Filme Filme europene

O reabilitare nemeritată: The Exception (2016)

The Exception (2016)
Regia: David Leveaux
Distribuția: Lily James, Anton Lesser, Christopher Plummer, Jai Courtney

‘The Exception’, filmul de debut târziu din 2016 și singurul lungmetraj realizat până acum de regizorul de teatru David Leveaux, pornește de la un roman al scriitorului Alan Judd care îl are ca personaj principal pe Wilhelm al II-lea, kaiserul detronat al Germaniei, în ultimii săi ani de viață. Romanele istorice și filmele inspirate de ele nu au nicio obligație formală să respecte strict adevărul istoric, mai ales că și acesta este de multe ori neclar sau relativ. În cazul acestui film, a cărui acțiune se petrece în 1940, al doilea an al celui de-al doilea război mondial și anul în care Germania nazistă a invadat Olanda în care se refugiase de peste doua decenii Wilhelm al II-lea, raportarea la adevărul istoric are importanța sa. Acest film care combină intriga de spionaj, filmele de război, o poveste romantică-erotică și docu-drama istorică reabilitează – intenționat sau nu – un personaj istoric care a avut o imensa responsabilitate în declanșarea primului război mondial și a persistat în concepții ultra-conservatoare, revanșiste și antisemite până la sfârșitul vieții sale.

Cinematografic, fără a fi vorba despre o capodopera, este un film interesant, bine filmat și jucat, plăcut la vizionare. Ca abordare istorică însă, cred că ar merita să fie însoțit de un ‘disclaimer’ pentru avertizare.
Eroul principal este un ofițer german căruia i se încredințează misiunea de a asigura paza (de fapt și supravegherea) kaiserului exilat, după invadarea Olandei de către armatele germane. Acesta trăiește o viață comodă într-un castel, alaturi de soția să și de o mica trupa de servitori, plus un ofițer aghiotant care îl informează despre mersul războiului și evoluțiile politice în Europa. Rupt de realitate și ignorând suferințele prin care trecuse populația după dezastrul de care fusese răspunzător, în mintea sa este posibilă o reîntoarcere în Germania nazistă și chiar o revenire pe tron. Mirajele îi sunt încurajate de o vizită surpriză a lui Heinrich Himmler. Personalitatea excentrică a lui Wilhelm II este vizată și supravegheată nu numai de naziști ci și de agenții spionajului englez. Cea mai memorabilă scenă a filmului descrie o cină în care fostul împărat discută politică cu căpetenia nazista. Himmler își șochează interlocutorii cu cinismul cu care descrie ‘lipsa de eficiență’ a metodelor de exterminare a celor considerați ‘inferiori’, dar kaiserul nu pare să-și dea seama că originea violenței criminale a regimului nazist se afla tocmai în ambițiile sale imperialiste și în disprețul manifestat deschis față de evrei și alti oponenți ai Germaniei.

Câteva dintre interpretările actorilor sunt remarcabile. Nu am fost un admirator al lui Christopher Plummer în perioada sa de glorie, dar el făcea parte dintre acei actori a cărui prestanță și carismă au crescut și s-au înnobilat în timp. În acest rol, unul dintre ultimele pe marile ecrane, el este superb. Aș putea doar să-i reproșez că umanizează prea mult personajul împăratului, dându-i o noblețe care probabil i-a lipsit personajul istoric real. Personajul care dă titlul filmului, ofițerul german care este ‘excepția’ în raport cu cei din jurul său, în sufletul căruia se trezește conștiința care separa răul de bine, este interpretat de Jai Courtney, un actor care în opinia mea nu reușește să intre în profunzimea caracterului celui pe care îl interpretează. Legătura romantica cu servitoarea olandeză care se dovedește a fi cu mult mai mult decât o simplă servitoare este credibilă doar la nivel erotic, în pofida eforturilor frumoasei și talentatei actrițe Lily James, având prea multe detalii biografice care se contrazic.

M-am delectat în schimb cu apariția lui Eddie Marsan, actorul care crează un Himmler de neuitat, care îmbină sarcasmul cu repulsia, un personaj corupt, dement, rațional în crimă, ridicol și terifiant totodată. Imaginea semnată de Roman Osin reușește să pună acțiunea în context, să redea în mod autentic perioada istorică și să plaseze în ea personajele. ‘The Exception’ combină o poveste romantică și de spionaj plasată în perioada celui de-al doilea război mondial, care dă destule motive pentru a fi urmărit, un film inspirat de istorie și de personajele sale chiar dacă nu le este tocmai fidel acestora.

Nota: 6/10

(Sursă fotografii: IMDb.com, Youtube.com)

Articole similare

Mai bun decât ”Green Book”: Roma (2018)

Dan Romascanu

The Lovely Bones (2009)

Jovi Ene

Les Misérables (2000)

Deea

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult