Topul acesta a fost pentru mine neașteptat de dificil. Stanley Kubrick a realizat de-a lungul carierei sale doar 13 filme de lung metraj, dar dintre acestea cel puțin zece sunt filme excepționale, fiecare în felul său. Cam pe toate le-am văzut mai mult decât o singură dată și despre fiecare dintre ele am scris și aș mai putea să scriu multe. A alege numai cinci a fost o provocare și sunt convins că mulți dintre cei care vor citi acest top vor găsi că am lăsat în afară filmul sau filmele lor preferate. Comentariile sunt, ca totdeauna, binevenite.
1. Paths of Glory – 1957
Am ales să pun ‘Paths of Glory’ pe primul loc deoarece cred că tema anti-războinică a fost una dintre cele mai importante pentru Kubrick (avea să revină în ‘Dr.Strangelove’ și ‘Full Metal Jacket’) și deoarece, din păcate, este o temă permanent actuală. Este primul film ‘mare’ al lui Kubrick și unul dintre cele mai bune filme care descriu ororile războiului dar și umanitatea celor care au curajul să se împotrivească. Filmul a fost multă vreme interzis în unele țări și nu a fost proiectat în bazele militare.
Bazat pe romanul cu același nume al lui Humhrey Cobb, este și un moment remarcabil în cariera lui Kirk Douglas, care interpretează rolul principal și a și fost unul dintre producători. Singurul personaj feminin din film este interpretat de actrița germană Christiane Harlan (creditată în film ca Susanne Christian) care apare într-o scenă emoționantă spre final în rolul unei tinere obligate să cânte o melodie germană pentru militarii francezi, impresionându-i pe aceștia dar și publicul. Christiane Harlan și Kubrick s-au întâlnit pe platoul de filmare al acestui film și s-au căsătorit, rămânând împreună până la moartea lui Kubrick în 1999.
2. 2001: A Space Odyssey – 1968
‘2001: A Space Odyssey’ este singurul film al lui Stanley Kubrick în genul science-fiction, dar a avut o influență excepțională în dezvoltarea acestui gen cinematografic. Scenariul a fost scris de Kubrick împreună cu autorul de science fiction Arthur C. Clarke și a fost inspirat de nuvela „The Sentinel” a lui Clarke din 1951. Scriitorul englez a scris în paralel cu scenariul un roman care a fost publicat după lansarea filmului. Filmul este remarcabil pentru reprezentarea exactă din punct de vedere științific a zborului spațial, efectele speciale de pionierat și ambiguitatea relațiilor dintre personaje. Kubrick a evitat tehnicile cinematice și narative convenționale; dialogul este folosit cu moderație și există secvențe lungi însoțite doar de muzică.
Coloana sonoră încorporează numeroase lucrări de muzică clasică, ale unor compozitori precum Richard Strauss, Johann Strauss, Aram Haciaturian și György Ligeti. Este și una dintre primele reprezentări în cinema a roboților dotați cu Inteligență Artificială. Interpretările sunt diferite. Unii spectatori văd în ‘2001: A Space Odyssey’ un film apocaliptic, alții o reevaluare optimistă a speranțelor umanității. Criticii au remarcat explorarea unor teme precum existențialismul, evoluția umană, tehnologia, inteligența artificială și posibilitatea vieții extraterestre. A fost nominalizat la patru premii Oscar, câștigând premiul pentru efecte speciale, dar nu pe cel pentru regie și nici cel pentru scenariu.
3. A Clockwork Orange – 1971
Cum ar putea fi categorisit ‘A Clockwork Orange’, filmul lui Kubrick și romanul din 1962 al lui Anthony Burgess care l-a inspirat? Film polițist? Distopie socială? Film despre delicvența juvenilă? ‘A Clockwork Orange’ folosește imagini șocante și violente pentru a comenta despre psihiatrie, delincvența juvenilă, bandele de tineri criminali și alte subiecte sociale, politice și economice într-o Marea Britanie distopică a viitorului apropiat. Personajul principal, interpetat de Malcolm McDowell este un delincvent carismatic, antisocial, ale cărui interese includ muzica clasică (în special Beethoven), dar și furturile, violurile și violența extremă. Este capturat și condamnat la ‘re-educare’ printr-o tehnică experimentală de condiționare psihologică („Tehnica Ludovico”).
Filmul a avut parte de cronici polarizate din partea criticilor și a fost controversat datorită scenelor violente. După ce a fost criticat că a inspirat acte de violență imitatoare, filmul a fost ulterior retras din cinematografele britanice la cererea lui Kubrick și a fost, de asemenea, interzis în alte câteva țări. În anii următori, filmul a fost supus unei reevaluări critice și a câștigat statut de ‘film de cult’. A primit mai multe premii și nominalizări, inclusiv patru nominalizări la cea de-a 44-a ediție a Premiilor Oscar.
4. The Shining – 1980
Cu ‘The Shining’ Stanley Kubrick a creat o referință și în genul filmelor horror. Este din nou vorba despre o ecranizare, a unui roman din 1977 al lui Stephen King de data aceasta, și la fel ca în alte cazuri, Kubrick a fost fidel spiritului și atmosferei sursei literare, creând însă un limbaj vizual specific unic. Stephen King nu a fost prea mulțumit de rezultat, dar aceasta se datorează și tăierilor succesive la care a fost obligat regizorul pentru a-l aduce la o durată acceptabilă proiecției în sali. Decenii mai tărziu a fost lansata o versiune completa a regizorului.
Personajul central al filmului este Jack Torrance (interpretat de Jack Nicholson), un scriitor aspirant și alcoolic în curs de recuperare, care acceptă o poziție de îngrijitor în afara sezonului turistic al izolatului hotel Overlook din Munțîi Stâncoși din Colorado, împreună cu soția și cu fiul sau, Danny. Acesta este înzestrat cu „strălucire (shining)”, adică abilități psihice care îi produc viziuni în trecutul tragic al hotelului. După ce un viscol izolează hotelul, starea psihică a lui Jack se deteriorează din cauza influenței forțelor supranaturale care bântuie locul. Un film ‘sequel’, ‘Dr. Sleep’ a fost lansat în 2019.
Disponibil pe Netflix.
5. Dr. Strangelove -1964
‘Dr Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Started to Love the Bomb’ este filmul de referință al lui Kubrick în genul satirei politice, și încă o dovadă a consecventelor sale convingeri pacifiste. Este o comedie neagră care satirizează isteria Războiului Rece și temerile legate de un conflict nuclear între Uniunea Sovietică și Statele Unite ale Americii. Kubrick a fost co-autor al scenariului împreună cu Peter George, bazându-și liber acțiunea pe cartea thriller politic ‘Red Alert’ a publicată de acesta sub pseudonim în 1958.
În rolurile principale apar George C. Scott și Peter Sellers, care joacă roluri multiple. Unul dintre ele este cel al doctorului Strangelove, personaj inspirat din grupul de savanți germani ajunși în Statele Unite după al doilea război mondial, care au contribuit decisiv la programele de rachete și de înarmare nucleara. Filmul este considerat printre cele mai bune filme americane și printre cele mai bune comedii realizate vreodată.
(Sursă fotografii: IMDb.com)