Carti Eseuri Recomandat

50 de experimente în psihologie privind economiile şi investiţiile

50 de experimente în psihologie privind economiile şi investiţiile. Cum să iei cele mai bune decizii financiare, de Mickaël Mangot
Editura Polirom, Iaşi, 2009
Traducere de Eliza Galan după 50 petites expériences en psychologie de l’épargnant et de l’investisseur pour mieux réussir tous vos placements, Dunod, Paris, 2007.

Motto: „Banii îţi dau voie să fii cine eşti cu adevărat”

Mickaël Mangot, doctor în ştiinţe economice în Paris, premiat pentru o lucrare în psihologia investiţiilor şi pieţelor financiare, explică peste 50 de moduri prin care psihologia investitorilor afectează în mod direct următoarele arii: imobiliare,  jocuri de noroc, educaţie financiară şi mai ales trading (bursă, FOREX, indici financiari, brokeraj bursier). Cele 50 de experimente oferă informaţii şi sfaturi utile şi sunt prezentate într-o manieră atractivă, care îi ajută pe cititori să se cunoască mai bine şi să evite capcanele deciziilor financiare neinspirate.

Atunci când cineva îşi propune să câştige bani prin intermediul investiţiilor, fie că e vorba de un apartament, un pachet de acţiuni sau un joc la ruletă, îşi propune de fapt să-şi satisfacă, mai presus de obiectivele materiale, unul sau mai multe dintre acestea: imaginea de sine, statutul social, nivelul de cunoaştere, încrederea în sine şi în propriile decizii, nevoia de confirmare, familiaritatea, iluzia controlului, plăcea hedonistă a câştigului de moment, optimismul sau prejudecăţile. Fiecare dintre aceste doleanţe costă enorm de mult şi sunt, de fapt „jucării pentru oamenii mari” prin care aceştia se auto-programează pentru pierdere. Cei mai mulţi nu sunt conştienţi de

  • efecte externe care îi influenţează fără voia lor (cum ar fi efectele concediilor, ale week-endului, ale lunii, ale soarelui, efectele de dispoziţie şi de dotare);
  • mecanisme intrapersonale: aversiunile ilogice faţă de extreme, faţă de pierderi sau faţă de regret;
  • mecanisme interpersonale: raportarea la ceilalţi, la piaţă.

Ca urmare, investitorii îşi satisfac mai degrabă aceste necesităţi psihgologice decât să răspundă situaţiilor reale de piaţă.

Lucrarea se dovedeşte una de referinţă tocmai prin faptul că este o metaanaliză a unor cercetări şi experimente care îmbină economia cu psihologia, studiind comportamentul şi psihologia investitorului. Atitudinea autorului este una a unui doctor care studiază în laborator o suită de fenomene interesante, fără să le judece altfel decât prin prisma unei gândiri critice şi competitive.

Deşi România nu este o ţară care să aibă în mod deosebit o cultură a investiţiilor, a economiilor sau a cercetării, cu siguranţă se vor găsi intelectuali în formare, interesaţi să afle cum tot omul se păcăleşte singur atunci când se bazează pe părerea proprie în detrimentul datelor matematice. Pentru un analist de business, un broker sau un agent imobiliar, volumul de faţă se va dovedi o comoară nesperată, care să îi ajute cum să abordeze investiţiile şi clienţii şi să le orienteze cu şanse mai marei spre un câştig rezonabil.

Cartea ridică la rang de măiestrie arta sintezei şi prezintă succint cititorilor datele relevante. Totuşi, din economie de spaţiu, modalitatea în care sunt ilustrate unele grafice statistice poate crea o percepţie deplasată, dacă nu ne uităm cu atenţie la valorile din dreptul graficelor: nu toate pornesc de la 0 şi nu toate se termină la 100%. Autorul caută să scoată în evidenţă unele aspecte în detrimentul celorlalte, ceea ce face ca o parte (micuţă, ce-i drept) din rigoarea ştiinţifică  să fie sacrificată în detrimentul aspectului de popularizare – cei care au studiat statistică şi cercetare vor înţelege la ce mă refer.

Fiecare dintre capitole are un dublu titlu: unul sugestiv, vioi şi unul ştiinţific, astfel încât cartea să fie uşor de înţeles şi procesat atât de către un specialist cât şi de un cititor nespecializat. Dincolo de aceasta, ele sunt grupate în 11 părţi, intitulate cu umor:

  1. Gustul pentru anecdotic
  2. Nul la matematică!
  3. Toate ouăle într-un coş cu găuri
  4. Eu sunt altfel!
  5. Obsesia de a nu regreta niciodată
  6. Când Marte şi Venus se hotărăsc să economisească
  7. Investiţiile pe vreme însorită
  8. Înnăscut sau dobândit?
  9. Să moară şi capra vecinului
  10. Şi ambalajul contează
  11. Imobiliarul: mai mult decât un plasament
Coperta editiei franceze

Fiecare dintre aceste 11 secţiuni cuprinde câte 3-8 capitole, centrate pe un fenomen psihologic ce ocupă 3-4 pagini. Capitolele pot fi citite şi individual, deşi există unele referinţe între ele. Cartea are 248 de pagini, scrise în stil APA (American Psychological Association), cu font sans serif (părţile ştiinţifice) şi font serif (părţile de popularizare), cu spaţiere la 1 rând şi jumătate. Referinţele se găsesc la sfârşitul fiecărui capitol.

Cartea a fost scrisă înainte de criza financiară şi, din această perspectivă, poate reprezenta pentru cei interesaţi de gândirea critică, o bună oportunitate de a înţelege care anume dintre efectele descrise au contribuit şi în ce proporţie, la declanşarea acesteia. Un pasaj care mi s-a părut cu adevărat profetic (scris în 2006) se găseşte în capitolul 50, care tratează prejudecata omiterii:

„Lenea, incapacitatea de a lua decizii şi teama ca decizia luată să nu fie greşită sunt tot atâtea elemente care fac în aşa fel încât opţiunile în lipsă [n.r. adică a nu lua nicio alegere]să câştige mai mult adeziunea decât alternativele lor. Acestea lasă un loc şi o responsabilitate (prea) importante firmelor în fixarea ratelor de contribuţie şi de alocare a economiilor blocate în planurile de economii ale întreprinderilor sau în planurile pentru pensie.” (p. 208)

Eu am cumpărat-o imediat de cum a apărut, am citit-o de două ori şi o ţin pe un raft mereu la îndemână, iar de când am citit-o, am început să fiu mult mai atent la comportamentele financiare ale unor cunoscuţi de-ai mei. Am înţeles mai bine de ce mulţi aruncă cu banii. Ar trebui să o răsfoiesc mai des.

Articole similare

Interviu în exclusivitate Florin Irimia, autorul romanului ”O fereastră întunecată”

Jovi Ene

Următorii 100 de ani. Previziuni pentru secolul XXI, de George Friedman

Marcus Victor Grant

Lumea ca basm: Cad castane din castani. Amintiri de ieri și de azi, de Emil Brumaru, Veronica D. Niculescu

Dan Gulea

1 comment

Cum să concepi o cercetare de (mare) anvergură - Jurnalul Bucurestiului 25 februarie 2022 at 12:22

[…] 50 de experimente în psihologie privind economiile şi investiţiile […]

Reply

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult