Cea de-a șasea ediție a Les Films de Cannes à Bucarest a avut loc între 23 și 29 octombrie (zile urmate de alte 3 zile cu proiecții speciale sau suplimentare) la Cinema Studio, Cinema Elvire Popesco și CinemaPRO. Les Films de Cannes à Bucarest a fost inițiat în 2010 de regizorul Cristian Mungiu, cu sprijinul Delegatului General al Festivalului de la Cannes, Thierry Frémaux. Inițiativa a generat un trend, festivalul extinzându-se în 2014 la Buenos Aires, sub denumirea Semana de Cine del Festival de Cannes. Plănuim să ducem filmele peste tot în lume. Cristian Mungiu organizează deja un festival în București. Nu e atât de important pentru noi, cât este pentru filme, declara Thierry Frémaux anul trecut, pentru „Variety”.
Ca de fiecare dată, spectatorii au avut ocazia să vadă în premieră filmele câștigătoare și nu numai, din cadrul Festivalului de Fim de la Cannes, eveniment cinematografic de amploare la nivel internațional. Festivalul este o rampă de lansare pentru orice realizator de film sau actor, chiar dacă nu pleacă acasă cu un premiu. La Cannes, 6 categorii definesc festivalul: filmele selecționate în cadrul Competiției (19 filme pentru cea de-a 68 ediție), categoria Un Certain Regard (19 filme printre care și Un etaj mai jos în regia lui Radu Muntean), în afara competiției – Hors Competition (6 filme + alte 3 filme în cadrul secțiunii Seances de Minuit), proiecții speciale (7 filme), Cinefondation (18 filme) și Scurt-metraje (9 filme) . În cadrul festivalului secțiunile Semaine de la Critique, Quinzaine des Réalisateurs și Premiile criticii internaţionale – FIPRESCI dețin un loc aparte. Ediția de anul acesta s-a desfășurat între 13 și 24 Mai.
Unii dintre câștigătorii festivalului, ajunși și în București datorită inițiativei Les Films de Cannes à Bucarest, sunt:
Competiție
Palme d’Or – DHEEPAN (r. Jacques AUDIARD) – Fugind din calea războiului civil din Sri Lanka, un fost soldat, o femeie tânără și o fetiță pretind că sunt o familie pentru a trece granițele. Refugiați în Franța, într-un oraș problematic, abia cunoscându-se unii pe alții, ei încearcă să-și construiască un cămin.
Marele Premiu al Juriului – Saul Fia (r. László NEMES) – nu a fost prezent în cadrul proiecțiilor de la București; filmul a fost preferatul pentru premiul Palme d’Or, însă surpriza a venit din partea filmului Dheepan.
Premiul pentru regie – HOU Hsiao-Hsien pentru NIE YINNIANG (THE ASSASSIN) – un film despre China secolului al IX-lea în care o tânără inițiată în artele marțiale trebuie să aleagă între sacrificarea omului iubit sau desprinderea din Ordinul Asasinilor
Premiu pentru scenariu – Michel FRANCO pentru CHRONIC – David este un asistent medical care lucrează cu bolnavi în stadiul terminal. Eficient și dedicat profesiei sale, el construiește câte o relație puternică și chiar intimă cu fiecare pacient pe care-l îngrijește. Dar, în afara slujbei sale, David este ineficient, ciudat și rezervat. Este mai mult decât evident că el are nevoie de fiecare pacient în parte la fel de mult cum fiecare pacient are nevoie de el.
Premiul pentru interpretare feminină – Rooney MARA pentru CAROL (r.Todd HAYNES) și Emmanuelle BERCOT în MON ROI (r.MAÏWENN) – în urma unui accident grav de schi, dependentă de personalul medical și sedative, Tony își reevaluează relația cu sa cu Georgio.
Premiul pentru interpretare masculină – Vincent LINDON pentru LA LOI DU MARCHÉ (r. Stéphane BRIZÉ) – La 51 de ani, după 20 de luni în șomaj, Thierry își găsește un nou loc de muncă, însă acesta îl pune în fața unei dileme morale. Poate accepta orice, doar ca să-și păstreze serviciul?
Premiul Juriului – THE LOBSTER (r.Yorgos LANTHIMOS) – Într-un viitor apropiat… Toți celibatarii sunt reținuți și transferați la Hotel pentru 45 de zile, timp în care trebuie să-și găsească sufletul pereche. Odată termenul depășit, cel ce rămâne fără pereche este transformat într-un animal la alegere. Pentru a scăpa de această soartă, un bărbat fuge și se alătură unui grup de dizidenți din pădure: Solitarii.
Palme d’Or pentru scurtmetraj – WAVES ’98 (r.Ely DAGHER)
Palme d’Or onorific – Agnès Varda
Un Certain Regard
Premiul Un Certain Regard – HRÚTAR (r. Grímur HAKONARSON) – Într-o vale izolată din Islanda, doi frați care nu-și mai vorbesc de mai bine de 40 de ani sunt nevoiți să se unească pentru a salva ceea ce au cel mai de preț: oile.
Premiul Juriului – ZVIZDAN (r. Dalibor MATANIC) – Trei decenii diferite, două sate vecine prinse în vârtejul istoriei și trei istorii de dragoste se amestecă într-o poveste captivantă despre dragostea interzisă.
Premiul pentru regie – KISHIBE NO TABI (r. KUROSAWA Kiyoshi) – Undeva în inima Japoniei, Yusuke revine într-o zi acasă își invită soția, pe Mizuki, la o călătorie prin sate și câmpuri de orez. Pleacă să-i reîntâlnească pe cei pe care i-a văzut în drumul său cu trei ani în urmă, înainte de a se îneca, înainte de ultima sa zi pe Pământ. Rămâne de văzut de ce a revenit…
Premiul Un Certain Talent – COMOARA (r. Corneliu PORUMBOIU) – un film despre căutarea comorii îngropate în curtea casei străbunicului lui Costi, funcționar la primărie. Un Robin Hood modern.
Premiul Special al Juriului (Prix de l’Avenir) – NAHID (r. Ida PANAHANDEH) și MASAAN (r. Neeraj GHAYWAN) – un film despre personaje în căutarea unor vieți mai bune, sfâșiate între modernitate și fidelitatea față de tradiții, ale căror trasee se vor încrucișa curând…în Bénarès, orașul sfânt de pe malul Gangelui.
Cinéfondation:
Primul premiu – SHARE (r. Pippa BIANCO)
Al doilea premiu – LOCAS PERDIDAS (r. Ignacio JURICIC MERILLÁN)
Al treilea premiu – VICTOR XX (r. Ian GARRIDO LÓPEZ) și THE RETURN OF ERKIN (r.Maria GUSKOVA)
Caméra d’or
LA TIERRA Y LA SOMBRA (r. César Augusto ACEVEDO) – Alfonso e un bătrân fermier întors în țară ca să stea la căpătâiul fiului său bolnav. Își regăsește vechea casă, acolo unde încă locuiește cea care a fost odată soția lui, alături de nora și nepotul lui. Peisajul pe care-l găsește e apocaliptic. Plantații uriașe de trestie de zahăr înconjoară casa, provocând ploi neîncetate de cenușă. La 17 ani după ce și-a abandonat familia, Alfonso va încerca să-și regăsească locul și să o salveze.
Cum spuneam, adițional proiecției filmelor câștigătoare, programul a inclus și alte filme din cadrul Festivalului de la Cannes, dintre ele trilogia lui Miguel Gomes atrăgându-mi atenția în mod special. Acesta a realizat o adaptare a basmului O mie și una de nopți, prezentând Portugalia cu bunele și relele ei: As Mil e Uma Noites: Volume 1, O Inquieto, Volume 2, O Desolado și Volume 3, O Encantado (https://youtu.be/ljBTZmHPsB8 )