L’innocent (2022)
Regia: Louis Garrel
Distribuția: Louis Garrel, Roschdy Zem, Noémie Merlant, Anouk Grinberg, Léa Wiazemsky
Există o scenă în ‘L’innocent’, filmul din 2022 regizat de Louis Garrel, care mie mi s-a părut extrem de puternică. Garrel interpretează rolul principal și eroul său se numește Abel, la fel ca în toate cele patru filme scrise și realizate până acum de el. Abel împreună cu prietena sa cea mai buna Clemence trebuie să atragă atenția unui șofer de camion frigorific într-un restaurant la un popas pe șosea, și să tragă de timp în timp ce complicii lor dau o spargere. Lucrurile nu merg exact după plan, și deși au repetat scena ca niste buni actori amatori, cei doi trebuie să improvizeze un dialog. Ceea ce le vine în minte, spontan amândorura, este să-și mărturisească sentimentele, unul celeilalte și reciproc. Realitatea se amestecă cu teatrul în acest film și scena aceasta este simbolică. Din păcate această frumoasă idee este uitată sau abandonată spre final în favoarea unei abordări cinematografice mai comerciale și mai convenționale. Dacă tot filmul ar fi fost la nivelul acestei scene, ar fi fost grozav. Așa avem de-a face doar cu un divertisment plăcut dar inegal, care mie mi-a lăsat o senzație de ușoară ratare.
Sylvie Lefranc este o actriță care de peste doua decenii organizează ateliere de teatru în închisori. Într-unul dintre aceste evenimente îl cunoaște pe Michel, care se afla spre sfârșitul ispășirii unei pedepse de cinci ani pentru spargeri. Cei doi se îndrăgostesc și se căsătoresc în închisoare cu puțin timp înainte de eliberarea lui Michel. Pentru ea este al treilea mariaj în ultimii zece ani, pentru el o ocazie – în aparență cel puțin – de a începe o etapă nouă și diferită în viață. Abel, fiul lui Sylvie este foarte stresat de noua căsnicie a mamei, îl suspectează pe Michel că își continua activitățile în afara legii și face tot ce poate împreună cu prietena sa Clemence pentru a opri și apoi a destramă relația mamei. Abel are și el o istorie complicată. Este văduv, soția a murit într-un accident de circulație în care și el fusese implicat, iar Clemence era cea mai bună prietenă a soției dispărute. În plus, Michel le rezervă tuturor surprize. Pe de-o parte pare a fi sincer îndrăgostit de Sylvie și face totul pentru a-i face viața frumoasă și a-i îndeplini dorințele și visurile. Pe de altă parte, s-ar putea ca suspiciunile lui Abel să nu fie neîntemeiate.
Toate cele patru personaje principale ale filmului fac ceea ce fac din dragoste, dar de cele mai multe ori este vorba despre lucruri greșite, care îi complică și pe ei și pe cei din jur. Acesta este efectul comic principal al filmului și povestea funcționează destul de bine cam pentru două treimi din film. Se întâmplă însă și aici o greșeală pe care o fac mulți alți scenariști: ei se pricep să-și complice eroii și să-i aducă într-o situație imposibila, dar nu știu cum să rezolve în mod credibil aceaste situații. În acest caz, Louis Garrel și colegii săi au schimbat tonalitatea, și dintr-o comedie socială și de familie filmul devine un thriller de jaf, iar finalul – care se dorește demonstrativ simetric cu începutul filmului – este forțat și neveresomil. În pofida acestor probleme, filmul este recomandat și pentru ideile interesante din prima sa parte și pentru interpretările actorilor: Garrel însuși cu personajul său plin de bune intenții pe care nu le poate transforma în fapte, Noemi Merlant cu încă un rol care o confirmă în primele rânduri ale actrițelor franceze tinere și talentate de astăzi, și Roschdy Zem care își etalează din nou carismă sa periculoasă. ‘L’innocent’ putea fi mai mult, dar și așa sunt suficiente și bune motive să fie vizionat.
Nota: 6/10
(Sursă fotografie: IMDb.com, https://tribunedelyon.fr/culture/linnocent-en-ouverture-du-festival-lumiere/)