The Disaster Artist (2017)
Regia: James Franco
Distribuția: James Franco, Dave Franco, Ari Graynor
Hollywoodului îi place mai mult decât orice altceva să facă filme despre Hollywood. S-ar putea să existe unele motive economice triviale pentru acest lucru, filmele despre filme și mai ales cele care au loc în studiourile de film sunt ușor de realizat pe platouri. Există însă un motiv mai profund, și acesta este fascinația celor de la Hollywood pentru filme și pentru Hollywood însuși. Poate fi considerată auto-lingușire, dar de multe ori când fascinația este împărtășită de public, rezultatul este un film bun. De fapt, unele dintre cele mai bune filme făcute la Hollywood sunt despre filme și au loc la Hollywood. „The Disaster Artist” al lui James Franco face parte din această categorie, dar există un risc crescut deoarece tema sa este cum a fost făcut „The Room” considerat de mulți ca cel mai prost film din istorie, iar eroul principal este regizorul, producătorul, scenaristul și actorul principal al acestui dezastru, legendar subiect de glume în industria cinematografiei, pe nume Tommy Wiseau.
„The Disaster Artist” spune povestea adevărată a realizării unui film pe care mulți îl consideră atât de prost încât nu ar fi trebuit făcut niciodată. Totuși, acest film se naște din pasiunea și dorința de reuși a doi actori aspiranți care fuseseră respinși de sistemul de la Hollywood. Știm că Hollywood-ul este o junglă capitalistă, că un aspirant din o sută sau o mie reușește, că pentru a face carieră este nevoie de talent și noroc. Dar dacă talentul și norocul lipsesc, le pot înlocui banii? Tommy Wiseau a încercat să o dovedească făcând „The Room”. Rezultatul a fost surprinzător, dar asta pentru că filmul nu era mediocru, era groaznic. Super-groaznic, până la punctul de a deveni un succes și o legendă.
Vizionând „The Disaster Artist” îți pui câteva întrebări îngrijorătoare despre ce este un film „bun” și ce este necesar ca un film să devină un film de cult. Trăim în astfel de momente de confuzie de valori încât nu contează nimic, nici talentul cinematografic, nici meșteșugul de a face filme? Dacă un film prost înseamnă că este bun, atunci „The Room” este o capodoperă deoarece a fost cel mai prost? Ce l-a transformat într-un film de cult și ce înseamnă asta? Nu aș spune că toate aceste întrebări artistice și filosofice au primit răspunsuri în „The Disaster Artist”.
Filmul este bine făcut, este o comedie distractivă, James Franco face o treabă bună ca regizor de film și ca actor, dar nu pot pretinde că înțeleg mai bine după ce i-am văzut filmul personajul lui Tommy Wiseau (da, el are pasiune, dar pasiunea este doar o componentă necesară în producția de filme sau în orice altă artă) sau ce este un „film de cult”. Pot însă să spun că am asistat la un episod din „cultul The Room”, deoarece sala cinematecii din orașul meu era mai populată decât într-o seară medie, și majoritatea spectatorilor erau tineri care știau și declamau textul cu voce tare, în cor și sincron cu actorii. În plus, au adus cu ei linguri. De ce linguri? Veniți să vedeți filmul pentru a afla (poate) răspunsul.
1 comment
Lingurile se aruncă din plictiseală, și din cauza faptului că aproape toate tablourile și fotografiile din film conțin una sau mai multe linguri (erau fotografii și tablouri cu imagini de umplutură, dar aceste imagini au fost păstrate de către decoratorul scenic).