Filme Filme americane

O piesă de teatru despre extratereștri regizată de Wes Anderson: Asteroid City (2023)

Asteroid City (2023)
Regia: Wes Anderson
Distribuția: Edward Norton, Jason Schwartzman, Jake Ryan, Scarlett Johansson, Tom Hanks, Matt Dillon, Tilda Swinton, Jeff Goldblum, Adrien Brody, Willem Dafoe, Margot Robbie

Vizionând ‘Asteroid City’ realizez că încep să am o problemă cu filmele lui Wes Anderson. Fiecare dintre ele este o delectare estetică și o demonstrație de virtuozitate stilistică cinematografică. Sunt pline de umor și aproape fiecare secvență include reverențe la artiștii trecutului și referințe din istoria filmului și a altor arte. Pe de altă parte însă, detașarea dintre stil și emoție este atât de programatică la Anderson încât nu prea știu cum să vizionez filmele sale. Daca le iau ca pe o experiență estetică sau culturală, nu pot să nu ies fericit de la vizionare. Încercarea de a urmări subiectul sau de a rezona cu personajele însă, îmi eșuează. Nici nu știu să spun dacă povestea din ‘Asteroid City’ are vreo importanță, sau dacă este mai relevantă anvelopa în care este ea prezentată spectatorilor. Probabil că ultima variantă este cea mai exactă, dar aici multe dintre referințe – la teatrul sau filmele anilor ’50 în America’ – se pierd pentru spectatorul străin și – bănuiesc – și pentru o mare parte din publicul american.

Despre ce ar fi vorba în ‘Asteroid City’? Este povestea unui dramaturg care scrie o piesă de teatru în anii ’50 ai Americii învingătoare de după război dar care erau și anii experiențelor și isteriei atomice și a vânătorilor politice de vrăjitoare? Sau a actorilor care montează acest spectacol după o metodă care pare să detașeze complet textul de emoții? Sau poate importantă este povestea însăși, a întâlnirii dintre un tată proaspăt văduv cu o actriță starletă, a copiilor pasionați de știință, a guvernului care pândește pentru a le fura invențiile și a unor extra-tereștri veniți să inventarieze un bolovan căzut din cer cu milenii în urma? Până la urma toate acestea par însă să conteze mai puțin, căci ceea ce îmi amintesc la 2-3 zile de la vizionare este mai ales o experiență vizuală Wes Anderson, cu decoruri sofisticate în culori de reclame idilice, cu multe detalii pline de fantezie și umor, cu o abordare care pare atât de lejeră și de superficiala încât nu pot să nu te suspectez că poate ar fi cazul să o iau în serios, dar nu știu cum.

Ca de obicei în filmele lui Anderson, lista de vedete care apar pe ecran ar putea fi impresionantă și pentru zece filme diferite, incluzând atât unii dintre actorii care însoțesc permanent filmele sale cât și câteva nume noi, dar celebre. Cu toții par fericiți să fie marionete în imensul teatru fantastic al regizorului american. Tema predilectă pare în ultima vreme istoria americană văzută dintr-o perspectivă estetică și foarte personală. Ca spectator am fost și eu fericit, dar și puțin nedumerit. Pericolul manierismului plutește în aer.

Nota: 7/10

(Sursă fotografii: IMDb.com, https://www.empireonline.com/movies/news/wes-anderson-asteroid-city-poster-cast/)

Articole similare

Echilibrul de forțe: The Power of the Dog (Netflix, 2021)

Dan Romascanu

Prin blogosfera cinefilă (1 – 7 august 2016)

Jovi Ene

Mai avem libertatea de a gândi? – The Chair (Netflix, 2021)

Tudor-Costin Sicomas

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult