L’as des as (1982) – Asul așilor
Regia: Gérard Oury
Distribuția: Jean-Paul Belmondo, Marie-France Pisier, Rachid Ferrache
În 1982, când a realizat ‘L’as des as’ (titlul englez este ‘Ace of Aces’), Gerard Oury era un regizor foarte apreciat în Franța și își câștigase și o reputație internațională cu filme comice de acțiune, intre care cele mai cunoscute fuseseră ‘La Grand Vadrouille’ și ‘Les Aventures de Rabbi Jacob’, ambele avându-l ca protagonist pe formidabilul actor de comedie Louis de Funes. ‘L’as des as’ încerca să reconstituie succesul acestor filme și folosea în acest scop cea mai grea artilerie posibilă distribuindu-l în rolul principal pe Jean-Paul Belmondo. Reușita a fost însă doar parțială. Scenariul nu a reușit să evite șabloanele și chiar și o doză de melodramă. Există în filmul acesta multe idei bune și originale și comic de calitate, dar și multe momente care trenează sau par teribil de desuete, acum, la aproape 40 de ani de la realizarea filmului. Belmondo este Belmondo și duce în mare măsură filmul în spate, dar nici el nu reușește să aducă ‘L’as des as’ mai mult decât la nivelul de comedie acceptabilă, dar nu neapărat memorabilă.
Acțiunea filmului are loc în 1936, în Germania, în zilele Olimpiadei, eveniment care în acel an a fost folosit de naziști ca ocazie de propagandă. Eroul întruchipat de Belmondo pe nume Jo Cavalier este antrenorul echipei de box a Frantei, dar și fost pilot în timpul primului război mondial, perioadă în care legase o prietenie între inamici cu pilotul german Gunther von Beckmann (Frank Hoffmann), devenit între timp general în armată, dar și opozant al lui Hitler. În trenul care transporta delegația franceza spre Berlin întâlnește un băiat evreu, a cărui familie este amenințată de politica de discriminare rasială a naziștilor. Cavalier, împreună cu o frumoasă ziaristă (Marie-France Pisier) și cu prietenul german vor interveni pentru a-l salva pe băiat și familia sa, trecându-i granita spre Austria încă neocupată de fasciști. Desigur, nu totul merge după plan.
Adevărul este că mai mult de jumătate din film dezvoltă o poveste destul de convențională și nici partea de comedie nu este prea grozavă. Ideea bărbatului matur protejând copilul orfan victimă a naziștilor a fost explorată în multe filme de la ‘Marele Dictator’ al lui Chaplin până la ‘La vitta e bella’ a lui Begnini. Partea finală a filmului rezervă însă surprize și conține secvențele comice care mi s-au părut cele mai reușite, acelea care se aproprie de sarcasmul satiric al filmelor cele mai bune ale lui Oury. Va apare și Fuhrer-ul însuși și… sora lui (rol dublu interpretat de Gunter Meisner), ceea ce pentru anul 1982 era o noutate, cel puțin în registrul comic, anticipandu-l pe Taika Waititi, plus puțină istorie revizionistă a la Tarantino. Această ultimă parte salvează în opinia mea filmul și recompensează răbdarea celor care ajung la ea.
Farmecul lui Belmondo domină filmul. Actorul se afla la vârful popularității sale și într-o remarcabilă formă fizică permițându-i să execute singur multe dintre cascadorii. Rolul eternului adolescent cu inima mare, inrolându-se pentru cauze bune împotriva tuturor adversităților i se potrivește de minune. Echipa din jurul lui își face meseria în mod profesionist, dar scenariul este cam stereotip, cu câteva glume reușite (mai ales pe seama naziștilor) presărate din loc în loc. Cu ‘L’as des as’ Gerard Oury a vrut să creeze un film de divertisment cu care să repete succesele sale din deceniile precedente. Reușita a fost parțială chiar din momentul lansării și trecerea timpului nu a îmbunătățit poziția acestui film în filmografia sa.
Nota: 6/10
(Sursă fotografii: IMDb.com, Benitomovieposter.com)