Mitul nasterii eroului. O interpretare psihologica a mitologiei, de Otto Rank
(Der Mythos von der Geburt des Helden)
Traducere si ingrijire editie: Monica Medeleanu
Editura Herald, Bucuresti, 2012
Puteti cumpara cartea acum, de pe site-ul Editurii Herald.
Citind si recitind “Viata lui Freud” de Irving Stone, dar si “Viata lui Jung” de Frank McLynn – Otto Rank, m-am intalnit si cu personalitatea lui Otto Rank – scriitor, psihanalist creativ si psihoterapeut format la scoala lui Freud, dar devenit ulterior unul dintre cei mai aprigi critici ai mentorului sau. Astfel incat nu am pregetat sa-mi completez sumarul de cunostinte si cu aceasta lucrare a lui Otto Rank aparuta la Herald.
Tema acestei lucrari este deosebit de incitanta pentru mine din cel putin doua motive. Primul este acela, pe care Rank il prezinta de-a lungul primelor 15 capitole in care ne creioneaza succint galeria principalilor si proeminentelor figuri de eroi a caror nastere si devenire a creat “mitul”: Sargon, Moise, Karna, Oedip, Paris, Telephos, Perseu, Ghilhames, Kyros, Tristan, Romulus, hercule, Iisus, Siegfried, Lohengrin…Timpuri istorice diferite, locuri geografice la distante ametitoare, organizari sociale si mentalitati psihologice de facturi diferentiate … si totusi … exista trasatura comuna a miturilor si legendelor nasterii eoilor. Sigur ca si in antichitate si in evul mediu si in secolele urmatoare s-a calatorit mult si s-au transmis pe cale orala informatiile, iar mai apoi cuvantul scris a influentat si el la randul sau formularea si sedimentarea miturilor si legendelor….Insa ceea ce explica profund si structural existenta numitorului comun al acestor mituri privind nasterea eroului este cel de-al doilea motiv pentru care am citit aceasta lucrare a lui Rank.
Capitolul “O interpretare psihologica a mitologiei” vine si prezinta din perspectiva proprie a specialistului, atat selectia materialului documentar, cat interpretarea lui profesionista:
„Suntem convinsi ca miturile, cel putin la origine, sunt structuri ale facultatii umane de imaginare, care la un moment dat au fost proiectate din anumite motive asupra cerului si se poate sa fi fost transferate in mod secundar asupra corpurilor ceresti, cu fenomenele lor enigmatice. Semnificatia urmelor inconfundabile pe care acest transfer l-a imprimat miturilor nu trebuie subestimata catusi de putin, desi este posibil ca originea acestor figuri sa fi avut un caracter psihic, fiind facuta ulterior baza a calculelor astronomice si astrologice, tocmai datorita acestei semnificatii. In general, s-ar parea ca cercetatorii care s-au folosit exclusiv de modalitatea naturalista de interpretare nu au putut, in incercarea lor de a descoperi sensul originar al povestilor mitice, sa se indeparteze cu totul de un proces psihologic, cum de altfel s-a intamplat si cu creatorii miturilor. Motivul este identic si conduce in aceeasi directie, atat in ceea ce ii priveste pe creatorii miturilor cat si pe exegeti… In afara de conceptia astrala, ideea rolului jucat de viata psihica trebuie creditata cu aceleasi drepturi pentru formarea miturilor, iar aceasta cerinta va fi justificata amplu de rezultatele metodei noastre de interpretare. Avand acest obiectiv, vom lua intai materialul legendar pe care se va incerca o astfel de interpretare psihologica pentru prima oara la o scara mare si vom selecta din marea masa a acestor mituri eroice pe acelea care sunt cunoscute cel mai bine.”
Otto Rank, ca si mentorul sau Freud, coboara asupra varstei fragede a umanului si spune ca “trebuie studiata intai viata imaginativa a copilului, pentru a facilita intelegerea imaginatiei mitice si artistice, care este in general mult mai complexa si mai obstructionata (…pentru ca) aceste emotii amintite in mod constient din anii copilariei ne furnizeaza factorul care permite interpretarea mitului”.
Si pot sa spun ca acest capitol final al cartii, desi cuprinde numai 49 de pagini, este extrem de dens ca informatie si abordare si reprezinta cheia de intelegere a comportamentului uman, caracteristicile si traseele normale sau nevrotice pe care omul paseste in viata. Un instrument valoros cu ajutorul carora ne intelegem semenii, dar cu ajutorul caruia capatam si o viziune interpretativa corecta a multor lucrari literare si a multor filme in care intalnim eroul pozitiv, dar si nevroticul, anarhistul, deviantul … unde sub “structuri mitice de natura poetica”, ni se dezvaluie “carari salbatice si neumblate”.
Prin urmare, pentru cinefilii impatimiti si pentru cei ce iubesc literatura, aceasta carte deschide o perspectiva importanta de cunoastere, analiza si intelegere a naturii umane.