Rich and Strange (1931) – East of Shanghai
Regia: Alfred Hitchcock
Distribuția: Henry Kendall, Joan Barry, Percy Marmont
Din perspectiva celor aproape nouă decenii de la filmarea și lansarea sa, ‘Rich and Strange’ (titlul englez) sau ‘East of Shanghai’ (titlul american) este un film atipic în cariera lui Alfred Hitchcock. Este unul dintre puținele sale filme în care elementul de thriller este secundar, producția aparțînând mai degrabă genului de intrigă romantică în combinație cu filmele de călătorie cu tentă exotic-orientalistă. Dacă însă privim cu atenție filmul în contextul perioadei in care a fost realizat, înțelegem că este vorba despre căutările unui regizor tânăr și foarte talentat, care explora diferite genuri cinematografice, experimenta și inventa pe platourile de filmare, și trăia împreună cu întreaga industrie cinematografică a acelor timpuri tranziția de la filmul mut la filmul vorbit.
Avem de-a face cu povestea unui cuplu englez, probabil tipic anilor ’30 ai secolului trecut, el funcționar, ea casnică, a căror căsnicie scârțâie din cauza rutinei cotidiene. Vestea primirii unui cadou (un fel de moștenire împărțită cu ‘mâna caldă’), care le va permite să facă o visată călătorie spre marile Orientului Îndepărtat, vine la țanc pentru a declanșa voiajul pe pachebotul de lux unde se petrece o mare parte din acțiune. Problemele maritale sunt transferate pe mare unde fidelitatea le va fi pusă la încercare, fiecare dintre ei având ocazia unor aventuri extra-conjugale. Este ecranizarea unui roman sentimental, genul de intrigă care a fost și va fi subiectul a nenumărate filme romantice, mai bune și mai puțin bune. Tonul este ușurel, abordarea este feministă, cu nuanțe de satiră mai ales la adresa bărbaților. Nu se poate spune că Hitchcock revoluționează sau aduce vreo contribuție semnificativă in acest tip de filme.
Ce rămâne din acest film pentru spectatorii anului 2019? Câteva scene îl anticipează pe maestrul ritmului cinematografic și al efectelor vizuale care va deveni Hitchcock. Mă refer în special la scena care deschide filmul, creată în studiouri, un fel de variantă de birou a scenei clasice a benzii rulante din fabrică din ‘Timpuri Noi’ a lui Chaplin. Filmul are și o doză de umor mai consistentă decât multe alte filme ale lui Hitchcock. Există și un efect datorat tranziției de la filmele mute spre cele sonore, care la vremea respectivă poate că a fost considerat un defect, dar care în perspectivă capătă o dimensiune estetică interesantă.
Scenariul pare scris pentru un film mut, în multe scene dialogurile sunt reduse la minim sau lipsesc cu desăvârșire, și scenele sunt separate de titluri în genul filmului mut. Rezultatul este interesant. Pe de altă parte, banda sonoră are multe vicii ale începutului filmelor vorbite, inclusiv voci deranjant de stridente ale actrițelor. Machiajul și mimica actorilor sunt exagerate, aparținând și ele in mare măsură filmului mut. În concluzie, ‘East of Shanghai’ este un film semnat de Alfred Hitchcock care aparține perioadei dinainte că regizorul să fi devenit Hitchcock cel pe care îl iubim pentru că ne face să ne temem.