Știrile săptămânii: Câștigătorii primei ediții a Festivalului Internațional de Film Buzău BUZZ CEE; 12 filme ingenioase în Competiția TIFF 2016; „Câini” – singurul film românesc din Competiția TIFF 2016; Criticul de film Cătălin Olaru, câștigătorul concursului ”Fii critic la Cannes!”, se pregătește pentru festivalul de pe Croazetă; Aylin Cadîr, închisă într-o cușcă și plimbată prin centrul Bucureștiului; Șase producții în premieră mondială în Zilele Filmului Românesc la TIFF; Exit, un scurtmetraj ca semnal de alarma; Bacalaureat, pe lista filmelor despre care se va vorbi anul acesta la Hollywood; Limbajul cinematografic pe înțelesul liceenilor; Povești de groază din America Latină în miez de noapte, la TIFF; Bucharest Fashion Film Festival Preview în cadrul Romanian Design Week; „Câini” are premiera mondială pe 15 mai, la Cannes – Singurul film românesc în cursa pentru trofeul Camera d’Or.
Câștigătorii primei ediții a Festivalului Internațional de Film Buzău BUZZ CEE
Sâmbătă, 7 martie, la Sala Teatrului George Ciprian din Buzău a avut loc gala de decernare a premiilor festivalului internațional de film BUZZ CEE, festival dedicat cinematografiei din Europa Centrală și de Est.
Iată care sunt câștigătorii celor 4 trofee: Long BUZZ, Real BUZZ , Short BUZZ și Pop BUZZ, ale primei ediții BUZZ CEE:
Sin & Illy Still Alive (Germania, 2014), lungmetrajul de debut al regizoarei Maria Hengge, a fost desemnat câștigătorul trofelului Long BUZZ. „Un film simplu, dar bine realizat și emoționant despre o tânără aflată pe punctul de a începe o nouă viață”, și-a motivat alegerea juriul compus din Dan Chișu, Igor Cobileanski și Maya Vitkova. Filmul a primit din partea Cinelab România servicii de postproducție în valoare de 7000 Euro.
Trofeul Real BUZZ pentru Cel mai bun documentar a fost câștigat de producția românească Roboțelul de aur (2015), realizată de tinerii regizori Mihai Dragolea și Radu Mocanu, pentru “maniera nepretențioasă de a spune o poveste care dintr-una locală a devenit una globală”. Subiectul principal este buzoiancă Steluța Duță, multiplă campioană la box, o tânără ambițioasă, dar extrem de încercată de viață. Juriul competiției de documentar a fost format din Alex Shiriaieff, Claudiu Mitcu, George Kalomenopoulos și Aurelian Nica.
Dispozitiv 0068 (România, 2014), un scurtmetraj regizat de Radu Bărbulescu, care are în centrul poveștii un lunetist ce se instalează în apartamentul unei bătrâne paralizate pentru asigurarea perimetrului pe parcursul summitului NATO de la București, este câștigătorul trofeului Short BUZZ “pentru modul inteligent în care regizorul a utilizat mijloacele limbajului cinematografic și narativ pentru a realiza un film eficace, coerent, cu tensiune, emoție și umor controlate și dozate foarte bine în favoarea operei cinematografice”. Din juriul competiției de scurtmetraj au făcut parte Iulia Rugină, Eugen Kelemen, Dan Burlac și Emanuel Lăzărescu.
Ambele filme au primit și servicii de postproducție în valoare de 2000 de Euro din partea Cinelab România.
Zăpada/ Snow (Bulgaria, 2015), în regia lui Ventsislav Vasilesv, o dramă puternică despre familie, trădare, alegeri și iertare, a fost ales de către public drept câștigător al trofeului Pop BUZZ. De asemenea, filmul a primit și o mențiune specială din partea juriului competiției de lungmetraj.
BUZZ CEE a avut loc la Buzău, în perioada 4 – 8 mai, în 3 locații centrale (Cinema Dacia 3D, sala Teatrului George Ciprian și Sala Consiliului Județean Buzău), iar de-a lungul celor cinci zile, buzoienii au putut viziona 53 de filme, românești și internaționale, de lung și scurtmetraj, precum și documentare
BUZZ CEE este un festival dedicat regiunii Europa Centrală și de Sud-Est, care și-a propus să promoveze producții de calitate din țările din regiune și să aducă la Buzău filme care ajung rareori pe marile ecrane din România.
BUZZ CEE, Festivalul Internațional de Film Buzău, este organizat de Asociația CulturALL, în parteneriat cu Consiliul Județean Buzău, Primăria Buzău și Consiliul Local Buzău și susținut de TVSat 2002, Teatrul George Ciprian Buzău, Institutul Maghiar din București Balassi și Cinelab România.
12 filme ingenioase în Competiția TIFF 2016
Competiția Festivalului Internațional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie) de anul acesta stă sub semnul diversității și inventivității, tinerii cineaști deconstruind ingenios convențiile genului horror, thriller, romance și western. Cele 12 filme care concurează pentru Trofeul Transilvania – realizate de regizori debutanți sau aflați la al doilea lungmetraj – vin din 16 țări: Franța, Tunisia, Belgia, Islanda, Danemarca, Australia, India, Bulgaria, România, Marea Britanie, Germania, Israel, Franța, Cambodgia, Spania și, pentru prima dată în istoria festivalului, din Vanuatu. Nouă dintre ele sunt filme de debut.
Teaser Competiție TIFF 2016: https://youtu.be/M2jfbsjeS9c
„Primul film pe care l-am invitat în competiție a fost Island City (India), iar ultimul confirmat a fost De l’ombre il y a (Franța-Cambodgia). Nici că puteau fi mai deosebite unul de celălalt: primul e un film în scheciuri fără legătură între ele, teribil de inventiv și de cameleonic, fiecare dintre cele trei episoade corespunzând unui gen cinematografic. Celălalt sfidează convențiile narative și se sustrage oricărei etichete, generând o experiență cinematografică fără plasă de siguranță, de-o frumusețe și emoție viscerale. Aceste diferențe radicale le caracterizează, de altfel, și pe celelalte zece filme din concurs. În plus, nici unul nu joacă precaut – toate își asumă un risc”, spune directorul artistic TIFF, Mihai Chirilov.
„Sub semnul diversității extreme se află și prezența românească din competiție: dacă producția străină Shelley e o mostră impecabilă de film de groază, prilejuindu-i actriței Cosmina Stratan un excelent rol de compoziție, Câini răstoarnă convențiile filmului de gen – ca să nu mai vorbesc de cele ale Noului Val – și devine un veritabil anti-western balcanic”, adaugă Chirilov.
Singurul film românesc din competiția TIFF 2016, Câini este debutul regizorului Bogdan Mirică, scenaristul și co-regizorul serialului HBO Umbre. Filmul va fi proiectat în Un Certain Regard la Cannes și va avea premiera națională la Cluj. Thriller-ul cu Dragoș Bucur, Vlad Ivanov și Gheorghe Visu în rolurile principale urmărește traseul lui Roman, un tânăr care ajunge într-un sat izolat din Dobrogea, unde devine, treptat, martorul unor evenimente bizare. Debut este și Shelley, în regia lui Ali Abbasi, un horror comparat cu Rosemary’s Baby al lui Roman Polanski, în care o sarcină controlată de puteri malefice devine o amenințare pentru mama-surogat, interpretată de Cosmina Stratan (După dealuri).
À peine j’ouvre les yeux este debutul impresionant al regizoarei Leyla Bouzid (Veneția 2015), în care o adolescentă pasionată de rock’n’roll descoperă rebeliunea și pericolele unui regim opresiv, în pragul izbucnirii revoluției tunisiene din 2010. Islandezul Rúnar Rúnarsson revine la Cluj, la 5 ani după ce a câștigat Premiul de regie pentru Vulcanul, cu Sparrows. Desemnat cel mai bun film la San Sebastian, Sparrows urmărește drumul către maturizare al lui Ari, un adolescent forțat de circumstanțe să revină asupra relației disfuncționale cu tatăl alcoolic.
Tanna (Premiul Publicului, Veneția 2015) a fost filmat integral de către documentariștii Bentley Dean și Martin Butler în Vanuatu, o țară insulară din Pacific. Inspirat de o poveste locală tragică, filmul spune o poveste clasică de dragoste interzisă, căreia îi dau viață chiar aborigenii insulei Tanna. Fado, debutul regizorului german Jonas Rothlaender, este povestea unui cuplu care oferă o a doua șansă relației, lăsând însă vechi tipare de comportament să creeze o interdependență obsesivă. Island City, primul lungmetraj al regizoarei Ruchika Oberoi, este o introducere în Mumbaiul actual prin intermediul a trei povești despre alienare și control în societatea modernă.
Thirst (San Sebastian 2015) este debutul nuanțat al bulgăroaicei Svetla Tsotsorkova, a cărei afinitate pentru dialogul minimalist și teatrul cehovian se regăsește într-o poveste rurală animată de frustrări și pulsiuni sexuale. Odată cu cel de-al doilea film al său, controversatul Tikkun, în care un tânăr trece brusc de la fanatism religios la sfidare, în urma unui accident aproape mortal, israelianul Avishai Sivan a demonstrat că are potențial să devină un nou Lars von Trier, conform „Screen Daily”.
Remainder (r. Omer Fast), adaptare după un roman-cult britanic, este un sofisticat thriller psihologic despre rolul memoriei în re-construirea identității. La puerta abierta, debutul Marinei Seresesky, este o tragicomedie madrilenă despre relația defectuoasă dintre o mamă și fiica sa, ambele prostituate. În De l’ombre il y a (r. Nathan Nicholovitch), un travestit stabilit în Cambodgia își descoperă latura paternă odată ce întâlnește o copilă ce se prostituează.
Patru dintre cei cinci membri ai juriului Competiției TIFF 2016 sunt Wieland Speck, directorul secțiunii Panorama a Festivalului de la Berlin, Bill Guentzler, directorul artistic al Cleveland International Film Festival, actrița bulgară Margita Gosheva, premiată pentru interpretarea din The Lesson la TIFF 2015, și regizorul polonez Tomasz Wasilewski, distins cu Premiul de regie la TIFF 2014 pentru Floating Skyscrapers și prezent în programul de anul acesta cu United States of Love.
„Câini” – singurul film românesc din Competiția TIFF 2016
Debutul în lungmetraj al regizorului Bogdan Mirică, Câini, va concura pentru Trofeul Transilvania, la cea de-a 15-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie). Este singurul film românesc din Competiția TIFF și unul dintre cele 9 debuturi din selecție. Câini va avea premiera națională la Cluj-Napoca, în prezența echipei, la scurtă vreme după cea mondială de la Festivalul de la Cannes, în secțiunea Un Certain Regard.
Duminică, 15 mai, echipa filmului va lua parte la proiecțiile de la Cannes, în Sala Debussy, unde presa internațională și publicul invitat vor urmări pentru prima dată thriller-ul lui Bogdan Mirică. Câini este eligibil și pentru trofeul Camera d’Or, acordat celui mai bun debut din selecția oficială. Protagoniștii filmului sunt Dragoș Bucur, Vlad Ivanov și Gheorghe Visu. În roluri secundare apar actorii Teodor Corban, Raluca Aprodu, Costel Cașcaval și Constantin Cojocaru.
Câini va ajunge în cinematografele din România în luna septembrie, distribuit de Transilvania Film.
Acțiunea este plasată în apropierea graniței cu Ucraina. Roman, un tânăr de la oraș, ajunge într-un sat izolat din Dobrogea, unde are de gând să vândă pământul moștenit de la bunicul său care a murit cu câteva luni în urmă. În timp ce face demersurile pentru vânzarea moșiei, Roman devine, treptat, martorul unor evenimente bizare. O senzație generală de amenințare plutește în aer.
„Scenariul a pornit de la o lume pe care o cunosc foarte bine – lumea în care am copilărit, la bunica la ţară. De fapt, nu atât lumea aia m-a interesat, cât emoţiile mele faţă de ea, emoţii pe care încă le mai am în mine şi acum. Ce mi-a rămas în cap a fost caracterul arbitrar, imprevizibil al violenţei de acolo – am văzut oameni care săreau să se omoare, fără o miză clară – şi asta mi se pare înfricoşător. Cum poţi să te aperi de ceva ce nu poţi anticipa – nici măcar teoretic?”, spune Bogdan Mirică, cunoscut publicului din România pentru serialul HBO Umbre (scenarist și co-regizor).
Filmările au avut loc în vara anului 2015, în locații din Brăila, Galați, Teleorman și Giurgiu. Bogdan Mirică semnează regia și scenariul, director de imagine este Andrei Butică, iar scenografia îi aparține Augustinei Stanciu. În faza de proiect, filmul a fost prezentat la Angers Workshops, Atelierul Cinéfondation, Torino Film Lab/ Script & Pitch sau Les Arcs (Franța) și a câștigat Premiul ARTE la CineLink (Sarajevo).
Multi-premiat pentru scurtmetrajul Bora Bora (2011), scenarist și co-regizor al serialului crime-thriller produs de HBO România – Umbre (2014), Bogdan Mirică a studiat scenaristică la Universitatea Westminster și a semnat scenariul unor filme și seriale marca MediaPRO. În 2013, a fost selecționat la Berlinale Talent Campus, la Festivalul de la Berlin. A publicat o carte numită „Bestseller” (2005), în colecția Râsul lumii de la Humanitas, a lucrat ca director de creație la Graffiti BBDO și a scris pentru „Dilema”, „Observator Cultural” și „Esquire”.
Criticul de film Cătălin Olaru, câștigătorul concursului ”Fii critic la Cannes!”, se pregătește pentru festivalul de pe Croazetă
În octombrie 2015, cu ocazia celei de-a șasea ediții a festivalului de film Les Films de Cannes à Bucarest, tinerilor critici de film le-a fost lansată o provocare: concursul „Fii critic la Cannes!”. Câștigătorul urma să plece să participe, în calitate de corespondent, la celebrul Festival de la Cannes, între 11 și 22 mai 2016.
Juriul concursului, format din reprezentanți ai Asociației Culturale Control N și ai Les Films de Cannes à Bucarest, l-a desemnat câștigător pe Cătălin Olaru. Acesta se pregătește de participarea la Festivalul de la Cannes, transportul, cazarea și acreditarea fiindu-i complet asigurate. Cătălin va transmite știri la cald despre filmele de la Cannes, în exclusivitate pentru Adevărul, precum și pentru pagina de Facebook și site-ul oficial Les Films de Cannes à Bucarest. Totodată, va fi unul dintre invitații celei de-a șaptea ediții a festivalului de la București, care va avea loc în perioada 14 – 23 octombrie 2016.
Din 2009, Cătălin Olaru publică în revistele Cultura, FILM, Kamikaze și Vatra, pe site-ul www.postmodern.ro și pe blogul catalinolaru.wordpress.com. În 2012, a fost primul câştigător al bursei Alex Leo Şerban pentru critică de film, acordată, în cadrul TIFF, de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc. În octombrie 2013, a fost redactor-şef al ParagrAFF, cotidian oficial al festivalului de film documentar Astra Film din Sibiu. Din decembrie 2013, este membru UCIN (Asociația Criticilor de Film) și FIPRESCI (Fédération Internationale de la Presse Cinématographique).
În 2014, a fost membru în juriul de nominalizări la Premiile Gopo, respectiv în juriul FIPRESCI la TIFF, și trainer în cadrul programului EducaTIFF. Este autor al studiului „Al doilea val”, publicat în volumul colectiv „Politicile filmului. Contribuţii la interpretarea cinemaului românesc contemporan” (coord. Andrei Gorzo şi Andrei State, Editura Tact, Cluj, 2014). În 2014 şi 2015, a fost trainer în cadrul programului Education à l’image, proiect de educaţie cinematografică organizat de Societatea Culturală NexT. În 2015, a făcut parte din juriul presei la BIFF (Festivalul Internațional de Film București) și juriul competiției locale la TIFF. Tot în 2015, a scris două scenarii de lungmetraj, Comme d’habitude și Strada Speranței, și un studiu critic despre filmul Proba de microfon, în curs de publicare.
Concursul ”Fii critic la Cannes!” s-a adresat tinerilor sub 35 de ani care scriu constant la o publicaţie sau un blog despre cinema. 10 finaliști selectați pe baza textelor lor au primit acreditare la Les Films de Cannes à Bucarest, între 23 și 26 octombrie 2015. Aceștia au înscris trei texte pentru jurizarea finală: un preview despre Les Films de Cannes à Bucarest, cronica unui film văzut în festival și o relatare despre conferințele pe tema pirateriei și a criticii de film la care au participat.
Aylin Cadîr, închisă într-o cușcă și plimbată prin centrul Bucureștiului
Bucureștenii care au avut marți treabă pe Magheru sau prin Centrul Vechi au avut parte de o experiență mai puțin obișnuită: un grup de tineri târau după ei o cușcă, în care se afla o femeie. Reacțiile au fost diverse, de la uimire, la entuziasm și indignare.
Femeia din cușcă era nimeni alta decât actrița și cântăreața Aylin Cadîr, iar tinerii care trăgeau cușca erau colegii ei de platou din filmul Tudo: Mihai Smarandache, Oana Cârmaciu, Alec Secăreanu, Bogdan Dumitrescu și Salex Iatma.
Acțiunea a făcut parte din campania de promovare a filmului Tudo, un thriller independent care urmează a se lansa în cinematografe vineri, 13 mai.
Tudo este poveste lui Tudor (interpretat de Mihai Smarandache), un medic rezident promițător dar căruia îi lipsește încrederea în sine şi în capacităţile lui de chirurg. Tânărul pleacă în secret în munţi pentru a da de urma unei fete (interpretată de Aylin Cadîr) despre care bănuiește că este rănită, de care ştie de la un pacient decedat. Speră că va fi în stare să o opereze şi să-i salveze viaţa, demonstrându-şi în felul acesta că este demn de o carieră în chirurgie.
În expediţia sa, Tudor trebuie să suporte acuzaţiile şi nemulţumirile meschine ale iubitei, Ilona (Oana Cârmaciu), care îl găseşte în pădure şi insistă să rămână cu el, deşi este rugată să plece. Cei doi încep să aibă parte de întâlniri stranii și evenimente neprevăzute.
“Cred că, în acest context, cuvântul potrivit este altfel. Am făcut un altfel de film românesc, am crezut cu toții în povestea asta și am încercat să facem un altfel de promovare. În producția filmului Tudo ne-am lovit des de “nu se poate”, noi ne-am încăpățânat să arătăm că se poate. La fel și cu plimbarea de ieri. Când ne-a venit ideea, ni s-a spus că nu se poate. Că actorii nu vor dori să facă asta, că oamenii nu vor fi interesați. Actorii au crezut, la fel cum au crezut și în filmul acesta. Și sper ca românii să vină la cinema să vadă că se poate un altfel de film românesc.”, spune Iura Luncașu, regizorul filmului.
Trailerul filmului Tudo îl puteți vedea aici: https://youtu.be/Lhf9xtSUAWM
Foto de la acțiunea de promovare găsiți aici: https://we.tl/5v1GWDI0fP
Imagini video de la acțiunea de promovare, aici: https://we.tl/eD7v2WZ0aT
Tudo este un proiect independent, realizat cu doar 4000 de euro de o echipă restrânsă de oameni. Filmat în Mărginimea Sibiului, în Crinț, filmul este primul proiect independent semnat de regizorul Iura Luncașu. Alături de el în toată această aventură a fost Andrei Băltărețu, în dublă calitate: aceea de director de imagine și producător.
Muzica filmului este semnată de Victor Panfilov și Adrian Despot, montajul – Roxana Mărăloiu-Tănase, efecte vizuale: Lorand Toth Vlad Ioachimescu, scenografie și costume: Cristi Marin, machiaj: Bianca Simion, scenariul: Iura Luncașu și Salex Iatma.
Din distribuția filmului fac parte: Mihai Smarandache, Aylin Cadîr, Oana Cârmaciu, Alec Secăreanu, Pavel Ulici, Bogdan Dumitrescu, Salex Iatma.
Tudo va ajunge pe ecranele din România pe 13 mai și este distribuit de MovieProduction.
Șase producții în premieră mondială în Zilele Filmului Românesc la TIFF
28 de producții, unele aduse în premieră mondială la Cluj, vor fi proiectate în secțiunea Zilele Filmului Românesc, între 2 și 4 iunie, la Festivalul Internațional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie). 11 lungmetraje și 14 scurtmetraje vor rula în competiție, în timp ce alte 3 filme vor fi prezentate în afara competiției. Șase lungmetraje vor avea premiera mondială la TIFF, iar alte două vor ajunge pentru prima oară în fața publicului românesc, imediat după premiera de la Cannes. Zeci de profesioniști străini și români, distribuitori, selecționeri și critici interesați de filmul românesc vor lua parte la proiecțiile și evenimentele din cadrul Zilelor Filmului Românesc.
Teaser Zilele Filmului Românesc: https://youtu.be/vKta03XMJ0Y
Spectatorii vor viziona șase lungmetraje în premieră mondială la TIFF. Două lozuri, în regia lui Paul Negoescu (O lună în Thailanda), este o comedie produsă independent de actorii Dorian Boguță, Dragoș Bucur și Alexandru Papadopol, după un scenariu inspirat de nuvela „Două loturi”, de I.L. Caragiale. Tânărul clujean Ion Indolean debutează în regie cu Discordia, un film independent, plin de referințe cinefile, despre trei zile din viața unui cuplu afectat de rutină. De prima vizionare cu public va avea parte și Ultima zi, al doilea lungmetraj al lui Gabriel Achim (Visul lui Adalbert), o comedie neagră despre credință și sfidare, fidelitate vs. infidelitate, cu Doru Ana și Mimi Brănescu pe afiș.
Documentarul În căutarea tatălui pierdut, regizat de Ionuţ Teianu, urmărește lupta lui John Moore pentru a fi recunoscut drept fiul lui Constantin Brâncusi, o luptă care pune într-o perspectivă nouă moștenirea marelui artist. O altă premieră românească este Afacerea Est, al doilea lungmetraj al regizorului Igor Cobileanski (La limita de jos a cerului), o comedie neagră plină de umor și situații absurde despre doi bărbați care, confruntați cu sărăcia și cu lipsa de perspective, devin parteneri de afaceri. Regizorul Sorin Luca va prezenta un documentar inedit despre părintele muzicii electronice din România, Rodion-Ladislau Roșca, intitulat Imagini din vis.
Va ajunge la TIFF, la scurtă vreme după premiera mondială în Un Certain Regard la Cannes, debutul regizorului Bogdan Mirică, Câini, inclus și în competiția oficială TIFF. Thriller-ul cu Dragoș Bucur, Vlad Ivanov și Gheorghe Visu în rolurile principale urmărește traseul lui Roman, un tânăr care ajunge într-un sat izolat din Dobrogea, unde devine, treptat, martorul unor evenimente bizare.
Tot de la Cannes, unde concurează pentru trofeul Palme d’Or, ajunge la TIFF și Sieranevada, într-o proiecție de gală în prezența echipei. Cel mai nou film al lui Cristi Puiu îi are în distribuție, printre alții, pe Mimi Brănescu, Dana Dogaru și Ana Ciontea, și e povestea unei reuniuni de familie prilejuite de un parastas care degenerează într-un conflict de proporții. Clujenii vor avea ocazia să vadă și cel mai recent lungmetraj al regizorului Marian Crișan, Orizont, un thriller 100% românesc a cărui imagine este semnată de Oleg Mutu, dar și Ilegitim (r. Adrian Sitaru), distins cu Premiul C.I.C.A.E la Berlinale 2016.
Docudrama animată Muntele magic, în regia Ancăi Damian (Crulic – drumul spre dincolo), prezintă călătoria lui Adam Jacek Winker prin aproape o jumătate de secol de istorie. La Festivalul de la Karlovy Vary 2015, Damian a primit o menţiune specială din partea juriului. În competiție va intra și Cinema, mon amour (r. Alexandru Belc), film ce reunește poveștile din spatele cinematografelor de stat abandonate din România, prin intermediul protagonistului Victor Purice.
Cele 16 scurtmetraje din competiția Zilele Filmului Românesc sunt deopotrivă premiere absolute sau filme apreciate în ultimul an, realizate de nume ca Gabi Sarga, Cătălin Rotaru, Roxana Stroe, Andrei Gruzsniczki, Ruxandra Ghițescu, Tudor Botezatu, Radu Potcoavă, Constantin Popescu, Ana-Maria Comănescu, Andrei Crețulescu, Norbert Fodor, Mihai Radu Dan, Goran Mihailov, Matei Lucaci-Grunberg, Raluca Ungureanu, Cecilia Ștefănescu, Pavel Cuzuioc și Visky Abel. În premieră națională va fi adus 4:15 p.m. sfârşitul lumii, de Cătălin Rotaru şi Gabi Virginia Șarga, selecționat în competiția de scurtmetraje de la Cannes. Tot la TIFF, scriitoarea Cecilia Ștefănescu va debuta în regie cu filmul scurt Ferdinand 13. O noapte în Tokoriki, de Roxana Stroe, a obținut Premiul Special al secțiunii Generation 14plus la Festivalul de la Berlin.
Trei dintre regizorii din selecția Zilelor Filmului Românesc au studiat film în Cluj – Ion Indolean, Norbert Fodor și Visky Abel, acesta din urmă fiind câștigătorul a trei premii în cadrul Competiției Locale TIFF. Ana-Maria Comănescu este unul dintre foștii participanți în atelierul Let’s Go Digital! (ediția 2010).
Juriul Zilelor Filmului Românesc este format din Richard Peña – profesor la Columbia University, fost director de program al Film Society of Lincoln Center și curatorul secțiunii Midnight Delirium din acest an de la TIFF, dedicată filmului de groază latino-american, Urszula Śniegowska – director artistic al American Film Festival din Wrocław (Polonia) și parte din juriul CICAE și Europa Cinemas la Veneția, Berlinale, Cannes și Sarajevo Film Festival (2005-2013), Guillermo Goldschmidt – director al departamentului de Film și Design, Manager al Fundación Proa din Buenos Aires.
Exit, un scurtmetraj ca semnal de alarma
Exit este noul proiect al lui Bogdan Benea (scenarist si regizor). Povestea celor doi, Ana si Rareș, care se întâlnesc să se sinucidă, câștigă Premiului Abis Studio la concursul The Pitch din cadrul festivalului Next.
Ana este o tânără ce suferă de depresie. Plutește prin viața de zi cu zi fără să reușească să comunice cu oamenii din jurul ei. Ajunge să caute ajutor în spațiul virtual și îl găsește pe Rareș. Cei doi fac o înțelegere sinucigașă, dar moartea se dovedește a fi un proces prin care treci singur.
Proiectul tânărului regizor portretizează sentimentele unui om depresiv. Ne pune la propriu în pielea personajului folosindu-se de unghiurile subiective ale Anei. Prin construcția paradoxală a filmului reușește să sublinieze diferența între tristețe și depresie. Impactul erei digitale asupra unui individ ce suferă de această boală este adus în prim plan. Sunt foarte multe forum-uri și grupuri care sprijină lupta cu depresia, dar sunt și foarte multe, care te învață cum să te sinucizi. În aceste medii poți găsi, chiar, un partener împreună cu care să te sinucizi.
Depresia…un război tăcut
Exit sondează în nucleul celei mai răspândite și studiate boli din întreaga lume. Tulburarea depresivă poate să înrobească orice persoană. Fericită sau nu, avută sau dimpotrivă, cu o viață ideală sau nefastă, depresia nu ține cont. Situația devine anevoioasă atât pentru cel care suferă, cât și pentru cei din jurul său, când propria conștientizare și detectarea paterrn-ului depresiei sunt minime. Fie că este abordată printr-o modalitate existențială și înțeleasă ca o tulburare de durată a relației cu viața ( Alfried Langle), fie că este privită dintr-o perspectivă formal-genetică sau jungiană, depresia se poate trata.
Chiar dacă Exit ne relevă o poveste tragică, el este o oglindă a unei problematici prezente în societatea autohtonă. Cu siguranță, Exit va exista pe listele festivalurilor internaționale și naționale… și chiar pe listele amatorilor de scurtmetraje.
Tema inadaptatului și a neputinței de a comunica o regăsim și în primul scurtmetraj independent al brașoveanului Bogdan Benea. În 2013 proaspătul absolvent al Universității Media este nominalizat la Concursul de scenarii HBO cu “Ultima Stație”. Iar un an mai tarziu, câstigă cu scurtmetrajul “Ultima Stație” Mențiunea specială la ClujShorts International Short Film Festival.
Bacalaureat, pe lista filmelor despre care se va vorbi anul acesta la Hollywood
Publicația americană The Hollywood Reporter anunță, cu ocazia începerii festivalului de film de la Cannes, lista sa de filme de urmărit sub titlul: 21 de filme de festival de care se va vorbi anul acesta la Hollywood. Printre acestea se numară și Bacalaureat, cel mai recent film regizat de Cristian Mungiu, prezentat de publicația americană cu cuvintele: o privire clinică asupra traiului în România contemporană.
Bacalaureat va avea premiera românească simultan cu cea mondială, în data de 19 mai, cu trei zile înainte de festivitatea de premiere la care se va anunța câștigătorul Palme d’Or din acest an. Filmul a fost cumpărat pentru a fi distribuit în peste 30 de țări încă din faza de scenariu.
Premiera românească va fi deschisă publicului și va avea loc la Sala Palatului din București, unde aproximativ 4.000 de oameni vor putea vedea filmul în același timp cu juriul și spectatorii de la Cannes. Cristian Mungiu, actorii Adrian Titieni, Maria Drăguș si restul echipei de la Cannes vor intra în legătură cu spectatorii bucureșteni în direct de pe covorul roșu. Biletele au fost puse în vânzare în rețeaua Eventim și pe www.eventim.ro, la Agenția de bilete a Sălii Palatului și pe www.salapalatului.ro.
Tot în data de 19 mai, Bacalaureat va putea fi văzut în avanpremieră și în Cluj, Timișoara, Ploiești, Arad, Târgu Mureș, Brăila, Bacău, Pitești, Brașov, Drobeta Turnu Severin, Târgu Jiu, Suceava, Constanța, Buzău și Lugoj, iar din 20 mai va intra progresiv în cinematografe din peste 35 de orașe din România. Programul proiecțiilor poate fi gasit pe www.bacalaureat2016.com
La proiecțiile de gală de la Cluj, din data de 20 mai și Timișoara, în 21 mai, vor participa și actorii Adrian Titieni, Lia Bugnar și Mălina Manovici.
Limbajul cinematografic pe înțelesul liceenilor
La final de an școlar, la Filme pentru Liceeni închidem catalogul filmelor bune cu pelicula ”Louder than Bombs” / ” Înapoi acasă” și lecția despre limbajul cinematografic.
Cel de-al treilea lungmetraj realizat de regizorul Joachim Trier și primul său film în limba engleză are în centru povestea familiei Reed, la câțiva ani după moartea lui Isabelle (Isabelle Hupert), mamă, soție și fotograf de război și impactul acesteia asupra celor doi fii: Conrad (Devin Druid), Jonah (Jesse Eisenberg) și a soțului, Gene (Gabriel Byrne). Cu o structură narativă complexă, filmul prezintă o serie de perspective asupra personajului Isabelle și o serie de ipoteze asupra accidentului care a dus la dispariția sa, liceenii fiind expuși unei opere cinematografice reprezentative pentru îmbinarea planului prezentului, cu cel al trecutului (flashback-urile) și cel posibil dar nu real, care conține visele, închipuirile și procesele mentale ale personajelor.
„Louder than Bombs” este dezarmant de tăcut, în contrast cu titlul omonim al albumului formației The Smiths. Emoțiile ascunse sub forma unor remarci caustice, priviri tăioase și lungi momente de tăcere pot genera un impact mai mare decât o dramă explozivă.” (A.O. Scott pentru New York Times)
De asemenea, filmul acoperă și o arie tematică foarte vastă, la finalul vizionării, elevii sunt invitați să discute cu speakerii Filme pentru liceeni despre importanța comunicării inter-generaționale pornind de la dificultățile pe care le întâmpină personajele din film, despre fotografia de război și manipularea prin imagini, șocul post-traumatic și nu în ultimul rând, influența jocurilor video în viața adolescenților.
În completarea filmului, liceenii vor parcurge o serie de activități și vor deprinde un set de cunoștințe din sfera limbajului cinematografic. ”La fel ca literatura, cinematografia este un mijloc de comunicare și, prin urmare, se folosește de un limbaj specific. Această lecție explorează elementele majore ale acestui limbaj: diversitatea planurilor, mișcările camerei, unghiurile de filmare și montajul. Prin înțelegerea și identificarea acestora putem face primii pași în analizarea unui film, adică putem să ne dăm seama cum funcționează limbajul cinematografic.” (extras din lecția de cinema disponibilă pe www.filmepentruliceeni.ro). Pentru a ilustra aceste concepte, lecția vine la pachet cu o serie de extrase din filme precum: „Psycho” (r. Alfred Hitchcock, 1960), „Cel bun, cel rău și cel urât” (r. Sergio Leone, 1966), „Melancholia” (r. Lars von Trier, 2011), „Victoria” (r. Sebastian Schipper, 2015) sau „Înapoi acasă” (r. Jochim Trier, 2015).
Despre organizatori:
Înființată în 2007, Asociația Culturală Macondo deține o experiență considerabilă în dezvoltarea de proiecte în domeniul cultural, cu precădere în cel cinematografic, dar și în distribuția de filme de artă pe piața din România.
Lanterna Magică este un club internațional de cinema pentru copii, fondat în Elveția, cu o existență de peste 20 de ani. Obiectivele sale constau în încurajarea tinerelor generații în studiul culturii cinematografice și în oferirea de instrumente pentru a înțelege imaginile cu care ei interacționează zi de zi.
Proiectul „Filme pentru liceeni” este co-finanțat printr-un grant din partea Elveției prin intermediul Contribuției Elvețiene pentru Uniunea Europeană extinsă.
Proiectul „Filme pentru liceeni” este susținut de Centrul Național al Cinematografiei, Primăria Sectorului 5, Ministerul Educaţiei și Cercetării Științifice, Inspectoratul Școlar București, Casa Corpului Didactic București, Reprezentanța Comisiei Europene în România, Direcția Municipală Pentru Cultură, Învățământ, Sport și Tineret Slobozia, Casa Corpului Didactic Ialomița, Casa Corpului Didactic Olt, Inspectoratul Școlar Județean Harghita, Inspectoratul Școlar Județean Dâmbovița, Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu, Inspectoratul Județean Școlar Ialomița,Inspectoratul Școlar Județean Olt,Inspectoratul Școlar Județean Bacău, Casa Corpului Didactic Dâmbovița, Casa Corpului Didactic Timiș, Casa Corpului Didactic Giurgiu, Cinema Elvira Popescu, Casa de Cultură a Municipiului Toplița, Centrul Cultural Municipal Caracal, Ambasada, Hollywood Multiplex Bucuresti Mall.
Povești de groază din America Latină în miez de noapte, la TIFF
Subiecte ca religia, Holocaustul, vampirismul și canibalismul se regăsesc anul acesta în cele mai „întunecate” secțiuni la TIFF, Umbre / Shadows și bonusul ei tematic, intitulat Midnight Delirium și dedicat genului horror din cinematografia latino-americană. Cele 12 lungmetraje din competiția Umbre-Scurtmetraj / Shadows Shorts vor livra momente de tensiune, așteptare încordată și emoție amestecată cu teamă și curiozitate. Un număr record de regizori din competiție vor fi prezenți la TIFF.
Scurtmetrajele din Umbre, selecționate de Mihai Mitrică, se anunță a fi cele mai întunecate de până acum. Din Mexic ajunge la TIFF sadicul Mother of God, în care o tânără devine jertfă într-o ceremonie de incantare a antichristului, Arcana e un film despre vrăjitorie, iar terifiantul Blight e un horror psihologic despre un tânăr preot chemat să rezolve un caz de posedare dintr-un sat izolat. Pentru fanii hardcore, Sister Hell abundă în sex, violență și atacuri la adresa religiei. De un absurd blasfemator, Disco Inferno, recompensat cu premii în peste 35 de festivaluri, imaginează un iad plin de simboluri oculte și femei în ținute Illuminati. De neratat este capodopera animată The Mill at Calder’s End, al maestrului efectelor speciale Kevin McTurk, o poveste gotică de groază despre care Guillermo del Toro spune că omagiază și reinventează vechile filme clasice.
Deranjant și în același timp fermecător, Fuckkkyouuu a făcut recent valuri la Sundance, unde a fost sold-out. Filmul explorează posibilitatea întâlnirii cu sinele din trecut. Into the Mud este o poveste despre teroarea de a fi urmărit și încercarea de a scăpa din mâinile prădătorului. Puteri malefice se ascund și în lacul din horror-ul The Pond, iar mitul lui Frankenstein primește o interpretare modernă în Saint Frankenstein. Între suprarealism și macabru pendulează și Messe Noir, clipul trupei Behemoth, iar pe Dorian Boguță îl redescoperim în rolul de regizor în Sfârșit.
Juriul Shadows Shorts este alcăuit din Eliran Kantor – artist și ilustrator pentru peste 10 de coperte de album pentru trupe rock și metal, Carter Pilcher – fondatorul Shorts International, membru al British Academy of Film and Television Arts, și Louis Savy – director al Sci-Fi London Film Festival.
În Umbre-Lungmetraj, printre filmele selecționate de directorul artistic Mihai Chirilov se află Blind Sun, un thriller despre singurătatea unui imigrant ajuns în Grecia, în mijlocul unui val de caniculă, transgresivul Ludo, care atinge noi teritorii neexplorate ale genului horror și are potențialul de a schimba fața cinema-ului horror indian. În filmul său de debut Lace Crater, Harrison Atkins amestecă genurile subtil, făcând treceri de la comedie la dramă și explorând teme ca izolarea și nevoia de conexiune umană sau chiar supranaturală. Prezentat în premieră la Berlinale în Panorama, Aloys analizează viața izolată a unui detectiv scufundat într-o lume construită din înregistrările de pe camerele de supraveghere. Couple in a Hole al lui Tom Geens este povestea cu accente suprarealiste a unui cuplu îndoliat, iar regizorul român Jamil Hendi debutează în lungmetraj cu producţia independentă Vizitatorul, un horror care se petrece într-un apartament cu o istorie sumbră din București, în care joacă Ionuț Grama, Oana Irina-Duțu și Andreea Boșneag.
Secțiunea Midnight Delirium, curatoriată de Richard Peña, profesor la Columbia University și fost director de program al Film Society of Lincoln Center, aduce o selecție de filme horror unul și unul din cinematografia latino-americană. Filmele vor fi difuzate la miezul nopții la TIFF. At Midnight I Will Take Your Soul (r. Jose Mojica Marins) este un horror brazilian cult care a lansat personajul iconic Coffin Joe. Vampires in Havana e un film cubanez animat, iubit de critici, care parodiază genul horror cu vampiri, iar captivantul Cronos (1994) e debutul celebrului Guillermo del Toro, o poveste neortodoxă despre dorința seducătoare de a atinge nemurirea.
În 36 Steps, comedie neagră horror și, totodată, satiră socială, semnată de argentinianul Adrián García Bogliano, motivele horror se suprapun peste un discurs critic la adresa opresiunii femeilor. We Are What We Are (r. Jorge Michel Grau) este un horror mexican care analizează viața unei familii de canibali și servește drept satiră la adresa anomaliilor sociale și psihologice. Juan of the Dead, o comedie cu zombie în stilul Shaun of the Dead, care satirizează viața în timpul regimului lui Castro în Cuba, este și o tentativă de a revigora industria de film cubaneză. Din epoca de aur a filmelor de gen ajunge la TIFF și clasicul El Fantasma del Convento (1934), primul film de groază sonor din Mexic, din care nu lipsesc fantomele, călugării, mumiile și atmosfera suprarealistă.
Bucharest Fashion Film Festival Preview în cadrul Romanian Design Week
Primul festival din România plasat la intersecția dintre film, modă și branding își anunță ediția pilot, programată pentru toamna anului 2016, printr-o expoziție în cadrul Romanian Design Week, in perioada 27 mai – 05 iunie, la noul spatiu cultural Point.
Selecționată ca eveniment conex în cadrul Romanian Design Week 2016, expoziția The Many Folds of an Exquisite World prezintă o mostră de cinema experimental din arealul scenei de modă internaționale.Vizitatorii vor putea pătrunde în nucleul industriei, explorând un labirint textil dinamic, în interiorul căruia vor fi proiectate în loop scurtmetraje relevante pentru filmul de modă.
Instalația, realizată in colaborare cu Cristiana Cott Negoescu, artist multimedia, prezintă în regim de silent cinema 12 scurtmetraje realizate pentru branduri din avangarda scenei de modă internaționale, incluzând atât nume celebre cât și tineri designeri. Selecția de filme valorifică producția de estetici alternative sub forma unor reprezentări identitare, corporale sau stilistice, generate de discursul postcolonial sau provenite din subculturi. Astfel, prin proiecțiile și evenimentele organizate, festivalul încurajează ideile nonconformiste dublate de voci puternice, diversitatea în reprezentare și abordarea realistă a industriei. Proiecțiile sunt menite să intrige și să stârnească imaginația publicului, punând sub semnul întrebării status-quo-ul modei contemporane.
Festivalul abordează filmul de modă ca pe un concept deschis, care acoperă mai multe genuri. Acesta poate fi un film de prezentare a unui designer sau a unui brand, poate avea moda ca personaj central sau ca fir roșu. Dacă evenimentul din cadrul Romanian Design Week se axează pe scurtmetraje internaționale, festivalul va include o secțiune de lungmetraje, documentare și filme de artă, care prezintă momente cheie sau personaje marcante din istoria modei, precum și o serie de producții locale.
Vernisajul expoziției The Many Folds of an Exquisite World va avea loc în data de 27 mai, începând cu orele 19.00, la subsolul Point, strada Eremia Grigorescu nr.10, urmând ca instalația să poată fi vizitată în weekenduri-le următoare, respectiv 28-29 mai și 3-5 iunie, între orele 10.00 și 23.00.
„Câini” are premiera mondială pe 15 mai, la Cannes. Singurul film românesc în cursa pentru trofeul Camera d’Or
Câini/ Dogs, primul lungmetraj al regizorului Bogdan Mirică, va avea premiera mondială duminică, 15 mai, în Sala Debussy din Palatul Festivalurilor de la Cannes. Filmul intră simultan în două competiții: Un Certain Regard și Camera d’Or. Trofeul Camera d’Or se acordă celui mai bun debut din selecția oficială. La premiera de gală cu covor roșu de la ora 11.15 vor lua parte regizorul și scenaristul Bogdan Mirică, actorul Vlad Ivanov și directorul de imagine Andrei Butică. De la ora 16.30, în aceeași zi, va avea loc proiecția pentru jurnaliștii prezenți la Cannes.
Un prim teaser: http://bit.ly/1ZLVYIv
Bogdan Mirică se întoarce la Cannes la doi ani după ce, în faza de proiect, Câini a participat în Atelierul Cinéfondation 2014. Juriul Un Certain Regard este prezidat de actrița Marthe Keller și format din regizorii Diego Luna, Ruben Östlund, Jessica Hausner și actrița Céline Sallette. Președintele juriului Camera d’Or este regizoarea Catherine Corsini.
Imediat după Cannes, thriller-ul românesc va avea premiera națională la Cluj-Napoca, în prezența echipei, la Festivalul Internațional de Film Transilvania, unde concurează la Trofeul Transilvania. Roluri principale au Dragoș Bucur, Vlad Ivanov și Gheorghe Visu. În roluri secundare apar actorii Teodor Corban, Raluca Aprodu, Costel Cașcaval și Constantin Cojocaru. Câini va ajunge în cinematografele din România în luna septembrie, distribuit de Transilvania Film.
„Câini răstoarnă convențiile filmului de gen – ca să nu mai vorbesc de cele ale Noului Val – și devine un veritabil anti-western balcanic”, îl descrie Mihai Chirilov, directorul artistic TIFF. Acțiunea este plasată în apropierea graniței cu Ucraina. Roman, un tânăr de la oraș, ajunge într-un sat izolat din Dobrogea, unde are de gând să vândă pământul moștenit de la bunicul său care a murit cu câteva luni în urmă. În timp ce face demersurile pentru vânzarea moșiei, Roman devine, treptat, martorul unor evenimente bizare. O senzație generală de amenințare plutește în aer.
Filmările au avut loc în vara anului 2015, în locații din Brăila, Galați, Teleorman și Giurgiu. Bogdan Mirică semnează regia și scenariul, director de imagine este Andrei Butică, iar scenografia îi aparține Augustinei Stanciu. Scenarist și co-regizor al serialului crime-thriller produs de HBO România – Umbre (2014), multi-premiat pentru scurtmetrajul Bora Bora (2011), Bogdan Mirică a studiat scenaristică la Universitatea Westminster și a semnat scenariul unor filme și seriale marca MediaPRO. În 2013, a fost selecționat la Berlinale Talent Campus, la Festivalul de la Berlin. A publicat o carte numită „Bestseller” (2005), în colecția Râsul lumii de la Humanitas, a lucrat ca director de creație la Graffiti BBDO și a scris pentru „Dilema”, „Observator Cultural” și „Esquire”. Cu proiectul Câini, a fost selecționat în numeroase ateliere de dezvoltare, precum Angers Workshops, Torino Film Lab sau Les Arcs (Franța) și a câștigat Premiul ARTE la CineLink (Sarajevo).
Prezența echipei la Cannes este susținută de Centrul Național al Cinematografiei, Institutul Cultural Român și Uniunea Cineaștilor din România.