Stiri

Câteva știri din lumea filmului românesc (23 – 29 aprilie 2018)

Știrile săptămânii: “Glory”, un film despre corupția din Bulgaria, a câștigat Trofeul Cinepolitica 2018; A fi sau a nu fi politic corect? Acestea sunt filmele controversate de la TIFF 2018; Armand Assante la Cinema City: întâlnire excepţională cu iubitorii de film bucureşteni; Proiecții speciale în spații neconvenționale la American IFF: Kuso, declarat cel mai scandalos film arătat vreodată la Sundance FF, proiectat la Club Control; A doua proiecție “Cu drag, Van Gogh” la Timișoara, în 2 mai, la Teatrul Merlin; Câștigătorii LET’S CEE 2018; Foxtrot deschide TIFF 2018 în prezența regizorului Samuel Maoz; TIFF 2018 reface Persona lui Ingmar Bergman cu Maia Morgenstern și Oana Pellea; Apel deschis de înscrieri pentru un nou atelier de film documentar, la Timișoara; Christopher Landry se întâlnește cu cinefilii din Arad la American Independent Film Festival.

“Glory”, un film despre corupția din Bulgaria, a câștigat Trofeul Cinepolitica 2018

Ajuns la cea de-a șaptea ediție, Festivalul Internațional de Film Cinepolitica și-a desemnat câștigătorii duminică, 22 aprilie. “Gloria”/ “Glory”, filmul tandemului bulgar Kristina Grozeva și Petar Valchanov, o parabolă socială ce explorează corupția, diferențele de clasă și prăpastia dintre zonele urbane și cele rurale din Bulgaria contemporană, a câștigat Trofeul Cinepolitica, în timp ce documentarului “Of Fathers and Sons” (r. Talal Derki) i-a fost acordată o Mențiune Specială.

Premiat deja la festivaluri de film importante, precum Locarno sau TIFF, “Gloria”/ “Glory” a cucerit deopotrivă publicul, dar și juriul Cinepolitica “pentru felul în care portretizează politica balcanică actuală, mixând o poveste dramatică cu elemente de comedie, dar mai ales pentru maniera în care un film de ficțiune este construit prin mijloace specifice unui film documentar”.

“Of Fathers and Sons”, un documentar dur și complex regizat de sirianul de origine kurdă Talal Derki, care ne face brutal părtași la intimitatea unei familii de fundamentaliști islamici, a fost premiat cu o Mențiune Specială. “Este un film care ar putea fi controversat în România, pentru care probabil că publicul nu este pregătit, iar cine îl vede, ar trebui să o facă cu mintea deschisă”, a adăugat juriul Cinepolitica 2018.

În perioada 18 – 22 aprilie, la Cinema Elvire Popesco și Institutul Balassi din București, spectatorii Cinepolitica au putut vedea 16 filme de ficțiune și documentare, printre care s-au numărat “În intuneric” / “In The Fade”, cea mai nouă producție semnată de Fatih Akin,  “Interpretul” / “The Interpreter”, un road movie dulce-amarui în regia lui Martin Sulik, cu marele cineast ceh Jiri Menzel în rolul principal, sau multipremiatul lungemetraj de debut al regizorului român Daniel Sandu,  “Un pas în urma serafimilor”.


A fi sau a nu fi politic corect? Acestea sunt filmele controversate de la TIFF 2018

Secțiunea tematică a celei de-a 17-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (25 mai – 3 iunie) se numește A fi sau a nu fi politic corect? și include zece producții recente care concurează pentru Premiul FIPRESCI al TIFF.

„Unii le vor găsi controversate și ofensatoare”, spune directorul artistic al TIFF, Mihai Chirilov, „în vreme ce alții vor respira ușurați că astfel de filme curajoase încă se mai fac într-o perioadă marcată de extremele la care ajuns corectitudinea politică. Aceasta a fost și ideea din spatele acestei secțiuni, cu atât mai necesară în contextul actual în care libertatea de expresie tinde să fie amenințată de considerente politic-cosmetizante care nu au nici o legătură cu valoarea artistică.”

Unul dintre cele mai acide titluri incluse în această secțiune, Human, Space, Time And Human este pe cât de senzațional, pe-atât de direct și de sadic. Lansat la Berlinală, cel mai nou film al multipremiatului regizor sud-corean Kim Ki-Duk, al cărui nume a fost recent implicat într-un scandal sexual care a împărțit industria cinematografică în două tabere, este o metaforă politică actuală și o alegorie biblică aproape lipsită de speranță despre istoria omenirii.

Peisajele idilice ale Bodrumului și scenele explicite de brutalitate și umilințe sexuale se întrepătrund într-o manieră șocantă în producția daneză Holiday, recent lansată la Sundance și catalogată de publicația The Hollywood Reporter drept „un debut excepțional”. Garantat subiect de dezbateri după proiecție, acest studiu ambiguu despre compromis și violență asupra femeii e poate cu atât mai deconcertant pentru unii cu cât el este opera unei regizoare, suedeza Isabella Eklof. Într-o cu totul altă lumină, A Horrible Woman (r. Christian Tafdrup) riscă totul încă din titlu, imaginând o protagonistă maestră în arta manipulării suave și situații-limită care pot transforma poveștile de dragoste în  adevărate coșmaruri.

Regizat de duo-ul mexican Julio Bekhór și Fernando Sma, Tripping Thru Keta este un „trip” comic delicios de obraznic și trebuie luat ca atare, altminteri, vorba lui Mel Brooks, „comedia o să moară din cauza corectitudinii politice”. O stilistă hiperactivă pe nume Keta se implică într-o afacere cu trafic de droguri, ajungând să interacționeze cu o galerie caleidoscopică de eroi ieșiți din comun și să răstoarne ordinea relațiilor dintre ei. Hiperactivă este și Kika, protagonista din Neurotic Quest For Serenity (r. Paulinho Caruso, Teodoro Poppovic) – comedie braziliană la fel de delirantă despre situațiile stânjenitoare în care sunt puse femeile în drumul spre succes. Tot din Brazilia ajunge la TIFF și Liquid Truth al regizoarei Carolina Jabor, o analiză captivantă asupra prezumției de nevinovăție în epoca acuzațiilor care te pot condamna instant, fără proces. Urmărind povestea unui instructor de înot suspectat de abuzul asupra unui minor, filmul îți oferă șansa de a te așeza în scaunul judecătorului.

Situații dramatice, tulburări psihice și secrete îngropate ies la iveală în războiul declarat dintre două familii vecine din cauza unui copac. După Either Way și Paris of the North, regizorul islandez Hafsteinn Gunnar Sigurdsson revine la TIFF cu Under the Tree, o comedie neagră feroce lansată la Veneția, despre lupta pentru teritoriu dintr-o suburbie burgheză islandeză.

„Nu vreau să trăiesc într-o societate transparentă. Urăsc corectitudinea politică”, a declarat regizoarea austriacă Ruth Mader. Mergeți la filmul ei și o să înțelegeți la ce se referă. Ilustrând un viitor al capitalismului perfect implementat într-o societate obsedată de auto-optimizare, Life Guidance (Veneția 2017) este o distopie suspect de similară vremurilor noastre.

Imaginația debutantului spaniol Eduardo Casanova nu cunoaște limite în Pieles (Berlinala, 2017). Într-un cocktail viu colorat de situații bizare, o serie de personaje excentrice și cu malformații rare împărtășesc o dorință care ne leagă pe toți, aceea de a găsi pe cineva care să ne accepte exact așa cum suntem. Într-o cu totul altă extremă, șarmul unei femei ciudate, obiect al dorinței pentru trei bărbați, ajunge să schimbe destinul unui personaj singuratic în Figaros Wolfe (r. Dominik Galizia), filmat în alb-negru, exclusiv pe acoperișul unei clădiri berlineze.

La fel de controversate ca filmele din programul A fi sau a nu fi politic corect? sunt și titlurile din tradiționala secțiune de la TIFF Fără Limită. Alături de povestea-șoc deja anunțată din Caniba al cărei titlu spune totul (r. Lucien Castaing-Taylor și Verena Paravel) se află debutul de-o poezie viscerală al regizoarei și scriitoarei Marysia Nikitiuk, When the Trees Fall, o poveste dramatică despre condiția femeii, inspirată de sărăcia brutală și de violența din mediul rural din Ucraina. În producția braziliană Tinta bruta (r. Filipe Matzembacher, Marcio Reolon), premiat cu Teddy Award la Berlinală, povara de a fi diferit trezește dorința unui tânăr reprimat social de a evada din viața reală, inventându-și un alter-ego într-o cameră de chat. Lansat tot în secțiunea Panorama a Berlinalei din acest an și filmat dintr-o bucată, fără nici o tăietură de montaj,  Invasion este o alegorie întunecată plasată într-un spațiu labirintic pe care o eclipsă continuă îl transformă într-un paradis misterios al crimelor. Regizorul iranian Shahram Mokri și actorul Abed Abest revin la TIFF după ce ambii au fost în competiție cu Fish and Cat și Simulation. În cheie întunecată e și thriller-ul extrem de stilat Piercing (r. Nicolas Pesce), o adaptare uluitoare a romanului lui Ryu Murukami, în care un tată încearcă să-și potolească pornirile infanticide asasinând o prostituată (Mia Wasikowska) care îi dejoacă planurile.

Cele două comedii negre care închid secțiunea Fără Limită sunt All You Can Eat Buddha (r. Ian Lagarde) și Heavy Trip (r. Jukka Vidgren, Juuso Laatio). În cea dintâi, un turist canadian misterios șochează o întreagă stațiune all-inclusive cu miracolele pe care le înfăptuiește, iar cea de-a doua surprinde aventurile neortodoxe ale unei trupe de metaliști dintr-un cătun finlandez hotărâte să cânte cu orice preț pe scena unui festival de gen din Norvegia.

Ne puteți urmări pe:

www.tiff.ro | FB: TransilvaniaIFF | Twitter: TIFFRomania | Instagram


Armand Assante la Cinema City: întâlnire excepţională cu iubitorii de film bucureşteni

Cinema City reprezintă locul în care actorii de la Hollywood se simt ca acasă, atât pe marele ecran, cât şi în sala de cinema. Vineri, 20 aprilie, celebrul actor american Armand Assante a fost prezent, alături de echipa filmului, la megaplexul Cinema City din AFI Cotroceni, la premiera specială pentru public a producţiei româneşti „The Wanderers – Vânătorul de spirite”.

Filmele au fost create pentru cinema, oferind un catharsis pentru publicul care împărtăşeşte această experienţă de vizionare. Iar «The Wanderers» este un film foarte puternic, perfect pentru a fi văzut pe marele ecran, realizatorii săi păstrând un echilibru între comedie şi dramă, între comedie şi horror. Iar întreaga echipă a filmului este una fantastică – sper să lucrez cu ei şi în viitor”, a declarat Armand Assante.

La evenimentul inedit, dedicat cinefililor bucureşteni, au luat parte, alături de Armand Assante, actorii Lior Ashkenazi şi Sun Ho Jae, regizorul Dragoş Buliga, scenaristul Octav Gheorghe, producătorul Andrei Boncea, o parte din distribuţia românească a filmului: Oana Marcu, Alexandra Apetrei, Bogdan Nechifor, Cătălin Căţoiu, precum şi persoane publice, printre care Irina Margareta Nistor, Gabriel Cotabiţă, Gheorghe Ifrim, Leonid Doni, Marius Chivu, George Burcea, Ilie Dumitrescu Jr., Camelia Bălţoi, Oana Zamfir, Ruby, Andrei Leonte şi Marian Vasilescu.

În „The Wanderers”, Armand Assante este Louis, un fost vânător de spirite faimos, care – împreună cu un jurnalist – ajunge într-un sat din Transilvania pe urmele unei misterioase poveşti sângeroase petrecută în castelul Zalesky.

Actorul newyorkez cu origini irlandeze şi italiene provine dintr-o familie de artişti – mama sa era profesoară de muzică şi poetă, iar tatăl său era pictor. Celebru în toată lumea pentru rolurile de mafiot din filmele americane, Assante a jucat în peste 120 de producţii, fiind nominalizat de patru ori la Globurile de Aur şi de două ori la Premiile Emmy. În 1997, el a câştigat Premiul Emmy pentru rolul principal masculin din miniseria HBO „Gotti”.

„The Wanderers – Vânătorul de spirite” poate fi vizionat deja în cinematografele Cinema City din întreaga ţară. Mai multe detalii pe www.cinemacity.ro


Proiecții speciale în spații neconvenționale la American IFF – Kuso, declarat cel mai scandalos film arătat vreodată la Sundance FF, proiectat la Club Control

American Independent Film Festival propune anul acesta proiecții și evenimente și în afara sălilor de cinematograf. Pe lângă filmele de la Cinema PRO și Cinema Muzeul Țăranului, duminică, 29 aprilie, de la 20:30, în clubul Control, va rula „Kuso”, film prezentat în premieră mondială la Sundance, în 2017. Catalogat drept cel mai mare “splat” de la Sundance 2017, descris de Pitchfork „cel mai groaznic film de body-horror realizat vreodată”, o „fantezie scatologică” de Variety și „transgresivă” de Playlist, KUSO este într-adevar unul dintre cele mai ciudate și impresionante filme de debut.

Într-un Los Angeles post-apocaliptic, lovit de un cutremur devastator, Steven Ellison (Flying Lotus) reunește patru povești ale unor oameni încadrați la extrema excentricității: un cuplu care își explorează dorințele și fanteziile conjugale, escapadele zilnice în pădure ale unui student care se împrietenește cu o creatură extraterestră, misterioasă, un Hip Hop MC care trăiește cu doi extratereștri și descoperă că este însărcinată și astfel se duce la o clinică condusă de George Clinton (Parliament Funkadelic) pentru a rezolva problema, respectiv o femeie îngropată în subteran care își caută copilul.

Singular în viziune, psihedelic în execuție și demonstrând o inteligență subversivă, KUSO este o experiență de neratat.

Astfel, Troma Studios și frații Kuchar au realizat un film care pare inspirat din Hieronymous Bosch, un melanj de live-action cu animații CGI, colaje dadaiste, în care secreții corporale, deviații psihologice sau sexuale se îmbină cu o viziune cinematografică suprarealistă, abstractă și singulară.

Flying Lotus este strănepotul lui Alice și John Coltrane, artist remarcat prin albumele sale lansate la label-ul Warp Records (Los Angeles 2008, Cosmogramma 2010, You’re Dead 2014). Acosta a contribuit la coloana sonoră a scurtmetrajului Blade Runner Blackout 2022 (o extensie a filmului lui Denis Villeneuve). În film apare și legendarul musician George Clinton de la Parliament Funkadelic.

Filmul a avut premiera la Sundance Film Festival, unde a stârnit controverse, mulți oameni din sală nerezisntând până la final (Verge Magazine l-a descris ca fiind  “cel mai scandalos film făcut vreodată”).

Trailer Kuso  https://www.youtube.com/watch?v=PDRYASntddo

Proiecția va fi introdusă de Andrei Tănăsescu, critic de film și selector AmericanIFF. Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.

American Independent Film Festival are loc în perioada 27 aprilie – 3 mai, la Cinema Pro din București și la sala Studio Horia Bernea a Muzeului Țăranului Român. Anul acesta va avea loc și o primă ediție regională la Arad, între 27 și 29 aprilie.

Programul proiecțiilor și noutăți despre filmele și evenimentele din festival vor fi actualizate pe siteul filmedefestival.ro, pe pagina de  Facebook American Independent Film Festival și Instagram (@AmericanIndependentFilmFest). Bilete și revzervări la proiecțiile gratuite sunt disponibile pe  Eventbook.ro și în rețeaua Eventbook.

Trailer AmericanIFF: https://youtu.be/Vwwr6HG6e5I 


A doua proiecție “Cu drag, Van Gogh” la Timișoara, în 2 mai, la Teatrul Merlin

Dat fiind numărul mare de persoane interesate de filmul “Cu drag, Van Gogh”, în regia lui Dorota Kobiela și Hugh Welchman, se va organiza o a doua proiecție miercuri, 2 mai, de la ora 19.00, la Teatrul Merlin din Timișoara.

Filmul prezintă viața și moartea controversată a geniului care a fost Vincent van Gogh.

“Vincent van Gogh cum nu l-ați mai vãzut pânã acum: O muncã laborioasã din dragoste la fel de unicã precum omul care a inspirat-o. Atenția la detaliu este extraordinarã, produsul final se transformã într-o capodoperã la propriu!” declară NBC Nightly News.

Fiecare din cele 62450 de cadre ale filmului reprezintă o pictură de ulei pe pânză, folosind aceleași tehnici ca cele ale lui Van Gogh. 125 de pictori din întreaga lume au lucrat la acest proiect și din acești artiști peste 60% sunt femei.

Vincent van Gogh a murit la vârsta de 37 de ani, lăsând în urmă peste 2000 de tablouri. Regizoarea poloneză Dorota Kobiela, împreună cu câștigătorul premiului Oscar, britanicul Hugh Welchman, au co-regizat un film cum nu s-a mai făcut sau văzut până acum, fiind primul film de lung metraj care folosește pictura ca tehnică de animație.

“Cu drag, Vincent” era modul în care artistul își încheia cele peste 800 de scrisori trimise către fratele său, Theo. Filmul pornește de la ultima scrisoare neterminată și pune pe ecran existența pictorului printr-o tehnică modernă de animare a operelor sale.   

Filmul este produs de BreakThru Films și Trademark Films.

La Timișoara filmul va fi proiectat cu sprijinul distribuitorilor Asociația Follow Art, Argo Art Consulting și a partenerilor Teatrul Merlin și Consiliul Județean Timiș.

Prețul unui bilet este de 10 lei și poate fi achiziționat la Librăria Cărturești, str. Mercy, nr. 6, sau la sală, înainte de film.


Câștigătorii LET’S CEE 2018

La cea de-a șasea ediție a LET’S CEE Film Festival, care a avut loc vineri noapte, au fost anuntați câștigătorii celor zece categorii. Thriller-ul social al lui Janez Burger din Slovenia a câștigat prestigiosul premiu Danny Lerner pentru cel mai bun film – unul dintre numeroasele premii câștigate de regiunea balcanică în acest an.

Săptămâna trecută, Márta Mészáros din Ungaria a primit personal Urania Star, în timp ce urcraineanca Kira Muratova nu a putut fi prezentă pentru a-i fi înmânat acest premiu, dar și-a exprimat recunoștința printr-o înregistrare difuzată în cadrul ceremoniei de închidere. Faptul că doi regizori de sex feminin au primit LET’S CEE’s Lifetime Achievement Award “după ce premiul a fost acordat unor regizori de sex masculin în ultimii ani nu este o surpriză, este de fapt un lucru care urma să se întâmple mai devreme sau mai târziu”, a afirmat Magdalena Żelasko, unul dintre directorii festivalului.

Din cele douăsprezece producții individuale care au intrat în competiție pentru Best Feature Film, filmul emoționant al Janez Burger, Ivan, a primit marele premiu. Acest thriller sumbru spune povestea unei femei prinsă într-o societate coruptă și patriarhală, căutându-și identitatea, dar și iubirea propriului copil. Juriul l-a descris ca fiind “curajos, profund, dureros și frumos în același timp”. Câștigătoarea a primit Danny Lerner Award – numit după legendarul producător de film israelian, alături de 5.000 de euro cash și servicii în valoare 50.000 de euro furnizate de Nu Boyana Film Studios.

O mențiune onorabilă a primit-o bosniacul Alen Drljević, pentru a sa co-producție internațională Men Don’t Cry, o minunată dramă psihologică, care se concentrează asupra încercărilor de reconciliere a veteranilor de război, care au luptat în Iugoslavia. O altă mențiune a primit-o și filmul Directions al lui Stephan Komandarev, film care surprinde o noapte din viața taximetriștilor și a clienților lor: o observație de natură socială și morală asupra situației din Bulgaria și a întregii Europe Centrale.

Zece candidați au fost pe lista pentru premiul întâi în competiția de documentare. When the War Comes al regizorului de origine cehă Jan Gebert, film care vorbește despre pregătirea paramilitară a tineretului naționalist de dreapta din Slovacia, a primit premiul pentru modul “în care descrie aproape insuportabil spiritul zilelor de azi”, așa cum a considerat juriul. Documentarul Over the Limit al regizoarei de origină poloneză Marta Prus a primit o mențiune onorabilă pentru povestea despre o tânără sportivă care încearcă să își depășească limitele într-un mediu de antrenament brutal.

În competiția filmelor debutante s-au înscris 13 astfel de filme, iar premiul a fost câștigat de Secret Ingredient din Macedonia. Regizorul Gjorce Stavreski a reușit să “combine drama și comedia într-o manieră încântătoare” în debutul său marcat de un umor negru. Mențiuni onorabile au primit Tereza Nvotová din Slovacia pentru al său film Filthy, românul Emanuel Pârvu pentru Meda or The Not So Bright Side of Things și poloneza Jagoda Szelc pentru Tower. A Bright Day.

Would You Look at Her al macedoneanului Goran Stovelski spune povestea unei tinere femei într-o lume dominată de bărbați, film cu care a câștigat Short Film Competition. Mențiuni onorabile au primit și Aleksandra Terpińska din Polonia pentru al său The Best Fireworks Ever și Gábor Benő Baranyi din Ungaria pentru filmul său Hide and Seek. Premiul pentru cel mai bun scurtmetraj din cadrul Talent Academy a mers către… DANGEROUS GOOD, al regizorilor Rea Lest din Estonia, Nastja Kotnik Minik din Slovenia, Anton Skrypets din Ucraina și Naima Noelle Schmidt din Austria.

Câștigătorul Cineplexx Distribution Award, premiu recent creat, este producția sârbă Ederlezi Rising, care a primit servicii în valoare de 20.000 de euro și ajutor pentru lansarea sa internațională. Filmul de debut al lui Lazar Bodrožas este considerat a avea cel mai mare potențial și o audiență mult mai largă. Directions și Secret Ingredient au primit de asemenea mențiuni onorabile. Premiul pentru cea mai bună interpretare teatrală a unui actor sau actrițe i-a fost oferit lui Eliane Umuhire din Rwanda pentru performanța sa din drama poloneză Birds Are Singing in Kigali, film regizat de Joanna Kos-Krauze și Krzysztof Krauze.

Două filme din competiție au primit premiul publicului, unul pentru cel mai bun film și unul pentru cel mai bun scurtmetraj. Drama Dede a lui Mariam Khatchvani din Georgia a primit primul premiu, în timp ce The Story of the Polar Bear that Wanted to Go to Africa al lui Mo Harawe din Austria, un film despre drumul unei tinere femei siriane din Slovacia în Austria l-a luat pe cel de-al doilea.


Foxtrot deschide TIFF 2018 în prezența regizorului Samuel Maoz

La cea de-a 17-a ediție, Festivalul Internațional de Film Transilvania (25 mai – 3 iunie) celebrează puterea extraordinară a cinema-ului de a spune povești curajoase și de a depăși granițele culturale de pretutindeni, printr-o proiecție-eveniment în cadrul Galei de Deschidere, programată vineri, 25 mai, în Piața Unirii din Cluj Napoca. Foxtrot este un film extraordinar, care și-a câștigat locul în istorie la scurtă vreme de la momentul lansării în cadrul festivalului de la Veneția. Premiera de gală va avea loc în prezența regizorului israelian Samuel Maoz.

,,Studiu temerar despre durere și ce-nseamnă să pierzi pe cineva apropiat’’ (Los Angeles Times), Foxtrot e un film în trei părți care invită la introspecție, transformând un subiect foarte sensibil pe plan local într-o puternică metaforă universală despre război. Controversata poveste inspirată de conflictul israeliano-palestinian a fost distinsă cu Marele Premiu al Juriului la Festivalul Internațional de Film de la Veneția și a câștigat nu mai puțin de 8 trofee Ophir la ,,Oscarurile israeliene’’.

Filmul spune povestea unei familii destrămate în urma dispariției tragice a fiului plecat la război. Momentele de comedie neagră, episoadele cu soldați israelieni plictisiți de misiunea lor în mijlocul deșertului și secvențele care îi surprind mușamalizând moartea unor tineri palestinieni au scandalizat Guvernul Israelian. Oficialii statului au aplaudat decizia Academiei Americane de Film de a nu include titlul pe lista scurtă a nominalizărilor pentru Cel mai bun film străin. Revolta a continuat până la boicotarea evenimentului de deschidere a Festivalului de Film Israelian din Paris, în cadrul căruia a fost inclusă proiecția cu Foxtrot.

Cineastul Samuel Maoz și-a câștigat renumele internațional încă de la debutul în lungmetraj cu Lebanon (2009), care a fost prima producție israeliană premiată cu Leul de Aur la Veneția. În 2010, Lebanon a fost prezentat și la TIFF, când Maoz s-a aflat pentru prima dată la Cluj ca membru al juriului internațional, și a fost ulterior distribuit pe ecrane de Transilvania Film.

Samuel Maoz va fi la Gala de deschidere TIFF.17 alături de o parte din echipa filmului, prezența acestora fiind doar una dintre surprizele pregătite de organizatori pentru miile de spectatori din Piața Unirii. Foxtrot va fi distribuit în România începând din iunie, tot de Transilvania Film.

Biletele pentru gală sunt deja disponibile pe tiff.eventbook.ro


TIFF 2018 reface Persona lui Ingmar Bergman cu Maia Morgenstern și Oana Pellea

Campania de imagine a celei de-a 17-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania reproduce posterul și una dintre scenele iconice din capodopera lui Ingmar Bergman, Persona, cu celebrele actrițe Maia Morgenstern și Oana Pellea.

Este nu doar un omagiu adus legendarului cineast suedez, căruia TIFF îi dedică în acest an o retrospectivă la 100 de ani de la naștere, și capodoperei sale incontestabile, supranumită ,,Muntele Everest al analizei cinematografice’’, ci și o campanie vizuală în linia celor cu care festivalul de la Cluj și-a obișnuit deja publicul.

Înfruntarea pe muchie de cuțit dintre o actriță refugiată în muțenie (Liv Ullmann) și infirmiera sa (Bibi Andersson) face obiectul filmului în alb-negru regizat de Bergman în 1966. În 2018, Maia Morgenstern și Oana Pellea recreează una dintre scenele-cheie din Persona, emblematică pentru relația de interdependență dintre cele două personaje și vampirizarea psihologică despre care vorbește filmul. Este o interpretare reverențioasă, agrementată cu un discret twist transilvănean, în care transferul de personalitate ia forma unei veritabile relații vampirice.

„Am acceptat propunerea TIFF-ului din trei motive: e un festival pe care l-am admirat și sprijinit încă de la prima ediție, îl ador pe Ingmar Bergman și o ador pe Maia.  M-a încântat rezultatul final și m-a convins încă o dată că am avut dreptate să accept această provocare”, spune Oana Pellea. „E paradoxal”, adaugă Maia Morgenstern. „Pentru mine s-a închis un cerc. Coincidența face că m-am întâlnit mai întâi cu scenariul de la Persona când, în facultate, mi-am dat o restanță la actorie cu o scenă din acest mare film – pe care abia ulterior l-am văzut.  Să recreez acum cu Oana această secvență-citat, apropiindu-ne cu tot umorul, gingășia, reverența și curajul de Persona, a fost o incursiune esențială  în dragostea pentru cinema și pentru această meserie. Cu atât mai importantă cu cât ea a fost prilejuită de TIFF, un festival ca o mare sărbătoare care înseamnă întâlnirea – la mine acasă – cu autorii de film. Cu marii maeștri, dar și cu cei aflați la început de drum. ”

În clipul oficial TIFF 2018, care va fi lansat în curând pe pagina de Facebook a festivalului, cele două actrițe îndrăgite din România apar pentru prima dată împreună pe marele ecran, în regia fraților Anton și Damian Groves, de la Studioset, implicați pentru a cincea oară în campania de imagine a celui mai important eveniment dedicat filmului în România.

Spotul a fost produs de Adriana Răcășan și Libra Film, filmările și ședința foto pentru posterul acestei ediții au avut loc la Studio 82, iar Ana Light&Grip și Cutare Film au asigurat echipamentele și aparatura de filmare. Autorul fotografiei inspirate de afișul filmului Persona este Cosmin Bumbuț, grafica posterului este realizată de Andrei Pastuhov – art director TIFF, iar imaginea clipului este semnată de directorul de imagine Andrei Oană. Ținutele actrițelor au fost realizate de pictorul de costume Nicole Cârnu, machiajul a fost asigurat de Natalia Clima, iar hair styling-ul de Sebastian Serghe. Montaj: Bogdan Orcula. Postproducție: Călin Bogdacenco. Muzica: Ștefan Crișan.


Apel deschis de înscrieri pentru un nou atelier de film documentar

Proiectul educațional „Primul meu film documentar. Atelier practic pentru liceeni” ajunge pentru prima dată la Timișoara.

 Înscrierile sunt deschise până pe 2 mai (ora 23:59). Participare gratuită.

Proiectul educațional „Primul meu film documentar. Atelier practic pentru liceeni” ajunge pentru prima dată la Timișoara. Astfel, după 14 ediții organizate începând cu 2012 în Bârlad, Tulcea, Sibiu, București, Blaj, Caracal și Cahul, în primăvara aceasta Asociația VIRA invită liceeni din Timișoara să se înscrie la cursurile atelierului. Tematica acestei ediții a atelierului de film documentar este „Antreprenoriat și Societate”.
 
Conținutul atelierului
 
– cursuri teoretice despre tehnica filmului documentar (regie, filmare, montaj, post-producţie);
 
-exerciții practice pentru deprinderea tehnicii filmului documentar;
 
– lucru în echipă pentru realizarea primului film documentar orientat spre un subiect din propria comunitate;

Grupul țintă
 
Atelierul este adresat elevilor din toate liceele din Timișoara (clasele IX – XII).
 
Participarea elevilor la atelier este complet gratuită.
 
Proiectul „Primul meu film documentar. Atelier practic pentru liceeni”, ediția a XV-a „Antreprenoriat și Societate” este implementat de Asociația VIRA cu ajutorul unui grant primit din partea Raiffesen Comunități.
 
Cum se pot înscrie la atelier elevii de liceu?
 
Pentru a participa la atelier, liceeni trebuie să completeze formularul de participare disponibil pe website-ul proiectului – https://goo.gl/n6KStQ. Termenul limită de completare al formularului este miercuri, 2 mai 2018 (ora 23:59).
 

Echipamentul tehnic şi alte resurse necesare sunt asigurate prin intermediul Asociaţiei VIRA şi a partenerilor săi.
 
Pentru mai multe detalii despre proiect, accesați
Atelieredefilmdocumentar.ro
Facebook.com/AsociatiaVira


Christopher Landry se întâlnește cu cinefilii din Arad la American Independent Film Festival

Christopher Landry este invitatul special al ediției locale Arad a American Independent Film Festival. Asistentul de regie de origine americană se va întâlni cu publicul arădean în data de 28 aprilie la 18:00. În programul de astăzi al American Independent Film Festival sunt două filme care au făcut impresie excelentă la Cannes: „You were never really here”, de Lynne Ramsay și  „Paterson” de Jim Jarmusch. Intrarea este liberă în limita locurilor disponibile.

Producător și asistent de regie independent, de origine americană, Christopher Landry are o carieră de peste 30 de ani în domeniul filmului, din care 20 petrecuți în România. În acest timp, a colaborat la peste 100 de filme și producții de televiziune, fiind mâna dreaptă a unor regizori precum John Boorman, Alexandre Aja, Wes Craven, Kevin Reynolds sau Paul Schrader. În 2013, Christopher a fost nominalizat de Asociația regizorilor din America/Directors’ Guild of America pentru „Realizări deosebite în domeniul filmului pentru televiziune” ca parte a echipei de regizori a serialului „Hatfields & McCoys”. Este, de asemenea, autorul volumului „Marele ecran în epoca de aur”, o istorie a afișului românesc din film în perioada comunistă.

You Were Never Really Here/N-ai fost niciodată aici, regizat de Lynne Ramsay, câștigătoarea Premiului pentru scenariu la Cannes 2017, i-a adus protagonistului Joaquin Phoenix premiul pentru pentru interpretare masculină. Fost agent FBI, taciturn și brutal, eroul interpretat de Joaquin Phoenix încearcă să o recupereze pe Nina (Ekaterina Samsonov) fiica adolescentă a unui politician, aparent răpită.

Paterson”, cel mai recent lung metraj al lui Jim Jarmusch, este caracterizat de critici drept „…unul dintre cele mai luminoase filme” ale regizorului american. Pelicula redă atmosfera aparte din „orașul poeților”, Paterson, New Jersey, locul de unde provin scriitori precum William Carlos Williams, reprezentant al modernismului și imagismului în literatură, respectiv Allen Ginsberg, figură centrală a mișcării Beat Generation.

Programul ediției la Arad a American Independent Film Festival (27-29 aprilie, Cinema Arta) include o selecție de filme deosebite, precum „The Florida Project”, r. Sean Baker; „You Were Never Really Here”, r. Lynne Ramsay; „Menashe”, r. Joshua Z Weinstein, „Paterson”, r. Jim Jarmusch; „The Rider”, r. Chloe Zhao și „Wonderstruck”, r. Todd Haynes.

***

Programul complet poate fi accesat aici:

http://filmedefestival.ro/american-independent-ff/aiff-arad/

American Independent Film Festival la Arad este organizat de Asociația Cinemascop cu sprijinul Primăriei Municipiului Arad prin Centrul Municipal de Cultură Arad și al Ambasadei Statelor Unite ale Americii în România. Colaboratori locali: Asociația CitiZenit. Parteneri media locali: Magic FM, Radio Arad. Mai multe informații și programul evenimentului vor fi disponibile în curând pe filmedefestival.ro.

Articole similare

Festivalul Cinemascop ajunge la a cincea ediție

Jovi Ene

Editura Herald – Lansarea a trei titluri noi in Colectia Cogito

Delia Marc

Prezenţă românească la Festivalul Internaţional de Film Studenţesc de la Tel Aviv

Delia Marc

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult