Filme Filme asiatice

Istorie pe mai multe straturi: The Assassin (2015)

The Assassin (2015) – Ci ke Nie Yin Niang
Regia: Hsiao-Hsien Hou
Distribuția: Shu Qi, Chang Chen, Yun Zhou, Satoshi Tsumabuki

‘The Assassin’ este un eveniment cinematografic. Filmul realizat în 2015 de regizorul din Taiwan Hsiao-Hsien Hou venea după opt ani de tăcere, în care nu regizase niciun film de lungmetraj. Au trecut alți șapte ani de atunci, fără un film nou, desi sunt știri că un film este în curs de realizare. Până la ieșirea următorului, ‘The Assassin’ oferă suficiente motive de satisfacție cinematografică, de dezbateri interesante, de raportare la ceea ce fiecare dintre noi știm despre istoria Chinei și despre cultura și tradițiile ei, foarte diferite de cele ale multora dintre noi. ‘The Assassin’ era și primul film al regizorului al cărui acțiune se petrece cu peste un mileniu în urmă. Are la baza o povestire care a devenit parte din tradiție, așa cum se întâmplă cu multe episoade din istoria milenară a Chinei. Ca toți marii creatori – scriitori sau cineaști – Hsiao-Hsien Hou chiar și când aduce pe ecran un episod istoric și povestește despre eroi de legendă spune multe și despre oamenii și lumea de astăzi.

La prima vedere, scenariul aduce pe ecran o poveste de gen ‘wuxia’ adică despre eroi exersați în artele marțiale. Doar că, în ‘The Assassin’ eroul principal este o tânără, pe nume Nie Yinniang, antrenată de la vârsta de zece ani de o mătușă călugăriță pentru a deveni asasin letal. Povestea își are originea într-o legendă din secolul al șaptelea sau al optulea, în perioada dinastiei Tang, considerată o epocă de aur în istoria Chinei imperiale, una dintre perioadele de vârf ale culturii dar și o perioadă de lupte pentru consolidarea autorității centrale. Yinniang este trimisă în regiunea Weibo, aflată atunci la periferia imperiului, cu ordinul de a-l asasina pe vărul ei, Tian Jian, guvernatorul proviniciei. Conștiința nu îi permite însă fetei să execute ordinele de mașină de asasinat pentru care fusese pregătită.

Conflictul personal dintre autoritate și voința individuală este una dintre cheile de interpretare ale filmului. Nu este însă și singura. Într-o lume dominată de bărbați, personajele care domină acțiunea în ‘The Assassin’ sunt femeile: Yinniang, mătușa și mentorul ei în ale artelor marțiale, soția vărului care coordonează intrigile la curtea guvernatorului. Un al treilea nivel de complexitate este oferit de conflictul politic. Regizorul din Taiwan a ales un episod din istoria Chinei care se referă la o provincie rebelă care trebuia adusă sub controlul autorității centrale. Metodele de forță nu par însă să reușească și aceasta pare a fi simbolic în filmul care este o coproducție dintre studiourile din Taiwan, Hong Kong și China, și care este filmat în parte în Japonia.

Mesajele politice și feministe sunt bine împachetate într-o estetică cinematografica de excepție. Imaginea combină frumusețea cu expresivitatea, și oferă o abundență de planuri largi în natură, reducând oamenii la dimensiunile lor reale. Este una dintre ideile și principiile de compoziție ale picturii tradiționale chineze. Rolul lui Yinniang este interpretat cu eleganță și demnitate de Shu Qi, care este una dintre actrițele preferate ale regizorului, colaborând la câteva dintre filmele sale precedente. Scenele de luptă sunt scurte dar eficace, este clar că Hsiao-Hsien Hou folosește genul ‘wuxia’ ca vehicul pentru a-i face pe spectatori să rezoneze cu idei mai complexe, acordând onoarea cuvenită însă acțiunii, atunci și cât este necesar. Nu sunt în măsură să apreciez cât de autentice sunt din punct de vedere istoric costumele și decorurile, dar ele sunt în mod sigur frumoase și consistente cu estetica filmului. Pentru spectatorul cu puține cunoștinte despre istoria veche a Chinei, o minimă pregătire prin lectura ușurează vizionarea, cele câteva rânduri de explicații la început fiind destul de sumare. Folosind cu iscusință formatul filmelor istorice de acțiune, ‘The Assassin’ este un film complex și foarte închegat estetic, oferind o experiență cinematografică memorabilă.

Nota: 9/10

(Sursă fotografii: IMDb.com)

Articole similare

Romy Schneider între docu-dramă și melodramă: 3 Tage in Quiberon (2018)

Dan Romascanu

Arhivele de la Monte Negro, de Octavian Soviany

Dan Romascanu

Prin blogosfera cinefilă (29 iulie – 4 august 2019)

Dan Romascanu

Leave a Comment

Acest site folosește cookie-uri pentru a oferi servicii, pentru a personaliza anunțuri și pentru a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Filme-carti.ro prelucrează datele cu caracter personal furnizate de voi în cadrul înscrierilor la concursurile organizate pe blog, în scopul desemnării câștigătorilor. Doar datele câștigătorilor vor putea fi dezvăluite sponsorilor concursurilor respective. Datele personale nu vor fi folosite altfel. OK Aflați mai mult