A Dangerous Method (2011) – Metoda periculoasa
Regia: David Cronenberg
Distributia: Michael Fassbender, Keira Knightley, Viggo Mortensen, Vincent Cassel, Sarah Gadon
Pentru cei care nu stiau, dar sunt sigur ca multi dintre prietenii mei cunosc acest fapt, sunt un fan al actritei britanice Keira Knightley, pe care am urmarit-o in majoritatea filmelor sale, inca de la inceputuri (inclusiv unul filmat in Romania, la care am participat) si pana la ultimele sale realizari. O cariera interesanta, cu suisuri si coborasuri, cu filme interesante si altele foarte slabe, ca orice actrita aflata inca la inceputul carierei profesionale. La fel intentionam sa fac si cu „A Dangerous Method”, pe care doream sa il vizionez de la aparitie si pe care am reusit sa il vad abia zilele trecute. Subiectul este unul extrem de interesant: relatia dintre doi mari oameni de stiinta, Carl Jung si Sigmund Freud.
Carl Jung (interpretat de Michael Fassbender) incearca o noua metoda in vindecarea problemelor medicale psihice si anume psihiatria, o forma de putine ori incercata pana atunci, fiindca medicii nu se aventurau sa discute cu pacientii, indopandu-i cu medicamente sau fiind pusi in camasi de forta. Noua forma de terapie incepe cu Sabina Spielrein (Keira Knightley), pacienta sa tulburata de forte necunoscute initial, pe care o vindeca mai mult prin plimbari linistite, cuvinte imbietoare si asezarea intr-un loc unde ea nu il poate vedea. Imediat dupa asezarea pe un curs normal al vietii, ea devine amanta lui, cu toate ca sotia sa il sustine financiar si cunoaste povestea iubirii sale.
In acelasi timp, povestea ne poarta la Viena, unde Sigmund Freud considera ca, intr-adevar, psihanaliza va fi cheia vindecarii problemelor psihice, insa el pleaca de la premiza ca totul are drept cauza sigura sexul si problemele de aceasta natura. Colaboreaza, calatoresc impreuna in America, Freud ii interpreteaza visele lui Jung, par initial prieteni, dar distanta dintre ei se mareste cu fiecare noua intalnire sau fiecare noua scrisoare. Disputa dintre ei devine profesionala, intrucat pe taram personal Freud s-a indepartat din cauza pasiunii lui Jung pentru Sabina. Capitole importante ale istoriei stiintei din secolul al XX-lea sunt in primul plan in acest film si merita sa fie reamintite si vizionate.
Filmul este construit in mod frumos, evenimentele au cursivitate, iar spectatorii nu sunt deloc incurcati cu urmarirea lor. Peisajele sunt minunate, un motiv in plus de a fi atenti la scenele de aici, situate in Elvetia sau in Viena. Despre interpretare: de departe, Viggo Mortensen (Freud) face savoarea acestui film, este serios, amuzant si distant cu cei din jur, exact ceea ce ne asteptam de la un om de stiinta precum Freud; Michael Fassbender il construieste pe Jung in mod invers, indepartandu-si admiratorii dintre spectatori din cauza unei personalitati arogante, misogine si recalcitrante; in sfarsit, Keira nu mi-a placut asa cum imi doream. Mi s-a parut ca nu se potriveste deloc rolului de femeie cu probleme psihice, eforturile ei din scenele de inceput fiind chinuite si dezamagitoare.
2 comments
Viggo Mortensen mi-a placut, insa Fassbender m-a dat gata. Nu cred ca si-a indepartat spectatorii, din contra, a construit un personaj extrem de credibil. Keira a fost o dezamagire totala, nereusind sa ma impresioneze sau sa transmita ceva veridic. Eforturile ei mi-au parut exagerate, iar reactiile false.
Keira da, nici mie nu mi-a placut si impresia asta a venit inca de la inceput… Pur si simplu nu s-a potrivit.
In privinta celorlalti, nu il cunosteam pe Fassbender, personajul lui este intr-adevar credibil pentru ceea ce s-a dorit, dar Viggo a fost mult mai sigur pe sine, iar rolul sau a fost in esenta pozitiv. Poate de aici apropierea de spectator…