”Teste internaționale, clasa a IV-a, după modelul PISA”, de Raluca Vrânceanu
Didactica Publishing House, București, 2013
Băiatul meu termină în acest an clasa a IV-a și are nevoie mai mereu de noi provocări la învățătură. Nu pentru că i-ar plăcea prea mult să citească și să învețe (a avut și astfel de perioade), ci pentru că școala românească este de multe ori monotonă și fără scântei menite să provoace copilul și mintea sa. După provocările oferite acum ceva timp de jocul ”Sunt imbatabil”, m-am gândit că altfel de teste ar fi continuarea firească, teste concepute după model internațional. Pentru cei aflați în procesul educațional, PISA este un model standardizat internațional de testare, și nu localitatea unde se află turnul înclinat 😀 .
Câteva cuvinte despre testele PISA:
Această formă de testare standardizată este destinată în principal copiilor de 15 ani și acoperă trei domenii principale și anume lectură (citire), matematică și știință. Cu alte cuvinte, cele două materii principale și din școlile românești, precum și o materie mai largă – științele – care acoperă întreg spectrul culturii generale. De altfel, dacă nu provii dintr-o familie care să îți insufle dorința de citi și a afla lucruri noi, școala românească poate suplini bazele viitoare culturi generale prin materii precum istoria, geografia, biologia, chimia, fizica etc. Dacă citirea/lectura este foarte importantă, iar matematica din școală îți va folosi rareori în viață, cultura generală este cea care te definește ca om. Așadar, testele PISA oferă o parte din aceste informații, iar testarea elevilor pentru informații generale și esențiale este foarte importantă; modelul oferit de aceste teste este folosit încă de la clasa a II-a.
De altfel, datele de pe coperta a IV-a aduc argumente în plus cuvintelor mele de mai sus: ”Importanța testelor PISA constă în faptul că ele permit realizarea unor comparații între sisteme educative foarte diferite. Din acest motiv, un număr tot mai mare de țări aleg să-și evalueze sistemele de educație folosind aceste teste.”
Ce ne oferă această carte, ce aduce nou?
Am fost uimit încă de la primele pagini, toată testarea este complet diferită de ceea ce făceam eu în școală sau de temele pe care le are băiețelul meu pentru acasă. Majoritatea întrebărilor sunt de tip grilă, dar autoarea introduce printre problemele uzuale de matematică și câteva table de șah (ar trebui ca un copil de 10 ani să știe măcar câteva chestii simple din șah, nu?), grafice sau hărți aparent sofisticate. Iar problemele sunt simpatice și atrăgătoare. Avem și tiparul din alte cărți (precum ”Echipa de fotbal a școlii a cumpărat 24 de tricouri a câte 29 de lei. Cât au costat tricourile?”), dar și chestii noi, poate de unii știute, dar de alții nu (”Într-un campionat de fotbal, echipele primesc 3 puncte pentru victorie, 1 punct pentru egal și 0 pentru un meci pierdut. Naționala României are 7 puncte. Care este cel mai mic număr de meciuri pe care l-ar fi putut juca?”).
Mai departe sunt de făcut inclusiv desene, dar având legătură cu matematica, dar și intrebări din geometrie, variații ale temperaturii, câteva probleme cu cărți de joc (or avea voie? 😀 ), ceasuri reflectate în oglindă, monede românești sau bucățele de tort; în partea a doua, trecem treptat de la matematica aplicată spre științe (”Care animal are schelet intern și produce lapte pentru puii săi?” sau ”Care dintre următoarele animale este un prădător?”), care include biologia, astronomia, fizica sau chimia. Toate cu imagini inspirate și cu alegeri simpatice, astfel încât toată testarea devine o plăcere și nu o corvoadă, ba chiar și adulții mai au ceva de învățat și de reîmprospătat.
De aici, vine probabil și diferența dintre școala noastră monotonă și exemplele străine: trebuie cumva să ieșim din magma aceasta a matematicii nefolositoare, a comentariilor de la română și a teoriilor pure din celelalte materii, pentru a ne apleca mai mult, cu interes, spre practică, spre lucrurile cu adevărat folositoare și demne de a fi reținute (prin repetiție) pentru toată viața. Iar testele PISA ne dovedesc că se poate și altfel decât la noi, procesul de învățare poate fi și plăcut.