Stiri

Câteva știri din lumea culturală românească (17 – 23 octombrie 2016)

ruxandra-cesereanuȘtirile săptămânii: Fugarii. Evadări din închisori şi lagăre în secolul XX, de Ruxandra Cesereanu, la Polirom; „În noaptea timpului”, de Antonio Munoz Molina se lansează la Humanitas Cișmigiu; Eveniment editorial: Zgomotul timpului – romanul lui Julian Barnes despre viața compozitorului Dmitri Șostacovici; Mini-manual cu instrucțiuni pentru suflet de la Cheryl Strayed; Gala Angelus, Polonia: Varujan Vosganian a cistigat toate premiile; EUROPAfest 2017 lansează Bucharest International Jazz Competition; Premiile InnerSound 2016; Mai inteligent, mai repede, mai bine — Charles Duhigg, la Editura Publica; Ultimul volum al trilogiei Chipul tău, mîine, de Javier Marías: Venin şi umbră şi adio; Creatorul serialului FARGO – Noah Hawley vine la Nemira cu thrillerul ”Înainte de cădere”; „Commedia dell’ arte. O istorie a spectacolului în imagini” se lansează în cadrul FNT 2016; Reduceri la cărți de până la 90%, peste o săptămână, la KILIPIRIM; Tristeţea îngerilor, de Jón Kalman Stefánsson, a doua parte a trilogiei fiordurilor; Festival International de Teatru Idis la Bucuresti, in perioada 20-27 noiembrie.

Fugarii. Evadări din închisori şi lagăre în secolul XX, de Ruxandra Cesereanu, la Polirom

De-a lungul secolului XX, regimurile totalitare au folosit cele mai dure mijloace pentru a-şi anihila opozanţii. Unii dintre cei persecutaţi erau torturaţi sau ucişi imediat după capturare, alţii erau duşi în închisori sau lagăre. În timp ce o parte au încercat să supravieţuiască în condiţiile inumane de detenţie, destui dintre ei au hotărît să-şi redobîndească libertatea şi şi-au riscat viaţa pentru a ajunge dincolo de gardurile de sîrmă ghimpată şi zidurile care îi înconjurau.

Ce anume îi motiva? Ce metode foloseau? Încercau să fugă singuri sau planificau o evadare colectivă? Ce făceau dacă erau prinşi? Acestea sînt cîteva dintre întrebările la care răspunde Fugarii, o carte încărcată de tensiunea poveştilor unor oameni dispuşi să plătească orice preţ pentru a fi liberi.

Fugarii. Evadări din închisori şi lagăre în secolul XX, de Ruxandra Cesereanu, a apărut în colecția „Plural” a Editurii Polirom și va fi disponibilă și în ediție digitală.

Volumul va fi lansat la Tîrgul de Carte Gaudeamus sîmbătă, 19 noiembrie, ora 16.00, la standul Editurii Polirom (Complexul Romexpo, parter).

„Eseul despre evadări este cel mai narativ dintre cele scrise şi publicate de mine pe tema violenţei. E o carte care s-a molipsit de la epica personajelor pe care le prezintă – evadaţii. Fie că este vorba despre făpturi grave şi sobre, fie că este vorba despre mucaliţi şi tricksteri, evadarea personajelor analizate aici şi acum are ceva dintr-o carte de aventuri, dintr-un jurnal exotic de călătorie ori o proză picarescă. M-am adaptat acestui stil şi m-am molipsit de la spiritul aventuros al protagoniştilor unor mărturii şi jurnale pe care le-am citit, uneori, cu sufletul la gură.” (Ruxandra Cesereanu)

Din cuprins: De la apostolul Pavel la Casanova şi la sclavii negri fugari • „Eminenţe cenuşii” şi practicieni ai evadării • Desperado, pícaro, trickster • Săpătorii de tunele: „oameni-cîrtiţă” şi „furnici” • „Pinguinii” ajutători • „Zburătorii” improvizaţi şi „săritorii” • Marile evadări şi revolte colective • Aventurieri, romantici şi evadaţi întîmplători • Păcăleli geografice • False planuri de evadare • Falsificatorii de documente • Boli improvizate • Amăgiri mentale şi morale • Rolul imaginaţiei

Ruxandra Cesereanu este poetă, prozatoare, eseistă. Profesor la Catedra de literatură comparată a Facultăţii de Litere din Cluj, face parte din stafful Phantasma, Centrul de Cercetare a Imaginarului, de la Cluj, în cadrul căruia susţine ateliere de scriere creativă în poezie, proză şi scenariu de film. Este redactor-şef la revista de cultură Steaua. Dintre volumele de poezie şi proză ale scriitoarei publicate pînă acum amintim: Zona vie (poeme, 1993); Purgatoriile (proză scurtă, 1997); Oceanul Schizoidian (poeme, 1998, 2006); Tricephalos (roman, 2002); Kore-Persefona (poeme, 2004); Nebulon (proză scurtă, 2005); Naşterea dorinţelor lichide (proză scurtă, 2007); Coma (poeme, 2008); Angelus (roman, 2010); California (pe Someş) (poeme, 2014). La Editura Polirom a mai publicat: Decembrie ’89. Deconstrucţia unei revoluţii (2004, 2009); Gulagul în conştiinţa românească. Memorialistica şi literatura închisorilor şi lagărelor comuniste (2005); Năravuri româneşti. Texte de atitudine (2007); Un singur cer deasupra lor (roman, 2013, 2015; prima carte de proză realistă a autoarei); Panopticum. Eseu despre tortură în secolul XX (2014).

antonio-munoz-molina-in-noaptea-timpului_coperta_13x20„În noaptea timpului”, de Antonio Munoz Molina se lansează la Humanitas Cișmigiu

Luni, 24 octombrie, de la ora 19.00, la librăria Humanitas Cișmigiu, se lansează romanul Înnoaptea timpului, de Antonio Muñoz Molina. Participă la eveniment: Carmen Mușat, Dana Ionescu și Marin Mălaicu-Hondrari.

Cartea a apărut la editura Nemira, în colecția Babel, în traducerea Adelinei Mioara Angheluță și este un roman-fluviu despre sângerosul Război Civil din Spania, cu o scriitură ce amintește de Lev Tolstoi sau Ernst Hemingway. Mulțimea de personaje, în care se amestecă ficțiuni cu figuri reale, rutina din vreme de pace, cât și violența grotescă a războiului face portretul unei lumi care dispare odată cu o mare iubire, aceea a protagonsitului.

 Arhitectul Ignacio Abel, a cărui poveste de dragoste se desfășoară în paralel cu povestea de război din Spania, plecă din Madridul mutilat spre New York. Printre războaie exterioare și interioare, viața se construiește neîncetat, printre dorințe și suferințe, dragostea trăiește tulbure, asemenea epocii în care s-a născut.

Prin condiţia socială a personajelor sale, cititorul este introdus într-un Madrid literar (prin evocarea unor figuri precum Federico García Lorca, José Moreno Villa, Juan Alberti), arhitectural (prin menţionarea unor spaţii reprezentative în spaţiul iberic, precum Oraşul Universitar, cinematograful Capitol, clădirea Telefónica, dar şi european, precum Şcoala Bauhaus sau Turnul Einstein din Potsdam), politic (prin intervenţia vocilor lui Juan Negrín, Manuel Azaña sau José Bergamín).

„Un fel de Război și pace pentru Războiul Civil din Spania, extraordinarul roman al lui Molina urmărește o mulțime de personaje, amestecând ficțiuni cu figuri reale, creionând atât rutina din vreme de pace, cât și violența grotescă din vreme de război.“ Publishers Weekly

„Cartea lui Antonio Muñoz Molina e aproape insuportabil de frumoasă: la fel ca toate clipele de iubire nebună.“ Marin-Mălaicu Hondrari

ANTONIO MUNOZ MOLINA este membru al Academiei Regale Spaniole din 1995, iar între 2004-2006 a fost director al Centrului Cultural Cervantes din New York. După ce a studiat istoria artei la Universitatea din Granada și jurnalismul, a debutat în anul 1984 cu volumul El Robinson urbano, urmat de mai multe lucrări, printre care El Invierno en Lisabona (1986), tribut adus jazzului și romanului noir. Pentru acest roman autorului i s-a decernat Premiul National pentru Literatură în Spania.

Colecția Babel a editurii Nemira este coordonată de Dana Ionescu și le propune cititorilor o privire de ansamblu asupra diversităţii literare actuale din literatura universală contemporană sau clasică. Printre autorii publicați până acum în colecție se numără Julian Barnes, Muriel Barbery, John Cheever, Gustav Meyrink, Stefano Benni, Mathias Malzieu sau Philippe Forest.

Zgomotul timpului – romanul lui Julian Barnes despre viața compozitorului Dmitri Șostacovici

Cel mai recent roman al lui Julian Barnes, Zgomotul timpului, apare la editura Nemira, în colecția Babel, în traducerea lui Virgil Stanciu și se lansează la Târgul de carte Gaudeamus din noiembrie.

Romanul – o biografie ficțională – se concentrează pe viața compozitorului Dmitri Șostacovici, care se află în postura ingrată a celor mai mulți dintre intelectualii și artiștii din blocul sovietic: aceea de a colabora cu un regim opresiv sau de a fi o victimă a lui. Proza lui Barnes îmbină detaliile biografice cotidiene cu situații și observații care ridică probleme universale: raportul artă-putere politică, limitele curajului în fața opresiunii sau exigențele morale uneori fatal de mari.

Julian Barnes prezintă cu lumini și umbre destinul unui mare muzician, dar și drumul parcurs de Uniunea Sovietică, într-o strălucită explorare a sensului și a locului artei în societate. Este anul 1935 și tânărul compozitor Șostacovici se teme pentru viața sa, căci Stalin e brusc interesat de muzica lui. Artistul e sigur că va sfârși în Siberia și privește în urmă la propria viață. Totuși, are noroc și nu devine o victimă. Însă prețul e mare: capitularea în fața regimului.

„O ambițioasă alegorie orwelliană despre dificultățile întâmpinate de artiști în societățile totalitare și o parabolă kafkiană despre eforturile unui om fricos de a se lupta cu o realitate suprarealistă.“ The New York Times

Julian Barnes s-a născut în Leicester, Anglia, în 1946. A studiat la City of London School între 1957 și 1964, apoi la Magdalen College, Oxford, absolvind (cu onoruri) în 1968 secţia de limbi moderne. După încheierea studiilor, a lucrat ca lexicograf pentru Oxford English Dictionary timp de trei ani. Din 1977, a devenit redactor literar și a semnat recenzii în New Statesmen și New Review. Între 1979 și 1986 a realizat cronici de televiziune, mai întâi pentru New Statesmen și apoi pentruObserver. Opera lui Julian Barnes numără peste cincisprezece volume de proză și eseuri, cariera sa literară fiind încunu­nată de numeroase premii și distincţii: Somerset Maugham Award pentru Metroland (1981), Geoffrey Faber Memorial Prize (1985), Prix Médicis pentru Papagalul lui Flaubert (1986), E.M. Forster Award (decernat de American Academy and Institute of Arts and Letters, 1986), Gutenberg Prize (1987), Grinzane Cavour Prize (1988), Prix Femina pentru Trois (1992). A fost de trei ori finalist la Booker Prize: în 1984 pentru Papagalul lui Flaubert, în 1998 pentru Anglia, Anglia și în 2005 pentru Arthur & George. Statul francez i-a acordat în 1988 titlul de Chevalier des Arts et des Lettres, în 1995 a fost numit Officier de l’Ordre des Arts et des Lettres, iar în 2004 a primit titlul de Commandeur de l’Ordre des Arts et des Lettres. De asemenea, în 1993 Fundaţia FVS i‑a acordat Shakespeare Prize, iar în 2004 a fost recompensat cu Premiul Statului Austriac pentru Literatură Europeană. În prezent locuiește la Londra. În 2011, i-a fost decernat Man Booker Prize pentru romanul Sentimentul unui sfârșit (Editura Nemira, 2013).

curaj-cat-trebuie-cheryl-strayed-editura-publica-publica-extraMini-manual cu instrucțiuni pentru suflet de la Cheryl Strayed

Cuvintele lui Cheryl Strayed au inspirat nenumărați cititori din lumea întreagă. Din paleta largă a scrierilor sale, sinceritatea, umorul fără ocolișuri și rezervele ample de sfaturi afectuoase, dar fără menajamente, i-au ajutat pe mulți să pună un picior în fața celuilalt și să aibă curaj cât trebuie, chiar și în cele mai întunecate clipe.

Curaj cât trebuie adună peste o sută dintre citatele și gândurile de neuitat ale lui Strayed, „mini-manuale cu instrucțiuni pentru suflet” care ne îndeamnă să ne atingem capacitatea incredibilă de iubire, compasiune, iertare și rezistență, care se găsește în oricare dintre noi.

De la comice la profunde, de la simple la complexe, de la îndurerate la extatice, de la încurajatoare la severe, ori de câte ori am nevoie de o consolare sau de o îmbărbătare, de o perspectivă limpede sau de un șut sănătos în fund, recurg la citate. – Cheryl Strayed

Despre autoare:

Cheryl Strayed este autoarea volumului de memorii Wild, a colecției de eseuri și sfaturi Tiny Beautiful Things, a romanului Torch și a colecției de citate Curaj cât trebuie. Cărțile sale au fost traduse în 40 de limbi din lumea întreagă. Wild a stat la baza filmului cu același nume, cu Reese Witherspoon, care a primit o nominalizare la Oscar pentru cea mai bună actriță într-un rol principal. Împreună cu Steve Almond, Cheryl este gazda podcastului Dear Sugar Radio.

cartea_soaptelor_top_10_varujan_vosganianGala Angelus, Polonia: Varujan Vosganian a cistigat toate premiile

Simbata, 15 octombrie 2016, la Teatrul Muzical Capitol din Wroclaw a avut loc Gala celei de-a unsprezecea editii a decernarii Premiului Literar al Europei Centrale ANGELUS.

Romanul Cartea soaptelor (Polirom, 2009, 2012), de Varujan Vosganian, a primit toate premiile decernate cu acest prilej: Marele Premiu ANGELUS, Premiul Cititorilor „Natalia Gorbanevskaia” si Premiul pentru Cea Mai Buna Traducere. Autoarea versiunii in limba polona a Cartii soaptelor este Joanna Kornas-Warwas, iar editura poloneza care a publicat volumul este Ksiazkowe Klimaty. Scriitorul si traducatoarea au fost prezenti la festivitate, primind premiile din partea primarului orasului Wroclaw, Rafal Dutkiewicz, si a presedintelui Juriului ANGELUS 2016, prof. Mykola Riabczuk.

In finala din 2016 a prestigiosului premiu au intrat sapte scriitori, printre care, in premiera absoluta, doi autori din Romania: Varujan Vosganian, cu Cartea soaptelor (traducerea Joanna Kornas-Warwas), si Cristian Teodorescu, cu Medgidia, orasul de apoi (traducerea Radoslawa Janowska-Lascar). Ambele carti au fost publicate cu sprijinul Programului TPS, derulat de Centrul National al Cartii.

ANGELUS este cea mai importanta distinctie in domeniul creatiei de proza, pentru un volum tradus in limba polona. Cistigatorul este recompensat cu un premiu in valoare de 150 000 PLN si o statueta realizata de artista Ewa Rossano.
Premiul „Natalia Gorbanevskaia” a fost creat in 2013, ca omagiu adus poetei si disidentei ruse Natalia Gorbanevskaia, presedinta a juriului Premiului ANGELUS inca de la prima editie pina in 2013. Premiul se acorda in urma voturilor online ale cititorilor, iar in acest an Cartea soaptelor a intrunit cel mai mare numar de voturi.

Cei sapte finalisti ai editiei din acest an a Premiului ANGELUS au fost: Varujan Vosganian (Romania), Cristian Teodorescu (Romania), Maciej Hen (Polonia), Anna Janko (Polonia), Kristina Sabaliauskaite (Lituania), Alvydas Slepikas (Lituania) si Vladimir Nekliajev (Belarus).

In luna mai 2015, Institutul Cultural Roman de la Varsovia a organizat promovarea in Polonia a volumului lui Varujan Vosganian, Cartea soaptelor, prin intilniri cu publicul polonez la Varsovia si Cracovia, cu participarea scriitorului si a traducatoarei Joanna Kornaś-Warwas. In toamna lui 2015, Institutul a fost unul dintre partenerii celui mai important festival de literatura al Poloniei, Conrad Festival de la Cracovia, sustinind participarea lui Varujan Vosganian ca invitat special al Festivalului.

Anul 2015 a fost si anul lansarii in Polonia a volumului Medgidia, orasul de apoi de Cristian Teodorescu, aparut in traducere poloneza la editura Amaltea. In colaborare cu editura, ICR Varsovia a organizat un turneu de promovare in trei orase poloneze – Cracovia, Wroclaw si Varsovia – cu participarea autorului si a traducatoarei Radoslawa Janowska-Lascar.
Nominalizarea a doua carti romanesti in finala ANGELUS 2016 si cistigarea tuturor premiilor la aceasta editie reprezinta un succes enorm pentru literatura romana in Polonia si o recunoastere a valorilor ei pe plan european. In competitie au fost inscrise carti semnate de autori din douazeci si una de tari europene, cu atit mai meritorie fiind prezenta a doi autori romani in finala.

Cartea soaptelor (Polirom, 2009, 2012), unul dintre cele mai apreciate volume semnate de Varujan Vosganian, a obtinut Premiul „Cartea anului 2009”, acordat de revista Romania literara, cu sprijinul Fundatiei Anonimul, Premiul revistei Observator cultural pe anul 2009, Marele premiu Niram Art – Trofeul Mihail Sebastian, acordat de revista multiculturala Niram Art, in colaborare cu Institutul Cultural Roman de la Madrid, Premiul „Mihail Sadoveanu”, oferit de revista Viata Romaneasca, Premiul pentru proza al revistei Arges, Premiul „Gheorghe Craciun”, oferit in cadrul colocviului „Generatia 80”, Premiul revistei Convorbiri literare pe anul 2009, Premiul Academiei, acordat celei mai bune lucrari in proza a anului 2009. A fost nominalizat la Premiile Uniunii Scriitorilor din Romania pe anul 2009.

Cartea soaptelor a mai aparut in limbile: neerlandeza (Pegasus), germana (Paul Zsolnay, Büchergilde – editie bibliofila), spaniola (Pre-Textos), italiana (Keller Editore), armeana (Editura Uniunii Scriitorilor din Armenia, Antares), bulgara (Avangard Print), franceza (Editions de Syrtes), ebraica (Hakibbutz Hameuchad), ceha (Havran), suedeza (2244), portugheza (editie digitala), maghiara (Orpheusz), persana (Ketabe Miamak). Noi traduceri ale romanului vor aparea in limbile engleza (Yale University Press), norvegiana (Editura Bokvennen), sirba (Laguna) si croata (Sandorf), precum si o noua versiune in armeana (Editura Sfintului Scaun de la Ecimiadzin).

Romanul Cartea soaptelor a mai obtinut o nominalizare la unul dintre cele mai importante premii literare din spatiul german, Premiul Tirgului de Carte de la Leipzig.

Varujan Vosganian (n. 1958) este poet si prozator. A publicat volumele de versuri Samanul albastru (Editura Ararat, 1994), Ochiul cel alb al reginei (Editura Cartea Romaneasca, 2001), Iisus cu o mie de brate (Editura Dacia, 2005), Cartea poemelor mele nescrise (Cartea Romaneasca, 2015) si volumele de proza Statuia comandorului (nuvele – Editura Ararat, 1994), Cartea soaptelor (roman – Editura Polirom, 2009, 2012), Jocul celor o suta de frunze si alte povestiri (nuvele – Editura Polirom, 2013).

Cartile sale au fost distinse sau nominalizate la importante premii in tara si in strainatate. Traduceri, prezentari, lecturi publice, precum si comentarii critice ori eseuri din si despre scrierile sale au fost realizate in numeroase tari ale lumii.

afis_bucharestjazzcompetition_2017EUROPAfest 2017 lansează Bucharest International Jazz Competition

Bucharest International Jazz Competition, cotat de BBC între primele 3 concursuri de jazz din Europa, și-a câștigat locul între evenimentele de jazz sonore la nivel mondial, fiind apreciat deopotrivă de public, artiști și specialiști. Prezentând stiluri de jazz diferite, artiști ai noului val și proiecte muzicale din centrele de jazz emblematice ale lumii, evenimentul și-a construit o identitate puternică și în peisajul cultural autohton, aducând în sălile de concerte un număr ridicat de spectatori.

Ediția cu nr. 11 a Bucharest International Jazz Competition, desfășurată în perioada 13 – 20 mai 2017, este deschisă trupelor și vocaliștilor de orice naționalitate. Termenul de înscriere este 10 februarie 2017. Mai multe informații despre procedura de aplicație se găsesc pe www.jazzcompetition.ro și pe pagina de Facebook a evenimentului.

Organizatorii promit să respecte tradiția și să ofere un regal de jazz prin concerte, workshopuri și jam sessions transformând Bucureștiul în capitala jazz-ului mondial.

Sunt așteptate peste 20 de trupe, “crème de la crème”, care vor aduce publicului din România noile tendințe mondiale în seri memorabile de jazz de calitate, ritmuri originale, idei îndrăznețe și combinații surprinzatoare. Ultima ediție a reunit în Semifinală 25 de trupe de jazz cu artiști din 26 de țări ( SUA, Olanda, Germania, Marea Britanie, Polonia, Italia, dar și din Belgia, Canada, Columbia, Coreea de Sud, Danemarca, Estonia, Franța, Georgia, Grecia, Hong Kong – China, Indonezia, Japonia, România, Rusia, Singapore, Thailanda, Turcia, Ucraina, Ungaria, Venezuela ), într-o varietate de formule scenice – sextet, quintet, quartet, trio și duo.

Bucharest International JAZZ Competition se desfășoară în cadrul Festivalului Internațional EUROPAfest, eveniment derulat sub Înaltul Patronaj al Casei Regale, din anul 2005.

Sub sloganul It’s all about live quality music!, EUROPAfest, singurul festival din Europa care reunește 4 genuri muzicale – jazz | blues | pop | clasic prezintă în perioada 11 – 20 mai, peste 300 de artiști din 40 de țări. Pe lângă Bucharest International Jazz Competition, agenda sa mai cuprinde: Opening Concert – București | Sibiu, concerte de jazz, blues, pop și muzică clasică, Jeunesses International Flute Competition Dinu Lipatti, master-classes și workshopuri, Caffe Festival, Festival’s corner și Gala EUROPAfest.

inner-1Premiile InnerSound 2016

În perioada 28 septembrie – 1 octombrie a avut loc cea de-a patra ediție a InnerSound New Arts Festival. Cele patru zile ale festivalului au oferit publicului o nouă perspectivă asupra muzicii contemporane în relație cu artele vizuale și multimedia, tema ediției – TOUCH fiind o invitație la a depăși rolul de spectator și a interacționa cu actele artistice din cadrul festivalului ca participant.

Timp de 4 zile, The Ark, Cinema Elvira Popescu, ARCUB Gabroveni, Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti şi Muzeul Naţional George Enescu au găzduit concerte, expoziții, instalații și workshopuri  a peste 65 de artiști din 7 țări. În ultima zi a festivalului, juriile formate din Andrei Ujică, Claudiu Mitcu  și Cătălin Cristuțiu – film și Cosmin Bumbuț, Nicu Ilfoveanu și Șerban Mestcăneanu – foto-video, au oferit premiile InnerSound 2016.

“În cele patru zile de festival, cei peste 65 artiști din șapte țări  au creat pentru public un univers alternativ, caracterizat de  o energie pozitivă  ieșită din comun și constantă ca intensitate  la fiecare concert, expoziție sau workshop creativ. A fost totodată ediția cu cele mai multe personalități din zona artelor vizuale și multimedia.” – Sabina Ulubeanu, Director Artistic InnerSound

Câștigătorii celei de-a patra ediții InnerSound 2016 sunt:

  • Raluca Croitoru – Mențiune pentru proiecte foto-video prezentată de Nicu Ilfoveanu
  • Andrada Roșu – Premiul Teodora Maftei prezentat de Șerban Mestecăneanu
  • Kuesti Fraun, filmul Eiland – Premiul publicului pentru film prezentat de Cătălin Crețu
  • Șerban Marcu – Premiul publicului pentru muzică de film prezentat de Diana Rotaru
  • Aurelian Băcan – Mențiune pentru cea mai bună dramaturgie muzicală prezentată de Sabina Ulubeanu
  • Mira Chendler, filmul Mannetjes – Trofeul InnerSound oferit de Andrei Ujică

Trofeul InnerSound este o creație a sculptorului Liviu Marcu.

La finalul celei de-a patra ediții, organizatorii InnerSound dezvăluie câteva din planurile ediției cu numărul cinci:

“Pentru ediția din 2018 dezvoltăm latura cross-over a festivalului, prin performance-uri cu mai multe valențe interactive, precum și cea educativă, prin ateliere pentru toate vârstele. În același timp, continuăm misiunea InnerSound de a aduce muzica contemporană cultă în fața publicului, alături de promovarea  celor mai talentați tineri compozitori români, relevați publicului de ansambluri camerale internaționale cu o reputație strălucitoare. Despre tema următoarei ediții vă pot spune deocamdată doar că va fi o surpriză provocatoare.” – Sabina Ulubeanu, Director Artistic Innersound.

Urmăriți noutăți despre InnerSound pe www.innersound.ro sau  www.facebook.com/InnerSound.Bucharest/

Despre  INNERSOUND NEW ARTS FESTIVAL: Organizat de Asociația Art&Co și Asociația OPUS, INNERSOUND NEW ARTS FESTIVAL este singurul eveniment independent din România care oferă o nouă perspectivă asupra muzicii contemporane culte, punând-o în relație cu artele vizuale, film și multimedia. Festivalul funcționează ca o platformă puternică de promovare a tinerilor compozitori, instrumentiști, fotografi, artiști vizuali/multimedia și regizori. Desfășurat începând cu anul 2012, INNERSOUND este fondat de trei compozitori ce includ în creația lor artele vizuale și performance-ul: Sabina Ulubeanu, director artistic, este și fotograf, Diana Rotaru este preocupată de latura sincretică a artelor, iar Cătălin Crețu, consultant artistic, este artist multimedia.

mai-inteligent-mai-repede-mai-bine-charles-duhigg-editura-publicaMai inteligent, mai repede, mai bine — Charles Duhigg

Charles Duhigg, autor a două bestselleruri și jurnalist distins cu Premiul Pulitzer, ne-a explicat în Puterea obișnuinței de ce facem ceea ce facem. În cea mai recentă carte a lui continuă să impresioneze prin reportaj de calitate combinat cu storytelling bun, ca să ne explice, prin 8 concepte de bază, cum putem îmbunătăți lucrurile pe care dorim să le îmbunătățim. Pe scurt, cum să fim productivi.

Productivitatea înseamnă să faci alegerile bune pentru lucrurile care contează. Modul în care ne formulăm deciziile zilnice, marile ambiții pe care ni le propunem și obiectivele simple pe care le ignorăm, culturile pe care le creăm ca lideri pentru a genera inovație, modul în care interacționăm cu informațiile, toate sunt aspecte care îi diferențiază pe cei doar ocupați de cei cu adevărat productivi.

Mai inteligent, mai repede, mai bine este o carte care ne ajută să identificăm alegerile care alimentează adevărata productivitate. Este un ghid al științei, tehnicilor și oportunităților care au schimbat vieți. Există oameni care au învățat cum să aibă succes cu mai puțin efort depus. Cartea de față vă arată cum să deveniți mai inteligenți, mai rapizi și mai buni în tot ceea ce faceți.

Despre autor:

Charles Duhigg a studiat istoria la Yale și a obținut un MBA la Harvard Business School. Din 2006, este reporter economic la The New York Times. În 2013 a primit Premiul Pulitzer, precum și nenumărate distincții, printre care National Journalism Award, Investigative Reporters and Editors’ Medal și National Academies’ Reporting Award.

javier-mariasUltimul volum al trilogiei Chipul tău, mîine, de Javier Marías: Venin şi umbră şi adio

Este sufletul nostru în stare să suporte ceea ce ne e dat să trăim?

Trebuie oare să povestim întotdeauna ceea ce ni se întîmplă?

Îl cunoaştem cu adevărat pe cel alături de care trăim?

La aceste întrebări şi la multe altele va răspunde romanul Venin şi umbră şi adio, piesa ultimă care întregeşte magistral capodopera lui Javier Marías, o sinteză a viziunii sale existenţiale şi artistice, deghizată într-un captivant roman de spionaj.

Venin şi umbră şi adio, ultima parte a trilogiei romaneşti Chipul tău, mîine, a apărut în colecția „Biblioteca Polirom”, în traducerea lui Andrei Ionescu; carte disponibilă și în ediție digitală.

Venin şi umbră şi adio este considerat şi cel mai reuşit roman din acest triptic aparţinînd lui Javier Marías. Eroul poveştii, Jaime Deza, se află la Londra şi lucrează pentru agenţia secretă de informaţii condusă de Bertram Tupra. Deza se vede nevoit să se uite la colecţia de filme a lui Tupra, care surprind vieţile private ale unor politicieni, celebrităţi sau simpli cetăţeni. Scenele oribile, filmate pe ascuns, se infiltrează în mintea şi în existenţa lui precum veninul, contaminînd totul, umplîndu-l de îndoieli şi lăsîndu-l în imposibilitatea de a reacţiona. Încă urmărit de umbra lui Tupra, se va întoarce la Madrid să-şi vadă tatăl şi pe Luisa, soţia de care încă nu a divorţat şi care acum este abuzată de un iubit violent. Astfel, în Spania, o nouă viaţă începe pentru protagonistul nostru, una care îl face să descopere că poartă în sine, precum semenii săi, posibilitatea de a deveni Sir Death sau Sir Punishment, îngerul întunecat al violenţei şi al morţii.

„Citind Venin şi umbră şi adio, nu poţi să nu te gîndeşti că acest roman cu totul straniu, cu stilul lui plin de imprevizibil, cu dramele şi poveştile lui de iubire, cu scenariile de comedie noir, poate fi prima capodoperă autentică de ficţiune a secolului XXI.” (The Guardian)

„Gravitatea unui scop, nevoia imperioasă de a găsi un răspuns, o cale de a acţiona, de aici porneşte şi se construieşte fascinantul roman al lui Marías.” (The New Criterion)

„Un tur de forţă literar ce vorbeşte despre trecutul care ne condiţionează, dar şi despre prezent, despre ceea ce am devenit.” (The Economist)

Javier Marías (născut în 1951, la Madrid, în familia marelui filosof Julian Marías Aguilera) este unul dintre cei mai importanţi scriitori spanioli contemporani. Operele sale, traduse în peste treizeci de limbi, se vînd în milioane de exemplare. A publicat romanele Domeniile lupului (1971), Traversarea orizontului (1973), Monarhul timpului (1978), Secolul (1983), Bărbatul sentimental (1986, distins cu Premio Herralde de Novela), Romanul Oxfordului (1989, laureat cu Premio Ciudad de Barcelona, Premio de la Crítica şi Prix L’Oeil et la Lettre), Inimă atît de albă (1992, distins cu IMPAC Literary Award şi Premio de la Crítica), Mîine în bătălie să te gîndeşti la mine (1994, distins cu Prix Femina Étranger, Premio Rómulo Gallegos, Premio Arzobispo Juan de San Clemente şi Premio Fastenrath de la Real Academia Española de la Lengua), Faţa întunecată a timpului (1998), Chipul tău, mîine. 1. Febră şi lance (2002, laureat cu Premio Salambó), Chipul tău, mîine. 2. Dans şi vis (2004), volume de povestiri (În timp ce ele dorm, 1990; Cînd eram muritor, 1996), eseuri, articole. În anul 1997 a primit Premiul Nelly Sachs, iar în 2000 Premiul Grinzane Cavour pentru întreaga operă.

noah-hawley-inainte-de-cadere-c1Creatorul serialului FARGO – Noah Hawley vine la Nemira cu thrillerul ”Înainte de cădere”

Noah Hawley, creatorul serialului multipremiat Fargo este publicat în România de editura Nemira cu thrillerul Înainte de cădere, carte devenită bestseller New York Times și ale cărei drepturi de ecranizare au fost achiziționate de Sony Pictures, autorul însuși urmând să scrie scenariul.

Într-o seară cețoasă de vară, unsprezece oameni se îmbarcă într-un avion cu destinația New York. Peste șaisprezece minute, se întâmplă catastrofa: aeronava se prăbușește în ocean. Singurii supraviețuitori sunt un pictor și un băiețel de patru ani, dintr-o familie de bogătași.

Înainte de cădere plonjează în viețile pasagerilor dispăruți. Coincidențe ciudate indică o conspirație. A fost voia destinului să dispară atâția oameni influenți sau a fost o mână criminală? Autoritățile vor să afle adevărul, iar cei care au supraviețuit devin protagoniștii unei relații de o mare fragilitate, într-un roman uimitor, care vorbește despre soartă și mai ales despre legăturile dintre oameni.

Înainte de cădere este, pe de o parte, un thriller complex și palpitant. Pe de altă parte, este o explorare a condiției umane, o meditație despre latura întunecată a celebrității, artă, puterea speranței și pericolul pe care-l reprezintă media, în lipsa verificărilor.“ The New York Times Review of Books

Fragment:

Se ridică la suprafaţă urlând. E noapte. Apa sărată îi arde ochii. Căldura îi pârjoleşte plămânii. Nu se vede luna, ci doar lumina ei difuză prin ceaţa compactă. Crestele valurilor sunt negre. În jurul lui, flăcări de un portocaliu sinistru biciuie apa. A luat foc oceanul, îşi spune el, dând instinctiv din picioare. Şi imediat, după o clipă de şoc şi derută: S-a prăbuşit avionul. Toate gândurile astea trec prin capul lui Scott, însă nu sunt exprimate în cuvinte. Mintea îi este plină de imagini şi zgomote haotice. Un picaj neaşteptat. Duhoarea înspăimântătoare a metalului topit. Urlete. O femeie căreia îi curge sânge din cap. Pe piele îi lucesc cioburi de sticlă. Şi toate obiectele nefixate bine au plutit prin aer o clipă nesfârşită atunci când timpul parcă a stat în loc. O sticlă de vin. Poşeta unei femei. Telefonul unei fetiţe. Farfurii cu mâncare rotindu-se foarte încet în aer, cu antreurile încă pe ele. Şi apoi scrâşnetul de metal pe metal. Tonoul. Şi lumea lui Scott s-a făcut fărâme.

Noah Hawley, scriitor, scenarist, producător de film și de televiziune, s-a născut în 1967 la New York, unde și-a și petrecut copilăria. A studiat științe politice la Sarah Lawrence College și a lucrat pentru Legal Aid Society. S-a mutat apoi la San Francisco, unde a lucrat în IT. A debutat în volum cu A Conspiracy of Tall Men (1998). A publicat apoi Other People’s Weddings (2004), The Punch (2008), The Good Father (2012). Este creatorul serialului de televiziune Fargo (2014), care s-a bucurat de un real success și a câștigat numeroase premii.

„Commedia dell’ arte. O istorie a spectacolului în imagini” se lansează în cadrul FNT 2016

Joi, 27 octombrie, de la ora 16.00, la Cărturești Verona, se lansează volumul Commedia dell’ arte. O istorie a spectacolului în imagini, coordonată de David Esrig, care apare în România în premieră absolută, după 30 de ani de când a fost publicată în Germania unde a avut un succes extraordinar și a intrat în toate bibliografiile de la facultățile de artă.

Evenimentul are loc în cadrul celei de-a 26-a ediție a Festivalului Național de Teatru. Participă autorul, David Esrig, traducătorul cărții, Victor Scoradeț și Dana Ionescu, redactor-șef Nemira. 

Formă teatrală, dar și politică și socială, commedia dell’ arte rămâne un fenomen irepetabil în istoria artei. Cu tot cu lumea lui pestriță, cu tot cu libertățile și rigorile lui, spectacolul acesta nu a dispărut niciodată. Dincolo de prejudecăți, dincolo de frivolități, el continuă cu alte măști, în alte timpuri și în alte locuri. În lucrarea inegalabilă scrisă de regizorul David Esrig, bestseller în Germania, povestea ei fascinează pe măsură ce se scrie, atentă la tot ce se află pe scena de un fel sau altul și în jurul ei. Istorie și poveste, știință și artă, commedia dell’ arte se arată într-o carte indispensabilă.

lansare_commedia-dell-arte-768x284David Esrig: „Mulțumesc Editurii Nemira că mi-a oferit posibilitatea de a mă întoarce la prima mea mare descoperire despre natura artei teatrale, dinainte să plec din România: commedia dell’ arte. Mă bucur că mi se oferă acum ocazia să mă revanșez cu această carte care-mi doream de mult timp să fie cunoscută publicul român. Această lucrare este și urmarea spectacolelor mele și a descoperirii faptului că teatrul are un limbaj aparte, iar commedia dell’ arte e forma cea mai pură a teatrului. Amestecul permanent de negoț cotidian, proclamații politice, arderi pe rug, procesiuni bisericești și carnavalești, de spectacole oferite de scamatori sau de comedianți făcea din piață un creuzet în care se contopeau realități brutale și reprezentarea lor simbolică și-i conferea Commediei o ancorare atât de solidă în omenesc și în real, încât, împreună cu publicul ei simplu, necioplit, reușea să facă saltul uluitor până la cea mai înaltă măiestrie.”

David Esrig s-a născut în 1935 la Haifa, iar în 1938 se întoarce în România, ţara natală a părinţilor. Între 1953-1958 este student la Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale“ Bucureşti (Facultatea de Regie). După mai multe spectacole montate în țară, în 1965 are un turneu la Théâtre des Nations, Paris, cu „Troilus şi Cressida” şi „Umbra”. Primește Premiul „Théâtre des Nations“ pentru ambele montări și Premiul Criticii franceze pentru cea mai bună montare străină în stagiunea 1964/1965 la Paris. În 1966 are turnee la Praga, Pilsen, Berlin (Est) la festival, Weimar, Dresda, Bonn: primul turneu al unui teatru din Europa de Est în Republica Federală Germania cu „Troilus şi Cressida”.

În 1968 montează spectacolul cu piesa „Nepotul lui Rameau” de Denis Diderot la Teatrul „L. S. Bulandra“, Bucureşti, rămas pînă astăzi un spectacol-legendă pentru iubitorii de teatru români.

O altă legendă este spectacolul „Furtuna”, la care repetițiile încep în 1971, dar care după doi ani este interzis, așa că Esrig își dă demisia de la Teatrul Naţional Bucureşti. În 1974 se mută în împreună cu familia în Republica Federală Germania și peste doi ani obține cetățenia germană. În 1976 face regia, decorul, costumele, traducerea piesei „Vicleniile lui Scapin” de Molière la Residenztheater München. Montarea a fost preluată şi în programul postului de televiziune ARD. În 1976 ține un curs la Universitatea din München: „Introducere în dramaturgia Furtunii lui Shakespeare“.

Din iulie 1983 este director artistic general al teatrului din Essen, iar în 1993 a pus bazele Academiei de Teatru şi Film Athanor, o şcoală particulară care a devenit, în 1999, Academia Athanor – instituţie de învăţământ artistic superior finanţată de statul german.

kilipirim_toamna_2016Reduceri la cărți de până la 90%, peste o săptămână, la KILIPIRIM

Peste aproximativ o săptămână, debutează ediţia din această toamnă a Kilipirim, cel mai important târg de carte cu discount din România. De miercuri, 26 octombrie, până duminică, 30 octombrie, cele mai însemnate edituri autohtone îşi aşteaptă vizitatorii la etajul al doilea al Unirea Shopping Center, Aripa Călăraşi.

„Într-o perioadă în care tonalitatea discursurilor legate de numărul cititorilor autohtoni e din ce în ce mai sumbră, noi, organizatorii celui mai important târg de carte cu discount, ne bucurăm că le putem oferi iubitorilor de carte din capitală o nouă ocazie de a cumpăra cărți importante la prețuri de nerefuzat.

Există, desigur, și magazine viruale din care cititorii din România pot cumpăra cărți la preț redus, însă Kilipirimul le oferă iubitorilor de lectură șansa de a alege în «cunoștință de cauză», acea bucurie care ne-a însoțit dintotdeauna în întâlnirea cu poveștile: plăcerea de a răsfoi volumul înainte de a-l achiziționa”, a declarat Louisa Udrescu, organizatorul evenimentului.

Timp de 5 zile, pe iubitorii de lectură din capitală îi așteaptă la Kilipirim o ofertă impresionantă de carte, mii de volume, pentru care editorii autohtoni au gândit cele mai avantajoase reduceri: de la titluri la prețuri de neratat (cărți ale autorilor laureați cu Nobelul literar la prețul de 5 lei), până la pachete speciale, tombole și discounturi generale care încep de la 30% și ajung până la 90%.

Ceaiurile sau specialităţile de cafea, o ofertă interesantă de auxiliare și jucării, precum și antichități și o serie de produse potrivite drept cadouri pentru sărbători – şi ele la preţuri preferențiale – completează oferta ediției de toamnă a târgului de carte Kilipirim.

Materialele ezoterice şi conferinţele pe teme de dezvoltare personală sau tehnici de îmbunătăţire a calităţii vieţii din cadrul Festivalului de Spiritualitate şi Terapii Complementare A Noua Dimensiune” reprezintă un un motiv în plus pentru a trece pragul acestui eveniment.

De mai bine de 20 de ani KILIPIRIM rămâne unul dintre cele mai populare proiecte dedicate cărţii din capitală, fiind nelipsit din agenda culturală a tuturor iubitorilor de carte.

Pentru mai multe informaţii, accesaţi:

  • pagina de Facebook a Kilipirim: https://www.facebook.com/pages/Kilipirim-targ-de-carte-cu-discount/521533497941684
  • si a Festivalului de Spiritualitate şi Terapii Complementare A Noua Dimensiune”: https://www.facebook.com/aNouaDimensiune/?fref=ts

Un eveniment recomandat de Rock FM.

tristetea-ingerilorTristeţea îngerilor, de Jón Kalman Stefánsson, a doua parte a trilogiei fiordurilor

Cînd pleci să înfrunţi viscolul şi noaptea ca smoala, e bine să mai fie cineva cu tine. Băiatul, singurul nume pe care îl are eroul din Tristeţea îngerilor – al doilea volum din trilogia romanescă a lui Jón Kalman Stefánsson (trilogie deschisă de romanul Între cer și pămînt) – a aflat asta pe pielea lui: pustiit după moartea celui mai bun prieten, nu plecase el peste munţii înzăpeziţi să ducă înapoi o carte din care blîndului pescar i se trăsese moartea?

Acum, în volumul al doilea al trilogiei islandeze, porneşte din nou la drum, într-un aprilie întunecat pe care iarna nu vrea să-l părăsească. De data aceasta nu e singur: îl însoţeşte pe Jens, poştaşul ţinutului, abia înzdrăvenit după ce fusese dezlipit, stană de gheaţă, din şa – îl prinsese o furtună de zăpadă pe drum.

Călătoria celor doi e, ca orice călătorie, prilej de a afla mai multe despre tine însuţi decît despre cel cu care mergi alături, e învăţătură şi descoperire. Şi, cînd moartea pîndeşte la fiecare pas printre trîmbele de zăpadă, călătoria e şi mijloc de a preţui cît mai mult viaţa.

Tristeţea îngerilor, de Jón Kalman Stefánsson, a apărut în colecția „Biblioteca Polirom”, în traducerea Magdei Răduță; carte disponibilă și în ediție digitală.

„O saga despre supravieţuire în fiordurile neiertătoare ale Islandei. Trimiţîndu-şi eroii să străbată sălbăticia îngheţată, Tristeţea îngerilor dă impresia unei versiuni nordice a călătoriilor pe care le fac personajele lui Cormac McCarthy. Citiţi cartea la căldură, cu un ceai fierbinte alături – veţi fi mai recunoscători ca niciodată că aveţi un acoperiş deasupra capului…” (The Independent)

„Chiar dacă n-aţi citit Între cer şi pămînt, primul roman al trilogiei lui Jón Kalman Stefánsson, nu-i nimic: Tristeţea îngerilor vă va cuceri oricum. Autorul ştie ca nimeni altul să zugrăvească spaţii largi, nesfîrşite. Cît despre punctul culminant, vă va ţine cu sufletul la gură pînă la final.” (The Herald Scotland)

„La Tristeţea îngerilor nu uimeşte atît povestea, cît limbajul: cuvinte simple capătă, prin felul în care sînt folosite, un farmec aparte. Frazele lungi ale lui Stefánsson, care în mîinile unui alt scriitor ar părea neîndemînatice şi ciudate, au o frumuseţe neobişnuită: odată ce ai citit cîteva pagini, te îndeamnă să te opreşti şi să-ţi iei un răgaz, spre a putea gusta ce-ai văzut pînă atunci. Fiecare paragraf e ca un poem.” (The Iceland Review)

Jón Kalman Stefánsson, unul dintre cei mai importanţi scriitori contemporani islandezi, s-a născut la Reykjavík, în 1963. A debutat în 1988 cu un volum de poeme; unul dintre romanele sale, Sumarljós og svo kemur nóttin (Lumina de vară, apoi se lasă noaptea), a primit Premiul Literar Islandez pentru ficţiune. Opera sa a fost de trei ori nominalizată la Premiul pentru Literatură acordat de Consiliul Nordic, printre ai cărui laureaţi se numără Tomas Tranströmer, Sofi Oksanen şi Kim Leine. Între cer şi pămînt, primul său roman tradus în limba română, a apărut la Editura Polirom în 2014.

Festival International de Teatru Idis la Bucuresti, in perioada 20-27 noiembrie

Teatrul Evreiesc de Stat organizează, în perioada 20-27 noiembrie 2016, la București, Festivalul Internațional de Teatru Idiș – TES FEST, cu ocazia aniversării a 140 de ani de la înființarea primului teatru profesionist de limbă idiș din lume în România, la Iași, în anul 1876, de către scriitorul și artistul Avram Goldfaden.

În cadrul Festivalului Internațional de Teatru Idiș, vor fi prezente trupe de teatru profesioniste de limbă idiș, din Israel, Statele Unite, Polonia, Franța și Rusia, dar și formații și interpreți de muzică klezmer de renume mondial, menite să aducă în atenția publicului cultura idiș, sub toate aspectele sale.

tesfestro

De asemenea, Festivalul Internațional de Teatru Idiș va găzdui și o serie de evenimente conexe: proiecții de film, lansări de carte, workshop-uri de cultură idiș realizate de mari personalități artistice, conferințe tematice, dar și o expoziție a istoriei și activității Teatrului Evreiesc de Stat.

Festivalul Internațional de Teatru Idiș se adresează publicului larg (români și străini) din toate categoriile de vârstă, pentru a deschide prin mijloace de expresie specifice o poartă de cunoaștere, contribuind astfel la înțelegerea, acceptarea și apropierea între culturi.

Programul evenimentelor este disponibil la www.tesfest.ro. Accesul la toate evenimentele și spectacolele programate în cadrul Festivalului Internațional de Teatru Idiș – TES FEST va fi liber, cu rezervare prealabilă la adresa de mail rezervari@tesfest.ro.

Articole similare

Semnal TV filme: weekend 16-18 septembrie 2011

Delia Marc

Cocktail Cuba. Paradoxuri si contraste | povesti inedite cu Florin Tudosa, calator

Jovi Ene

Masa rotunda Norman Manea – primul eveniment Polirom la Gaudeamus 2010

Jovi Ene

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult