor actori cu vârsta până în 35 de ani, studenți din ultimul an de studiu și absolvenți ai Facultăților de Teatru din toată țara. Nu există condiții restrictive referitoare la statutul profesional – angajat, independent etc.

noul-numarA sosit TIMPUL din octombrie 2015!

Revista de cultură contemporană TIMPUL vă aduce în atenție numărul lunii octombrie 2015, care conține suplimentul special dedicat celei de-a IV-a ediții a Festivalului Internațional de Poezie „Poets in Transylvania”.

Nr. 199 al revistei este disponibil în toată țara prin rețeaua de distribuție Inmedio, rețelele de librării Humanitas, Cărturești (București, Cluj, Timișoara, Iași, Brașov) și Librarium (Timișoara, Cluj și Iași), rețeaua de distribuție Monitorul de Botoșani și în format digital pe elefant.ro. Online, pe www.revistatimpul.ro, se regăsesc articolele din arhivă, precum și articolele ediției curente. Pentru a fi la curent cu toate noutățile, vă recomandăm să accesați și pagina de facebook a revistei TIMPUL.

În Editorialul din acest număr, „Cultura ca festival”, George Bondor argumentează convingător necesitatea de a renunța la ideea preconcepută conform căreia tot ceea ce este important se întămplă în capitală. Această teorie este sprijinită de festivalurile de succes care au loc în diverse zone ale țării și care-și dovedesc potențialul la fiecare ediție.

În paginile de Actualitate, coordonate de Andrei Giurgia, aflați detalii despre două evenimente culturale de avengură care s-au desfășurat în Iași în luna octombrie: cea de-a VIII-a ediție Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr (FITPT) și Festivalul Internațional de Literatură și Traducere (FILIT).

Paginile Polis, coordonate de Sorin Bocancea, conțin opinii referitoare la problema votului prin corespondență, o temă de dispută între partidele de guvernământ. Opiniile sunt semnate de Alexandru Radu, Melania Cincea, Dan Pavel și Georgeta Condur.

Paginile de Filosofie, coordonate de George Bondor, se intitulează „Puterea, «o bestie magnifică»” și conțin patru opinii pe această temă, scrise de patru dintre contribuitorii volumului „Bestiarul puterii” apărut la Editura Universității „Al. I. Cuza”: Constantin Ilaș, Diana Mărgărit, Ileana Borțun și Corina Tulbure.

Paginile Focus, coordonate de Radu Vancu, supun dezbaterii o carte eveniment- „Radicalitate și nuanță”, de Mircea Martin. Opiniile sunt semnate de Alex Goldiș, Claudiu Turcuș, Andrei Terian, Rodica Ilie, Andrei C. Șerban și Ioan Șerbu.

Interviul din numărul lunii octombrie este realizat de George Bondor cu Kató Csilla, coorganizatoarea Astra Film Festival, cel mai bun festival de film documentar din Europa de Est.

În pagina Exclusiv, Adina Scutelnicu semnează un articol din care puteți afla mai multe despre Art Encounters, unul dintre cele mai ample evenimente culturale care a avut loc vreodată în România, un adevărat fenomen de artă vizuală, materializat în expoziții și evenimente de doi reputați curatori ai scenei artistice europene, Nathalie Hoyos și Rainald Schumacher.

Numărul 199 al revistei TIMPUL conține și alte articole, semnate de Claudiu Komartin, Constantin Piștea, Maria Bilașevschi, Andi Mihalache, Angelo Mitchievici, Dana Țabrea, Daniel Cristea-Enache, Roxana Patraș Lucian Dîrdală, Bogdan Călinescu, Stelian Dumistrăcel, Lavinia Maria Pruteanu, Mioara Anton, Teodora Manea, Dragoș Dascălu, Ana Ionesei, Cătălin Mihuleac, Manuela Ungureanu, Radu Vancu.

Numărul lunii octombrie conține suplimentul special dedicat celei de-a IV-a ediții a Festivalului Internațional de Poezie „Poets in Transylvania”, care s-a desfășurat la Sibiu în perioada 21-27 septembrie 2015. Editorialul suplimentului este semnat de Vlad Pojoga. Din această secțiune a revistei, vă recomandăm interviul cu Radu Vancu, semnat de Eli Bădică, precum și dialogul purtat de Cătălina Stanislav cu Anna Hallberg, autoarea a patru volume de poezie foarte bine primite pe scena literară suedeză.

Cine e Fazanul A2DTpxSpectacole stagiunea de teatru UNATC

Datorită succesului la public înregistrat de spectacolele „Cine e fazanul?” de G. Feydeau și „A douăsprezecea noapte” de W. Shakespeare în timpul stagiunii de teatru 2014 – 2015, UNATC „I.L. Caragiale” introduce și în stagiunea curentă câte o reprezentație a acelorași spectacole după următorul program:
4 noiembrie – „A douăsprezecea noapte” de W. Shakespeare, Palatul Național al Copiilor, Sala Ion Cojar, ora 19
5 noiembrie – „Cine e fazanul?” de G. Feydeau, Palatul Național al Copiilor, Sala Ion Cojar, ora 19
Intrarea este GRATUITĂ.

fb-post-halloween-2015Apucă reducerile de Halloween la Editura Adenium!

Intră pe site-ul Adenium în perioada 30 octombrie – 3 noiembrie, comandă-ți cărțile preferate și primești o reducere de 50% din valoarea comenzii.

În perioada 30 octombrie – 3 noiembrie 2015, Adenium te invită să profiți de oferta specială de Halloween: 50% reducere pentru orice comandă realizată pe site-ul editurii.

Pentru a putea comanda de pe site-ul Adenium va trebui să îți creezi un cont și apoi să pui în coșul virtual cărțile care te interesează. Alege modalitatea de livrare (prin curier sau prin Poșta Română) și finalizează comanda.

Profită de oferta Adenium și comandă-ți cărțile dorite!

Vineri, 30 octombrie 2015, a început Turneul Național INTERFAȚA 3

Între 30 octombrie și 12 noiembrie dramAcum tratează indiferența în orașele: Timișoara, Oradea, Târgu Mureș, Baia Mare, Bistrița, Suceava, Craiova, RâmnicuVâlcea, printr-un spectacol de teatru documentar!

Un spectacol experimental în care inovația tehnologică generează sunet și lumină. Pentru prima oară în România, în cadrul spectacolului INTERFAȚA 3, se folosește monitorizarea în timp real prin electro-encefalogramă pentru a produce muzică.

În timpul spectacolului cinci spectatori vor fi monitorizați cu aparatură EEG wireless, iar activitatea lor cerebrală va determina sunetul spectacolului. Monitorizarea EEG produce o hartă auditivă și vizuală a emoțiilor spectatorilor sub forma sunetului, dar și a luminilor spectacolului, a căror culoare este determinată de activitatea electrică cerebrală. În cadrul spectacolului sunt utilizați algoritmi pentru recunoașterea emoțiilor pe baza EEG.

(https://soundcloud.com/alexandru-ber…/interface-5interfata-5)

INTERFATA 3 Afis

Timp de 15 zile echipa spectacolului INTERFAȚA 3 va avea reprezentații în 8 orașe din România. O parte dintre aceste orașe precum Baia Mare, Suceava, Bistrița sau Oradea, sunt orașe marcate de experiența Holocaustului, spectacolul având un rol recuperatoriu pentru memoria publică a acestor evenimente.

De asemenea, documentează și cazuri recente de discriminare pe criterii entice sau de orientare sexual în România, realizând o radiografie a ospitalității față de cei diferiți. Spectacolul propune prin muzică și interactivitate un spațiu al recuperării prin înțelegerea reacției de retragere față de diferență. În cadrul spectacolului publicul este invitat să participe la un joc al alegerilor și să conștientizeze valoarea acestora.

Programul Turneului INTERFAȚA 3:

30 octombrie, ora 19.00 – Timișoara, Teatrul Național „Mihai Eminescu”, Studio „UTUStrugari”;

1 noiembrie, ora 19.00 – Oradea, ComunitateaEvreilor din Oradea, Sala de Festivități;

3 noiembrie, ora 19.00– Târgu Mureș, Universitatea de Arte Târgu Mureș, Sala Studio;

5 noiembrie, ora 19.00– Baia Mare, Teatrul Municipal Baia Mare, Sala Studio;

7 noiembrie, ora 19.00– Bistrița, Sinagoga;

8 noiembrie, ora 19.00 – Suceava, Uniunea Polonezilor din România,Sala Dom Polski;

10 noiembrie, ora 19.00 – Craiova, Teatrul Național „Marin Sorescu”, Sala Studio;

12 noiembrie, ora 19.00– Râmnicu Vâlcea, Teatrul „Anton Pann”, Sala Studio.

Accesul este GRATUIT. Copiii sub 14 ani au acces doar însoțiți de părinți.

Pentru mai multe informații și rezervări la spectacol, vă rugăm să ne contactați la numărul de telefon 0745.983.368 sau dramacum@dramacum.org.

Echipa spectacolului:

Cătălina Bălălău, Paul Dunca, Ionuț Niculae, Liviu Popa, Florin IonuțCrăciun (Actori),

Regia:Alexandru Berceanu

Dramaturgie:Andreea Chindriș și Alexandru Berceanu

Compozitor:Cătălin Crețu

Programator:GrigoreBurloiu

Coregraf:Ana Costea

Scenograf:Sabina Pavel

Coordonatortehnic: George Rotaru

Operator lumini:Dan Olteanu

Grafică:Nadir Yusuf

Foto: Andrei Gîndac

Coordonatorproiect: Maria Seiculescu

Cred că spectacolul INTERFAȚA 3 a pornit de la mai multe mirări pe care mi le provoacă lumea care mă înconjoară, cea mai puternică fiind legată de clivajul cultural între populația majoritară și etnicii romi. Mă suprind la tot pasul, într-un mod extrem de profund, de la culoarele școlilor pe care auzi „țiganule” la o casa de marcat unde vezi privirea timorată a casierei care se teme că va fi furată dacă are o client romă, mai ales dacă aceasta are și o fustă tradițioanlă…Reacția antiromă este atât de puternică încât poți să citești articole care îți explică cum manelele îți atrofiază creierul, poți găsi proteste ale iubitorilor de artă, muzică și cultură împotriva unui curs la conservator care are ca obiect de studio manelele.

Alexandru Berceanu, regizor

Săptămâna independenților se vede și În Culise

Între 2-8 noiembrie independenții se unesc în București cu ocazia celei de-a III-a ediție a FNTi- Festivalului Național de Teatru independent, iar În Culise (din La Scena) va fi gazdă primitoare pentru mai multe producții înscrise în festival.

FNTiLibertatea obținută în decembrie 1989 a reprezentat punctul de plecare în apariția fenomenului teatral independent. Deși încă nu se bucură de recunoaștere oficială, iar instituțiile de stat încă ignoră existența lor, teatrele independente au început să se înmulțească, să se solidarizeze și să devină din ce în ce mai vizibile în rândul consumatorilor de teatru. Așa a apărut FNTi – primul festival care pune sub lupă cele mai bune producții care se nasc în spații neconvenționale din întreaga țară: poduri, subsoluri sau baruri.

Între 2 și 8 noiembrie, te așteptăm pe Calea Călărașilor nr. 55 să simți pulsul fenomenului independent într-un loc unde unii dintre cei mai iubiți actori s-au apucat să facă teatru altfel.

Programul este următorul:
Luni 2 noiembrie ora 19:00 | Mime Reloaded  |  Bridge Theatre Sibiu
Marți 3 noiembrie ora 19:00 | Varșovia | Bridge Theatre Sibiu
Miercuri 4 noiembrie ora 19:00 | Black Friday Love | În Culise București
Joi 5 noiembrie ora 20:30 | Omul de zăpadă | în avanpremieră În Culise București
Vineri 6 noiembrie ora 21:00 & ora 23:00 | Stand Up Comedy
Sâmbătă 7 noiembrie ora 19:00 | Clinica Sinucigașilor | În Culise București
Sâmbătă 7 noiembrie ora 21:30 | Cum se duce totul dracu’? | În Culise București
Duminică 8 noiembrie ora 18:00 | La noi, muierea… | În Culise București
Duminică 8 noiembrie ora 21:00 | Scrisori către Rita – The Show | În Culise București

SvetlanaEditura Litera va publica cărțile câștigătoarei Premiului Nobel pentru Literatură din acest an

Svetlana Alexievici, scriitoarea și jurnalista din Belarus, care, la 67 de ani, a câștigat Premiul Nobel pentru Literatură în 2015 pentru „scrierile sale polifonice, un monument dedicat suferinţei şi curajului în zilele noastre”, va fi tradusă și publicată de Editura Litera.

Cele trei cărți de proză care vor apărea în anul 2016 sunt Zinky Boys: Soviet Voices from the Afghanistan War, War’s Unwomanly Face și Last Witnesses: the Book of Unchildlike Stories.

Între 1979 și 1989, trupele sotinereții și umanității a altor câtorva mii. Zinky Boys (1989) prezintă mărturiile emoționante ale soldaților, mamelor, soțiilor și prietenelor implicate în acest război crud, ale cărui efecte se simt încă și azi.

War’s Unwomanly Face (1985) cuprinde confesiunile a 200 de tinere care visau să ajungă mirese, dar care în schimb au devenit soldați în Al Doilea Război Mondial, în anul 1941. Svetlana Alexievici a lucrat patru ani la această carte, timp în care a vizitat peste 100 de localități pentru a înregistra poveștile veteranelor de război. Presa sovietică a descris volumul ca pe „un reportaj viu al unor evenimente demult trecute, care au influențat destinul națiunii în întregul ei”.

The Last Witnesses: the Book of Unchildlike Stories (1985) pune laolaltă amintirile unor oameni care erau copii în timpul celei de-a doua conflagrații mondiale. Văzut prin ochii copiilor și mamelor, războiul dezvăluie o nouă lume a emoțiilor. Din pricina acestei cărți, Alexievici a fost acuzată de oficiali de „pacifism și portretizare lipsită de eroism a femeii sovietice”.

Svetlana Alexievici a fost implicată în realizarea mai multor filme documentare, a participat la mai multe expoziții și a scris trei piese de teatru. Cărțile scrise de ea au fost publicate în 19 țări, iar unele au fost, de asemenea, ecranizate, puse în scenă sau pe muzică.

Textele ei, recunoscute pentru stilul literar polifonic, care propune un colaj atent de voci umane, au primit diverse premii internaționale, printre care Premiul Kurt Tuch din partea PEN Clubului suedez (1996), Premiul Triumph pentru Artă și Literatură Rusă (1997), Premiul pentru Carte de la Leipzig pentru armonie europeană (1998), Premiul Témoin du Monde (Martor al lumii) din partea Radio France Internationale (1999), Premiul special al Fundației Friederich Ebert pentru cea mai bună carte politică și Premiul pentru pace Erich Maria Remarque (2001).

Svetlana Alexievici este a doua scriitoare distinsă cu Premiul Nobel pentru Literatură publicată la Editura Litera, după Alice Munro, câștigătoarea din 2013. Titlurile scriitoarei Alice Munro sunt:  Prea multă fericire, Fugara, Ură, prietenie, dragoste, căsătorie, Dragă viață.

Articole similare

Seară japoneză dedicată lui Yasushi Inoue la Librăria Humanitas de la Cişmigiu

Jovi Ene

Favoritul criticilor la Cannes, în premieră la Bucureşti

Jovi Ene

Crișan. Jude. Sitaru – pe CINEPUB.ro: 3 scurtmetraje multi-premiate

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult