The Power of the Dog (Netflix, 2021) – În ghearele câinilor
Regia: Jane Campion
Distribuția: Benedict Cumberbatch, Kirsten Dunst, Kodi Smit-McPhee, Jesse Plemons
‘The Power of the Dog’ este primul film de lungmetraj al lui Jane Campion după mai bine de un deceniu și doar al treilea în acest mileniu, iar aceste repere cronologice în cinematografia uneia dintre cele mai puternice și mai expresive regizoare cu care avem șansa să fim contemporani fac din film un eveniment. Este vorba, fară îndoială, și de unul dintre cele mai ambițioase proiecte ale sale, cu o distribuție excelentă și o tematică interesantă, care lasă loc multor interpretări și discuții. Ecranizare a unui roman al lui Thomas Savage, filmul este o producție Netflix care cred că va căștiga mult la difuzarea și vizionarea în săli, acolo unde imaginea și sunetul vor fi mai bine pusa în valoare. Probabil că și nota pe IMDB va crește, căci este vorba despre unul dintre cele mai bune filme ale anului 2021. Mărturisesc că subiectul este din multe puncte de vedere în afara zonei mele de confort, dar nu pot să nu apreciez calitățile sale cinematografice. Nominalizările pentru premiile Oscar le confirmă.
Acțiunea filmului se petrece în anul 1925 în Montana. Phil și George Burbank sunt crescători de vite înstăriți, proprietarii unui ranch imens și doi frați cât se poate de diferiți. Phil a studiat greaca și latina prin universități, dar a ales să devină crescător de vite ca profesie și ca mod de viață, petrecând cea mai mare parte a timpului împreună cu salariații sai, printre cai și vite. George pare mai simpluț și mai așezat, el este cel care se ocupă de administrarea fermei. Trecuți de 40 de ani, cei doi frați nu s-au însurat și dorm în același dormitor. Întâlnirea cu proaspăta văduvă Rose Gordon și cu fiul ei Peter, introvertit și abia ieșit din adolescență, le schimbă viețile. George se căsătorește cu Rose și îi aduce pe cei doi la ranch. Phil este foarte ostil celor doi. Gelozie? Resentiment pentru schimbarea în modul de viață? Confruntarea dintre Phil pe de-o parte, Rose și Peter de cealaltă parte va avea consecințe dramatice pentru toți trei. Fiecare dintre cele trei personaje vor sfârși povestea într-un cu totul alt loc decât au început-o, despre fiecare vom afla lucruri neașteptate, iar raporturile de forțe dintre personaje se schimba și ele.
Acest pseudo-western poate fi interpretat în multe feluri și cred că diferențele dintre aceste percepții sunt cele care au dus la opinii diferite în cronici și la dispute aprinse pe rețelele sociale. Una dintre temele recurente în creația lui Jane Campion este raportul de forțe dintre sexe și felul în care femeile își găsesc locul în societate. Vorbind despre epoci trecute, Campion pare a avea în permanență în vedere și epoca în care trăim. În acest film ea merge și pe o direcție noua, aducând în centrul poveștii legătura dintre Phil și Peter, punând în discuție conceptul de masculinitate și nuanțele acesteia, precum și ideea de model în viață. Felul de a fi al lui Phil este motivat prin legătura sa în adolescență cu un cowboy care îl învățase lecții despre meșteșug și despre viață, dar atunci când încearcă să replice aceiași remodelare inter-generații cu Peter lucrurile vor evolua foarte diferit. Poate fi absolvit cel care comite un rău pentru a rezolva alt rău? Nu știu. Lucrurile se întâmplă și sunt relatate cu măiestrie și în detaliu. Concluziile ne aparțin.
Filmul beneficiază de un careu de ași în rolurile principale și fiecare este formidabil în felul său. Benedict Cumberbatch demonstrează încă odată în rolul lui Phil, care la început părea să fie o contra-distribuire, că este unul dintre actorii de prim rang ai generației sale. Mărturisesc că nu-l remarcasem până acum pe Kodi Smit-McPhee, care reușește să creeze un Peter complex și credibil. Transformările celor doi de-a lungul poveștii sunt uluitoare, și impactul emoțional li se datorează în mare parte. Pentru Kirsten Dunst rolul lui Rose este unul dintre primele roluri de maturitate și actrița reușește să convingă că va fi o vedetă pentru multa vreme. Jesse Plemons completează careul, fiind perfect pentru rolul lui George. Cinematografia este remarcabilă, faptul că filmările au fost făcute în Noua Zeelanda dă o nuanță specială, puțin fantastică, atmosferei și peisajului. Sunt de urmărit și scenele cu animale (iepuri, cai, turme de vite) care au rolul lor în a puncta dezvoltarea poveștii. Banda sonoră este excepțională, parte citate muzicale, parte (cred) originală, cu o combinație de banjo, viori și violoncel care subliniază discret și expresiv partea vizuală. Și, desigur, apare și un Pian, Jane Campion se citează aici pe ea însăși, după ce citase din ‘Cei 7 magnifici’ la început, ca să ne păcălească. Sunt multe motive pentru care ‘The Power of the Dog’ este un film care merită să fie apreciat, să vedem unde se va opri numărătoarea premiilor Oscar.
Nota: 9/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, https://collider.com/benedict-cumberbatch-power-of-the-dog-interview/)