Ieșirea trenurilor din gară (2020)
Realizatori: Adrian Cioflâncă, Radu Jude
‘Ieșirea trenurilor din gară’ este un film-document important și necesar, care nu poate fi judecat cu criteriile cu care apreciem filmele obișnuite și chiar și documentarele obișnuite. Aș îndrăzni să compar formatul acestui film cu cel din ‘Shoah’, filmul realizat în 1985 de Claude Lanzmann, care aducea pe ecran în peste nouă ore de proiecție, mărturiile supraviețuitorilor Holocaustului în Europa. Radu Jude împreună cu istoricul Adrian Cioflâncă fac în acest film ceva asemănător, concentrându-se asupra unui singur episod, Pogromul de la Iași din 27-30 iunie 1941. Filmul este realizat în 2020 și majoritatea supraviețuitorilor nu mai sunt în viață. Exista însă fotografii ale victimelor, există mărturii ale familiilor și ale martorilor oculari ai crimelor comise. În aproape trei ore de proiecție, acestea sunt aduse pe ecran și oferite spectatorilor sub formă de document brut.
Se intersectează aici două trasee intelectuale din discipline diferite. Radu Jude este un cineast implicat și curajos, ale cărui filme abordează fară menajamente aspecte controversate ale istoriei naționale și probleme acute ale prezentului, aducând la suprafață detalii dificile și incomode ale trecutului, sau punând în fața spectatorilor o oglindă în care se pot vedea realitățile necosmetizate ale actualității. Adrian Cioflâncă este un reputat istoric și cercetător, a cărui activitate se concentrează pe cele peste cinci decenii de dictaturi care au subjugat România intre 1938 și 1989. Cu câțiva ani în urmă, istoricul a organizat o expoziție în care a prezentat dimensiunea umană a victimelor Pogromului de la Iași, numele, fotografiile biografiile acestora. Materialul din aceea expoziție este dezvoltat în ‘Ieșirea trenurilor din gară’ care se ocupă de împrejurările morții victimelor, folosind un format de eseu documentar deja experimentat de Radu Jude în ‘Țara moartă’.
Filmul este compus din două părți. Prima parte prezinta în ordinea alfabetica a numelor portretele a 220 (din cei peste 13 mii) dintre victimele pogromului de la Iași. Sunt fotografii de familie, de pe acte de identitate, de pe pietre funerare. Ne privesc, înțepeniți sau natural, zâmbind sau serioși. Fondul sonor pentru fiecare dintre ei este format din mărturiile legate de împrejurările morții, relatate de rudele care au supraviețuit sau de martorii oculari. Sunt numiți vinovații – militari și jandarmi români, soldați și ofițeri germani, în unele cazuri civili, locuitori ai orașului, chiar și vecini ai victimelor. Mărturiile sunt citite de actori, istorici, membrii echipei care a făcut filmul. În câteva cazuri vocile lor sunt tăiate de emoție, se simt lacrimile tăcute la lectura atrocităților care sunt relatate. Într-o întâlnire cu publicul la un festival de filme documentare la București, autorii au fost întrebați daca nu sunt excesive cele două ore și jumătate în care sunt prezentate portretele și mărturiile cutremurătoare. Răspunsul (cred că al lui Radu Jude) a fost că autorii nu au dorit să facă o selecție. Fiecare victimă căreia i s-a găsit o fotografie și o mărturie a împrejurărilor morții și-a găsit locul în film, cu numele și cu fizionomia sa. Îi putem privi și ei ne pot privi pe noi. A doua parte, mult mai scurtă, prezintă fotografii făcute de ofițeri germani și ai serviciilor de siguranță românești, documentând ororile – oameni încolonați mărșăluiți spre moarte, cadavre pe străzi, trenurile morții.
‘Ieșirea trenurilor din gară’ trebuie apreciat ca film-document. Nu este vorba despre divertisment și nici despre un documentar obișnuit. Filmul acesta cere efort, și nu este ușor, poate nici necesar, să fie văzut într-o singura ședință de vizionare. Radu Jude nu a căutat niciun fel de artificiu cinematografic și a dorit să expună documentele în stare apropiată de cea în care le-am vedea în arhive. Sursele sunt multiple – arhivele românești, cele de la Institutul Yad Vashem din Ierusalim și de la Muzeul Holocaustului din Washington. Adunând toate aceste informații la un loc, Radu Jude și Adrian Cioflâncă au creat un film-document de referință, care sper că va fi accesibil pentru studiu în școli și publicului larg, acum și pentru generațiile viitoare.
Nota: 9/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, Youtube.com, Facebook.com)