Știrile săptămânii: Monsters Night – noaptea filmelor-șoc la Festivalul NexT; Masterclass Control N de imagine de film cu Marius Panduru; O săptămână ALTFEL la Mediaş, cu „Caravana filmului românesc”; Șase filme în competiția Festivalului Internaţional de Film Bucureşti 2015; 20.000 de copii vor viziona filme marca Astra Film Junior în programul național Școala Altfel; “Cel ales” intră în competiție la Hollywood; Câștigătorii Premiilor Gopo 2015; Primarul Cristian Popescu – Piedone invită copiii din sectorul 4 la „Caravana filmului românesc”; Regizoarea franceză Claire Denis vine în România, la Festivalul NexT; Cele mai bune filme din ultimul an se văd la TIFF 2015.
Monsters Night – noaptea filmelor-șoc la Festivalul NexT
De la filme cu zombi și alte spirite malefice, la unele cu fantome și dansuri păgâne ritualice, Festivalul Internațional de Film NexT își așteaptă spectatorii la o super-selecție de coșmar și voie bună. Sâmbătă, 18 aprilie, de la 21.00, în Garajul Ciclop din București, programul special Monsters Night va începe cu filme-șoc și se va încheia cu DJ și petrecere. După proiecția celor nouă scurtmetraje tenebroase și uneori amuzante, DJ Rock, Sinboy și Sick Carantino (Disco Sigaretta) vor mixa până târziu în noapte, însoțiți de video mapping-ul realizat de Tiptoe.
Pereţii scorojiţi, zidurile de cărămidă goale și arhitectura impresionantă a primei parcări supraetajate din Capitală, construite în 1923, sunt decorul perfect pentru o noapte „monstruoasă”. În 2013, Garajul (Magheru 6-8) a fost transformat în spațiu de artă contemporană de 35 de artiști, iar unele dintre desenele suprarealiste, grotești, amuzante sau ironice încă pot fi admirate acolo. Spațiul neconvențional din clădirea Ciclop are potențialul de a deveni unul urban activ, de referință în București.
Noaptea cu monștri de la Ciclop va electriza, indigna, șoca sau amuza spectatorii, după caz. Monsters Night e cu demoni uitați pe insule – Lembusura, spirite răzbunătoare ce bântuie casele vechi – A Dark Night at the Wrong House, femei care se transformă în creaturi terifiante – Undead Woman, exorciști puși pe treabă, în asiaticul 12th Assistant Deacon, halucinații și paranoia – Who’s in the Fridge (A Love Story) și ființe submarine fantastic, într-un film premiat la Berlin, Planet Ʃ. În singurul film românesc din program, Lumină firavă, regizat de Florina Dumitrache, un cuplu așteaptă sfârșitul lumii în apartamentul din București.
Biletele la Monsters Night costă 20 de lei și s-au pus în vânzare pe www.eventbook.ro. Accesul în locație se va face începând cu ora 19.00.
Teaser Monsters Night: http://youtu.be/mpeh8P6wJVQ
A noua ediție a Festivalului Internațional de Film NexT va avea loc între 15 și 19 aprilie, la Cinema Studio, Cinema Elvire Popesco, CinemaPRO și la Institutul Cultural Român, Club Control, J’ai Bistrot, ArCuB, Cărturești, Garajul Ciclop (intersecție Magheru cu C.A. Rosetti).
Masterclass Control N de imagine de film cu Marius Panduru
Asociația Culturală Control N continuă seria Masterclass-urilor pe film cu unul dintre proaspeții câștigători ai Premiilor Gopo 2015. Marius Panduru, laureat al 6 trofee Gopo pentru Cea mai bună imagine, va susține un Masterclass de imagine de film în datele de 7, 14 și 21 mai 2015. Marius Panduru a semnat imaginea pentru 18 lung metraje și 20 de scurt metraje, printre filmele sale aflandu-se cele două titluri românești prezentate în acest an la Festivalul de Film de la Berlin – Aferim! (regia Radu Jude) și De ce eu? (regia Tudor Giurgiu), recent câștigătorul Premiilor Gopo – Closer to the Moon (regia Nae Caranfil), Polițist, Adjectiv (regia Corneliu Porumboiu), Eu când vreau să fluier, fluier (regia Florin Șerban) sau Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii (regia Cătălin Mitulescu).
Marius Panduru propune participanților la masterclass o incursiune succintă în istoria complexă a artelor vizuale din perspectiva unui studiu al luminii creatoare de mesaj artistic revelator.
El este de părere că “fie că activăm într-un domeniu profesional creativ sau suntem doar consumatori conștienți de produs artistic, înțelegerea modalităților prin care putem să construim o imagine expresivă poate reprezenta o aventura a minții și a sufletului necesară oricăruia dintre noi.”
Discutând despre artele vizuale, fie că este vorba de fotografie, pictură, film sau sculptură, ne gândim în primul rând la instrumentele prin care acestea capătă expresie.
Astfel forma, culoarea sau lumina devin elemente esențiale ale oricărui tip de manifestare artistică. Lumina și asociata sa indispensabilă umbra, reprezentate de funcția lor duală, adică de creator iluzoriu al adâncimii și de mijloc de expresie emoțională, sunt factori determinanți pentru orice formă de expresie vizuală.
Adesea generatoare de formă în sine, lumina este instrumentul primordial prin care este construită iluzia adâncimii în suport bidimensional și este parte din edificiul emoțional al oricărei opere artistice, indiferent de valoarea sa certificată.
În cadrul celor trei întâlniri cu directorul de imagine Marius Panduru se va vorbi liber despre pictură și influența stilurilor asupra caracterului imaginii în filmul de ficțiune, despre cum se poate construi o lume expresivă pornind de la textul scenariului, sau despre importanța unui concept vizual unitar. Toate acestea într-un mod interactiv și atractiv, invitatul masterclass-ului făcând apel la o bogată bază ilustrativă.
De asemenea, pe parcursul celor trei intalniri, Marius Panduru își propune să realizese și o demonstrație practică arătând public cum se modifică determinantul expresiv al portretului prin diferite direcții de iluminare, precum și filmarea efectivă a unei secvențe de film, in modalitate simplificată, dar utilizand diferite concepte de iluminare, definind astfel caracterul expresiv al scenei.
Înscrierile se fac pe mail la adresa info@controln.ro, în limita locurilor disponibile.
O săptămână ALTFEL la Mediaş, cu „Caravana filmului românesc”
Pentru al treilea an consecutiv, Caravana filmului românesc porneşte la drum. Şi se îndreaptă, pentru început, către Mediaş. În acest oraş cu aer medieval, „Caravana filmului românesc – Cartea şi filmul”, proiect iniţiat şi derulat de către Asociaţia CineCultura şi MDV Audio Studio, este invitată să prezinte o serie de filme clasice româneşti pentru copii din localitate.
Astfel, în perioada 6 – 10 aprilie, copiii şi tinerii din Mediaş, dar şi marele public iubitor de film, sunt invitaţi la Cinema Mediensis, unde pot să vizioneze filme îndrăgite care au bucurat copilăria multor generaţii de spectatori ce au crescut şi s-au maturizat păstrând în suflet personaje celebre precum Veronica, Harap Alb sau Nică, fiul lui Ştefan a Petrei şi al Smărăndiţei.
Caravana filmului românesc – Cartea şi filmul este un proiect educaţional ce se adresează copiilor (preşcolari, şcolari şi liceeni) şi tinerilor de peste 18 ani, şi care urmăreşte să creeze o legătură vizibilă între arta cinematografică şi literatură. Proiectul se axează pe evidenţierea legăturii dintre arta scrisului şi cea a filmului, punctând aspectele care le apropie, dar şi pe cele care le diferenţiază, prin prezentarea de producţii cinematografice ale căror scenarii au avut ca sursă de inspiraţie romane celebre româneşti, nuvele şi povestiri din programa şcolară sau din bibliografia opţională a elevilor. Nu întâmplătoare a fost, astfel, relaţionarea cu „Şcoala ALTFEL” – proiect ce pune accentul pe valoarea educaţiei non-formale.
Partener în acesta eveniment, la Mediaş, este Direcţia pentru Cultură Mediaş.
Aşadar, spectatorii de toate vârstele sunt invitaţi să vizioneze filme celebre, precum: „Amintiri din copilărie”, „Veronica” şi „Veronica se întoarce” – regizate de Elisabeta Bostan; „De-aş fi Harap Alb”, regia: Ion Popescu Gopo; „Baltagul”, regia; Mircea Mureşan şi „O noapte furtunoasă”, regia: Jean Georgescu (programul este ataşat).
Intrarea la toate proiecţiile este liberă.
PROGRAM:
Cinema Mediensis, Centrul Cultural „Eugen Ionescu”, MEDIAŞ, 6 – 10 aprilie 2015
Luni, 6 aprilie,
ora 10.00: AMINTIRI DIN COPILĂRIE
Scenariul şi regia: Elisabeta Bostan;
Cu: Ştefan Ciobotăraşu, Ion Bocancea, Corina Constantinescu, Emanoil Petruţ
Ora 12.00: DE-AŞ FI HARAP – ALB
Scenariul şi regia: Ion Popescu-Gopo
Cu: Florin Piersic, Lica Gheorghiu, Cristea Avram, Irina Petrescu
Marţi, 7 aprilie
Ora 12.00: BALTAGUL
Scenariul şi regia: Mircea Mureşan;
Cu: Ilarion Ciobanu, Margarita Lozano, Sandu Sticlaru, Ioana Pacula, Ernest Maftei
Miercuri, 8 aprilie
ora 10.00: O NOAPTE FURTUNOASĂ
Scenariul şi regia: Jean Georgescu;
Cu: Radu Beligan, Alexandru Giugaru, George Demetru, Jean Moscopol
Joi, 9 aprilie
Ora 10.00: VERONICA
Scenariul: Elisabeta Bostan, Vasilica Istrate;
Regia: Elisabeta Bostan;
Cu: Lulu Mihăescu, Margareta Pâslaru, Dem Radulescu, Vasilica Tastaman
Vineri, 10 aprilie
Ora 10.00: VERONICA SE ÎNTOARCE
Scenariul: Elisabeta Bostan, Vasilica Istrate;
Regia: Elisabeta Bostan;
Cu: Lulu Mihăescu, Margareta Pâslaru, Florian Pitiş, Dem Rădulescu
Șase filme în competiția Festivalului Internaţional de Film Bucureşti 2015
Șase filme, dintre care două realizate de regizori femei, vor concura în acest an pentru trofeul Bucureşti IFF. Toate titlurile sunt prezentate în premieră absolută și, cu o singură excepție, nu vor fi distribuite ulterior în cinematografele din România. Directorul artistic al festivalului, Andrei Creţulescu, a definitivat lista de filme din competiţie – din eclectica selecţie nu lipsesc, ca de obicei șocuri, revelații și confirmări.
Autroportretul unei fete cuminți (România, regia Ana Lungu)
După debutul Burta balenei (co-semnat cu Roxana Szel), Ana Lungu revine cu un lungmetraj solo la fel de independent, dar mai ambițios. Foarte franțuzesc (în sensul șaizecist), Autoportretul… este parțial jucat de neprofesioniști, dar beneficiază de apariția unuia dintre actorii momentului, Emilian Oprea, într-un rol secundar. Premiera mondială – în noua secțiune „What the ?!”, Rotterdam 2015.
Cold in July / Iulie însângerat (SUA, regia Jim Mickle)
În primele sale filme, americanul Jim Mickle s-a ocupat de șobolani, vampiri și canibali – iată-l acum atacând potul cel mare: Texasul etern surprinzător. Michael C. Hall, Sam Shepard și Don Johnson sunt pionii acestui western modern (în sensul violent-deranjant), iar de unde pornesc și mai ales unde ajung, spectatorul află amuzat-oripilat, pe propria piele. Selecție oficială Quinzaine des realisateurs, Cannes 2014.
A Girl Walks Home Alone at Night / O fată merge acasă singură în noapte (SUA, regia Ana Lily Amirpour)
Un formidabil debut alb-negru scris și jucat într-un dialect Farsi dar filmat în California de o fată de 34 de ani născută la Londra din părinți iranieni (și care tocmai pregătește un film cu canibali). Cool, seducător și teribil de romantic, filmul îi surprinde chiar și pe cei care credeau că nu se mai poate face nimic nou în materie de vampiri în anul de grație 2014, A.J. (După Jarmusch). Premiera mondială: Sundance 2014.
Hyena / Hiena (Marea Britanie, regia Gerard Johnson)
„I have seen the future of crime films and it screams Hyena” (Nicolas Winding Refn). Regizorul Gerard Johnson, acompaniat la propriu de fratele Matt (adică The The, pe coloana sonoră) și de vărul Peter Ferdinando (într-un rol principal greu de cuprins în cuvinte), pune în scenă una dintre cele mai brutale povești de gen contemporane, cu un ochi la Michael Mann și celălalt la Ben Wheatley. Cel mai bun thriller, Sitges 2014.
Kebab & Horoscope / Kebab și Horoscop (Polonia, regia Grzegorz Jaroszuk)
Kebab, fost șaormar underground, și Horoscop, fost prezicător la revista Lumea animalelor, ajung, cât ai zice „minimalism”, specialiști în marketing la o firmă de vândut covoare. Polonezul Grzegorz Jaroszuk pășește delicat pe un teren bătătorit de alde Kaurismaki și Roy Andersson. Premiera mondială Karlovy Vary; Premiul juriului pentru Cel mai bun debut, Raindance 2014.
Loin des hommes / Departe de oameni (Franța, regia David Oelhoffen)
Viggo Mortensen a jucat până acum în engleză, daneză și spaniolă – iată-l vorbind o franceză impresionantă în acest western existențialist, inspirat de o povestire de Albert Camus și a cărui muzică originală este semnată Nick Cave și Warren Ellis. Suntem în Algeria anului 1954 și un profesor din creierii munților primește misiunea de a escorta un ucigaș până la garnizoana din cel mai apropiat oraș. Trei premii la Veneția 2014.
Cea de-a 11-a ediție a Festivalului Internațional de Film București, cel mai vechi festival competitiv din Capitală destinat exclusiv filmului de lungmetraj, va avea loc în perioada 20 – 26 aprilie 2015 la Cinema Studio, Cinema Elvira Popescu și Club Control.
20.000 de copii vor viziona filme marca Astra Film Junior în programul național Școala Altfel
Astra Film Junior călătorește între 6 și 10 aprilie 2015 în 23 de localități din România, fiind inclus în programul național Școala Altfel. Ca o noutate, programul Astra Film Junior on Tour s-a extins și pentru liceeni și vine cu o ofertă educativă de top pentru școlarii cu vârste cuprinse între 6 și 18 ani.
20.000 de elevi și profesori din toată țara vor viziona filme documentare apreciate la nivel internațional. Filmele proiectate creează un spațiu de gândire și dezbatere, care momentan lipsește din curricula oficială a școlilor din România. În funcție de nivelul de învățământ, copiii vor vedea Facebook Follies, Acasă, Județul Sibiu. Poarta de sud a Transilvaniei, Drumul spre școală (premiul Cesar în 2014 pentru cel mai bun film documentar) sau epsioade din seriile Hai să ne jucăm!, Hai să dansăm!, Iubesc muzica! și Școala Discovery.
În 2015, Astra Film Junior on Tour ajunge în Cluj-Napoca, Timișoara, Brașov, Iași, Ploiești, Pitești, Baia Mare, Râmnicu Vâlcea, Târgu Jiu, Sighetul Marmației, Copșa Mică, Abrud, Sadu, Horezu, Loamneș, Alămor, Călimănești, Mateești, Berislăvești, Sălătrucel, Sinești și Ceauru. La Sibiu, proiecțiile sunt organizate la sediul Studioului Astra Film (Piața Mica, nr. 11) care dispune de 2 săli de cinema.
”Astra Film Junior este mai mult decât un festival dedicat copiilor, este un program educativ necesar, dar prietenos unde elevii învață distrându-se. Există oare un moment mai bun decât copilăria pentru a-ți deschide spiritul și a accepta diversitatea? Ne bucură foarte tare că cererea la nivel național este în creștere de la un an la altul. În cadrul programului Școala Altfel, organizat la nivel național, Astra Film Junior înregistrează un nou record: 20.000 de spectatori.”, a declarat Dumitru Budrala, director fondator Astra Film Festival.
Astra Film Junior, inițiat în 2009, a devenit cel mai de succes festival din România dedicat copiilor de toate vârstele și cadrelor didactice. Până în prezent, 60.000 de elevi și profesori din toată țara s-au bucurat de un program de top atent selectat menținut la standardele educației prin film practicată în Europa.
“Cel ales” intră în competiție la Hollywood
Filmul “CEL ALES”, produs și regizat de Cristian Comeagă a fost inclus în selecția oficială a Festivalului Internațional North Hollywood Cinefest 2015, care se va desfașura la Carl Laemmle Theater din cetatea filmului, între 10 și 16 aprilie.
“Cel ales” este inclus în competiția de lungmetraj ficțiune și va fi proiectat pe 15 aprilie. Regizat de Cristian Comeagă si avându-i în rolurile principale pe Bogdan Stanoevici, Laura Cosoi, Nicodim Ungureanu și Olimpia Melinte, “Cel ales” urmează a fi lansat în cinematografele din România pe 24 aprilie.
Regizorul, scenaristul și producătorul Cristian Comeagă își descrie filmul ca fiind “o istorisire mărturisită, un discurs subiectiv. Nicio întâmplare, loc sau personaj nu spune despre mine, dar toate la un loc mă povestesc pe de-a-ntregul. De aceea, de data asta, mi-e și ușor și greu să pledez”.
Produs de Domino Film, companie “răspunzătoare” pentru trei din filmele lui Nae Caranfil: “Asfalt tango”, “Filantropica” și “Restul e tăcere”, dar și pentru comediile “Tache” și “La bani, la cap, la oase” și distribuit de InterComFilm Distribution, “Cel ales” va fi lansat în România pe 24 aprilie, pe 50 de ecrane din întreaga țară.
Câștigătorii Premiilor Gopo 2015
Luni seară, 30 martie, la Teatru Național București – Sala Radio, cea de-a noua ediție a Galei Premiilor Gopo și-a împărțit trofeele în prezența a peste 500 de invitați și jurnaliști acreditați. Găzduită de Diana Cavallioti și Paul Ipate, gala a avut parte de momente inedite, amuzante dar și multă emoție. Telespectatorii au putut urmări ceremonia în direct pe TVR2 și TVR HD.
Actorii Olimpia Melinte (nominalizată la categoria Cea mai bună actriță în rol principal), Florin Piersic Jr. (nominalizat la categoria Cel mai bun actor în rol principal), Cătălina Grama, Giulia Nahmany, Dorian Boguță (nominalizat la categoria Cel mai bun actor în rol principal), Emilian Oprea, Andreea Vasile, Sore Mihalache, Maria Dinulescu, Malvina Cservenschi, regizorii nominalizați la categoria Cea mai bună regie, Nae Caranfil și Andrei Gruzsniczki, precum și Alexander Nanau (nominalizat la Cel mai bun film documentar) sunt doar câțiva dintre invitații ce au pășit pe covorul roșu al Galei Premiilor Gopo, ale căror gazde au fost Marius Constantinescu și Camelia Văcaru.
Closer to the Moon și-a adjudecat nouă statuete Gopo, printre care trei dintre cele mai importante trofee ale serii, pentru Cel mai bun film, Cel mai bun regizor şi Cel mai bun scenariu. Lista este completată de premiile pentru Cel mai bun montaj, Cel mai bun machiaj și Cea mai bună coafură, Cel mai bun sunet, Cea mai bună imagine, Cea mai originală muzică și Cele mai bune costume.
Quod Erat Demonstrandum (Q.E.D.), filmul cu cele mai multe nominalizări la Gopo 2015, și-a atribuit cinci trofee, printre care premiile de interpretare de la categoriile Cel mai actor într-un rol principal – Florin Piersic Jr., Cea mai bună actriță într-un rol principal – Ofelia Popii, Cel mai bun actor într-un rol secundar – Virgil Ogășanu, Cea mai bună actriță într-un rol secundar – Alina Berzunțeanu. Filmul a primit și statueta pentru Cele mai bune decoruri (Cristian Niculescu).
Multipremiatul Toto și surorile lui, în regia lui Alexander Nanau, a câștigat Premiul Gopo pentru Cel mai bun film documentar. Radu Jude a primit în această seară cel de-al șașelea Gopo din carieră: Cel mai bun scurtmetraj ficțiune, pentru Trece și prin perete.
La categoria Cel mai bun film european, voturile profesioniștilor din cinematografie și ale criticilor de film au mers către La Grande Bellezza (r. Paolo Sorrentino). Independența Film și-a adăugat al șaptelea trofeu în palmares, un număr record pentru distribuitorul român.
Cu încasări în valoare de 1.147.487 RON și 102.026 spectatori, #Selfie a primit Premiul Publicului, iar prezentatorii, Giulia Nahmany și George Piteșteanu și-au făcut un selfie pe scenă, spre amuzamentul publicului.
Premiul pentru Cel mai bun debut a fost câștigat de Vlad Petri, cu documentarul București, unde ești?, premiul Tânără speranță a fost oferit Alexandrei Carastoian și Boroka Biro pentru imaginea filmului Planșa, iar premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj documentar a fost adjudecat de O scurtă istorie – Astra Film, regia Carmen Lidia Vidu.
Momente memorabile, atât pe covorul roşu, cât şi în cadrul Galei, au fost prilejuite de câştigătorii Premiilor Gopo pentru Întreaga Activitate (Eugenia Bosînceanu) și Întreaga Carieră (Coca Bloos). Premiile au fost prezentate de Irina Margareta Nistor și, respectiv, Dorina Lazăr.
Un Premiu Special i-a fost oferit și regizorului de animație Ion Truică prezentat de Mihai Mitrică, director artistic Festivalul Internațional de Animație Anim`est.
Primarul Cristian Popescu – Piedone invită copiii din sectorul 4 la „Caravana filmului românesc”
Luni, 6 aprilie a.c., la orele 10.00, în Sala de Consiliu a Primăriei Sectorului 4 va debuta, în premieră la nivelul Capitalei, „Caravana Filmului Românesc”.
Ideea ineditei abordări a programului „ȘCOALA ALTFEL” îi aparţine Primarului Cristian Popescu – Piedone, care a reuşit, cu sprijinul Asociaţiei Cine Cultura, să ofere copiilor din Sectorul 4 posibilitatea de a viziona capodopere ale cinematografiei româneşti ce au încântat generaţii întregi.
Invitaţii speciali ai Edilului vor fi elevii şcolilor de pe raza Sectorului 4, cât şi copiii cuprinşi în programe de protecţie socială la nivelul acestei unităţi administrative.
Fie că vorbim de ecranizări sau de scenarii proprii ale unor mari creatori de gen, producţiile îi vor purta pe micuţi într-o lume minunată, populată de personaje care vor rămâne permanent vii în memoria lor afectivă.
Programul se va derula în perioada 6 – 9 aprilie a.c., urmând să fie proiectate câte 2 filme pe zi, după cum urmează:
Luni, 6 aprilie 2015:
ora 10.00: AMINTIRI DIN COPILĂRIE
Scenariul şi regia: Elisabeta Bostan;
Cu: Ştefan Ciobotăraşu, Ion Bocancea, Corina Constantinescu, Emanoil Petruţ
ora 12.00: SALTIMBANCII
Scenariu: Vasilica Istrate, după romanul “Fram, ursul polar” de Cezar Petrescu;
Regia: Elisabeta Bostan;
Cu: Octavian Cotescu, Carmen Galin, Aurel Iosefini, Adrian Vâlcu, Gina Patrichi, Violeta Andrei, Dem Rădulescu, Rudy Rosenfeld, George Mihăiţă, Angela Moldovan şi un urs alb adus din insulele Vranghel
Marţi, 7 aprilie 2015:
ora 10.00: DUMBRAVA MINUNATĂ
Scenariul: Draga Olteanu Matei, după nuvela cu acelaşi titlu de Mihail Sadoveanu;
Regie: Gheorghe Naghi;
Cu: Draga Olteanu Matei, Maria Ploae, Florina Cercel, Olga Delia Mateescu, Ernest Maftei, Diana Muscă, Elena Drăgoi, Matei Alexandru, Cezara Dafinescu, Adela Mărculescu, Rodica Popescu Bitănescu, Aimée Iacobescu, Ileana Stana Ionescu
ora 12.00: MAMA
Scenariul: Vasilica Istrate, după basmul “Capra cu trei iezi” de Ion Creangă
Regia: Elisabeta Bostan;
Cu: Liudmila Gurchenko, Florian Pitiş, Mihail Boiarsky, George Mihăiţă, Violeta Andrei, Oleg Popov, Lulu Mihăescu, Timur Asaliev, Paula Rădulescu, Vasile Mentyel, Savelii Kravalov, Valentin Manohin
Miercuri, 8 aprile 2015:
10.00: VERONICA
Scenariul: Elisabeta Bostan, Vasilica Istrate;
Regia: Elisabeta Bostan;
Cu: Lulu Mihăescu, Margareta Pâslaru, Dem Radulescu, Vasilica Tastaman
ora 12.00: TINEREŢE FĂRĂ BĂTRÂNEŢE
Scenariul: Elisabeta Bostan, după basmul omonim al lui Petre Ispirescu şi alte basme populare;
Regia: Elisabeta Bostan;
Cu: Emanoil Petruţ, Anna Széles, Mircea Breazu, Carmen Stănescu, Ion Tugearu, Nicolae Secăreanu, Nicolae Brancomir
Joi, 9 aprile 2015:
ora 10.00: VERONICA SE ÎNTOARCE
Scenariul: Elisabeta Bostan, Vasilica Istrate;
Regia: Elisabeta Bostan;
Cu: Lulu Mihăescu, Margareta Pâslaru, Florian Pitiş, Dem Rădulescu
ora 12.00: LICEENII
Scenariul: George Şovu;
Regia: Nicolae Corjos;
Cu: Ştefan Bănică jr., Mihai Constantin, Oana Sârbu, Cesonia Postelnicu, Tudor Petruţ, Tamara Buciuceanu-Botez, Ion Caramitru, Silviu Stănculescu, Dorina Lazăr, Sebastian Papaiani, Cristina Deleanu, Iarina Demian, Liviu Crăciun, Mihai Mereuţă, Cătălin Păduraru
Pe lângă multe alte surprize pe care Primarul Cristian Popescu – Piedone le va oferi copiilor se numără şi prezenţa unor invitaţi speciali, precum Elisabeta Bostan, cea care a regizat majoritatea filmelor care vor fi proiectate în cadrul evenimentului.
Aceasta le va povesti micuţilor momente deosebite din cadrul filmărilor peliculelor prin care a reuşit să-şi graveze numele în galeria de onoare a cinematografiei româneşti.
Intrarea este liberă la toate proiecţiile.
Regizoarea franceză Claire Denis vine în România, la Festivalul NexT
Celebra regizoare și scenaristă franceză Claire Denis, una dintre cele mai autentice și puternice voci din cinematografia contemporană, este invitata specială a Festivalului Internațional de Film NexT (15 – 19 aprilie). Aflată pentru prima dată în România, Claire Denis va susține un masterclass deschis studenților la film și pasionaților de cinema duminică, 19 aprilie, de la 12.30, la Cinema Elvire Popesco. Cel mai recent scurtmetraj al ei, Voila l’enchainement, va fi prezentat în secțiunea Arthouse Shorts.
Cu peste 20 de filme în portofoliu, majoritatea selecționate și premiate la Cannes, Berlin, Veneția sau Locarno, Claire Denis s-a impus ca un autor incomod, visceral, provocator. Ea s-a născut în 1948 la Paris, dar și-a petrecut mare parte din copilărie în Burkina Faso, Senegal sau Camerun, unde tatăl său lucra ca angajat al administrației coloniale franceze. Această perioadă a influențat profund stilul și subiectele filmelor sale, o combinație unică de politică și istorie personală.
În Franța, a studiat cinematografia la actualul La Fémis, iar înainte de a debuta în forță cu remarcabilul Chocolat (1988), povestea semi-autobiografică a unei familii de albi în Camerun, inclusă în competiție la Cannes, a lucrat ca asistentă la filmele lui Jacques Rivette, Wim Wenders sau Jim Jarmusch. Al doilea lungmetraj, S’en fout la mort (1990), a fost selecționat la Veneția, iar Nénette et Boni i-a adus Leopardul de Aur la Festivalul de la Locarno în 1996. Foarte senzual și dur, Beau Travail, desemnat unul dintre cele mai bune filme din 1999, este plasat în Djibouti, protagoniștii fiind un soldat în Legiunea Străină și superiorul său, un homosexual reprimat.
În 2001, sub aparența unui film cu vampiri și cu Vincent Gallo pe afiș, Trouble Every Day șoca publicul cu viziunea extrem de violentă asupra dorinței carnale, văzută ca o formă de canibalism: o femeie își devorează, la propriu, iubiții. În topul filmelor din 2009 s-a aflat și White Material, cu Isabelle Huppert într-un rol memorabil, al unei femei care refuză să-și părăsească plantația de cafea, undeva în Africa, deși războiul civil e aproape. Cel mai recent lungmetraj al ei, Les Salauds (2013), a fost proiectat în Un Certain Regard, la Cannes.
Claire Denis a predat la prestigioasa școală de cinema La Fémis și a făcut parte din juriul Festivalului de la Veneția, în 2005, și din cel al secțiunii Un Certain Regard, la Cannes, în 2010.
A noua ediție a Festivalului Internațional de Film NexT va avea loc între 15 și 19 aprilie, la Cinema Studio, Cinema Elvire Popesco, CinemaPRO și la Institutul Cultural Român, Club Control, J’ai Bistrot, ArCuB, Cărturești, Garajul Ciclop (intersecție Magheru cu C.A. Rosetti).
Cele mai bune filme din ultimul an se văd la TIFF 2015
Filme provocatoare, aflate în clasamentele criticilor din lumea întreagă și premiate în marile festivaluri intră în selecția Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF). Ediția cu numărul 14 va avea loc între 29 mai și 7 iunie și va însufleți pentru zece zile Clujul cu sute de proiecții, concerte, expoziții, dezbateri și întâlniri cu cineaști.
Majoritatea titlurilor din best of-ul anual alcătuit de selecționerul Mihai Chirilov se regăsesc în două dintre cele mai așteptate secțiuni ale festivalului: Supernova și No Limit/ Fără limită.
Printre primele filme confirmate în Supernova se află Magical Girl (r. Carlos Vermut), marele câștigător la San Sebastian, un impresionant neo-noir despre un tată supus unui șir de șantaje dubioase în încercarea de a-i îndeplini fetiței sale bolnave de cancer o ultimă dorință. Vie Sauvage (r. Cédric Kahn), cu Mathieu Kassovitz, distins cu Premiul Special al Juriului la San Sebastian, este povestea unui alt tată obsedat de viața departe de oraș, care își ia cei doi copii de lângă mamă și-i poartă prin lume timp de 11 ani.
The Fool/ Durak (r. Iuri Bîkov), filmul cu cel mai mare impact anul trecut în Rusia, alături de Leviathan, este cronica disperată a unei țări profund corupte. Actorul Artiom Bîstrov a câștigat Premiul de interpretare la Festivalul de la Locarno pentru rolul său. Life in a Fishbowl (r. Baldvin Zophoníasson), propunerea Islandei la Oscar și cel mai mare hit de box office din istoria recentă a Islandei, urmărește felul în care destinele a trei oameni diferiți se intersectează în moduri surprinzătoare. Un True Detective al spaniolilor, thriller-ul polițist La isla mínima (r. Alberto Rodríguez) a fost desemnat Cel mai bun film la Premiile Goya pe 2014, câștigând zece trofee.
De la Cannes vin Force Majeure (r. Ruben Ostlund), nominalizat la Globul de Aur pentru Cel mai bun film străin, Clouds of Sils Maria (r. Olivier Assayas), drama unei actrițe care se îndreaptă spre finalul carierei, cu Juliette Binoche și Kristen Stewart, Timbuktu (r. Abderrahmane Sissako), marele câștigător la Premiile César, cu șapte premii în palmares, film care surprinde transformarea dramatică a unui oraș preluat de jihadiști.
Renumitul autor francez François Ozon chestionează granițele feminin-masculin într-un nou film plin de suspans, The New Girlfriend, proiectat în premieră mondială la Toronto. În Sand Dollars/ Dólares de Arena, regizorii Laura Amelia Guzmán și Israel Cárdenas explorează delicat relația de cuplu complexă dintre o tânără dominicană săracă și o europeană în vârstă jucată de Geraldine Chaplin – actrița premiată pentru întreaga carieră la TIFF în 2013.
În secțiunea Fără limită/ No Limit, cinefilii vor regăsi câteva dintre propunerile mai „întunecate” sau radicale ale anului, filme care împing limitele cinema-ului și provoacă la reflecție. În The Duke of Burgundy, un senzațional film „sexy și bizar”, potrivit „The Telegraph”, două femei izolate într-o casă de lângă pădure joacă un elaborat joc sexual. Regizorul este Peter Strickland, autorul lui Katalin Varga (2009), filmat în România, și al Berberian Sound Studio (2012).
Controversatul documentar al lui Ulrich Seidl, In the Basement, proiectat în competiție la Veneția, scoate la suprafață tot ce e mai ciudat din pivnițele austriecilor, de la obsedații celui de-al treilea Reich la fetișuri sexuale. Tot în Austria are loc acțiunea din horror-ul psihologic Goodnight Mommy (r. Veronika Franz și Severin Fiala), adus de la Veneția: doi gemeni suspectează că ceva nu e în regulă cu mama lor. The Forbidden Room (r. Guy Maddin și Evan Johnson), un „festin dement pentru cinefili”, cum îl descrie „The Hollywood Reporter”, e proaspăt adus la TIFF de la Berlin, din secțiunea Forum.