Emilia Pérez (2024)
Regia: Jacques Audiard
Distribuția: Zoe Saldana, Karla Sofía Gascón, Selena Gomez
Jacques Audiard nu m-a dezamăgit niciodată. Multe dintre filmele sale au ca temă principală (sau una dintre temele principale) căutarea și schimbările de identitate. Multe dintre personajele memorabile din filmele sale își caută identitățile sau se ascund sub identități false sau au la sfârșitul povestii din film o altă identitate decât cea sub care îi cunoscusem mai devreme. Acesta este cazul și cu ‘Emilia Pérez’ (2024), unul dintre filmele care a făcut senzație și a cules și premii la Festivalul de la Cannes din acest an. Este o combinație interesantă și originală de film despre mafia mexicana și critica socială și politică, de melodramă și musical. Acțiunea filmului se petrece în cea mai mare parte a timpului în Mexic, dar filmările au avut loc în Franța. Distribuția este internațională și filmul este vorbit și cântat în spaniolă, deși regizorul nu vorbește fluent această limbă. ‘Emilia Pérez’ este un film care a împărțit opiniile criticilor și va împărți și opiniile publicului spre extreme. Eu fac parte dintre cei cărora acest film le-a plăcut mult.
Filmul începe ca un narco-thriller, continua ca un musical sci-fi, trece în melodramă cu tente sociale și se încheie ca un narco-thriller, încheind cercul. Pe parcurs vom avea ocazia să urmărim transformarea a două personaje principale: o avocată nesigură pe ea care nu reușește să-și croiască un drum într-o lume dominată de bărbați și un gangster care dorește să-și piardă urma și identitatea. Ambele personaje doresc să se transforme în cu totul altceva. Transformările sunt radicale și nu există căi de întoarcere.
Critica principală adresată filmului este, poate, îndreptățită. Aparent este vorba despre Mexic, cu violența unei societăți bazate pe trafic de droguri și răpiri de persoane. Prezentarea pare a fi însă mai degrabă bazată pe stereotipuri despre Mexic decât pe realități, și sunt destule alte filme, inclusiv cele ale cineaștilor mexicani, care prezintă o imagine mult mai umană, mai complexă, mai nuanțată. Atenția regizorului este concentrată pe relațiile între patru femei care iubesc și urăsc, suferă și încearcă să se realizeze într-o lume care le oprimă. Asistăm la o drama de familie care nu se ferește de melodramă, dar în definitiv suntem în țara telenovelelor. Dintre cele patru personaje și interprete care au primit un interesant premiu colectiv pentru interpretare feminină la Cannes, cel al avocatei Rita intepretata de Zoe Saldana și cel al Karlei Sofía Gascón în rolul gangsterului Manitas del Monte devenit Emilia Pérez cred că se detașează.
Personaje din filmele lui Almodovar vin imediat în minte, dar aici cred că și povestea și personajul sunt mult mai complexe. Transformarea de sex poate duce și la o transformare completă de personalitate? Este întrebarea centrală legată de eroina filmului și cred că răspunsul îl va da fiecare dintre spectatori. Vehicolul artistic al acestei întrebări este o poveste emoționantă și captivantă, relatată într-un stil original și antrenant. ‘Emilia Pérez’ este al doilea film în decurs de câteva luni care demonstrează că genul musical este actual. Celălalt este ‘Joker 2’. Ambele au fanii lor și criticii lor. Dovadă de vitalitate.
Nota: 9/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)