Een Schitterend Gebrek (2024) – A Beautiful Imperfection
Regia: Michiel van Erp
Distribuția: Dar Zuzovsky, Jonah Hauer-King, Sam Hazeldine
Am foarte rar ocazia să văd filme olandeze și acesta este unul dintre motivele pentru care am ales să văd ‘Een Schitterend Gebrek’ (2024 – titlul în distribuirea engleză este ‘A Beautiful Imperfection’). Nu este o producție 100% olandeză, ci o coproducție cu studiouri belgiene și italiene, și este vorbit în engleză, ceea ce este convenabil, căci altfel filmul ar fi trebuit să fie vorbit în vreo patru limbi. Regizorul este însă olandez. Micheil van Erp este un nume cunoscut în țara sa, autor de filme de televiziune și documentare, ‘Een Schitterend Gebrek’ fiind al treilea film al său de ficțiune de lung metraj. Este o dramă de epocă bazată pe un roman care la rândul său dezvoltă un episod menționat în treacăt în memoriile lui Giacomo Casanova, transformându-l într-o pledoarie feministă și o meditație despre dragoste, frumusețe și cum știm să le descoperim și să le trăim dincolo de aparențe.
Acțiunea se petrece alternativ în 1742 și 1758. Tânărul student în teologie Giacomo Casanova o cunoaște, la o nuntă într-un castel italian, pe Lucia o fată de origine socială modestă, diferită de altele, de care se îndrăgostește. Tânăra Lucia, educată și ambițioasă, visează să călătorească și să cunoască lumea. Cei doi tineri își promit să se căsătorească, dar destinul va interveni și-i va despărți. 16 ani mai târziu, Casanova, care și-a câștigat reputația de cuceritor și distrugător de inimi feminine, întâlnește la Amsterdam o curtezană faimoasă, întotdeauna mascată, care îl intrigă pentru că pare singura femeie care-i rezistă avansurilor. Este pe cale să se îndrăgostească din nou. Sunt cele două femei aceeași persoană?
Povestea alternează nu doar două planuri temporale, dar și două destine. Femeia este nevoită să se descurce singură într-o lume în care femeile fără avere au ca singură marfă de vânzare – prin mariaj sau prin prostituție -, tinerețea și frumusețea fizică. Bărbatul al cărei poveste de iubire în tinerețe îi distrusese iluziile despre femei, pare să fi devenit cuceritor serial din dezamăgire și poate ca răzbunare. Poate exista o a două șansă? Povestea femeii este în primul plan, mai ales datorită mesajului feminist și a interpretării lui Dar Zuzovsky – o actrița israeliană cu carieră internațională pe care nu o cunoșteam, dar care m-a impresionat în acest rol. Jonah Hauer-King interpretează un Casanova rămas oarecum în planul al doilea (poate intenționat), care primește însă o motivație interesantă a faptelor sale. Reconstituirea istorică este detaliată și precisă, susținută de o cinematografie care oferă imagini frumoase și adecvate ale orașelor epocii – Veneția, Amsterdam, Paris. Întrebările despre dragoste și frumusețe, aparențe și sentimente sunt valabile oricând. Sfârșitul este cam previzibil, dar dacă ne-am atașat de eroina principală, nu suntem nemulțumiți că este așa cum este. Filmul lui Micheil van Erp merită timpul petrecut cu vizionarea.
Nota: 6/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)