Filme Filme europene

Pictorița și epoca ei – Mary Cassatt: Painting the Modern Woman (2023)

Mary Cassatt: Painting the Modern Woman (2023)
Regia: Ali Ray

Am scris deja în numeroase ocazii că seria de filme documentare de artă ‘Exhibition on Screen’ inițiată de Phil Grabsky (care a și conceput și realizat multe dintre episoade) este cel mai important eveniment cinematografic dedicat artelor plastice din ultimul deceniu, un tezaur de informații și de frumusețe care însoțește multe dintre expozițiile majore care au avut loc în această perioadă. ‘Mary Cassatt: Painting the Modern Woman’ nu este regizat de Grasby, ci de regizoarea Ali Ray și spre deosebire de majoritatea celorlalte filme din serie nu este nici legat specific de o expoziție. Filmul este mai apropiat de structura unui documentar biografic clasic, chiar dacă o parte dintre expertele invitatite sunt asociate cu Galeria Națională de Artă din Washington, DC și o parte însemnată dintre picturile discutate sunt găzduite de același muzeu. Așa cum o declară din titlu însă, filmul își propune să ne prezinte o viziune specială a vieții, operei și influenței în epoca sa a artistei, legând aspectele biografice și artistice de implicarea socială și politică a lui Mary Cassatt. Rezultatul este nu doar un film frumos și interesant, cum putem aștepta să fie oricare dintre filmele ‘Exhibition on Screen’ ci și o perspectiva cu tente de manifest, potrivită primei săptămâni a lunii martie.

Filmul urmărește aproximativ cronologic viața lui Mary Cassatt – o biografie interesantă și destul de diferită de a multor artiști ai generației sale. S-a născut într-o familie de bancheri din Pittsburgh care i-a încurajat înclinațiile, i-a finanțat studiile și a făcut ca viața ei să fie departe de griji materiale. Cu toate acestea, având un caracter independent, a dorit să-și construiască o carieră artistică stabilă. Când studiile în Statele Unite au atins limita la care puteau contribui la dezvoltarea personala și artistica a plecat în Europa, descoperind Parisul anilor revoluției impresioniste. I-a cunoscut pe artiștii importanți care schimbau direcția artelor plastice și s-a integrat în grupul lor. A călătorit și a trăit perioade scurte și în Italia și în Franța, dobândind o experiență de viață și o cultură artistică cum puțini dintre colegii săi de generație au avut. A trăit în exil în Franța mai mult de jumătate de viață, dar a rămas profund legată de Statele Unite, implicându-se politic și contribuind semnificativ la aducerea artiștilor europeni – impresioniști în special, dar și cei care i-au precedat și cei care i-au urmat – în colecțiile particulare și în muzeele nord-americane. A fost oare alegerea temelor aproape exclusiv feminine o constrângere sociala sau o decizie personala? Daca este să ne ghidăm după comentariile din acest film, ar fi vorba mai degrabă despre a doua variantă. Mary Cassatt nu numai că a pictat în tablourile sale mai bine decât orice alt artist al generației sale femeile în intimitate precum și în mediile sociale și la evenimentele publice, dar a și millitat activ în viața politică susținând cauzele legate de drepturile egale ale femeilor și în special dreptul la vot. 

‘Mary Cassatt: Painting the Modern Woman’ oferă cam tot ceea ce așteptam de la un film din seria ‘Exhibition on Screen’. Aparatul de filmat ne poarta într-o experiență imersivă în galeriile care găzduiesc lucrările artistei și comentatoare (toate sunt femei) competente aduc informații semnificative și interesante despre lucrări și despre artistă. Filmările de detaliu adaugă valoare și oferă perspective pe care nu întotdeauna le-am descoperi singuri, chiar dacă am fi în fața tablourilor. Singura observație pe care aș face-o în legătură cu felul în care este organizata prezentarea este faptul că detaliind aspectele biografice rămâne prea puțin timp pentru analize mai profunde ale aspectelor tehnice. Mi-au plăcut prezentările comparative ale portretelor feminine alăturate celor create de artiștii colegi de generație ai lui Mary Cassatt, dar mi-ar fi plăcut să aflu mai mult și să văd mai mult din tehnicile ei artistice din perioada impresionistă și despre activitatea ei în domeniul gravurilor. Și așa însă, impresia generală este copleșitor pozitivă și senzația de spectator de film și iubitor de artă este cea a vizitării unei frumoase expoziții virtuale. La Muzeul de Artă din Philadelphia va avea loc în acest an o expoziție retrospectivă, prima expoziție importantă din ultimii 25 de ani cu lucrările artistei. Filmul ‘Mary Cassatt: Painting the Modern Woman’ este o excelentă introducere și un valoros material documentar complementar.

Nota: 8/10

(Sursă fotografii: https://somersetartworks.org.uk/2023/02/mary-cassatt-painting-the-modern-woman/, https://chichestercinema.org/film/mary-cassatt-painting-the-modern-woman-2/, https://www.apollopecs.hu/en/mary-cassatt/)

Articole similare

Prin blogosfera literară (29 iunie – 5 iulie 2020)

Dan Romascanu

Prea multă dragoste strică: Rebecca (2020)

Tudor-Costin Sicomas

Crime în frig: The Frozen Ground (2013)

Dan Romascanu

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult