Tegnap (2018)
Regia: Bálint Kenyeres
Distribuția: Vlad Ivanov, Féodor Atkine, Jo Prestia
‘Tegnap’ / ‘Ieri’, este filmul de debut în lungmetraj din 2018 al cineastului maghiar Bálint Kenyeres. Un debut târziu, el fiind cunoscut deja ca actor, scenarist și autor de filme de scurt metraj, și care nu a fost urmat, încă, de un al doilea film. Este un film maghiar, dar nu are nicio legătură cu Ungaria, nu se vorbește un cuvânt în ungurește, acțiunea se petrece în Maroc și este vorbit în franceză, engleză, germană, arabă. În rolul principal apare Vlad Ivanov, uriașul actor român. Este de altfel motivul principal pentru care am decis să văd filmul, în pofida unei note extrem și nemeritat de mici pe IMDB. Am rămas cu foarte multe semne de întrebare la sfârșitul vizionarii, dar probabil că exact aceasta a fost intenția scenariștilor și a regizorului.
Victor Ganz este un om de afaceri european, șeful unei mari firme de construcții, care călătorește în Maroc pentru a pune în ordine un proiect care pare să aibă niște probleme. Pare un tip sigur pe el, care controlează tot ce i se întâmplă în afaceri și în viață. Călătoria este și o reîntoarcere, mai fusese în Maroc cu douăzeci de ani în urmă, are aici prieteni și relații suspuse la nivel de miniștri. Seara dinaintea întoarcerii, neputând adormi, se duce într-un bar unde mai fusese cu mulți ani în urma. Aici i se pare că întrezărește silueta unei femei pe care o cunoscuse și cu care trăise o poveste de iubire, o femeie cu care ar fi trebuit să plece înapoi în Europa, dar care dispăruse fără urmă dintr-un motel aflat la țărmul marii și la marginea deșertului. Pleacă în urmărirea ei și de aici începe o călătorie în care prezentul și trecutul, realitatea și delirul se vor amesteca până la confuzie totală. Marocul nu mai este cel pe care-l cunoștea, oamenii s-au schimbat, comunicarea este dificilă sau chiar imposibilă, barierei de limbă i se adaugă cea a diferențelor de culturi, mentalități și simboluri. Bărbatul sigur și în controlul fiecărui detaliu al vieții se transformă treptat într-un om obsedat, nesigur dacă se afla în prezent sau în trecut, în conflict cu oamenii și desertul din jur și cu soarele nemilos.
Acolo unde mulți alti cineaști ar folosi flash-back-uri, Bálint Kenyeres păstrează narațiunea tot timpul la prezent. Victor, eroul său, are puține repere despre trecut – câteva fotografii șterse de vreme și amintiri nesigure. Acțiunea este povestită din perspectiva sa, dar nesiguranțele eroului în legătură cu timpul în care se află, cu soarta femeii pe care o caută și cu propria sa identitate se transmit spectatorului. Acesta s-ar putea să simtă în multe momente confuzie, chiar și în final, când o posibilă soluție a misterului dispariției femeii este relatată într-o limbă pe care nu o înțelege și pe care regizorul a ales să nu o subtitreze. Confuzia este însă intenționată. Întoarcerea în prezent este doar aparentă. Cine a trăit intens tinerețea rămâne în parte prizonierul ei – acesta pare a fi mesajul. Victor Ivanov este formidabil, așa cum îl cunoaștem. Când Ivanov joacă un rol, nu ne putem imagina personajul altfel sau un alt actor în locul său. Joacă în trei sau patru limbi rolul străinului, și asta i se potrivește perfect, căci niciuna dintre ele nu este limba sa de acasă. Cinematografia, copleșitoare, semnată de Ádám Fillenz, redă atmosfera de ruină în desert și transmite dincolo de ecran clima nemiloasă. ‘Tegnap’ / ‘Ieri’ este un film care va place amatorilor de experimente cinematografice și de drame psihologice, un film care îi va intriga și îi va nedumeri pe mulți.
Nota: 6/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)