colectiv (2019)
Regia: Alexander Nanau
Scenariști: Alexander Nanau, Antoaneta Opris
„colectiv”, filmul documentar din 2019 semnat de Alexander Nanau, abordează o temă gravă. În incendiul din clubul de noapte bucureștean ‘Colectiv’ care a avut loc la 30 octombrie 2015, au pierit 27 de tineri. În lunile care au urmat încă 37 dintre răniții cu arsuri grave au decedat în spitale din România și din străinătate. Morțile multora dintre ei puteau fi evitate, ele datorându-se lipsei de capacitate, igienă și de condiții corespunzătoare de tratament din spitale și întârzierilor în transportarea răniților în străinătate. Scandalul și protestele populare au dus la căderea guvernului social-democrat aflat la putere și înlocuirea sa cu un guvern format în mare parte din tehnocrați, care a condus Romania timp de un an, până la alegerile parlamentare din decembrie 2016. Echipa de filmare a pornit de la conferințele de presă de după incendiu și s-a concentrat asupra a două aspecte principale: ancheta și devaluirile ziariștilor de la ‘Gazeta Sporturilor’ în frunte cu Cătălin Tolontan care au adus la cunostiinta publicului detalii grave de incompetenta și corupție în sistemul spitalelor și al furnizorilor de materiale medicale, și activitatea ministrului sănătății și a echipei sale din guvernul tehnocrat, care în perioada cât s-au aflat la putere au încercat să ia o serie de masuri de eradicare a corupției la toate nivelele sistemului medical. Politica fiind ceea ce este, alegerile din 2016 au readus însă la putere pe social-democrați.
Tehnicile de reportaj de investigație sunt folosite cu profesionalism, montajul este alert și explică bine principalele momente ale unei tragedii care a schimbat pentru o perioadă peisajul politic românesc. Rolul presei combative este excelent subliniat. Probabil că pentru unii dintre spectatorii străini unele detalii vor rămâne neclare. Faptul că echipa de investigații aparține unui ziar sportiv spune ceva despre situația presei tipărite din Romania. Ministrul tehnocrat al sănătății din film, Vlad Voiculescu, a apucat de atunci să intre în politica și candidează astăzi pentru postul de viceprimar al Bucurestiului. Reporterii și politicienii sunt conectați permanent la posturile de televiziune care nu numai că informează, dar mai ales comentează cu vizibilă tentă politica. Pot filme documentare cum este „colectiv” constitui o alternativă de jurnalism independent de anchetă? Însoțind vreme de 14 luni echipele de ziariști și de consilieri ai miniștrilor, Alexander Nanau și colegii săi ne ajută să-i cunoaștem și pe principalii protagoniști, ziariști și politicieni. În cea mai mare parte a cazurilor ei reușesc să facă astfel ca aparatele de filmat să fie imparțiale și invizibile. Vocile victimelor sunt reprezentate de părinții îndoliați și de tânăra Tedy Ursuleanu, grav rănită în incendiu, care va purta toată viață sechelele.
Filmul care a avut premiera cu un an în urma la Festivalul de la Veneția și de atunci a participat și la alte festivaluri de prestigiu cum ar fi cele de la Toronto și Sundance a primit la DOCAVIV premiul pentru cea mai bună producție străină. Nu mă miră rezonanța internațională a filmului, căci problemele sistemelor medicale, inclusiv lipsurile în dotare și capacitate, ca și tare mai adânci cum ar fi corupția și interesele politice se văd din ce mai evident în multe țări, inclusiv în criza produsă de pandemia COVID-19. Plecând de la realitățile romanești „colectiv” reușește să spună o poveste cu valabilitate universală. Povestea fiind bine spusă, impactul este remarcabil.
Disponibil pe HBO Go.
Nota: 8/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, Iqads.ro)