Doru3
Sau
Operele Complet Prescurtate Ale Lui William Shakespeare
după Adam Long, Daniel Singer și Jess Winfield
regia: Eugen Gyemant
scenografia: Tudor Prodan
cu: Dan Rădulescu, Andrei Seușan, Daniel Haralambie
Avem de-a face cu un text de mare longevitate (bazat pe opera de si mai intinsa longevitate a lui Shakespeare) – pus in scena cu multa inspiratie regizorala de catre Eugen Gyemant (absurdul vesnic, conectat la absurdul contemporan) , intr-un context de costume-scenografie suculent (Tudor Prodan) si interpretat cu inteligenta speciala a unei echipe tinere, talentata, flexibila si capabila sa starneasca cascade de ras si de aplauze sincere (Dan Rădulescu, Andrei Seușan, Daniel Haralambie) – cei trei de Doru (la care s-a adaugat si spectatorul Doru al patrulea 🙂 ). Si va devoalez ca in seara spectacolului pe care l-am urmarit, Doru al patrulea a fost bloggerul Emil Calinescu 🙂 .
Ratacind dupa informatii pe net, am aflat – ceea ce va spun si voua – ca “aceasta capodopera a avut premiera la Edinburgh Festival Fringe in 1987 si a devenit repede un fenomen la nivel mondial, castigand titlul de cel de-al doilea spectacol de comedie din Londra, dupa un deceniu pe scena Criterion Theatre.”
Montari jucate cu mult succes pe scenele romanesti, sub mana regizorala a unor profesionisti incontestabili si cu evolutia unor actori de marca, in timp … si iata ca cele 37 de piese ale lui Shakespeare (la care adaugam si cele 154 de sonete), vin acum la Teatrul de pe Lipscani (La Muse), cu un aer proaspat de primavara, pentru generatia anului 2015, ai carei spectatori sunt starniti sa interactioneze spiritual cu echipa tinerilor actori!
Regizorul, prin actorii pe care ii urca pe scena, ne destainuie ca:„Spectacolul nostru contine doar 14.205 cuvinte, in timp ce Operele Complete editate la Oxford insumeaza peste 1.258.437 de vorbe. Aceste piese interpretate intr-o maniera traditionala dureaza -fara aplauze- 127 de ore si 58 de minute. Noi vi le vom prezenta – cu aplauze – in numai 75 de minute! Iar la sfarsit veti pleca de aici complet culti!”
OMG, amara satira! Dar cat de adevarata! Cat de bine subliniaza vesnica si sfanta superficialitate a celor care ingurgiteaza la gramada, informatii culturale trunchiate, prescurtate, deformate 🙂 Si cu cat umor! Apropo, Viața și moartea regelui Ioan -: The Life and Death of King John imi este si mie necunoscuta, imi pun cenusa in cap si promit sa umplu repede aceasta lacuna 🙂 .
Cred ca proiectul acesta al lui Eugen Gyemant este extrem de binevenit, mai intai pentru ca i se potriveste manusa tanarului regizor, punandu-i in valoare atat spiritul ludic, cat si cel critic asupra naturii umane si a timpurilor pe care le traim. Il dovedeste o data in plus conectat la contemporan, dar in maniera inteligenta si persuasiva de a promova valoarea – culturala, morala, artistica!
Sa nu credeti insa, ca nu se ridica multi “Gica contra”, care ataca cu mult “spirit tovarasesc” aceasta viziune a regizorului si intreg spectacolul, numindu-l “şuşă”, sau “mocirla a vulgatitatii”. Jalnic, dupa parerea mea, intepeniti in “meandrele concretului”, as zice, incapabile minti si suflete in stare sa se conecteze la cum spuneam, momentul, conjunctura, generatia, nevoia de voce proaspata.
Cel mai suculent moment din acest spectacol, pe care trebuie musai sa-l mai vad o data, din nevoia mea mereu vie de ras sanatos si cu substrat satiric, este acela al exemplificarii lui Othello! Nu va spun mai mult, pentru ca ideea e fantastica – ca idee – si reusita celor 3 actori pe scena se situeaza la superlativ!!! Macar pentru acest moment “glorios” mergeti la OPERELE COMPLET PRESCURTATE ALE LUI WILLIAM SHAKESPEARE. Ca sa nu mai vorbesc de momentul Sonetelor 🙂 si de candoarea superba a interpretarii lui Dan Radulescu 🙂 .
Din nou va invit pe mana mea, sa mergeti sa vedeti OPERELE COMPLET PRESCURTATE ALE LUI WILLIAM SHAKESPEARE, in montarea lui Eugen Gyemant. Dar scuturati-va in prealabil de preconceptii scortoase!
1 comment