Au fost 99 filme văzute în 2022, mai puține decât în anii precedenți. Cele mai multe filme au fost pe platformele de streaming (unde am ales în primul rând Netflix, dar și HBO Max și Disney+). Dintre cele 99 de filme, 4 filme au fost, din punctul meu de vedere, de nota 10, trei filme au fost de nota 9,5, respectiv 6 filme de nota 9. După doi ani în care am avut pe primul loc documentare despre sport (The Last Dance și Schumacher), m-am oprit acum la un film pe care l-am văzut în cinema, cel care a câștigat Trofeul Transilvania la TIFF 2022.
Așa că, enjoy, sper să regăsiți lucruri plăcute în acest top personal:
1. Utama (2022)
„Casa noastră” a primit la TIFF 2022 și Trofeul Transilvania, și Premiul Publicului, iar alegerile juriului și ale spectatorilor sunt deplin întemeiate. Am avut și eu așteptări când am intrat în sală, dar nu mă așteptam ca filmul să mă convingă așa de tare, să mă emoționeze, să îmi aducă lacrimi în ochi. Undeva în deșertul sud-american, un cuplu de bătrâni se ambiționează să rămână pe loc, să crească lamele, chiar dacă ploaia nu a mai venit de ceva timp, iar puțin din satul din apropiere a secat. Când nepotul vine în vizită, cu scopul de a-i convinge să se mute în oraș, ne aflăm în fața unui conflict între generații, care vine suprapus pe multă dragoste, respect și dorință de protejare. Da, e multă iubire aici, pe care o simți, ca spectator, prin toți porii, frumos modelată, trăită și înfățișată. Desigur, e și despre tradiție, există și puțină discuție despre mediu, sunt și imagini excepționale aici, e și multă tăcere și suferință, dar Utama este un film răvășitor, cel mai bun văzut în 2022! Vi-l recomand neapărat! Nota: 10/10
2. România sălbatică (2021)
O excelentă treabă a echipei Dan Dinu și Cosmin Dumitrache! Dincolo de munca lor îndelungată (nu e deloc ușor să prinzi în cadre atâtea animale sălbatice, unele rare precum preferatul meu, răsul!), trebuie să recunoaștem că au realizat un film perfect. Țara noastră, care are multe defecte, multe probleme, a fost imortalizată în simplitatea ei care se află dincolo de așezările omenești, dincolo de imperfecțiunile induse de oameni. Nu îmi aduc aminte dacă pe parcursul celor trei episoade de pe HBO a existat vreo urmă de om. Poate din acest motiv documentarul a oferit cadre perfecte, a arătat munții și Delta, dealurile și animalele, plantele și natura într-o explozie de naturalețe și culoare. Un documentar care ne arată o altfel de Românie, una pe care o putem proteja, salva și transmite mai departe. Depinde doar de noi! Nota: 10/10
3. Winter on Fire: Ukraine’s Fight for Freedom (2015)
Atenție, imagini care vă pot afecta emoțional! Cu greu, la începutul războiului am putut ieși din emoțiile acestor zile, așa că am ales un documentar care m-a făcut să înțeleg mai bine demonstrațiile din Ucraina, din Piața Maidan, din iarna lui 2014. Când acolitul lui putin, Ianukovici, a înăbușit în sânge o mișcare populară, formată majoritar din tineri, care nu-și doreau decât libertatea, acceptarea în Europa, alegeri libere și chestii pe care orice tânăr de bun-simț și le dorește. Nu și dictatorul putin și ai săi, care văd în orice urmă de libertate un atentat la puterea lor nemărginită. Atenție, acest documentar este foarte dur, imaginile nu sunt deloc cenzurate. Vedem peste tot sânge, vedem oameni omorâți, vedem oameni bătuți cu sălbăticie de chiar concetățenii lor. Și mi-am imaginat ce avea să urmează, când ucraineni liberi vor fi bătuți, uciși, violați de niște ruși fanatici, care nu au minte. Pentru că, dacă asculți ordinele fără să gândești, fără să te împotrivești, ucigând sau violând, tot om fără minte ești, ba nici măcar om. Nota: 10/10 (văzut pe Netflix)
4. After Life (2022, miniserie, sezonul 3, 6 episoade)
Când am văzut primul sezon din After Life, scriam că există „ușoare tendințe melodramatice siropoase spre final”. Așa este și în ultimul sezon, dar nu m-a mai deranjat deloc, pentru că este un final pe care serialul îl merită. De altfel, cam în jurul unui mesaj despre bunătate și cumsecădenie este construit al treilea sezon, în care personajele noastre se îndreaptă spre o concluzie aproape definitivă asupra vieții lor, cea care îi consacră a fi oameni obișnuiți, aflați într-un orășel absolut normal, care trăiesc vieți absolut normale, cel puțin pentru Marea Britanie. „Fiți buni”, ni se tot repetă, „treceți peste sarcasm și ironie și vedeți fața bună a lucrurilor, a oamenilor”. Adăugați, spun eu, mult umor, ceva situații neobișnuite, „simpatica” lume a tabloidelor, o alegere inspirată a actorilor și situațiilor în care sunt puși aceștia și veți descoperi un serial (cu toate cele trei sezoane) aproape de perfecțiune, mai ales pentru spectatorii care știu să înțeleagă ironia, sarcasmul, replicile inteligente și mesajul. Fiți buni! Nota: 10/10 (văzut pe Netflix)
5. Il buco (2021)
În anii 60, în regiunea Calabria din Italia, câțiva speologi se pregătesc, într-un cadru idilic, să exploreze una dintre cele mai adânci grote din Europa, Abisul Bifurto. Venirea lor găsește o comunitate liniștită, ancestrală, care are ca principală ocupație creșterea animalelor și privitul emisiunilor televizate, la singurul televizor din sat, la restaurantul din centru. Il buco este un film atipic, nu se vorbește aproape deloc, bătrânul păstor scoate sunete guturale cu care cheamă vacile și măgarii, accentul se pune aici pe imagini (excepționale!), pe contrastul dintre sătenii simpli și curioși și imaginile de la televizor care arată o Italie aflată într-o transformare industrială ireversibilă, dintre copiii care se plimbă mingea pe marginea grotei și speologii aflați în misiune, bucuroși că au descoperit o nouă minune a naturii. Poezie, imagine, simplitate. Adică multă frumusețe neatinsă aici. Despre film, a mai scris Corina aici. Nota: 9,5/10
6. Im Westen nichts Neues (2022) – Nimic nou pe frontul de vest
Este atât de greu să ecranizezi o operă literară clasică excelentă și să-ți și reușească, așa că încercarea reușită a lui Edward Berger chiar este de aplaudat. „Nimic nou pe frontul de vest”, cartea nemuritoare a lui Erich Maria Remarque, are atâta rezonanță în lumea iubitorilor de literatură, dar și a istoricilor, încât se știa că e greu să se realizeze un film care să se ridice măcar parțial la acel standard. Și totuși, cel puțin parțial, lui Edward Berger. Atrocitățile războiului (mai ales ale primului război mondial), violența, mizeria, viețile pierdute fără sens, pentru sute de metri cuceriți temporar, sunt excelent și dureros imortalizate aici, iar cinematografia modernă aduce un plus de suferință și autenticitate întregului haos omenesc, criminal, ce a dominat toate războaiele lumii. Un film despre absurditatea războiului, despre lipsa de sens a acestor conflicte care răpesc milioane de vieți nevinovate în virtutea unor cuceriri vremelnice și din ordinul unor conducători lipsiți de sentimente și de idealuri umane. De văzut neapărat, unul dintre cele mai importante filme ale anului pe platformele de streaming, excelent realizat, excelent interpretat și foarte-foarte actual! Nota: 9,5/10 (văzut pe Netflix)
7. Formula 1: Drive to Survive (2022, sezonul 4, 10 episoade)
Sezonul 2021 a fost unul dintre cele mai palpitante din ultimele decenii din Formula 1. Un sezon complet, după ce precedentul a fost blocat de startul pandemiei, 2021 a reprezentat prima sincopă în dominația cvasi-totală pe care Mercedes o adusese în ultimii șapte ani. Și ce sezon a fost! Victoriile au curs pe rând pentru Hamilton și Verstappen, secondați într-o măsură mai mult sau mai puțin importantă de Bottas și Perez, iar finalul – ultimele trei curse, dar mai ales ultima – a fost incandescent. Și mă bucur că realizatorii au acordat acestui final două episoade emblematice, poate cele mai bune de până acum din serie, în care lupta pentru titlul de campion mondial a atins cote paroxistice și a fost (și a rămas) controversată. Pe lângă aceste momente și episoade, avem cunoscutele imagini din culise, mai ales printre piloții din a doua parte a grilei, pe care îi cunoaștem mai bine, așa cum aflăm informații inedite din lumea echipelor care adună mai greu puncte, precum Williams sau Haas. Abia aștept următorul sezon! Nota: 9,5/10 (văzut pe Netflix)
8. Prasini thalassa (2020) – Marea verde
Anna și-a pierdut memoria, așa că se refugiază în singurul loc în care pare că suferința ei poate trece neobservată și în singurul loc căruia își poate gestiona cumva senzația gustului pierdut: o tavernă pe malul mării. Un loc cum numai în Grecia autentică există, departe de turismul sălbatic în care oamenii mănâncă grăbiți pentru a ajunge din nou la plajă, la cluburi, la piscine. O adunare de oameni obișnuiți, reuniți de complicitate, prietenie, vecinătate, o face pe Anna să devină treptat parte a comunității și să-și amintească crâmpeie din trecut. „Marea verde” surprinde foarte bine spiritul modern grecesc, acea visare ce domină mesele lor de prânz și cină, când oameni cunoscuți și necunoscuți se apropie bucuroși în jurul mesei și al bucatelor lor celebre, lucru care se observă aici, într-o tavernă fără nume și fără afiș, dar în care muncitorii, pescarii, localnicii se adună deseori pentru a gusta din spetzofai, kokkinisto sau keftedes (pentru a numi doar câteva dintre felurile de mâncare tipic grecești ce sunt aduse pe masa de talentata Anna). Recomand cu căldură, un film excelent! Nota: 9/10 (văzut pe Netflix)
9. Illusions perdues (2021)
Iată că Balzac poate fi extrem de actual, mai ales atunci când o adaptare a unei scrieri de-ale sale reușește să aducă în prim-plan câteva dintre metehnele și dintre relele societății din toate timpurile. Și vorbesc aici despre lașitate, despre putere, despre orgolii, despre dorința de a parveni prin orice mijloace, despre mită și influență. În Franța sec. 19, odată cu apariția și brusca dezvoltare (și succesul) ziarelor, apare o întreagă „categorie socială” care câștigă de pe urma acestora: ziariști cumpărați pe bani grei, scriitori care renunță la scris pentru a deveni editori de ocazie, actori care își clădesc succesul pe false recenzii, ba chiar și oameni care câștigă enorm doar prin falsificarea aplauzelor din sălile de teatru. Printre ei și eroul acestui film, Lucien de Rubempré, un poet debutant care mânuie frumos condeiul, iar succesul temporar i se urcă imediat la cap. Totul este o iluzie, chiar și succesul sau puterea. Despre film a mai scris Corina aici. Nota: 9/10
10. Ottomans vs Venetians: Battle for Crete (2010)
Mulți oameni merg în Creta pentru spectaculoasele sale plaje, dar cea mai mare insulă grecească ascunde multă istorie, multe frămânătări și foarte multe drame și tragedii. Și Bătălia pentru Creta este o sintagmă care se folosește pentru o luptă din cel de-al doilea război mondial, dar Creta a fost centrul unor conflicte importante în întregul Ev Mediu, care au lăsat urme semnificative și în prezent, fie că vorbim de ruine (cetățile din Rethymno și din Heraklion, mănăstirea Arkadi, fortăreața din Frangokastello și Castel Selino etc.), fie că vorbim despre obiceiurile din Sfakia (doliul permanent al locuitorilor zonei). Mini-documentarul de față aduce turiștilor vremelnici informații importante despre trecutul insulei, începând cu ocupația venețiană, apoi cea otomană și până la independența Cretei, urmată de plecarea în masă a musulmanilor, în mare parte cretani convertiți în timpul ocupației otomane. De văzut neapărat de cei pasionați de istorie, de Grecia și de Creta (căci, nu-i așa?, Creta nu e Grecia, după cum spun cretanii!) Nota: 9/10 (văzut pe Netflix)
Au mai primit nota 9, din partea mea, pe parcursul anului: Punk and Its Aftershocks (1980), Formula 1: Drive to Survive (2020-2021, sezonul 2-3, 10+10 episoade) și Druk (2020) – Încă un rând.
Pentru alte filme Netflix, puteți căuta cu încredere și pe grupul de recomandări Netflix România.
(Sursă fotografii: IMDb.com)