Apostolul Bologa (2018)
Regia: Dominic Dembinski
Cu: Mihai Stănescu, Cristi Iacob, Adrian Titieni, Marius Bodochi, Demeter Andras, Andreea Vasile
Dacă nu ți-au plăcut operele literare impuse „pentru bac”, poate că acest film s-a făcut prea târziu; totuși, mă bucur că noile generații îl vor putea urmări – măcar spre comparație, dacă nu ca literă de lege. Fiind vorba despre o adaptare, puteți lua acest paragraf introductiv drept anecdotic. Filmul merită văzut, în primul rând, pentru distribuția sa de zile mari și, în al doilea rând, pentru viziunea înclinată spre metaforă și „partea metafizică a unui roman realist”, așa cum declara regizorul la sesiunea de Q & A de după vizionarea din 19 noiembrie.
Casa de Producție TVR semnează realizarea acestei pelicule, care s-a vizionat luni la cinematograful Hollywood Multiplex de la București Mall. „Apostolul Bologa” îi aparține regizorului Dominic Dembinski (cunoscut, mai ales, pentru piese de teatru precum „Mătrăguna” – 2012, Teatrul Masca, București; „Hedda Gabler” – 2013, Teatrul Național de Televiziune, București; „Trei surori” – 2014, Teatrul de Stat Constanța). Fiindcă Dembinski a făcut trecerea de la scenă la platoul de filmare, creația sa respiră și inspiră teatralitate, dramă și pasiune. Punțile dintre scene nu sunt marcate de stingerea luminilor sau de lăsare cortinei, în rest, privești filmul și te simți parte din el.
Protagonistul, o versiune a locotenentului Apostol Bologa care caută calea spre mântuire și înțelegerea sensului credinței, este jucat de Mihai Stănescu, tânăr actor deja cunoscut din filme românești și internaționale, dar și de pe scenele capitalei. El este susținut de o divizie întreagă de actori cu experiență și renume, printre care îi amintesc pe Cristi Iacob, Adrian Titieni, Marius Bodochi, Demeter Andras sau Alexandru Repan.
Dincolo de viziunea intimă și plină de metafore a regizorului-scenarist, care poate deveni dificil de urmărit, la început, cea mai puternică impresie cu care am rămas după vizionare a fost de trăire intensă, de implicare: a actorilor, a celor care au alcătuit acompaniamentele sonore sau decorurile cu multiple sensuri, și a spectatorului, căruia i se cere să fie mereu alert, mereu pregătit, fiindcă scena următoare îl va lua, cu siguranță, prin surprindere. Din „categoria grea”, Demeter Andras reușește un Varga de excepție, capturând foarte bine spiritul personajului și a ceea ce reprezintă el, iar Cristi Iacob (Klapka) și Mihai Bica (Gross) s-au remarcat și ei cu niște roluri dificile, contestate, însă pe placul publicului, care a reacționat evident la replicile și jocul lor.
Pentru mine, din punctul de vedere al distribuției, surpriza plăcută a fost Andreea Vasile (cunoscută pentru „Fixeur” și pentru serialul „Umbre”), care a reușit o Ilona diferită de alte personaje feminine „clasice”, diferită de interpretarea Anei Szeles, din „Pădurea spânzuraților”, versiunea din 1964, și, firește, de logodnica lui Bologa, Marta Domșa. Mi-a plăcut atât cum a fost „scrisă”, cât și cum a fost jucată, și aștept să o revăd și în alte producții.
Producția a însemnat două săptămâni de repetiții și patru de filmări, program descris de actorul principal drept „foarte greu –timp în care toate resursele întregii echipe au fost exploatate la maxim”. Scenariul îi aparține aceluiași Dominic Dembinski, în timp ce costumele (foarte expresive) au fost gândite de Bristena de Satmaari, ilustrația muzicală, de Mihaela Constantinescu, decorurile, de Raluca Chelaru, imaginea ilustrează eforturile lui Daniel Șerbănică (și merită sorbită din priviri), iar montajul îi aparține lui Dragoș Smărăndescu.
„Apostolul Bologa” face parte dintre proiectele Casei de Producție TVR dedicate Centenarului Marii Uniri. Va putea fi vizionat, în premieră pentru micul ecran, pe canalele Televiziunii Române, începând cu 30 noiembrie anul acesta, însă face parte și din festivaluri autohtone și internaționale, printre care Festivalul de Psihanaliză și Film (22-25 noiembrie), unde se va vedea duminică, de la 20:30, la Cinema Muzeul Țăranului.