„Marele ecran în epoca de aur. Afişe de filme româneşti”, de Christopher Landry
The Silver Screen in the Golden Age. Romanian Film Posters 1965-1989
Editura NOI Media Print, Bucureşti, 2010
Moto: „Ce poate fi mai fascinant decât să retrăieşti o întreagă perioadă, prin intermediul afişelor cinematografice, care nu numai că adesea sintetizează filmul, ci devin o adevărată întoarcere în timp, ca la o sedinţă de psihanaliză, prin cine-hipnoză?” (Irina-Margareta Nistor)
Pe lângă afişele prezentate, sunt exemplare si textele semnate de către reprezentenţi de seamă ai cinematografiei româneşti a acelor ani, din care vom prelua câteva lucruri extrem de interesante în perspectiva studiului. Astfel, textele sunt semnate de către Elisabeta Bostan, Dinu Cocea, Tudor Giurgiu, Stere Gulea, Sergiu Nicolaescu, Irina-Margareta Nistor, Dan Piţa, Corneliu Porumboiu, Geo Saizescu şi autorul Christopher Landry. Câteva date despre acesta din urmă, un producător american ce a ales să se stabilească în România încă din anul 1995 şi să ajute la dezvoltarea cinematografiei româneşti. A fost implicat pe diferite poziţii în aproape 100 de filme, ca producător, ca regizor asistent, regizor artistic, chiar şi actor, dovadă fiind pagina sa biografică pe cel mai important site cinematografic din lume-IMdb. Pentru el, România a devenit o a doua casă: „Cinematografia românească a devenit o pasiune pe care am dezvoltat-o treptat, indiscutabil este vorba de ceva dobândit în timp. Astfel, profesia de astăzi m-a făcut să mă întorc spre filmele româneşti din trecut”.
Un cuvânt separat doresc să îl fac faţă de afişele de film făcute de Ion Stendl, adevărate opere de artă într-un context în care afişele erau deja stereotipe şi anume în anii ’80, când nici filmele nu mai aveau aceeaşi prestanţă ca în anii ’60 şi, în oarecare măsură, chiar aceste afişe au salvat nişte filme precum Luchian, Ochi de urs, Întoarcerea din iad sau Ringul. El realizează afişe picturale, total diferite de ceea ce se realiza în acei ani, respectiv afişe grafice. Stendl mărturiseşte astăzi: „Simţul artistic al fiecăruia se oprea în momentul în care era vorba despre afişe de film care trebuiau să atragă masele. Afişul a trebuit mereu să fie mai degrabă orientat către comercial şi mai puţin către artistic”.