Watcher (2022)
Regia: Chloe Okuno
Distribuția: Maika Monroe, Karl Glusman, Burn Gorman
Horror la București! Sunt născut și am crescut la București, pe străzile și printre clădirile în care se petrece acțiunea thrillerului ‘Watcher’ (2022), filmul de lungmetraj de debut al regizoarei Chloe Okuno. Senzația de oraș necunoscut și ascunzând mistere și pericole, care este una dintre premizele de bază ale acestui film situat intre thriller psihologic și horror, eu nu o pot simți față de acest oraș. Pot, în schimb, să-mi amintesc senzațiile mele atunci când m-am aflat pentru prima dată în locuri precum New York sau Chicago. În plus, cunoscând limba română, nu lucrează pentru mine nici exercițiul stilistic al regizoarei care a decis să nu subtitreze dialogurile în limba română care reprezintă cam jumătate din dialogurile din film. Și totuși, aceasta producție elegantă, simplă și eficientă, situată undeva între filmele lui Hitchcock și cele ale lui Polanski din perioada americană a carierei sale, cu elemente de ‘Lost in Translation’ mi-a oferit destule motive să fiu țintuit în fotoliu și să urmăresc acțiunea până la sfârșit.
Eroina filmului, Julia, este o actriță tânără care își abandonează, cel puțin pentru o vreme cariera, pentru a-l însoți pe soțul ei, Francis, care a primit un job important la București, destul de important pentru a-l ține ocupat și departe de ea cea mai mare parte a zilei. Sunt cazați într-un apartament dintr-o clădire din centrul aglomerat al Bucurestiului. Spre deosebire de soțul ei care vorbește limba română învățată de la mama sa originară din România, Julia nu vorbește romănește. Orașul i se pare străin și puțin ostil, și femeia începe să-și petreacă o parte din timp în casă, privind pe fereastră. După nu multă vreme observa că de la una dintre ferestrele din clădirea din față pare să o observe permanent un bărbat. Mai mult, i se pare că acest bărbat o urmărește, căci se întâlnește cu el pe străzi, în magazine, în metrou, la un cinematograf unde rulează ‘Charade’, filmul clasic al lui Stanley Donen în care o femeie, interpretată de Audrey Hepburn, este urmărită pe străzile Parisului. Dar poate că acel bărbat are aceiași senzație? La un moment dat nu mai este clar cine este urmăritul și cine este urmăritorul, cine este observatorul și cine este observatul. Tensiunea se intensifică atunci când Julie și Francis află că în cartier acționează un criminal în serie care ucide femei tinere. Relația dintre cei doi tineri începe și ea să fie influențată.
Acțiunea progresează lent și este clară intenția autoarei de a construi gradat, cu răbdare, tensiunea și de a pune accentul pe aspectele psihologice. Cele două personaje principale sunt Julia și Orașul. Tânăra femeie este intepretata de Maika Monroe, foarte potrivită pentru acest gen de roluri. Celelalte roluri sunt mai schematice și mai puțin generoase. Imaginea orașului este creată de regizoare împreună cu directorul de imagine danez Benjamin Kirk Nielsen, aflat și el la primul său film de lung metraj. Cei doi formează o pereche formidabilă, construind imaginea unui București neliniștitor, ploios și rece, cu multe ganguri întunecate, colțuri periculoase, ferestre misterioase. Unghiurile de filmare și iluminarea concepute cu grija creează senzația de pericol chiar și în coridoarele și apartamentele destul de banale în care se desfășoară acțiunea. Reușita trebuie subliniata, mai ales că pentru mine ambianța este familiara și multe dintre străzile sau clădirile în care se petrec scenele îmi sunt cunoscute.
Filmul este vorbit în engleză și în română, fară subtitrare, ceea ce probabil accentuează senzația de necunoscut și ușurează rezonanța cu senzațiile eroinei principale pentru majoritatea spectatorilor. Toți actorii în afara de cele trei personaje principale (Francis, Julia și bărbatul care o urmărește) sunt de altfel români și tot filmul este turnat în locație la București. Partea finală de horror survine ca o continuare logică a acțiunii, dar poate că nici aici nu era nevoie de scene explicite. Ce este, de fapt, mai înfricoșător decât ceea ce ne putem imagina? Chloe Okuno debutează cu un film remarcabil prin economia de mijloace cinematografice și aplicarea cu măsură a unor lecții bine învățate. O regizoare pe care merita să o urmărim.
Disponibil pe SkyShowTime.
Nota: 6/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, https://www.heavenofhorror.com/reviews/watcher-2022-horror/)