Filme Filme europene

O altfel de iubire: Nelly & Monsieur Arnaud (1995)

Nelly & Monsieur Arnaud (1995)
Regia: Claude Sautet
Distribuția: Emmanuelle Béart, Michel Serrault, Jean-Hugues Anglade

‘Nelly & Mr. Arnaud’ lansat în 1995 este ultimul film regizat de Claude Sautet. Citind despre el l-am găsit de multe ori comparat cu filmul său precedent, ‘Un coeur en hiver’ din 1992 și rezultatul comparației este în aproape toate cazurile favorabil filmului precedent. Eu le-am găsit pe amândouă cam la același nivel, și cu multe puncte comune intre ele. Unul dintre ele este desigur prezența în rolul principal feminin a lui Emmanuelle Béart, o actriță care combina frumusețea fizica cu cea interioara, radiind optimism, bunătate, dar și fragilitate prin ochii săi fascinanți. La data realizării acestor filme era tânără dar deja destul de experimentată, crescută ca actriță sub îndrumarea unor regizori ca Sautet dar și Claude Berri sau Ettore Scola. ‘Nelly & Mr. Arnaud’ are însă o calitate în plus față de alte filme ale lui Sautet. Triunghiurile amoroase nu mai sunt preocuparea principală (desi nu lipsesc complet) însă este abordată o altă temă, totdeauna delicată și totdeauna interesantă – cea a posibilității relațiilor de dragoste intre bărbați vârstnici și femei mult mai tinere decât ei. Abordarea discretă, sensibilă și inteligentă din acest film îl fac să supraviețuiască bine trecerii a 27 de ani de la lansare, ani în care s-au întâmplat atâtea și pe ecrane și în industria de divertisment.

Acțiunea se petrece în mediul burghez-intelectual parizian din ultimul deceniu al secolului 20. Toată lumea pare să frecventeze aceleași restaurante, cafenele și petreceri, dar nu toată lumea este înstărită, diferențele economice sunt chiar pronunțate. Nelly este o tânără înglodată în datorii și într-o căsnicie care eșuează din cauza unui soț care prefera să stea acasă și să nu facă nimic. Domnul Arnaud este un tip în vârst, rasat si îmbâtrânit frumos, fost diplomat și om de afaceri, pentru care banii par să nu fie o problema. Se întâlnesc printr-o cunoștință comună și Arnaud îi propune un împrumut rambursabil ‘când și daca vei putea’ care o poate scuti de griji materiale și îi da ocazia unui nou start, care începe cu divorțul. Nelly va lucra (‘fără obligații’) ca dactilografă, critic și editor al memoriilor domnului Arnaud. Între cei doi se înfiripă o relație în care generozitatea inițială se transformă în prietenie care la rândul ei se transformă în atracție – o atracție care nu este însă niciodată consumata în mai mult decât priviri, dar priviri care spun totul. Diferența de vârstă, mediul social, respectul reciproc se combină în povestea unei relații care evită să se transforme în dragoste în sensul pe care îl cunoaștem.

Majoritatea filmelor franceze care se petrec în medii intelectuale sunt foarte verboase, și ‘Nelly & Mr. Arnaud’ nu face excepție. Dialogurile sunt însă subtile și discrete, dar în același timp expresive construind relațiile dintre personaje și dezvăluindu-le treptat caracterele. Un asemenea subiect delicat cere și un text bun și o interpretare adecvată. Actorii aleși și dirijați de Claude Sautet mi s-au părut perfecți. Emmanuelle Béart își folosește frumusețea pentru a construi un personaj complex, al cărei decizii le înțelegem, chiar și atunci când știm sau simțim că nu sunt cele mai potrivite. Michel Serrault realizează aici unul dintre cele mai bune roluri ale carierei sale, aducând în prim plan demnitatea în confruntarea cu avansarea iremediabilă în vârstă. În distribuție apare și Michael Lonsdale, un actor care îmi place mult, într-un rol secundar misterios, inserat pentru a face legătura dintre (aparent) aristocratul venerabil care devenise Arnaud și trecutul care nu este lipsit de umbre.

Nu stiu dacă Claude Sautet a știut că acesta va fi ultimul său film. Mie mi-a părut o sinteză a evoluției unui cineast care a înțeles relațiile dintre oameni și a adus pe ecran povești de dragoste discrete și rareori fericite sau împărtășite. Stilistic putem observa combinația dintre cinematografia tradițională franceză, cu preocuparea permanentă pentru clasele intelectualității și burgheziei și tehnicile introduse de Noul Val. Un sfert bun din film se petrece în cafenele și restaurante, nu puține sunt și scenele filmate pe străzile Parisului. Toate excelent concepute. Cu ‘Nelly & Mr. Arnaud’, Claude Sautet își încheia cariera cu unul dintre cele mai bune filme ale sale.

Nota: 8/10

(Sursă fotografie: IMDb.com)

Articole similare

Prin blogosfera cinefila (14 – 20 aprilie 2014)

Dan Romascanu

Law Abiding Citizen (2009)

Dan Romascanu

Teze și antiteze din Paris: Scena lumii, de George Banu

Dan Romascanu

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult