Giant (1956) – Uriasul
Regia: George Stevens
Distributia: Elizabeth Taylor, Rock Hudson, James Dean, Dennis Hopper
Realizat in mijlocul anilor 50 ‘Giant’ (Gigant) este o drama istorica si sociala care acopera cateva decenii si doua generatii din viata unei familii texane instarite din prima jumatate a secolului trecut, intr-o perioada de transformari sociale si economice ale Texasului si Statelor Unite. Genul nu era nou in acea perioada, el fusese deosebit de popular inca din anii 30 si ajunsese poate la maximul artistic si de incasari cu ‘Gone with the Wind’ (Pe aripile vantului). Intr-un fel, tema anticipa serialul de televiziune ‘Dallas’ care avea sa faca furori mai tarziu, si care se ocupa cam de acelasi mediu social, incepand cam unde se termina ‘Giant’. Peste trei ore timp de proiectie se pare ca nu ii intimidau nici pe producatorii si nici pe spectatorii epocii, filmul devenind pentru vreo doua decenii cel mai mare succes de casa al studiourilor Warner, fiind spulberat abia in anii 70 de puterile supranaturale ale lui ‘Superman’.
Distributia include un Rock Hudson in plina forma si maturitate, o Elizabeth Taylor de o frumusete frapanta ca intotdeauna dar si de o sensibilitate artistica desfasurata pentru prima data din plin, si un James Dean la al treilea si ultimul sau mare rol, accidentul fatal curmandu-i viata si cariera inaintea premierei filmului. Regizorul filmului este George Stevens, o personalitate interesanta si uitata aproape complet astazi, care in 1945 a fost printre primii care a filmat ororile lagarelor de concentrare si exterminare din Europa Holocaustului, pentru ca in 1959 sa ecranizeze ‘Jurnalul Annei Frank’ iar in 1970 sa-i aduca impreuna pentru ultimul sau film pe Elizabeth Taylor si Warren Beatty in ‘The Only Game in Town’.
Actiunea filmului incepe cu povestea indragostirii fulgeratoare a texanului Jordan Benedict (Rock Hudson) de bogata fiica de proprietar de ferma din nord-est Leslie (Elizabeth Taylor), si plecarea cuplului in Texas unde Benedict este crescator de vite si proprietarul unui imens ‘ranch’. Unul dintre lucratorii din gospodaria Benedict este Jett Rink (James Dean) care mosteneste la moartea surorii lui Jordan o mica bucata de pamant pe care refuza sa o vanda.
Cand petrolul tasneste tocmai pe aceasta bucatica Jett devine bogat peste noapte, raportul de avere si statut social cu clanul Benedict se inverseaza, Jett fiind primul care se adapteaza noii forme de economie bazata pe petrol. Intriga continua cu aparitia, cresterea si maturizarea unei noi generatii, urmarind conflictele personale dar si cele sociale legate de schimbarile in modul de viata si in valori morale de la o economie si o societate bazate pe cresterea animalelor la unele avand ca sursa principala de profit exploatarea petrolului, precum si conflictele politice si rasiale intre majoritatea alba si minoritatea mexicana, subordonata economic si social dar platind pretul suprem la izbucnirea celui de-al doilea razboi mondial.
Epica bogata si desfasurarea in timp permit regizorului George Stevens si actorilor principali dezvoltarea detaliata a personajelor. Este fascinanta urmarirea creatiilor actorilor principali in perspectiva istorica. Cu totii erau la momentul filmarii in culmea capacitatii de creatie artistica si in plina frumusete si forta fizica. Machiajul si talentul artistic i-au ajutat sa intruchipeze varstele imbatranirii, pe care Hudson si Taylor le-au trait si Dean nu. Rezultatele sunt diferite. Rock Hudson se maturizeaza si imbatraneste in ‘Giant’ exact cu nobletea si stilul in care l-am vazut facand-o in cei aproape 30 de ani de cariera care au urmat si inainte de ultimii ani ai vietii cand l-a lovit SIDA si fortele fizice i-au cedat.
Elizabeth Taylor imbatraneste in film cu o demnitate a caracterului si cu o vibratie interioara pe care nu am mai regasit-o in aparitiile sale publice de dupa inceputul anilor 70, cand extravaganta stilului de viata si-a pus amprenta asupra fizionomiei, doar ochii ramanand oglinda a sufletului si reflectie a fascinantei frumuseti a tineretii. James Dean face poate rolul cel mai expresiv al filmului si cel mai complex al carierei sale dureros de scurte. Nu putem sti cum ar fi evoluat fizionomia lui Dean in senectute, dar ni-l putem imagina asa cum apare fizic in film si desigur nu asa cum joaca in rolul personajului in esenta negativ in finalul lui ‘Giant’. Extrem de interesanta este intalnirea cu un Denis Hooper tanar, fiul lui Hudson si Taylor in film, in primul sau rol important si primul dintr-o serie de personaje care radiaza nesiguranta de caracter.
Filmul este accesibil in intregime pe youTube incepand de la: