30 Monedas (30 Coins, 30 de arginți), o producție HBO Europe în colaborare cu HBO Latin America, 2020
Regie: Alex de la Iglesia
Distribuție: Eduard Fernández, Miguel Ángel Silvestre, Macarena Gómez, Megan Montaner, Manolo Solo, Francisco Reyes, Nuria González, Cosimo Fusco
Știam că spaniolii sunt unii dintre cei mai buni creatori de filme și seriale din genul thriller, mister, suspans, chiar horror. De-a lungul timpului, am fost fascinat de puterea acestor realizări cinematografice care mai de care mai terifiante, mai învăluite de întrebări fără răspuns și de ceață. Să amintesc doar El Laberinto del Fauno al lui del Toro, El Orfanato al lui Bayona (produs de același del Toro) sau Los ojos de Julia (cu Belen Rueda, protagonista din El Orfanato). Auzisem și de Alex de la Iglesia ca fiind unul dintre regizorii-cult ai valului filmului spaniol, dar nu văzusem nimic până în prezent. Până la 30 Monedas, una din recentele producții ale HBO Europe care va apărea și în România, cât de curând. Și pot spune că am trecut prin multe stări urmărind acest serial – de la intrigă, la uimire, la dezamăgire (pe alocuri), ajungând până la un entuziasm nesperat care m-a făcut să-mi doresc cu ardoare să urmeze și un al doilea sezon, pentru a-mi fi permisă din nou trecerea prin aceleași stări.
Trebuie să recunosc că doar când am citit titlul noului serial HBO Europe, am așteptat cu nerăbdare să-i descopăr misterele – nu e un secret pentru nimeni că sunt aproape obsedat de teme artistice care se inspiră sau fac referire la Biblie. Și, evident, 30 Monedas nu face excepție. Vorbim despre un serial care se dedică în întregime misticului, ocultului și discuției contradictorii dintre credință și superstiție, pornind de la mitul celor 30 de arginți pe care Iuda i-a primit de la sinodul evreilor pentru a-l trăda pe Iisus. Așadar, păcat, trădare, violență și multe efecte speciale bine dozate. Asta m-a așteptat încă de la primul episod al realizării pentru televiziune a lui de la Iglesia. Și, cu toate că au existat scurte momente de îndoială asupra calității reale a serialului și alte momente când am vrut să renunț, din cauza unor false dezamăgiri personale, am reușit totuși să trec peste niște prejudecăți și preconcepții, pentru a observa o foarte mare bucurie ce s-a dezvoltat pe parcursul celor 8 episoade și care a căpătat proporții aproape biblice în final. Da, pot spune că am fost și încă sunt entuziasmat de 30 Monedas. Pentru simplul fapt că regizorul a știut să jongleze de minune cu sentimentul de neliniște care la început se ițește timid, dar se infiltrează cu perfidie și siguranță pe parcursul desfășurării acțiunii. Chiar și momentele acelea de dezamăgire (care proveneau din efectele speciale ce pot părea ușor superficiale, dar nu sunt) au fost gândite precis ca făcând parte din influența pe care trebuie să o aibă serialul asupra privitorilor. Cu alte cuvinte, de la Iglesia s-a asigurat că nimic din tot ceea ce se întâmplă pe micul ecran nu este la întâmplare.
Nici distribuția nu a fost aleasă deloc haotic. Dimpotrivă, fiecare actor întruchipează personaje care le vin mănușă (chiar dacă poate, uneori, se dovedesc a fi contre emploi-uri). Fiecare dintre protagoniști este asumat până la cel mai mic gest al mâinii și asta face ca serialul să capete adevărată valoare artistică. Sunt convins că niciunuia dintre artiști nu i-a fost ușor să dea viață acestei povești terifiante și care poate oricând să devină realitate, dacă anumitor fanatici religioși sau anti-religioși li se permite să se exprime mai liber decât trebuie. Căci, cu toate că este un serial cu puternice accente supranaturale, premisa lui nu este deloc irealizabilă. Aș putea spune că, pe alocuri, putem vedea așa-ziși slujitori ai Bisericii care întorc armele în secret împotriva adevăratei credințe. Iar ce urmează nu poate fi decât catastrofal, în timp.
Întorcându-mă la actori, cei care au, poate, cel mai mare impact artistic asupra privitorului sunt interpreții rolurilor mai puțin luminoase. Astfel, Manolo Solo impresionează prin momentele de tensiune pe care le creează cu brio prin inflexiunile vocale și prin forța interpretativă de care nu face, totuși abuz. Alături de el, Cosimo Fusco nu este mai prejos și dă viață unuia dintre cei mai tulburători demoni pe micul ecran. Nu pot să nu mă gândesc constant la The Exorcist din 1973 și la Max von Sydow, atunci când îl văd și îl descopăr pe Eduard Fernández asumându-și rolul preotului salvator (sau păcătos?! – iată o întrebare la care nu știu dacă veți afla răspunsul așteptat) și conferindu-i o aură de autenticitate aparte. Nici Macarena Gómez, în rolul cicălitoarei și maleficei soții a personajului principal nu se lasă mai prejos și ne oferă un rol de zile mari, poate cel cu cele mai multe transformări interioare și exterioare pe parcursul celor 8 episoade. Desigur, nu-i putem ignora nici pe cei care formează cuplul personajelor principale, Miguel Silvestre și Megan Montaner, care reușesc să ofere credibilitate și nuanțări interpretative fine cuplului protagonist. Cu toate acestea, rămân la alegerea mea personală, care îi va reține pe cei 4 actori menționați mai înainte, tocmai datorită complexității și ambiguității rolurilor lor, dar și autenticității creațiilor actoricești. În mod evident, actorii spanioli de film și televiziune devin din ce în ce mai mult apropiați sufletului meu.
Cu toate că 30 Monedas nu este un serial care va fi pe placul tuturor – cu siguranță cei extra-religioși nu-l vor aprecia, dar poate că nici amatorii de horror nu vor fi foarte încântați – cred că producția HBO Europe se va bucura de un anumit succes și își va găsi precis un public pe care-l va atrage și capta. A început deja să facă acest lucru cu mine. Și, în speranța că va exista și un al doilea sezon, cel puțin, nu pot decât să vă îmbii să urmăriți creația lui Alex de la Iglesia pentru a descoperi noi teorii ale conspirației ce pornesc chiar din sânul Bisericii Catolice, într-o poveste complicată, dar interesantă, cu siguranță mai terifiantă și mai bine condusă decât trilogia deja arhi-cunoscută a lui Dan Brown.
Disponibil pe HBO România din 29 noiembrie.
Nota: 8/10
(Surse foto: www.filmaffinity.com, https://ismorbo.com/, www.imdb.com)