Broker (2022)
Regia: Hirokazu Koreeda
Distribuția: Song Kang-ho, Gang Dong-won, Bae Doona, Ji-eun Lee
Familiile sunt tema principală a majorității filmelor maestrului regizor japonez Kore-eda Hirokazu, dar nu este vorba despre familii obișnuite. Familiile tradiționale nu funcționează bine în filmele sale, și nu sunt niciodată fericite, așa cum observase și Tolstoi. În schimb, grupuri de oameni aduși împreună de soartă, pot acționa ca familii și pot dezvolta relații de empatie și tandrețe reciprocă și în absenta rudeniei de sânge. Familia în filmele lui nu este înrudirea mai mult sau mai puțin întâmplătoare datorata relațiilor de sânge, ci dragostea și grija reciprocă a celor care o compun. Asta se întâmplă și în ‘Broker’, al doilea film pe care Kore-eda Hirokazu îl realizează consecutiv în afara Japoniei. După o experiență europeană cu ‘La vérité’, regizorul japonez a ales să-și plaseze acțiunea filmului său lansat în 2022 în Coreea de Sud. Dacă ar fi vorba să descriem subiectul filmului în câteva cuvinte ar trebui să spunem că este vorba despre o comedie dramatică cu elemente de thriller care are ca temă traficul de copii abandonați și revânduți familiilor înstărite care dintr-un motiv sau altul nu pot avea copii. Tema aparent sordidă se dezvoltă însă ca un film plin de empatie, în care expune un univers uman umplut cu tandrețe. Motivul este, desigur, abordarea pe care admiratorii lui Kore-eda Hirokazu (printre care mă aflu) o cunosc deja. Scenaristul și regizorul japonez nu își judecă personajele, deși unele dintre ele comit abateri morale, infracțiuni și chiar crime care îi pun în afara legii. El încearcă să descopere motivele fiecăruia și să extragă din fiecare personaj acea parte de bine care să-l ajute să supraviețuiască loviturilor vieții.
Filmul începe cu scena abandonării unui bebeluș într-o nișă speciala a clădirii unei biserici destinata acestor acțiuni (se pare, destul de curente în Coreea). Copilul ajunge în mâinile unui cuplu de bărbați pe care i-am putea numi ‘traficanți de copii’, dar rolul lor este mai complex. Ei – intermediarii sau ‘brokerii’ – caută perechi de părinți adoptivi înstăriți care pot asigura un cămin cald și un viitor sigur bebelușilor. Tânăra mamă, cuprinsa de remușcări, revine pentru a se asigura că fiul ei ajunge în mâini bune și se alătură celor doi bărbați. Un băiețel de vreo cinci ani, și el înfiat, fuge din căminul de orfani și li se alătură. Cei patru, cu bebelușul în brațe, încep un road trip prin toată Coreea în căutarea unor părinți adoptivi potriviți. Pe urmele lor se află doua polițiste care au ca scop să-i prindă pe infractori în flagrant delict și o bandă de mafioți asociați cu tatăl copilului care fusese asasinat. Poate această situație super-complicată să aibă un deznodământ care să nu fie tragic?
Kore-eda Hirokazu este unul dintre putinii scenariști și regizori de astăzi care reușește să-și complice în așa fel personajele încât este greu de văzut cum vor ieși din impasurile în care se află și care reușește să le scoată de acolo nu prin întâmplări neașteptate, coincidențe sau alte minuni scenaristice (deși acestea nu lipsesc cu desăvârșire) ci prin forța interioară a personajelor sale. Nu există oameni 100% rai pare să spună maestrul japonez. Merită să-i ascultăm pe fiecare dintre eroii săi, merita să descoperim motivațiile și resursele lor interioare, și atunci le vom înțelege mai bine faptele. Felul în care își dirijează actorii este plin de empatie și de atenție la detalii.
Fiecare dintre interpretările actoricești din ‘Broker’ este memorabilă, dar totuși cele trei roluri principale ies în evidență. Cei doi brokeri, interpretați de Song Kang-Ho și Gang Dong-won, ne conving că meseria pe care o practica nu este un simplu trafic cu scopuri mercantile care folosește slăbiciunea tinerelor nevoite să abandoneze copii nedoriți ci o chemare cu motivații mult mai altruiste. După ani de activitate și zeci de intermedieri, ei duc vieți modeste, unul are un atelier de spălat și reparat haine, celălalt lucrează ca voluntar în biserica. Tânăra mamă este interpetata de Ji-eun Lee – o cântăreață cunoscută de pop coreean, după cate am citit și o actriță de mare talent și expresivitate adăugate frumuseții delicate. Personajul mamei care trăiește tragedia abandonării copilului și este, poate, vinovată și de alte crime, convinge că ceea ce face este un sacrificiu, în stilul celui al personajelor mamelor din filmele neorealiste italiene clasice. Registrul povestirii nu este însă sumbru în pofida situațiilor extreme pe care le trăiesc personajele. ‘Broker’ este și o comedie socială, cu personaje cu care spectatorii se pot identifica, amuzantă la tot pasul și mai ales un film cu miez uman fără a cădea in melodramă. Vizionare recomandată.
Nota: 8/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, Youtube.com)