Le combat dans l’île (1962)
Regia: Alain Cavalier
Distribuția: Romy Schneider, Jean-Louis Trintignant, Henri Serre, Diane Lepvrier
Lunga despărțire de Jean Louis Trintignant ne-a prilejuit revederea câtorva dintre filmele sale cele mai cunoscute, dar și a unora mai puțin celebre. Din această ultimă categorie face parte și ‘Le Combat dans l’île’, debutul în filme de lung metraj al lui Alain Cavalier, regizor cam uitat astăzi, dar care are în filmografie câteva filme foarte interesante, printre care și acesta. Cavalier fusese asistentul lui Louis Malle, care chiar apare pe unele afișe ca ‘supraveghetor’ al filmului. Greu de ghicit astăzi care a fost influența sa directa, dar ‘Le Combat dans l’île’ poate fi văzut și ca un episod din perioada de afirmare a Noului Val. Trintignant face aici un rol foarte diferit de cel de amant pozitiv care avea să devina cu câțiva ani mai tărziu tipologia preferată în filme de succes. Băiat de bani gata devenit terorist, soț gelos și posesiv care recurge la violență atunci când bănuiește că a fost înșelat, figura angelică cu magnetismul pe care-l cunoaștem deturnat în direcții malefice – este un rol diferit, dar remarcabil în opinia mea. Nu este însă deloc singurul motiv pentru care acest film realizat cu 60 de ani în urmă reușește și astăzi să captiveze atenția spectatorilor.
‘Le Combat dans l’île’ aduce pe ecran o combinație interesantă de genuri diverse. Relația dintre dandy-ul devenit terorist și soția frumoasă care și-a abandonat cariera de actriță de teatru în favoarea unei căsnicii înglodate în rutină conține o plictiseala existențialistă prezentă și în filmele Noului Val sau ale lui Antonioni. Contrapunctul este furnizat de intriga de thriller politic filmată în stil de film noir, în alb-negru, într-un moment din istoria cinematografului în care costurile și procentajele distribuirii dintre color si alb-negru erau aproximativ egale și deci alegerea era în principal estetică. Excelenta cinematografie a lui Pierre Lhomme crează o atmosferă vizuală mult mai expresiva decât o poate atinge vocea off-screen. Aceasta este, de altfel, una dintre puținele scule din arsenalul Noului Val pe care nu le prea agreez, și cred că vizionarea filmului fără aceste comentarii ar fi un exercițiu interesant. Nu s-ar pierde prea mult în opinia mea.
‘Le Combat dans l’île’ este și un film de actori. Pentru Romy Schneider și Jean-Louis Trintignant este prima colaborare strânsă dintre cele două staruri (și ‘sex symbols’), vor mai urma în următorii 18 ani încă trei filme. Fiind vorba despre un triunghi amoros, al treilea vârf este reprezentat de Henri Serre, a cărui personalitate pe ecran aproape că eclipsează cele două stele. Detaliu interesant, actorul juca în acea perioada și în ‘Jules et Jim’ al lui Truffaut, probabil rolul de vârf al carierei sale. 1962 a fost un an de glorie pentru Henri Serre. Construcția narativă și gradația spre un final care poate fi considerat o reverență către Hollywoodul cel vechi și bun adaugă forței de atracție a filmului. Recomand vizionarea.
Nota: 8/10
(Sursă fotografii: IMDb.com)