Megalopolis (2024)
Regia: Francis Ford Coppola
Distribuția: Adam Driver, Giancarlo Esposito, Nathalie Emmanuel, Aubrey Plaza, Shia LaBeouf, Jon Voight, Laurence Fishburne, Dustin Hoffman
‘Megalopolis’ (2024) este proiectul vieții lui Francis Ford Coppola. A început să lucreze la el și să vorbească despre el pe vremea când filma ‘Apocalypse Now.’ A citit scenarii și a discutat distribuții cu generații întregi de mari actori. Mulți dintre ei au plecat între alete stele înainte de a apuca să se angajeze în proiect. De-a lungul carierei sale, Coppola a produs trei filme din banii săi. Primele două l-au înglodat în datorii și a trebuit să facă alte filme și să vândă vin vreme de câteva decenii pentru a plăti datoriile și a strânge bani pentru a face ‘Megalopolis’. Căci acesta este un film monumental și nebun, spectaculos și patetic, personal și genial, plin de atâtea calități și de defecte încât nimeni altcineva decât el însuși nu ar fi acceptat sau riscat să-l finanțeze. Este un film care probabil că va pierde bani, dar pe care Coppola nu putea să nu-l facă. Și nimeni altcineva nu l-ar fi putut face.
‘New Rome’ este o viziune alternativă a viitorului nostru nu prea îndepărtat. Majoritatea filmărilor au fost făcute cu gândul la New York. Personajele sunt îmbrăcate și coafate într-un mod care combină America de Azi cu Roma Antică. În această Romă retro-futuristă se confruntă inventatorul vizionar Cesar Catalina și primarul conservator Cicero. Cesar a inventat materialul viitorului și are în plan reconstruirea orașului după planuri care sunt poate singurele care ar putea salva metropola și planeta. Reconstrucția din temelii înseamnă însă zdruncinarea ordinii care le permite bogătașilor viața de huzur și desfrâu, dar și distrugerea caselor și a modului de viață al mulțimii plebee. În fruntea forțelor care se opun se află primarul corupt al orașului. Când Cesar se îndrăgostește de Julia, fiica lui Cicero, intriga se complică. Încotro se îndreaptă orașul și lumea din film? Care este rolul și puterea dragostei? Noua Romă este lumea noastră?
Structura și ambițiile shakespeariene sunt evidente. Conflictele amintesc labirinturile pline de trădări ale pieselor istorice ale Bardului, în timp ce structura narativă și parabolele se inspiră din dramele despre istoria antica. Vizual, filmul este impresionant. Imaginația debordantă a scenaristului și regizorului Coppola construiesc un oraș-lume, în care desfrâul antichității se întâlnește cu luminile New York-ului sau Vegas-ului. Directorul de cinematografie este Mihal Malaimare Jr., care-l însoțește pe Coppola în producțiile sale de aproape două decenii. Modelul cinematografic nu poate fi, cred, altul decât ‘Metropolis’ al lui Fritz Lang.
Lista actorilor care au dorit să participe la acest film și au reușit să intre în credite este foarte lungă. Creații remarcabile fac, în opinia mea, în acest film Adam Driver – un Cesar care dobândește, pierde și recâștigă prin dragoste puterea de a stăpâni timpul -, Giancarlo Esposito în rolul inamicului sau Cicero, Nathalie Emmanuel – frumoasă și expresivă ca Julia -, și Jon Voight în rolul bătrânului magnat Crassus, personaj care adună și combină corupția romană cu cea americană. Nu pot să nu remarc prezența lui Dustin Hoffman, fiecare rol pe care-l adaugă filmografiei sale este o comoară, chiar dacă aici rolul nu este prea generos. Scenariul pierde uneori din firele narative, dar până la urma spectacolul copleșește. ‘Megalopolis’ a avut până acum o primire severă din partea criticii și a unei părți din public. Sunt convins că aprecierea sa va crește în timp și că peste nu multe decenii va deveni un film cult. La conferința de presă de după premiera mondială la Cannes, Coppola ne asigura că acesta nu va fi ultimul său film. Sper că așa să fie. Utopia nu trebuie să se termine întotdeauna în distopie.
Nota: 8/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)