Radu Ilarion Munteanu (rim) scrie pe blogul sau mutat de cateva saptamani la o noua adresa despre volumul ‘Secretele Otiliei’ al Anei Ddobre-Pelin aparut la Editura Hoffman : ‘Secretele Otiliei e piesa de rezistenţă a culegerii. Ridicarea titlului ei la rang de ambasador al volumului e justificată. Eroina, dincolo de accidentele biografice, reprezintă, totuşi, un caz banal. Nu tipic, dar banal în excepţionalitatea lui lovită de soartă. Nu tragică. Soartă a cărei finalitate se ghiceşte de la început. Finalitate precizată abil, exprimată cu un ton la limita procesului verbal. Conexiunea cu personajul marelui critic e făcută cu îndrăzneală cu parfum insolent. O prietenă a eroinei o compară pe aceasta cu personajul eponim. Prilej aleroinei de a contrazice decis asemănarea. Autodefinindu-se limpede. Ori, ccca procedeu stilistic, autodefinirea prin negarea asemănării cu un personaj literar identic numit sugerează, cu fineţe, acceptarea propriului destin ingrat. Destin ca o pedeapsă nedreaptă. Entru o vină care nu-i a ei. Specificul narativ al piesei e schimbul quasipermanent de ştafetă între personaje. Care preiau persoana întâia unul de la altul. Dincolo de acestea, scriitura elaborată avertizează cititorul care a început lectura cu piesa ce dă titlul volumului. Atenţie! Proză mare!’
Adriana Gionea de la ‘PostModern’ scrie despre romanul ‘Oase solare’ al lui Mike McCormack aparut in traducere la editura Polirom: ‘Viaţa unui om nu este ferită de pierderi, dezamăgiri sau clipe tumultuoase. Totuși, Oase solare – un roman scris sub forma rememorării unei existenţe umane – îndeamnă cititorul să-și acorde un răgaz care să-l decupleze de la agitaţia din jur și din interior. Mike McCormack derulează meditativ povestea unui personaj din alte vremuri, dar care poate spune multe despre cum alegem să trăim în ale noastre.’
Nona Rapotan scrie pe ‘BookHub’ despre ‘Arhitectura fericirii’ a lui Alain de Botton aparuta in traducere la editura Vellant: ‘Arhitectura fericirii nu doar că o recomand, ci cred că e o lectură mai mult decât necesară, acum, când pandemia de coronavirus ne obligă să facem ordine în propriile vieți. Dacă e să aruncăm ceva la coșul istoriei, atunci bine ar fi să reunțăm la obiceuri proaste și păguboase și să ne reorganizăm viața cotidiană de asemenea manieră încât respectul pentru trecut să fie pe măsura urmelor acestuia: să conservăm clădirile și spațiile istorice așa cum au fost ele gândite inițial, să ne slujim de funcționalitatea unor interioare fără să adăugăm cu de la noi putere prea mult kitsch și să încercăm să punem în acord prezentul cu ceea ce a fost. Desconsiderarea trecutului vine și dintr-o profundă necunoaștere a ceea ce ne definește, de fapt. Iar locul căruia îi aparținem ne definește mai mult decât am crede.’
Adriana de la ‘Prefata de carte’ a fost cam dezamagita de Căsătorie de plăcere – a lui Tahar Ben Jelloun aparuta in traducere in editura Nemira – Colecția Babel: ‘Adevărul este că aveam așteptări foarte mari de la Căsătorie de plăcere – Tahar Ben Jelloun. Din păcate, nu prea „m-a prins” cartea și multe pasaje mi s-au părut adăugate doar ca să iasă numărul de pagini. Nu este o carte grea, se parcurge destul de ușor, doar că m-a cam plictisit. De obicei îmi plac cărțile care vorbesc despre alte lumi, dar aceasta pur și simplu n-a reușit să mă captiveze.’
Emil de la ‘citestemil.ro’ a citit ‘Mostenitorii’ lui John Grisham: ‘Mostenitorii nu m-a plictisit, m-a tinut in priza, dar s-a citit usor si nu prea inveti mare lucru din ea. Pentru fanii inraiti ai lui John Grisham este ok, dar daca romanul apuca in mana vreunui cititor neobisnuit cu stilul acestuia, Mostenitorii ar putea fi o deziluzie. Acestia n-ar putea pricepe de ce acest autor este atat de laudat. Nu, nu este nicidecum cel mai slab roman al sau, nu este in sine unul slab, dar este departe de a fi cel mai bun. Nu este mediocra, dar nici departe de acest apelativ nu este.’
Recenzii cărţi pe Filme-carti.ro în ultima săptămână:
-”Prietenii și Literatura. Club 8, OuTopos și invitații lor”, volum coordonat de Ana Săndulescu
–„Pe urmele lui Victor Brauner”, de Adrian Grauenfels
–”Gobbolino, pisoiul vrăjitoarei”, de Ursula Moray Williams
–”Piratul” și ”Picnic în parc”, de Markus Osterwalder
–”Cartea numerilor”, de Florina Ilis
–”Apicultorul din Alep”, de Christy Lefteri
(Sursă fotografii: PostModern.ro, Carturesti.ro)