The Other Boleyn Girl (2008) – Cealaltă moștenitoare Boleyn
Regia: Justin Chadwick
Distribuția: Natalie Portman, Scarlett Johansson, Eric Bana, Jim Sturgess, Mark Rylance, Kristin Scott Thomas, Benedict Cumberbatch, Eddie Redmayne, Andrew Garfield
Istoria Veronei nu se învață din ‘Romeo și Julieta’ – nici din piesa lui Shakespeare, nici din filmul lui Zeffirelli și nici din baletul lui Prokofiev. Pentru asta se scriu și se citesc tratate de istorie. La fel, povestea dinastiei Tudor, a domniei lui Henric VIII, a relațiilor sale cu nefericitele soții și impactul istoric al acestora care a dat naștere unui curent major în creștinism, nu se învață nici din filmele de pe marile ecrane, nici din serialele de televiziune și nici din romane istorice cum este cel al Philippei Gregory, care a stat la baza filmului ‘The Other Boleyn Girl’ lansat în 2008 și regizat de Justin Chadwick. Filmul regizorului britanic, specializat în producții de televiziune și aflat la una dintre puținele sale creații pentru marile ecrane, încearcă să prezinte povestea celor o mie de zile și a anilor care le-au precedat dintr-o perspectivă feministă, punând accentul pe relațiile din familia Boleyn și aducând-o pe același plan cu Anne – regina care își va pierde capul – pe sora sa, Mary. Perspectiva este interesantă, realizarea are destule probleme.
‘The Other Boleyn Girl’ este una dintre versiunile cinematografice ale povestii care se abate cel mai vizibil de adevărul istoric. Chiar dacă nu suntem experți în istorie, am văzut de destule ori evenimentele pe ecran pentru a ști că Mary era cea mai mare dintre cele două surori, că exilul francez a durat mulți ani și s-a petrecut în perioada copilăriei și adolescențelor surorilor sau că un personaj cheie al intrigilor politice a fost cardinalul Wolsey, care nu apare deloc în film. În schimb ne sunt expuse în detalii relațiile dintre cele două surori, iubirile și trădările reciproce, destinele paralele din care unul avea să se termine în tragedie. Nu am nimic de obiectat licențelor istorice. Problema este că materialul care ne este servit în locul unei descrieri mai detaliate istoriei acelor ani este o melodramă de palat și de alcov care nu reușește nici să intereseze și nici să emoționeze. Cel puțin așa am perceput-o eu.
Cu ce rămânem de la vizionarea acestui film? Cu o distribuție stelară, în primul rând, cu Scarlett Johansson perfectă în rolul lui Mary și cu Natalie Portman ușor nepotrivită în unele momente în rolul mai greu și mai complex al Annei Boleyn. Mark Rylance și Kristin Scott Thomas, doi actori pe care îi aprciez mult, sunt excelenți în rolul părinților celor două surori. Benedict Cumberbatch, aflat atunci cu puțin înainte de marile roluri ale carierei sale, pare sub-distribuit. Rolul cel mai dificil din filmele despre Henric VIII îmi pare a fi mereu cel al lui Henric VIII. Eric Bana este un actor bun, dar intepretarea sa accentuează prea tare partea de predator și nu reflectă deloc marile dileme care au stat în spatele deciziilor sale. În plus, înfățișarea fizică, este și ea departe de ceea ce cunoaștem istoric. Aștept filmul în care Henric VIII să semene cu portretul lui Holbein. Reconstituirea istorică – decoruri, costume – mi s-a părut exactă și detaliata, cineaștii britanici sunt experți în asta. ‘The Other Boleyn Girl’ ar fi putut și probabil a vrut a fi un film despre soarta femeilor într-o lume a bărbaților și felul în care relațiile dintre ele pot schimba ceva în destinele personale și – în acest caz – ale națiunii. Nu reușește decât să fie încă un film despre dinastia Tudorilor și nu unul dintre cele mai bune.
Nota: 6/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)