Știrile săptămânii: Designing your life: metoda testată în laboratorul Life Design de la Stanford, la Editura Publica; Teatrul și școlile dunărene, Sulina, 31 august – 4 septembrie 2017; Cultiva Mintea linistita si senina, invataturi de la Dalai Lama, la Editura Herald; Proza scurtă revendicată – Mandarina – un volum proaspăt de la Răzvan Petrescu; Start înscrieri: 100 de activități gratuite la cea de a III-a ediție NARATIV – Festivalul de lectură pentru copii unde cititul e plăcere; Ce este populismul?, de Jan-Werner Müller, a apărut la Editura Polirom; Arată-ne cum vezi tu Bucureștiul! – GoBucharest – Atelier de educație vizuală; Iluzia cunoașterii: despre autoiluzie, colaborare și decizii mai bune, la Editura Publica; Start înscrieri: 100 de activități gratuite la cea de a III-a ediție – NARATIV – Festivalul de lectură pentru copii unde cititul e plăcere!; Tranziţia demografică a României în perioada comunistă şi după 1989, la Editura Polirom.
Designing your life: metoda testată în laboratorul Life Design de la Stanford
Cum să găsesc un serviciu care să‑mi placă sau chiar să mă pasioneze? Cum să‑mi construiesc o carieră care să‑mi asigure un trai decent? Cum să‑mi menţin echilibrul între carieră şi familie? Cum să fac să contez în lume?
Indiferent că avem 20, 40, 60 de ani sau peste, mulţi dintre noi încă mai căutăm răspunsuri.
Cel mai popular curs de la Stanford este unul opțional și e susținut de Bill Burnett și Dave Evans; se numește Life Design și a fost testat de mii de oameni, de la studenţi și profesioniști în plină carieră până la pensionari care își planifică un nou viitor. Designing your life prezintă, pentru prima dată sub formă de carte, metoda și instrumentele pe care cei doi inovatori ai designului din Silicon Valley le-au conceput pentru a ne ajuta să ducem o viaţă care să ne împlinească.
Fii curios, testează „prototipuri”, reformulează problemele, conștientizează și colaborează—acestea sunt cadrele mentalităţii de designer cu ajutorul cărora vei afla cum să-ţi creezi calea către o viaţă mai bună, proiectată de tine însuţi. Cu exerciții utile, un ton empatic și sfaturi subtile, această carte este de neratat pentru cei care-și doresc o viaţă creativă, productivă și evolutivă.
Bill Burnett este director executiv al Programului de Design de la Stanford. A obţinut licenţa și masteratul în design de produs la Stanford și a lucrat la nenumărate proiecte, de la laptopurile Apple PowerBook până la figurinele originale Star Wars. Deţine un număr semnificativ de brevete de mecanică și design și a câștigat premii pentru proiectarea mai multor produse, printre care și primul computer tip „tabletă”.
Dave Evans este director al Laboratorului de Life Design de la Stanford și a obţinut licenţa și masteratul în inginerie mecanică la Stanford. La începutul carierei sale a lucrat pentru Apple, unde a condus echipa care a proiectat mouse-ul și a introdus tipărirea laser pe scară largă. Ulterior, a contribuit la înfiinţarea dezvoltatorului de jocuri video de pionierat Electronic Arts.
Teatrul și școlile dunărene, Sulina, 31 august – 4 septembrie 2017
Întâlnirea de la Sulina din cadrul proiectului Teatrul și școlile dunărene – o strategie dunăreană a reunit reprezentanți din mai multe centre universitare și instituții de cercetare: Academia de Teatru și Film „Athanor” – Passau (Germania), National Academy for Theatre and Film Arts – Sofia (Bulgaria), Academia de Teatru, Muzică și Arte Plastice Chișinău (Republica Moldova), Universitatea Babes Bolyai Cluj – Facultatea de Teatru și Televiziune, Universitatea de Arte din Târgu Mureș, Universitatea de Arte George Enescu – Facultatea de Teatru (Iași), Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale” București și Centrul CINETic (Centrul International de Cercetare și Educatie în Tehnologii Inovativ Creative) București. Acestui grup s-a adăugat un invitat prestigios, Beatrice Picon-Vallin, reputat cercetător la Centrul Național de Cercetare Științifică (CNRS) din Paris, profesor universitar și conducător de doctorat în domeniul teatrului.
Scopul principal al întâlnirii a fost acela de a realiza un schimb de idei și de experiență între școli de tradiții și structuri diferite din domeniul teatru și film, precum și identificarea unor posibilități de colaborare și cooperare viitoare între centrele universitare prezente la Sulina, în vederea internaționalizării învățământului universitar de specialitate.
Programul întâlnirilor a fost articulat în jurul mai multor paliere de lucru – prezentări de metode, ateliere de actorie, conferințe, demonstrații ale noilor tehnologii experiențiale – ce au avut drept temă comună conceptul de teatru medial și deschiderile sale în zona transdisciplinarității.
În deschiderea evenimentului, conf.univ.dr. Nicolae Mandea – rectorul UNATC „I.L.Caragiale”, a subliniat că: „Universitățile de teatru și film sunt într-o etapă de dezvoltare prin definirea misiunii de cercetare și redefinirea misiunii pedagogice, într-un context marcat de revoluția digitală.”
Profesorul și regizorul David Esrig (Academia de Teatru și Film „Athanor”) a prezentat metoda sa de lucru cu actorul, într-o serie de ateliere articulate în jurul a două teme – dramaturgia textului și dramaturgia mișcării – aplicate pe scene din piesa Ulciorul sfărâmat a lui Heinrich von Kleist. Numit de către profesorul Esrig cel mai modern dintre clasicii germani, Kleist pune în această piesă probleme morale fundamentale care au devenit acut prezente în societatea contemporană.
Conceptul de teatru multimedial a fost dezbătut în cadrul unor conferințe în care au fost abordate următoarele teme: „Teatrul medial și caracterul politic al unui teatru în devenire“ – prof. David Esrig (Athanor), „Les nouveaux défis de l’image et du son pour l’acteur. Vers un ”super-acteur”?” – prof. Beatrice Picon-Vallin (CNRS), „Teatrul, cercetarea și interdisciplinaritatea ” – conf.univ.dr. Nicolae Mandea (UNATC).
Profesorul David Esrig a vorbit și despre posibilitățile deschise de noile tehnologii în direcția interdisciplinarității teatru-film, atrăgând atenția că utilizarea noilor tehnici de realitate virtuală în spectacolul de teatru doar pentru noutatea lor, de către artiști care nu cunosc în profunzime legile construcției spectacolului, poate avea efecte negative asupra calității actului artistic.
Profesorul Beatrice Picon-Vallin a abordat în conferința sa arta actorului în interacțiunea cu noile medii, felul în care acestea vor modifica atât metoda de predare a artei actorului, cât și jocul actoricesc.
Intervenția profesorului Nicolae Mandea a fost axată pe problema specificului cercetării artistice și a locului său în raport cu interdisciplinaritatea și cercetarea științifică din alte domenii, în special din perspectiva ideii teatrului ca domeniu al cunoșterii cu un teritoriu și metode specifice.
CINETic București – Centrul de cercetare avansată UNATC a făcut o serie de prezentări și demonstrații practice despre: tehnologii de filmare 3D, realitate virtuală, software motion capture. În cadrul acestor demonstrații directorul CINETic, regizorul Alexandru Berceanu, a vorbit despre conceptul de teatru imersiv și a prezentat proiectul CINETic realizat în colaborare cu Academia Athanor prin care scene extra-text din piesa Ulciorul sfărâmat sunt realizate în mediul virtual, cu scopul de a fi inserate în spectacol.
Participanții au avut, de asemenea, posibilitatea de a se întâlni cu autoritățile locale – reprezentate de către vicepreședintele Consiliului Județean Tulcea – Dumitru Mergeani, primarul orașului Sulina – Nicolae Răduș , Guvernatorul Rezervației Biosferei Deltei Dunării – Matei Mușetescu – și de a discuta posibilități de cooperare în cadrul unei strategii europene de dezvoltare culturală a orașului Sulina, locul în care se poate spune că s-a semnat actul de naștere al actualei UE, prin stabilirea, în anul 1856, a Comisiei Europene a Dunării.
În concluzie s-au desprins mai multe idei privind dezvoltarea proiectului prin lansarea unui festival de film studențesc la Sulian, a unui program special de educație teatrală și cinematografică destinat taberei de copii Sulina și continuarea într-un format planificat și structurat a întâlnirilor interuniverstare.
Evenimentul a inclus și o serie de activități cultural-pedagogice care s-au desfășurat în paralel: proiecții de filme pe faleză și ateliere de teatru destinate copiilor.
Cultiva Mintea linistita si senina, invataturi de la Dalai Lama
Timp de cateva zile, pornind de la lucrarea unuia dintre cei mai mari maestri tibetani, Longchen Rabjam sau Longchenpa, Sfintia Sa Dalai Lama a oferit invataturi generale – insa foarte profunde – despre buddhism si un comentariu presarat cu trimiteri la alte invataturi, cu citate din lucrari de referinta in buddhism si cu exemple si comentarii personale, unele intr-o nota umoristica.
Lucrarea lui Longchen Rabjampa se refera la invataturile despre Dzogchen ale scolii Nyingma, prima scoala din buddhismul tibetan, fondata de catre Guru Padmasambhava. Aceste invataturi sunt considerate unice prin profunzimea si precizia lor.
Datorita eruditiei si intelegerii lui Dalai Lama, precum si calitatilor exceptionale ale lui Longchenpa, aceasta carte este un manual complet pentru orice om care doreste sa inteleaga calea buddhista catre iluminarea perfecta si omniscienta.
Pas cu pas, metodic, pornind de la realitatile simple care ne inconjoara, Dalai Lama traseaza o adevarata harta pentru a ajunge la fericire, la completitudine, la eliberarea de suferinta si la culminarea tuturor calitatilor mintii, incluzand, printr-o logica impecabila, atat motivatia, cat si metodele necesare.
Cartea de fata este organizata in trei parti:
– o expunere profunda despre viata cotidiana si despre buddhism in general;
– un comentariu extins la lucrarea lui Longchenpa, documentat cu referinte din alte invataturi si din alte scoli buddhiste, expuse de maestri unanim recunoscuti (Nagarjuna, Asanga, Shantideva, Tsongkhapa, Jikme Lingpa etc.)
– textul integral al tratatului lui Longchenpa, Gasirea linistii prin meditatia asupra Maretei Perfectiuni.
Foarte multe persoane au afirmat ca aceasta este una dintre cele mai profunde invataturi oferite de catre Dalai Lama. Asa cum s-a exprimat Tulku Thondrup Rinpoche, „Toti cei care vor sa fie in pace in natura trezita, nemarginita si sublima a propriei minti – [adica in] starea de Buddha – ar trebui sa citeasca aceasta carte”. Alin Tocaciu
Sfintia Sa Tenzin Gyatso, al patrusprezecelea Dalai Lama, s-a nascut la 6 iulie 1935, intr-un mic sat de tarani din provincia Amdo. La varsta de doi ani a fost descoperit ca fiind incarnarea predecesorului sau, marele Dalai Lama al treisprezecelea. La varsta de patru ani si jumatate, Tenzin Gyatso este adus in capitala statului tibetan, Lhasa, si instalat pe tron in calitate de sef suprem temporal si spiritual al Tibetului. Copilaria si-a petrecut-o mai ales in compania calugarilor si a discipolilor, facand foarte rar vizite familiei sale din satul natal.
Inclinatia innascuta pentru studiu si curiozitatea pentru lumea din jurul Tibetului l-au determinat sa-si largeasca permanent cunostintele – inclusiv studii de limba engleza, stiinta si matematici -, insa partea cea mai importanta a educatiei sale a fost facuta in maniera traditionala tibetana (asa cum va descrie mai tarziu in autobiografia sa). Scopul principal al sistemului tibetan consta in largirea si cultivarea mintii printr-o mare varietate de cunostinte. In ceea ce priveste standardele avansate de educatie seculara, programa scolara include teatrul, dansul si muzica, astrologia, poezia si compozitia. Cursurile de instruire superioara includ arta vindecarii, sanscrita, dialectica, artele si meseriile, metafizica si filozofia religiilor. Dintre aceste „cinci subiecte elevate”, asa cum mai sunt numite, ultimul este considerat fundamental. Sfintia Sa si-a inceput educatia la varsta de sase ani, iar la douazeci si cinci si-a luat doctoratul in filozofie buddhista. A fost examinat periodic de cercurile profesorale de la principalele universitati monastice: Drepung, Sera si Ganden. Examinarea finala a avut loc la Jokhang, Lhasa, in fata congregatiilor de profesori.
De la varsta de saisprezece ani, Dalai Lama si-a asumat intreaga putere temporala si timp de noua ani a urmarit reconcilierea cu guvernul chinez. Cu toate acestea, in anul 1959 la Lhasa izbucneste o revolta impotriva Chinei, iar Dalai Lama este nevoit sa paraseasca Tibetul si sa se stabileasca in India, unde este urmat de peste o suta de mii de conationali. Spre deosebire de predecesorii sai, al patrusprezecelea Dalai Lama a efectuat vizite in numeroase tari si a intretinut un dialog constant cu personalitati apartinand unor spatii culturale, religioase si ideologice foarte diferite. De-a lungul vremii, reputatia sa de om al pacii si intelegerii a crescut neincetat. Sfintia Sa a primit numeroase premii nationale si internationale, inclusiv Premiul Nobel pentru Pace in 1989.
In ultimii ani, multe universitati occidentale i-au conferit titlul de Doctor Honoris Causa ca o recunoastere a importantei scrierilor sale asupra filozofiei budiste si a rolului pe care personalitatea sa il joaca in dialogul ecumenic si in mentinerea armoniei intre marile religii ale lumii. In timpul calatoriilor pe care le-a efectuat in strainatate, Sfintia Sa a sustinut cu tarie necesitatea respectului reciproc si a unei mai bune intelegeri intre diferitele credinte ale lumii. In aparitiile sale publice, Dalai Lama urmareste sa transmita neobositul sau mesaj de iubire, compasiune si nonviolenta, precum si sentimentul universalei responsabilitati pentru destinul acestei lumi, pentru pace.
Proza scurtă revendicată – Mandarina – un volum proaspăt de la Răzvan Petrescu
Răzvan Petrescu revine cu un nou volum de proză scurtă, forma care l-a consacrat drept unul dintre cei mai valoroși scriitori contemporani români. Mandarina îi va surprinde atât pe cei obișnuiți cu stilul melancolic, dar plin de umor, ironic, dar vibrant al autorului, cât și pe cei care și-au epuizat raftul de ficțiune și își caută următoarea proză preferată.
Proaspătul volum care va apărea curând la Curtea Veche Publishing atinge toate subiectele care l-au frământat pe Răzvan Petrescu în ultimii 20 de ani: “despre fetițe, bunici, informatori și alte personaje biblice”, o rememorare a comunismului și o reinterpretare a realității polimorfe care i-au urmat. Stilul inconfundabil se reîntregește în acest volum nou. Marcat de o melancolie difuză, profundă, dar cufundată în umor, ironie și mai ales auto-ironie. Este un periplu literar prin realitatea cotidiană, văzută de cele mai multe ori prin ochii unui scriitor, dar cu ambiții mari, blocat într-un post de redactor. Aflat la granița dintre un realism sfâșietor, al cărui orizont este absurdul, și banalitatea cotidiană, prozele scurte din Mandarina au la bază o viziune tragicomică a existenței, a evenimentelor și figurilor publice care au marcat viața românească a ultimelor decenii, în trecerea ei de la o veche lume a securiștilor și temnicerilor la una a noilor îmbogățiți.
Mandarina de Răzvan Petrescu este disponibilă pentru precomandă la prețul de 32 lei în magazinul online Curtea Veche Publishing: https://goo.gl/gcJwv8
Răzvan Petrescu (n. 20 septembrie 1956) este unul dintre cei mai apreciați prozatori, dramaturgi și editori români. Numit de o bună parte din critică, dar și de cititori, deopotrivă, cel mai valoros autor român contemporan de proză scurtă, debutează în 1986, în volumul colectiv “Debut ’86”. Urmează volumele “Grădina de vară” (proză scurtă, 1989), “Eclipsa” (1993), “Într-o după-amiază de vinery” (proză scurtă, 1997), recompensat cu premiul Cartea Anului la Salonul Național de Carte de la Cluj, premiul ASPRO pentru cea mai bună carte de proză a anului și premiul pentru proză al Asociației Scriitorilor din București. Au urmat “Foxtrot XX” (metajurnal și publicistică, 2008, premiul pentru proză pe 2008, acordat de Radio România Cultural), “Variațiuni pe o temă de Vater-Puccini” (Curtea Veche Publishing, interviuri în proză, 2013), “Scrisori către Mihai” (epistolar, Curtea Veche Publishing, 2014), “Ursulețul lui Freud” (critică ficțional-literară, Curtea Veche Publishing, 2015).
Start înscrieri: 100 de activități gratuite la cea de a III-a ediție NARATIV – Festivalul de lectură pentru copii unde cititul e plăcere
În weekend-urile 7-8 și 14-15 octombrie 2017, Asociația Curtea Veche îi invită pe cei mici și pe cei mari să descopere în câte feluri pot citi o poveste la cele aproape 100 de activități gratuite din cadrul Festivalului de lectură pentru copii NARATIV, ediția a III-a. Proiectul este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național și realizat cu sprijinul Kaufland România.
Programul este disponibil pe site-ul narativ.ro, unde doritorii se pot și înscrie la activitățile preferate. Festivalul va avea loc la Colegiul Național „Cantemir Vodă” din București și este destinat în principal copiilor cu vârste între 3 și 14 ani care, alături de Nara și Tiv, ghizii aventuroși ai Festivalului, vor desena, vor compune muzică, vor face teatru și recenzii video, vor învăța tehnici de dezbatere, vor schimba cărți între ei și chiar vor inventa propriile povești. Și, pentru că obiceiul lecturii se creează cu sprijinul adulților de acasă și de la școală, organizatorii au pregătit o serie de conferințe pentru părinți și profesori susținute de către specialiști în educația nonformală și psihologia copilului.
Tribunalul personajelor, Booktubing, Teatru de umbre, Rime și ghicitori, Litere pentru prichindei sunt doar câteva dintre activitățile propuse. Cea de a treia ediție a festivalului NARATIV aduce în premieră ateliere de storytelling în limbile engleză, germană, maghiară, spaniolă și ateliere interactive pentru copii cu deficiențe de auz și de vedere. Activitățile sunt realizate în jurul celor mai frumoase titluri ale literaturii universale, precum Alice în Țara Minunilor, Peter Pan, Robinson Crusoe, O călătorie spre centrul Pământului, O mie și una de nopți, Heidi sau Odiseea.
Statistici îngrijorătoare privind gradul de lectură și de înțelegere a textelor în rândul elevilor din România arată că doar 8% dintre copiii bucureșteni citesc de plăcere în timpul liber și că 42% dintre elevii cu vârsta de 15 ani sunt analfabeți funcționali. Festivalul NARATIV este locul unde copiii pot să pornească împreună într-una dintre cele mai frumoase aventuri: cea a cititului de plăcere.
Asociația Curtea Veche a fost înființată în luna martie a anului 2014 pentru a dezvolta într-un mod independent și susținut activitatea de responsabilitate socială începută de Curtea Veche Publishing prin programul național alternativ de lectură “Cărțile copilăriei” care își propune creșterea reală a interesului copiilor și tinerilor pentru citit, ridicarea nivelului copiilor de înțelegere a textelor și creșterea consumului de carte din România. Mai multe informații despre Asociația Curtea Veche puteți afla de pe site-ul www.asociatiacurteaveche.ro și Facebook.com/AsociatiaCurteaVeche.
Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Ce este populismul?, de Jan-Werner Müller, a apărut la Editura Polirom
Donald Trump, Silvio Berlusconi, Marine Le Pen, Jarosław Kaczyński sau Viktor Orbán sînt doar cîteva nume care dovedesc simpatia tot mai mare de care se bucură populiștii în lumea întreagă. Dar ce este, mai exact, populismul? Oare toți cei care critică Wall Street-ul sau Washingtonul ar trebui considerați populiști? Care este diferența dintre populismul de dreapta și cel de stînga? Populismul aduce guvernarea mai aproape de popor sau este o amenințare la adresa democrației? Și, în definitiv, cine este „poporul” și cine poate vorbi în numele lui?
Bazîndu-se în studiul său pe evenimente istorice din Europa, Statele Unite și America Latină, profesorul de ştiinţe politice Jan-Werner Müller abordează toate aceste probleme generate de renașterea populismului la nivel global.
În plus, autorul propune strategii concrete pe care democrații liberali le-ar putea aplica pentru a-i înfrunta cu succes pe populiști și, în special, pentru a contracara pretențiile acestora de reprezentare a „majorității tăcute” sau a „poporului adevărat”.
Volumul semnat de Jan-Werner Müller, Ce este populismul?, a apărut în această săptămînă în colecţia „Opus. Ştiinţe politice” a Editurii Polirom, în traducerea Irinei-Mariana Borţoi, şi este disponibil atît în librăriile din ţară, cît şi pe www.polirom.ro.
Jan-Werner Müller este profesor de ştiinţe politice la Princeton University. Este cofondator al European College of Liberal Arts (ECLA) din Berlin, primul colegiu privat de arte liberale din Germania, la care a fost director de cercetare. Manifestă un interes deosebit faţă de iniţiativele internaţionale de predare şi cercetare centrate pe artele liberale. De acelaşi autor: Another Country: German Intellectuals, Unification and National Identity (2000), German Ideologies since 1945: Studies in the Political Thought and Culture of the Bonn Republic (2003), Wo Europa endet. Ungarn, Brüssel und das Schicksal der liberalen Demokratie (2013), Das demokratische Zeitalter. Eine politische Ideengeschichte Europas im 20. Jahrhundert (2013). Este un colaborator constant a numeroase publicaţii, printre care Neue Zürcher Zeitung, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Die Zeit, Süddeutsche Zeitung, London Review of Books, Foreign Affairs, The Guardian, Dissent, The New York Review of Books.
Arată-ne cum vezi tu Bucureștiul! – GoBucharest – Atelier de educație vizuală
În perioada 9-31 octombrie 2017, 111 Film & Entertainment organizează, cu sprijinul Inspectoratului Școlar al Municipiului București, ediția a II-a a Atelierului de educație vizuală GoBucharest, adresat tinerilor pasionați de arte vizuale, cinema sau fotografie. Participanții la atelier vor fi selecționați în baza unui concurs de fotografie care se desfășoară între 12 septembrie și 2 octombrie 2017. GoBucharest este un proiect cultural finanțat în cadrul Programului Cultural București – Oraș-Participativ.
Începând cu data de 12 septembrie, adolescenții cu vârste cuprinse între 15 și 18 ani sunt invitați să transmită 10 fotografii cu Bucureștiul văzut prin ochii lor. Fotografiile trebuie trimise pe adresa concurs@gobucharest.eu, alături de numele complet, vârsta și datele de contact ale solicitantului, până la data de 2 octombrie. Regulamentul și informațiile complete privind concursul de fotografie și atelierul de educație vizuală pot fi accesate pe pagina http://www.gobucharest.eu.
În urma Concursului de fotografie, vor fi selecționați 20 de adolescenți din București, care vor participa la un training intensiv din care vor rezulta 20 de filme de scurt-metraj documentar, având ca temă descoperirea și interpretarea Bucureștiului dintr-o perspectivă artistică, personală. Tinerii vor trece prin toate etapele realizării unei producții cinematografice, beneficiind de expertiza unor profesioniști din lumea culturală precum directorii de imagine Tudor Lucaciu și Mișu Ionescu, monteurul Roxana Szel sau regizorii Iulia Rugină și Vlad Petri. Totodată, participanții vor avea la dispoziție camere GoPro, filmând și montând propria creație vizuală sub îndrumarea trainerilor.
Filmele de scurt metraj realizate în cadrul atelierului de educație vizuală au ca scop valorificarea identității culturale a Bucureștiului, fiind proiectate în cadrul unei Gale speciale GoBucharest, ce va avea loc la finalul atelierului. Cele 20 de scurt metraje realizate vor fi disponibile și pe platforma www.gobucharest.eu.
GoBucharest este începutul unei călătorii către minunata și fascinanta lume a cinematografiei și artelor vizuale.
Participarea la Atelierul de educație vizuală GoBucharest este gratuită, în limita locurilor disponibile, pe bază de înscriere și selecție.
***
Tudor Lucaciu
Este DoP-ul preferat al lui Radu Muntean, colaborând cu acesta la numeroase producții: Hîrtia va fi albastră (2006), Boogie (2008) , Marţi, după Crăciun (2010) și Un etaj mai jos (2015). Citându-l pe Godard, spunea într-un interviu că „Nu e important cu ce filmezi, e important ce filmezi. Godard spunea că degeaba ai imagini clare dacă ai idei confuze. Şi cred cu tărie asta”.
Iulia Rugină
Regizor de film cu o filmografie care cuprinde 12 scurt metraje şi 3 lung metraje realizate în 10 ani de activitate. Printre filmele semnate de ea se numără Breaking News, Love Building, Să Mori de Dragoste Rănită, Captivi de Crăciun, Vineri în jur de 11. Filmele sale au fost prezentate în peste 100 de evenimente legate de film din 50 de ţări. Primul său film de lung metraj – Love Building – s-a clasat pe locul 2 în topul celor mai vizionate filme în 2013, iar cel mai recent film al său – Breaking News – a primit Menţiunea Specială a Juriului la Festivalul de Film de la Karlovy Vary. Pe lângă activitatea sa în regie, Iulia e doctorand în film, predă scenaristică la UNATC şi, până în prezent, s-a implicat activ în peste 30 de proiecte culturale.
Roxana Szel
Este lector Univ. Dr. La U.N.A.T.C “I.L.Caragiale”, departamentul Multimedia, iar filmografia ei include titluri precum Câini, debutul în lungmetraj al regizorului Bogdan Mirică, distins cu Premiul FIPRESCI la Festivalul de Film de la Cannes, secțiunea Un Certain Regard, Comoara (2015), Poliţist, adjectiv (2009), A fost sau n-a fost? (2006), acestea trei din urmă fiind regizate de Corneliu Porumboiu. A realizat recent montajul documentarului de lungmetraj, Eu sunt Hercule, al regizorului Marius Iacob.
Mișu Ionescu
Este unul dintre cei mai activi tineri directori de imagine ai momentului. Colaborează cu noua generație de regizori de film, precum Matei Lucaci-Grunberg, Hadrian Gavriluțiu, Patrick Brăila. Printre filmele semnate de el se află Pieptiș/ Abreast; Fragile, Handle With Care; Goana sau Oase pentru Otto – câștigător al Premiului Tânără Speranță la Premiile Gopo 2017. Mișu este pasionat deopotrivă de imaginea de film și fotografie, fiind activ în sfera training-ului și educației non-formale.
Vlad Petri
Este fotograf și realizator de filme. A lucrat ca freelancer în cadrul unor proiecte de documentare în ţări precum: Afganistan, Siria, Iordania, Tajikistan, Uzbekistan, Armenia şi Albania. Începând cu 2008 a participat ca trainer la diverse ateliere de film și fotografie, desfășurate în București și în alte locuri din țară (atelierele Photon, Ideo Ideis, Focus Atelier). În 2012 a documentat protestele anti-guvern din Piaţa Universităţii și în 2013 pe cele împotriva exploatării miniere de la Roşia Montană, iar în 2014 a realizat primul lung metraj documentar București, unde ești?, despre protestele din 2012, care a avut premiera la Festivalul Internaţional de la Rotterdam și a câștigat Premiul Gopo pentru debut.
Iluzia cunoașterii: despre autoiluzie, colaborare și decizii mai bune
Democrația este fondată pe ideea că votantul este corect informat, capitalismul pe ideea că clientul are întotdeauna dreptate, iar educația modernă încearcă să învețe studenții să gândească pe cont propriu. Am controlat focul, am creat instituții democratice, am pus piciorul pe Lună și am reconstituit genomul. Cu toate acestea, suntem predispuși zilnic să comitem erori, câteodată iraționali și adeseori ignoranți.
Cum am realizat totuși atât de multe, în ciuda carențelor noastre?
Steven Sloman și Philip Fernbach, experți în științe cognitive, susțin că deși oamenii sunt mai ignoranți decât cred ei că sunt, supraviețuiesc și prosperă deoarece trăiesc într-o comunitate cognitivă bogată. Iar cheia inteligenței se află în colaborare.
Iluzia cunoașterii ne poartă într-o călătorie minunată prin diverse domenii, precum psihologia, informatica, robotica, teoria evoluționistă, politologiași științele educației, toate urmărind să clarifice modul în care lucrează mintea și în ce scop.
Philip Fernbach este specialist în științe cognitive și profesor de marketing la University of Colorado’s Leeds School of Business.
Steven Sloman este profesor în cadrul departamentului de Științe cognitive, lingvistice și psihologice la Brown University. Interesul lui științific se axează pe modul în care gândesc oamenii: raționamente cauzale, probabilități cognitive și teoria argumentării. Este editor-șef al revistei Cognition.
Start înscrieri: 100 de activități gratuite la cea de a III-a ediție – NARATIV – Festivalul de lectură pentru copii unde cititul e plăcere!
În weekend-urile 7-8 și 14-15 octombrie 2017, Asociația Curtea Veche îi invită pe cei mici și pe cei mari să descopere în câte feluri pot citi o poveste la cele aproape 100 de activități gratuite din cadrul Festivalului de lectură pentru copii NARATIV, ediția a III-a. Proiectul este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național și realizat cu sprijinul Kaufland România.
Programul este disponibil pe site-ul narativ.ro, unde doritorii se pot și înscrie la activitățile preferate. Festivalul va avea loc la Colegiul Național „Cantemir Vodă” din București și este destinat în principal copiilor cu vârste între 3 și 14 ani care, alături de Nara și Tiv, ghizii aventuroși ai Festivalului, vor desena, vor compune muzică, vor face teatru și recenzii video, vor învăța tehnici de dezbatere, vor schimba cărți între ei și chiar vor inventa propriile povești. Și, pentru că obiceiul lecturii se creează cu sprijinul adulților de acasă și de la școală, organizatorii au pregătit o serie de conferințe pentru părinți și profesori susținute de către specialiști în educația nonformală și psihologia copilului.
Tribunalul personajelor, Booktubing, Teatru de umbre, Rime și ghicitori, Litere pentru prichindei sunt doar câteva dintre activitățile propuse. Cea de a treia ediție a festivalului NARATIV aduce în premieră ateliere de storytelling în limbile engleză, germană, maghiară, spaniolă și ateliere interactive pentru copii cu deficiențe de auz și de vedere. Activitățile sunt realizate în jurul celor mai frumoase titluri ale literaturii universale, precum Alice în Țara Minunilor, Peter Pan, Robinson Crusoe, O călătorie spre centrul Pământului, O mie și una de nopți, Heidi sau Odiseea.
Statistici îngrijorătoare privind gradul de lectură și de înțelegere a textelor în rândul elevilor din România arată că doar 8% dintre copiii bucureșteni citesc de plăcere în timpul liber și că 42% dintre elevii cu vârsta de 15 ani sunt analfabeți funcționali. Festivalul NARATIV este locul unde copiii pot să pornească împreună într-una dintre cele mai frumoase aventuri: cea a cititului de plăcere.
Asociația Curtea Veche a fost înființată în luna martie a anului 2014 pentru a dezvolta într-un mod independent și susținut activitatea de responsabilitate socială începută de Curtea Veche Publishing prin programul național alternativ de lectură “Cărțile copilăriei” care își propune creșterea reală a interesului copiilor și tinerilor pentru citit, ridicarea nivelului copiilor de înțelegere a textelor și creșterea consumului de carte din România. Mai multe informații despre Asociația Curtea Veche puteți afla de pe site-ul www.asociatiacurteaveche.ro și Facebook.com/AsociatiaCurteaVeche.
Tranziţia demografică a României în perioada comunistă şi după 1989
Volumul Demografia României în perioada postbelică (1948-2015), semnat de Traian Rotariu, Luminiţa Dumănescu şi Mihaela Hărăguş, oferă o analiză a situaţiei demografice a României extinsă pe aproape şapte decenii din istoria noastră contemporană, perioadă în care au avut loc evenimente politice, economice şi sociale majore, ce au influenţat drumul parcurs de populaţia ţării şi situaţia ei actuală.
Sintetizînd datele oficiale disponibile, informaţiile prezentate în cele două secţiuni care urmăresc demografia din perioada comunistă şi de după 1989 – de la natalitate şi sporul natural la politicile demografice sau speranţa medie de viaţă în România şi evoluţia ei – le sînt utile atît specialiştilor în demografie, cît şi studenţilor sau cititorilor interesaţi de acest sector atît de dinamic.
„Perioada parcursă este una cu totul singulară în istoria demografică, ea fiind nerepetabilă, iar drumul parcurs, ireversibil. Totul devine şi mai interesant datorită împrejurării că în cazul ţării noastre desfăşurarea acestui proces nu are loc în interiorul unei societăţi de tip liberal, aşa cum s‑au petrecut lucrurile în ţările occidentale, ci este afectată, pe de o parte, de măsurile unui regim comunist autoritar, dictatorial în cea mai mare parte a sa, şi, pe de altă parte, de schimbarea bruscă a societăţii, prin trecerea la un regim ultraliberal, cu deficit de reglementări şi, în orice caz, cu o vizibilă absenţă a oricărei preocupări pentru a influenţa în vreun fel procesele demografice.” (Autorii)
Demografia României în perioada postbelică (1948-2015), de Traian Rotariu, Luminiţa Dumănescu şi Mihaela Hărăguş, a apărut recent în colecţia „Sociologie • Antropologie. Cercetări şi eseuri” a Editurii Polirom, în curînd şi în ediţie digitală.
Din cuprins:
Mortalitatea şi politicile sanitare • Familia şi reproducerea populaţiei. Politici familiale • Evoluţia volumului populaţiei şi unele modificări structurale ale acesteia • Populaţia României după 1990. Număr şi structură • Mortalitatea • Constituirea şi disoluţia familiilor (nupţialitatea şi divorţialitatea) • Fertilitatea. Starea şi evoluţia fenomenului • Fertilitatea. Determinanţi sociali • Cîteva menţiuni finale
Traian Rotariu este profesor emerit la Departamentul de sociologie, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, director onorific al Centrului de Studiere a Populaţiei. Dintre cărţile publicate la Editura Polirom menţionăm: Demografie şi sociologia populaţiei (2009), Studii demografice (2010).
Luminiţa Dumănescu este cercetătoare la Centrul de Studiere a Populaţiei, Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca.
Mihaela Hărăguş este cercetătoare la Centrul de Studiere a Populaţiei, Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca.