Știrile săptămânii: Invitație eveniment „Ore de creație – Ingredientele esențiale ale unui roman de calitate”, cu scriitorul Oliviu Crâznic; Noutate Editura Herald: Astrologie si religie la greci si romani, de Franz Cumont; Nou la Editura Nemira: Continuarea seriei Terra XXI – Apusul, de Adrian Mihălțianu; Au mai rămas 7 zile până la UNDERCLOUD 2018; O noua editie: Marea Trezire de Bodhidharma.
Invitație eveniment „Ore de creație – Ingredientele esențiale ale unui roman de calitate”, cu scriitorul Oliviu Crâznic
Fidelă misiunii sale de a promova lectura și de a le oferi tuturor cititorilor și scriitorilor posibilitatea de a-și dezvolta creativitatea și abilitățile scriitoricești, editura Crux Publishing* organizează sâmbătă, 15 septembrie 2018, de la ora 15.00, la Epic Bar* în București, prima întâlnire a ciclului de evenimente cultural-educative „Ore de creație”.
Prima sesiune îl va avea ca „instructor” pe scriitorul Oliviu Crâznic* (autorul volumelor …Și la sfârşit a mai rămas coșmarul și Ceasul fantasmelor).
În cadrul sesiunii, participanţii vor avea ocazia să:
- descopere diverse universuri ale imaginației,
- înțeleagă cum se nasc și evoluează personajele unui roman,
- afle unele trucuri și capcane ale procesului de scriere a unui roman,
- dezbată tehnici narative, stiluri de a scrie, formule și ingrediente (secrete sau mai puţin secrete) care contribuie la crearea acelor poveşti memorabile pe care le iubim cu toții – și multe altele.
Cum citim când citim un roman? Ce ne impresionează cel mai mult? Ce ne determină să abandonăm o carte începută? Care sunt acele elemente fără de care un roman de calitate nu ar putea exista?
Vom răspunde la aceste întrebări (și la altele) împreună cu scriitorul și criticul literar Oliviu Crâznic, sâmbătă, 15 septembrie, începând cu ora 15.00, în mansarda Epic Bar.
Cum vă înscrieți la sesiunea de Ore de creație cu Oliviu Crâznic?
CINE POATE PARTICIPA: Evenimentul se adresează cititorilor, scriitorilor, bloggerilor de carte, promotorilor lecturii și culturii, precum și tuturor celor care doresc să descopere mici secrete ale „bucătăriei” literare.
DURATA SESIUNII: 2 ore (incluzând o pauză de 10 minute), cu 30 minute prelungire, în caz că întrebările/răspunsurile vor necesita alocarea acestui timp suplimentar.
NUMĂR DE PARTICIPANȚI: Numărul maxim de participanți este de 30. Rezervarea locului se face în ordinea înscrierii și se realizează la momentul achitării în avans a taxei de participare.
MODALITĂȚI DE PLATĂ: Având în vedere numărul limitat de locuri, plata în avans a taxei garantează rezervarea unui loc.
- Taxa este de 65 de lei / persoană, plătibilă până la data de 10 septembrie, ora 13.00.
- Plata se poate face prin virament bancar în contul editurii Crux Publishing – RO 28 INGB 0000 9999 0461 4794, deschis la banca ING Bank Agenția Dristor, CUI 33732428 sau cash la sediul editurii (Strada Boian nr. 81, bloc 1, ap. 18, sector 4, București).
ÎNSCRIERE: Vă puteți înscrie la eveniment pe adresa de email office@cruxed.ro cu titlul Înscriere Ore de Creație. Participanții vor menționa:
- Numele complet (și numele complet al persoanei/persoanelor alături de care vin la eveniment, dacă este cazul) pentru rezervarea locului;
- Adresa de e-mail și numărul de telefon pentru eficientizarea comunicării privind participarea la întâlnire;
- Adresa de facturare pentru întocmirea documentelor fiscale;
- Dovada plății în cazul viramentelor bancare (numărul/data tranzacției).
* Pentru înscrieri puteți folosi și formularul de înscriere disponibil aici.
În cazul în care o persoană nu mai poate participa la eveniment, returnarea taxei de curs se va realiza numai dacă retragerea este anunțată cel târziu cu 3 zile înainte de începerea evenimentului. Suma plătită nu mai poate fi returnată după începerea evenimentului.
BENEFICII: La finalul evenimentului, fiecare participant va primi pe e-mail, în format electronic, un material informativ realizat de editura Crux Publishing, în care se vor regăsi unele elemente dezbătute în cadrul prezentării, dar și alte aspecte legate de scriere creativă, tehnici literare etc. La cerere, editura poate elibera și diplome de participare.
Pentru informații suplimentare, vă rugăm să ne contactați la adresa office@cruxed.ro, la numărul de telefon 0722.70.49.75 sau să vizitați site-ul editurii Crux Publishing.
* OLIVIU CRÂZNIC (n. 1978) este scriitor (prozator și poet), antologist, publicist. În 2010, a publicat romanul gotic …Şi la sfârşit a mai rămas coşmarul (Ed. Vremea) și a devenit colaborator al revistei culturale EgoPHobia, în paginile căreia deține rubrica Studii fantastice. Ulterior, a publicat numeroase povestiri şi nuvelete (majoritatea se regăsesc în volumul de colecție Ceasul fantasmelor, Ed. Crux Publishing, 2015), fiind distins cu mai multe premii literare, inclusiv unul acordat de Societatea Europeană de Science Fiction. A fost publicat în diverse antologii şi reviste alături de nume importante ale literaturii universale contemporane sau clasice. Apare menționat în The Encyclopedia of Science Fiction (ed. J. Clute, P. Nicholls), iar operele lui sunt tratate în diverse reviste literare, făcând obiectul unor eseuri semnate de doctoranzi și de doctori în filologie. A fost invitat, în mai multe rânduri, să vorbească studenților Facultății de Limbi și Literaturi Străine a Universității din București ori studenților Facultății de Limbi și Literaturi Străine a Universității Creștine „Dimitrie Cantemir”, a participat la sesiunea științifică a Academiei Române – Divizia de Logică, Metodologie și Filosofie a Științei și a jurizat (împreună cu conf. univ. dr. Ana Maria Negrilă) Concursul de creație literară pentru studenți și masteranzi: Proză scurtă organizat de Facultatea de Limbi și Literaturi Străine a Universității Creștine „Dimitrie Cantemir”. A participat, în calitate de moderator al serii dedicate literaturii științifico-fantastice, la cea de a VII-a ediție a „Festivalului Internațional de Literatură de la București”. A participat, în calitate de invitat, în repetate rânduri, la emisiuni culturale televizate sau radiodifuzate, precum și la diverse evenimente culturale. Pagină virtuală oficială: Facebook: Oliviu Craznic (https://www.facebook.com/oliviucraznicofficialpage).
*Editura Crux Publishing, fondată în 2014, s-a dedicat promovării literaturii române contemporane și scriitorilor români, precum și susținerii culturii românești prin organizarea de ateliere, evenimente și dezbateri cu scop creativ și educativ.
*Epic Bar s-a remarcat ca fiind unul dintre acele locuri speciale din București unde distracția, cultura și educația sunt la ele acasă și coexistă în armonie. Locul de întâlnire al iubitorilor de cărți, board games, evenimente culturale, teatru și cinema, Epic Bar susține și promovează producțiile românești, fie că vorbim despre bere artizanală sau artă.
Noutate editoriala: Astrologie si religie la greci si romani de Franz Cumont
Franz Cumont (1868-1947), istoric, arheolog si filolog belgian, a contribuit imens la dezvoltarea istoriei religiilor antichitatii tarzii. El a publicat in numeroase enciclopedii standard, a facut sapaturi pe tarmul Eufratului in conditii politice dificile si a fost membru al majoritatii academiilor europene. Cartea cuprinde o serie de conferinte tinute sub auspiciile Comitetului American pentru Prelegeri de Istorie a Religiilor, al caror scop este sa sintetizeze rezultatele cercetarilor efectuate de autor timp de mai multi ani in domeniul astrologiei antice si al religiei astrale.
Obiectivul nostru in cursul acestor prelegeri se va limita in a arata in ce fel astrologia si cultul oriental al astrilor au transformat credintele lumii greco-latine, cum s-a manifestat in diferite perioade puterea mereu crescanda a influentei lor si prin ce mijloace s-au pus in Vest bazele unui cult sideral ce a constituit faza cea mai inalta a vechiului paganism. […] Aceasta teologie erudita, ce includea in speculatiile sale intreaga lume, a eliminat formele mai limitate de credinta si, schimband caracterul vechii idolatrii, a pregatit in multe privinte aparitia crestinismului.
Astrologia se impune a fi luata in considerare de orice istoric al religiilor nu numai fiindca este combinata cu teorii stiintifice si nici fiindca intra in invatatura misteriilor pagane, ci pentru ea insasi. Din acest motiv, cercetatorul este obligat sa investigheze cum si de ce s-a format alianta, la prima vedere de neinteles, intre matematica si superstitie. A o considera pur si simplu o boala mintala nu constituie o explicatie. Chiar si in acest caz, la drept vorbind, aceasta halucinatie tot ar merita sa fie studiata, fiind cea mai persistenta din cate au bantuit creierul omenesc. Franz Cumont
Franz Cumont (Aalst 1868 – Bruxelles 1947) a fost un apreciat istoric, arheolog si filolog belgian a carui prima preocupare a constituit-o istoria religiilor antichitatii tarzii, cu precadere cea a mithraismului. Si-a desfasurat activitatea de arheolog in situri importante din Pont, Armenia, Siria si zona Eufratului, devenind o voce cu autoritate de necontestat in domeniu. In urma acestor cercetari a rezultat o uriasa cantitate de date si dovezi arheologice legate de religia mithraica, tema predilecta de cercetare pe parcursul intregii cariere a lui Cumont. Dupa ce a predat la Universitatea din Gant, Cumont paraseste Belgia pentru a lucra la Paris si Roma. Incepand cu 1922, conduce sapaturile de la Dura–Europos (pe malul Eufratului).
Sincretismul religios manifestat in zona Marii Mediterane in perioada de decadere a Imperiului Roman si mai ales impactul avut de religiile de misterii asupra acestuia au fost domeniile in care Cumont a excelat, reusind sa analizeze in amplele sale lucrari modalitatile de intrepatrundere ale diferitelor culturi si religii antice. Profesor respectat si autor al unei opere extrem de bogate (incluzand colaborari la diferite enciclopedii), Cumont ne-a lasat o mostenire stiintifica extrem de valoroasa, apreciata la justa valoare de catre posteritate, dovada acestui lucru fiind inclusiv omagierea autorului in anul 1997 de catre Biblioteca Regala din Bruxelles la implinirea a 50 de ani de la moartea sa. A fost membru al mai multor academii europene.
Continuarea seriei Terra XXI – Apusul, de Adrian Mihălțianu
NOU la Nemira: Încotro ne va duce tehnologia în următorii 50 de ani? Scriitorul Adrian Mihălțianu răspunde într-un mod original, actual și verosimil în seria Terra XXI, începută cu romanul Epoca inocenței, și continuată din această toamnă în a doua parte, Apusul.
În 2018, Adrian Mihălțianu a fost finalist al concursului de proiecte de guvernare globală Global Challenges (la care s-au înscris 2700 de proiecte din 122 de țări).
În primul roman vedem lumea din următorii 30 de ani, când naniții învinseseră cele mai crunte boli, omenirea a ajuns pe Marte, iar tumultul terorist începea să fie ținut sub control. Dar nimic nu prevedea furtuna din 2058, când începe acțiunea din Apusul.
Povestea continuă sub imperiul consecințelor, iar cei mai puternici oameni de pe planetă, membrii Societății, încep să se teamă de mecanismele pe care ei înșiși le-au pus în mișcare: orașele circulare, IA-uri cu puterea a zeci de milioane de creiere umane, o rețea secretă de tineri cu abilități telepatice și, mai ales, diferențele ideologice despre cum să facă lumea mai bună înainte de contactul cu o civilizație extraterestră.
„Adrian Mihălțianu ne propune un viitor apropiat sumbru, dar plauzibil, în care nanotehnologiile, implanturile mentale și inteligențele artificiale pun în pericol însăși ideea de OMENIRE. O poveste captivantă și surprinzătoare, care duce mai departe întâmplările din Epoca Inocenței.“ Andrei Crivăț
Au mai rămas 7 zile până la UNDERCLOUD 2018
Între 22 și 31 august 2018, teatrul independent va fi din nou în sărbătoare. UNDERCLOUD, cel mai important festival dedicat teatrului independent din România, se întoarce cu cea de-a XI-a ediție. După zece ani în care organizatorii, actorii și artiștii invitați au lucrat împreună pentru a construi o stare, anul acesta o vor și trăi.
A unsprezecea ediție va fi marcată de prezența la București a unora dintre cele mai renumite companii de teatru contemporan din România, Anglia, Franța, Portugalia, Polonia, Israel și Hong Kong. De asemenea, menționăm și participarea unor nume românești mai puțin cunoscute la noi în țară, dar care și-au creat un renume peste hotare – Simona Măicănescu și Romulus Neagu.
Producțiile străine care au răspuns invitației UNDERCLOUD sunt spectacole-eveniment pentru teatrul din România datorită unicității artiștilor autori, dar și a companiilor producătoare.
Artiști români care fac performanță în străinătate
The Fever este one-woman show-ul ce va deschide festivalul, cu actrița Simona Măicănescu, stabilită de peste 20 de ani în Franța. Spectacolul este unul internațional și se va juca atât în limba engleză (22 august, ora 19:00), cât și în franceză (23 august, ora 19:00). Monologul ridică mai multe probleme, precum cea a inegalităților sociale ce cauzează suferință în rândul celor săraci. Considerat de The Backstage, „un amestec de inteligență și emoție”, spectacolul regizat de celebrul dramaturg suedez Lars Norén și scris de renumitul actor de la Hollywood Wallance Shawn a fost prezentat publicului în Paris, New York, Londra, etc.
Pe Simona Măicănescu, care a lucrat cu regizori cunoscuți, precum Silviu Purcărete, Lucian Pintilie, Tompa Gábor sau Andrei Șerban, o mai puteți vedea și pe 26 august în spectacolul Astăzi mai bine nu m-aș fi întâlnit cu mine însămi. Spectacolul este unul lectura, după un text al Hertei Müller, scriitoare germană de origine română, laureată a Premiului Nobel pentru Literatură pe anul 2009. Cartea Hertei Müller prezintă povestea unei tinere persecutate de Securitate în România ultimilor ani de comunism. Povestea poate fi considerată una autobiografică, Herta Müller intrând în perioada comunistă în vizorul Securității după refuzul ei de colaborare.
Un alt artist român care și-a câștigat renumele internațional este dansatorul și coregraful Romulus Neagu. Acesta va susține, tot în prima zi, performance-ul Stretto (22 august, 20:30). Spectacolul îmbină trei modalități de exprimare diferite, adică teatrul, dansul și artele vizuale. Romulus Neagu este stabilit în Portugalia încă din 1999 și spune despre „Stretto” că ar prezenta: „Un om nealiniat. Un om de frontieră, de margine, de limită, care încearcă să extragă din propriul corp căi și direcții.”
Nou în 2018: 2 secțiuni noi – dans și performance – și prezentarea unor producții independente din afara Bucureștiului.
Alături de spectacolul „Stretto”, mai există două producții internaționale în care muzica și coregrafia au rolul principal: Territorial Opera (29 august) și The Third Dance (30 august), ambele din Israel.
Pe 24 august veți putea urmări performance-ul londonez Victory Over The Sun, bazat pe spectacolul omonim din 1913 care la momentul lansării a schimbat arta de avangardă din Rusia.
Pe de altă parte, secțiunea performance include spectacole precum: Homo Love, Nok !Nok ! și Institute of Change.
UNDERCLOUD aduce și un spectacol care iese din tipare, dar mai ales din spațiile hanului Gabroveni -„În doi”, în regia lui Alexandru Nagy, pe textul dramaturgului Matei Vișniec. Cele 5 reprezentații, fiecare a câte 15 minute, sunt jucate într-un cadru atipic, într-o mașină, în fața a maximum 3 persoane. „Textele reunite în acest spectacol au ca numitor comun tandrețea sau mai bine spus o anumită foame de tandrețe într-o lume tot mai brutală”, afirmă Matei Vișniec.
O altă noutate pe care o aduce această ediție este selecția unor spectacole independente din afara Bucureștiului. Este vorba de Complet alb (Iași), În umbra marelui plan (Cluj) și MaRo (Târgu-Mureș). În umbra marelui plan este o ȋncercare de a reconstitui istoria unui experiment social, iar MaRo ne arată bizareriile relaţiilor româno-maghiare.
Secțiunea Concurs va prezenta 13 producții independente în fața unui juriu profesionist.
2 workshop-uri cu regizori de renume internațional
Pe lângă spectacole, festivalul găzduiește și o serie de workshop-uri de excepție, susținute de regizori de renume. Acestea sunt destinate artiștilor profesioniști interesați de tot ce ține de mișcarea scenică. Workshop-ul „An actor`s body – an evoked drama” va avea loc pe 28, 29 și 30 august. Actorul, regizorul și Directorul Institutului Grotowski din Polonia, Jaroslaw Fret, este cel care va ține training-ul și va explica participanților cum să își pună în valoare mișcările pe scenă.
Pe de altă parte, există și un workshop dedicat exclusiv tinerilor între 18-25 de ani, conceput de regizorul asiatic Tang Shu-wing, cunoscut la nivel internațional drept „Alchimistul Teatrului Minimalist”. „Embracing The Unknown – The East and the West” reprezintă o inițiere în metodele de lucru ale regizorului, cu ajutorul a două tehnici: una fizică și una de improvizație.
A doua zi, același regizor va prezenta în premieră o demonstrație a spectacolului „Titus Andronicus 2.0”, una dintre cele mai importante producții ale sale. Bazat pe tragedia „Titus Andronicus”, spectacolul este o încercare curajoasă de a explora posibilități noi ale textului lui Shakespeare, prin rescrierea lui într-o formă narativă.
Afișul din acest an este adaptat după o lucrare a Liviei Fălcaru (www.liviafalcaru.com). Ilustrația este realizată de artistă în cadrul unui workshop cu Debbie Millman, la Visual Playground 2017.
Bilete la UNDERCLOUD – Ediția 11
Spectatorii beneficiază de campania 1+1 susținută de Raiffeisen Bank: la 1 bilet cumpărat cu un card Raiffeisen Bank de la Casa de Bilete ARCUB- Gabroveni (str. Lipscani 84-90), al doilea bilet este oferit cadou. Această promoție nu este valabilă și pentru biletele cumpărate online.
Biletele pot fi achiziționate și online prin mystage sau eventbook.
UNDERCLOUD a fost creat în 2008 și este primul festival de teatru independent din România. Din 2014 se desfășoară sub egida programului „Europe for Festivals. Festivals for Europe”, un important certificat internațional atribuit de Comisia Europeană şi Asociaţia Festivalurilor din Europa.
UNDERCLOUD este un eveniment organizat cu sprijinul Primăriei Municipiului București prin ARCUB (Str. Lipscani nr. 84 – 90 cu corespondent în strada Gabroveni nr. 50-53).
Eveniment cultural co-finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale.
Mai multe detalii despre spectacole si programul complet al UNDERCLOUD 2018 sunt disponibile pe www.undercloud.ro
Schimbările care ar putea interveni vor fi anunțate pe www.undercloud.ro și pe pagina de Facebook a festivalului (https://www.facebook.com/undercloudfestival ).
UNDERCLOUD este creat și organizat de Asociația UNDERCLOUD.
O noua editie: Marea Trezire de Bodhidharma
Adevarata Cale este neasemuita. Ea nu poate fi descrisa in cuvinte. La ce bun scripturile? Cel care isi vede propria natura afla Calea, chiar daca nu stie sa citeasca… Adevarul ultim este dincolo de cuvinte. Doctrinele sunt cuvinte. Ele nu sunt Calea. Calea este fara cuvinte. Cuvintele sunt iluzii. Ele nu se deosebesc de lucrurile ce se ivesc in visele voastre de peste noapte. Nu cautati placere in astfel de lucruri. Ele nu sunt altceva decat leagan pentru renastere. Nu va atasati de aparente si veti depasi toate obstacolele. Calea este fundamental perfecta. Ea n-are nevoie sa fie imbunatatita. Calea n-are forma sau sunet. A o percepe este lucru greu si subtil. Bodhidharma
Pentru a-l gasi pe Buddha, trebuie sa va vedeti propria natura. Oricine isi vede propria natura este Buddha. Daca nu va vedeti propria natura, invocarea lui Buddha, recitarea sutrelor, inchinarea ofrandelor si respectarea preceptelor sunt toate zadarnice. Invocarea lui Buddha creeaza karma buna, recitarea sutrelor dezvolta o memorie buna, respectarea preceptelor provoaca o renastere buna, iar ofrandele, neindoielnic, aduc binecuvantari mai tarziu. Dar nimic [din toate astea] nu duce la Iluminare. Bodhidharma
Ceea ce cunoastem despre viata lui Bodhidharma se bazeaza pe doua surse. Prima, este o carte scrisa de Tao Hsiuan, la inceputul dinastiei T’ang, intitulata Vietile marilor calugari. Autorul era fondatorul unei secte Vinaya in China si un savant erudit; el a trait mai inainte ca noua scoala ce urma sa fie cunoscuta sub numele de Zen sa fi ajuns la maturitate sub Hui Neng, al saselea patriarh. Cealalta sursa o reprezinta Analale transmisiei luminii lampii (1004 d.Ch.) a lui Tao Yuan. Aceasta opera, compusa de un calugar Zen dupa ce Zenul a fost unanim recunoscut ca o scoala speciala a buddhismului, contine faptele si vorbele maestrilor sai.
Dupa parerea lui Tao Hsiuan, Bodhidharma a lasat mai multe tratate sau predici, care aveau o larga circulatie in epoca autorului Vietilor marilor calugari. Singura scriere autentica a fondatorului Zenului, insa, care a ajuns pana in zilele noastre, este un document foarte scurt, intitulat „Principiile Practicii”, care s-a pastrat atat in Vietile lui Tao Hsiuan, cat si in Analele lui Tao Yuan.
In afara acestui tratat, ne-au parvenit si alte scrieri atribuite lui Bodhidharma: „Dincolo de gandire”, „Despre trezire”, „Contemplarea mintii”, „Analele transmisiei Lampii” chiar daca le consideram apocrife, ele sunt totusi profund impregnate de spiritul Zenului, de „maduva invataturii tacute” a primului patriarh Zen.