Efter brylluppet (2006) – After the Wedding – După nuntă
Regia: Susanne Bier
Distribuția: Mads Mikkelsen, Sidse Babett Knudsen, Rolf Lassgård
‘After the Wedding’ (2006) este, cred, primul film al regizoarei daneze Susanne Bier pe care am ocazia să-l văd. Îl recomandă nu numai nota destul de mare pe care o primește pe IMDB, ci și faptul că scenariul este scris de Anders Thomas Jensen, scenarist și regizor el însuși al câtorva filme foarte interesante pe care le-am văzut în ultima vreme, și mai ales că unul dintre rolurile principale este interpretat de Mads Mikkelsen, unul dintre acei actori care nu pare să greșească niciodată în alegerea rolurilor sale și care ridică nivelul oricărui film în care joacă. În mare parte, ‘After the Wedding’ nu mi-a înșelat așteptările. Este o combinație de melodramă și film de critica socială, poveste omenească emoționantă filmata cu mijloace artistice inspirate de mișcarea Dogma (fară a respecta … dogmatic însă regulile), cu o nuanță de Bollywood în plus. Mads nu m-a decepționat, dar punctul mai slab al filmului mi s-a părut, paradoxal, scenariul.
‘After the Wedding’ începe și se termină în India, dar cea mai mare parte a acțiunii se petrece în Danemarca. Eroul filmului, Jacob Pederson, conduce un orfelinat într-un mare oraș indian. Viața îi este dedicată acestei activități filantropice și copiilor pe care îi are în grija. Atunci când este obligat să călătorească în Danemarca pentru a asigura continuarea finanțării o face fără entuziasm. Viața îi rezervă însă o mare surpriză. Soția bogătașului de al cărui sprijin depinde totul este iubita sa din tinerețe. Mai mult, invitat la nunta fiicei familiei de bogătași, descoperă că este … tatăl miresei. Avem de-a face cu o poveste de dragoste uitată, cu o ciocnire dintre clasele donatorilor bogați si a celor care au nevoie de ajutorul lor, dar și cu o confruntare de caractere. Bogatul Jorgen are planuri și condiții și îl va pune pe Jacob în fața unor dileme dificile.
Mi-a plăcut stilul filmării cu folosirea aparatului de filmat mobil, având permanent personajele cu trăirile lor în centrul cadrului. Moralistica scandinavă, care este foarte evidentă în multe dintre filmele făcute în aceasta parte a lumii, este abordată aici într-o modalitate originală, care respinge tiparele maniheiste ale diferențelor de clasă. Jacob este interpretat de Mads Mikkelsen și combinația de principii și erori, sinceritate abruptă și stângăcie socială care caracterizează personajul este foarte bine captată de acest actor minunat. Rolf Lassgard nuanțează dificilul rol al bogatului Jorgen. Sidsen Babett Knudsen, o actriță pe care nu am cunoscut-o până acum, reușește să dea lumina și echilibru personajului femeii din viețile celor doi bărbați. Scenariul nu reușește uneori să evite elementele de telenovelă, și astfel scene minunate alternează cu dialoguri și situații clișeu. Turnura surprinzătoare pe care o ia la un moment dat acțiunea este însă bine justificată. Am înțeles că în 2019 s-a făcut un remake după acest film. Nu l-am văzut, dar am citit că, la fel că în multe alte cazuri, versiunea americană nu reușește să ajungă la intensitatea emoțională a originalului european. Nu mă miră. Cu toate scăderile sale, ‘After the Wedding’ este un film cu multe calități, sincer și bine făcut. Greu de crezut că Hollywood-ul poate să-l depășească.
Nota: 7/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, http://www.impawards.com/intl/denmark/2006/efter_brylluppet_ver3.html)