Yin ru chen yan (2022) – Return to Dust
Regia: Ruijun Li
Distribuția: Renlin Wu, Hai-Qing, Guangrui Yang
O trecere în revistă a traducerilor titlului frumosului film al regizorului chinez Ruijun Li poate fi deja o indicație a modului în care filmul a fost distribuit și primit pe diferitele piețe cinematografice. Folosind Google Translate am aflat că traducerea exactă a titlului din limba chineză ar fi ‘Cloud of Dust’. Pe piața engleză și la festivalurile cinematografice a fost distribuit cu titlul cu rezonanță biblică ‘Return to Dust’. Francezii au ales însă ca titlu ‘Le retour des hirondelles’ în timp ce italienii l-au distribuit ca ‘Terra e polvere’. În fine, în Israel, titlul ales pentru distribuirea în limba ebraică este ‘habait shelanu’ (‘casa noastră’). În China filmul s-a bucurat de destul de mult succes până când autoritățile au decis să întrerupă difuzarea în săli și pe streaming, considerând probabil că imaginea satului chinez, a transformărilor radicale prin care trece societatea tradițională și impactul acestora asupra oamenilor simpli este prea sumbră.
Filmul se alătură astfel unei lungi colecții de filme bune, unele chiar capodopere, care au fost și sunt realizate în țări în care funcționează o cenzură strictă, și care – fară a critica direct regimul politic sau autoritățile sunt prea incomode prin conținutul lor pentru a fi distribuite propriului public. Am văzut asemenea filme în Uniunea Sovietica sau Cehoslovacia comunistă, în Iran și acum la rând este China. Consolarea este că dacă este să ne ghidăm după precedentele istorice, peste ani, un film ca acesta va avea șansa să fie redescoperit și apreciat la valoarea sa, nu numai din punct de vedere artistic ci și ca un document despre epoca descrisă pe ecran.
‘Return to Dust’ este înainte de toate o poveste de dragoste, una dintre cele mai neobișnuite, una care poate nu ar fi trebuit să se întâmple niciodată. Acțiunea se petrece într-un sat chinez din care cine poate pleacă să-și caute norocul la oraș, iar cei rămași se luptă cu rapacitatea capitaliștilor și cu birocrația autorităților. Guying este o femeie trecută de prima tinerețe, a suferit cândva un accident care a lăsat-o infirmă și incapabilă de a face copii. Youtie este cel mai sărac om din sat, are doar un măgar și mâinile sale pentru a-și căștiga existența. Familiile decid să-i căsătorească – ceva legat de ordinea tradițională a măritișurilor. Bărbatul și femeia se trezesc împreună și în mod neașteptat încep să se descopere reciproc, să-și împărtășească traumele și suferințele din trecut, să muncească pentru a supraviețui și pentru a aduce bucurie unul celuilalt. Munca și priceperea le aduc, dacă nu bunăstare, cel puțin capacitatea de a rezista loviturilor destinului și răutății celor din jur. De trei ori casele în care stau, una construită cu mâinile lor, se vor transforma în pulbere. Tipologia personajului ‘prost de bun’ căruia amândoi aparțin este dezvoltată și în direcția afecțiunii unuia față de celălalt.
Ruijun Li a scris și scenariul acestui film, iar echipa de realizatori a fost locală, recrutată printre sătenii și membrii familiei sale, în chiar locurile în care se petrece acțiunea. Mulți dintre actori sunt amatori și își joacă pe ecran propriile vieți. Uimitor cum acest film realizat local reușește să aducă în discuție cu o delicatețe și cu o abordare estetică în același timp realistă și expresivă câteva teme majore, semnificative pentru întreagă China și chiar dincolo de frontierele acestei: greutățile cu care se confrunta clasa țărănimii într-o societate care se industrializează rapid, contrastul dintre capitalismul economic și modul de viață tradițional, lipsa oricărei rețele de protecție socială pentru a-i apară pe cei mai dezavantajați, locul femeilor în familie și societate. Povestea personală este însă cea care domină filmul lui Ruijun Li. Este posibilă dragostea într-un sistem în care relațiile matrimoniale sunt impuse?
Filmul este o elegie pentru o lume care dispare, dar – cu toată combinația de teme sumbre și cu toate întâmplările nefericite care se petrec pe ecran – este neașteptat de tonic și de optimist, și asta se datorează în primul rând personajelor luminoase, simple și frumoase ale celor doi protagoniști. Nu pot să nu menționez numele actorilor: Renlin Wu și Hai-Qing. Foarte bine filmat și bine jucat, ‘Return to Dust’ este unul dintre cele mai bune filme chineze pe care le-am văzut în ultimii ani. Este și foarte diferit de toate celelalte, o dovada că cinematografia chineza poate aborda cu bune rezultate și alte genuri decât epopeile eroice istorice sau filmele de acțiune cu arte marțiale.
Nota: 8/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, https://glasgowfilm.org/shows/return-to-dust-pg)