‘În urma protestului pe care l-am semnat împreună cu alţi nouă colegi în apărarea Eugeniei Vodă, au apărut tot soiul de comentarii, care dovedesc ce periculoasă este, în orice dezbatere, abandonarea bunului-simţ.’ Asa isi incepe Andrei Plesu comentariul sau din Dilema Veche intitulat ‘Ce e voie si ce nu e voie’, despre cazul emisiunii Profesionistii cu Ion Cristoiu ale carei ecouri continua sa rasune in lumea culturala romaneasca.
In numarul 46 al Romaniei Literare Felicia Antip scrie la rubrica de Carte Straina despre cea mai nouă carte a lui Jean d’Ormesson ‘C’est une chose étrange à la fin que le monde (Lumea e, la urma urmei, o chestie ciudată), aparuta la editura Robert Laffont in 2010. ‘Semnătura lui de ziarist şi de scriitor este marca înregistrată a unei proze inconfundabile: spirituală, elegantă, sprinţară, liberă de orice convenţii şi nerespectuoasă cu împărţirea literaturii pe genuri, un nesfârşit badinaj în care persoana unui autor prea orgolios pentru a arăta că se ia în serios joacă totdeauna un rol central, iar temele cele mai grave, marile probleme ale vieţii, filosofiei, moralei, sunt abordate fără emfază, parcă în treacăt, parcă în glumă.’
Relatari inedite si surprinzatoare pentru cei care au crescut cu mitul ‘poetului revolutionar’ Nicolae Labis aflam in Observatorul Cultural sub titlul ‘Poetul comunist – stigmatizat de comunişti’: ‘Printre alte observaţii/ indicaţii cu caracter partinic marxist-leninist caracteristice unui aparatcik, trasînd sarcinile obligatoriu de îndeplinit de către activiştii din „sectorul presă“, Leonte Răutu şi-a rezervat timp să incrimineze, pe un ton inchizitorial neechivoc, poezia Albatrosul ucis de Nicolae Labiş, precum şi pe cei care au difuzat-o: „A apărut Raportul tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej, a fost Congresul şi era firesc ca după Congres spiritul de partid, combativitatea să crească. Ce se întîmplă? Să luăm de exemplu Scînteia tineretului, organ al UTC. Scînteia tineretului publică o poezie a lui Labiş, Albatrosul ucis. Am aflat că Gazeta literară, organul Uniunii Scriitorilor din RPR, acum cîteva luni, a respins această poezie cu conţinut ideologic neconform şi Scînteia tineretului a găsit timpul ca, după Congres imediat, să publice această poezie a morţii albatrosului: «Cînd se-nteţeşte briza aripa-i se-nfioară/ Şi, re-nviat o clipă de-un nevăzut îndemn,/ Îţi pare că zbura-va din nou, ultima oară,/ Spre-un cimitir mai sobru şi mai demn.». Dacă am putea găsi un «cimitir sobru şi demn» pentru asemnea poezii ar fi foarte bine, dar noi am dat loc în Scînteia tineretului, care vrea în acest fel să mobilizeze tinerii pe şantiere de construire a socialismului! Duceţi această poezie la Bicaz şi desigur vă va lua cu huo“. (vezi: fond Cancelarie CC al PCR. Dosar nr. 12/ 1956, f.1-28. Arhivele Naţionale).’
Bookblog.ro publica cronica cartii ‘Elena Ceauşescu şi faţa nevăzută a Istoriei’ semnata de Violeta Nastasescu fosta traslatoare de limba engleza a sotiei ultimului dictator al Romaniei comuniste: ‘Cu cât citeşti mai mult, cu cât devii mai conştient de absurditatea şi ridicolul unor situaţii, cu atât începi să-i dai crezare autoarei care aseamănă uneori vizitele sale cu lumea lui Lewis Caroll, cu peripeţiile lui Alice în ţara minunilor. Cultura, evoluţia, democraţia din diferite ţări, precum Anglia sau Statele Unite, îi lasă intelectual şi sufleteşte reci pe cei doi români, în aceaşi stare de inerţie intelectuală, mereu în gardă de a nu fi otrăviţi prin mâncarea oferită de gazde, mereu aseptici, mai tot timpul dând ordine şi apoi anulându-le cu altele, răpind tuturor membrilor români dreptul la o opinie.’
In ‘Reteaua Literara’ Lucretia Berzintu relateaza despre primirea de noi membri si reorganizarea Asociatiei Scriitorilor Israelieni de Limba Romana (ASILR).
Rubrica ‘Arte’ a ‘Jurnalului National’ trece in revista ‘Ce filme româneşti vedem în anul 2011’. Cristi Puiu, Catalin Mitulescu, Nae Caranfil sunt numai cateva dintre numele regizorilor ale caror filme le vom vedea si discuta in anul care a inceput.
(Dan)
Pe blogul “Ce am mai citit”, este reluată “o postare recentă de pe blogul prozatorului Marin Anton”, un experiment de sociologie a lecturii, intitulat “Despre literatura şi proza românească cu dragoste şi abjecţie” şi postat sub mesajul “Ce (nu) mai citesc adolescenţii”: “Nu puteam să fac abstracţie de nepăsarea, ca să nu zic de-a dreptul ostilitatea pe care o manifestau faţă de proza românească.
De unde o proveni această aversiune? Din orele de „română” şi reala lor ariditate? Din insuficienta promovare a scriitorilor români contemporani? Un răspuns franc şi dur – nu ştiu cât de exact, dar asupra căruia reflectez – l-am primit tot de la un adolescent care ştia însă că şi eu scriu (dar care n-a citit niciun text de-al meu din principiu cred). După un timp de reflecţie, mi-a zis uşor jenat: „Chestia e că voi scrieţi de parcă n-o faceţi decât ca să vă citiţi unu’ pe altu’ sau să vă citească criticii şi să vă dea premii. Fără supărare, da’ scrieţi nişte aiureli plicticoase la maxim care, în rest, nu interesează pe nimeni altcineva pe lumea asta!”
Acum, deh, poate n-oi fi întrebat eu pe cine trebuie şi nici n-am făcut-o cu vreo umbră de profesionalism. Dar subliniez încă o dată: tinerii aceia încă mai citeau!”
Blogurile au fost invadate în ultimele zile ale anului de statistici, mulţumiri sau realizări ale anului 2010. Astfel, pe Filmreporter.ro, aflăm care au fost “Revelaţiile anului 2010. Şapte actori care ne-au dat gata”: “Filmele anului 2010 au pus în valoare talentul unor actori care fie au fost descoperiţi după castinguri îndelungate (când nici n-au terminat liceul), fie s-au perindat până acum prin teatru şi prin roluri secundare, fără şansa unui film providenţial. Au apărut pe post de luptători anticomunişti cu alură hollywoodiană, pacienţi problematici ai unui psiholog, deţinuţi care decid să evadeze, mame emigrante şi soţii înşelate.”Aceşti actori sunt: George Piştereanu, Ada Condeescu, Papan Chilibar (Eu când vreau să fluier, fluier), Mirela Oprişor (Marţi după Crăciun), Ozana Oancea (Felicia, înainte de toate), Maria Mitu (Derby, În derivă), Bogdan Dumitrache (În derivă, Portretul luptătorului la tinereţe, Oul de cuc).
Cinesseur îşi publică la sfârşitul anului deziluziile: în primul rând, “10 filme de nota 1 (cu indulgenţă)”: Eat Pray Love, Robin Hood, Wall Street: Money Never Sleeps, Stone, After.Life, Alice in Wonderland, When in Rome, You Will Meet a Tall Dark Stranger, Dear John, Repo Man si încheie “ați remarcat pentru câți regizori remarcabili, vizitați cândva de grație, 2010 n-a fost deloc un an bun? Prea mulți, totuși. Nepermis de mulți!”; în al doilea rând, “(20)10 deziluzii cinematografice mai mici şi mai mari”: Roman Polanski si The Ghost Writer, Jean-Luc si Film socialiste, Martin Scorsese si Shutter Island, Melissa Leo in Conviction, Edward Norton, Radu Muntean si Marti dupa Craciun, Mathieu Almaric si Tournée, Christopher Nolan si Inception, Apichatpong Weerasethakul & Loong Boonmee raleuk chat, Julio Medem & Room in Rome. Cum Cinesseur este un specialist in cinematografie, va indemn sa cititi motivele pentru care a facut cele doua clasamente, la link-urile de mai sus.
“Cartea fericirii” de Nina Berberova este citită şi recenzată din ce în ce mai mult în blogosferă, mai cu seamă în ultimele zile ale anului. Astfel, Rontziki ne spune că a fost “o lectură plăcută, foarte rapidă, care nu spune nimic nou…da, căutăm fericirea şi ea vine când şi de unde ne aşteptăm mai puţin, este strâns legată, dependentă aş zice, de dragoste, care şi aceasta vine când nu ne aşteptăm şi în nici un caz când o chemăm noi…o carte simplă despre vieţi simple, despre ani care curg goi în contrast cu momentele esenţiale, puţine, rare, dar cu impact covârşitor şi de neuitat.” Pe de altă parte, Raulnecesar ne îndeamnă (aproape imperativ :D) să citim Cartea fericirii, pentru că, la final, se încheie “cu o concluzie irezistibila: “intr-un fel general, dragostea n-a fost niciodata si nu va fi niciodata unul si acelasi lucru.”
(Jovi)
Mi-am propus o trecere in revista a ultimelor informatii 2010 si a catorva urari de bine pentru 2011, din blogosfera!
1. Si pentru ca nu pot sa nu le citesc pe surorile Marx, ce ne spun ele in ultima zi a anului trecut despre ultima „gaselnita” din 2010 a BOR.
2. Si tot in ultima zi a lui 2010, am gasit un interesant articol care dezvolta ideea ca: „Valorizarea modelului reprezentat de România Regelui Carol I poate fi răspunsul pentru provocările crizei de azi”.
3. Pe blogul lui Alex Galmeanu aveti ocazia sa vedeti cateva extraordinare fotografii din experienta sa new-yorkeza de sfarsit de an 2010.
4. Colegul nostru Dan Romascanu ne aduce aminte ca blogul sau Catcher In The Sand a implinit „venerabila” varsta de 1 an si ii dorim viata lunga in cyberspace.
5. De la MonumenteRomania.ro, aflam stiri interesante si imbucuratoare, printre care si acela ca Proiectul a fost finanțat de Guvernele Islandei, Principatului Liechtenstein și Norvegiei prin Mecanismul Financiar al Spațiului Economic European.
6. Continui cu blogul lui Tetris. Cititi-i cuvintele emotionate si priviti si un instantaneu fotografic inspirat al artificiilor din Piata Constitutiei. La multi ani Tetris!
7. Dati-mi voie sa va transmit un Lamultiani si de la Elena Udrea :).
8. Si ceva comentarii de cinefil ale lui Adrian Nastase :).
(Delia)
La multi ani, 2011!
Contributori: Dan, Jovi, Delia
1 comment
La multi, multi ani! 🙂