„Noua eră a imaginației”, de Phil Teer
Editura Creator, Brașov, 2021
Măcar o dată în viață ai avut un job pe care l-ai urât din tot sufletul. Măcar o dată în viață ai văzut cât de inutile îți sunt eforturile și cât de prost remunerat ești, iar statul la birou ți s-a părut a fi o corvoadă lipsită de sens. În cazul meu, acest scenariu s-a desfășurat în momentele când alegeam să lucrez în sfera publică, acolo unde se ține cont mai mult de culoarea costumului în trei piese decât de capacitatea ta de a soluționa problemele ce survin în activitatea profesională. Să zic că era frustrant, ar fi de-a dreptul banal. Era al naibii de dureros, mai ales pentru o absolventă de la Drept, aproape olimpică. Undeva în cursul acestor experiențe jenante am decis să zic stop și m-am reprofilat cu brio într-un domeniu al viitorului, un prim pas care mi-a asigurat liniștea și siguranța în ziua de mâine. Iată despre astfel de joburi și despre un viitor în care munca va fi automatizată este volumul „Noua eră a imaginației” de Phil Teer, carte tradusă la editura Creator, în 2021.
Phil Teer este un nume cu greutate în sfera publicității și a promovării, în 1995 fiind unul dintre co-fondatorii inițiali ai agenției inovatoare St Luke’s, descrisă de HBR drept „cea mai înfricoșătoare companie de pe pământ” și de Fast Company drept „agenția care pune capăt tuturor agențiilor”. Rezumând, putem afirma că este un jucător de temut pe piața serviciilor de promovare. Acest fapt este demonstrat cu plenitudine și în acest volum, care se vrea a fi un veritabil studiu asupra felului în care venitul universal de bază va fi cauza exploziei de creativitate în întreaga lume.
Premisa centrală a volumului este bidimensională, pe de o parte analizează fenomenul venitului de bază, care nu este altceva decât un soi de remunerare universală, garantată oricui, indiferent de orice criterii, și pe de altă parte aruncă o lumină peste segmentul realist al problematicii. Ceea ce poate suna utopic, Phil Teer transformă într-o strategie long term:
„Cu cât suntem mai puțin legați de un loc de muncă limitat, cu atât vom deveni mai productivi iar viețile noastre vor deveni mai însemnate. Acest lucru nu este o revelație; de fapt este ceva vechi pe care îl avem cu toții, dar pe care l-am pierdut”.
Ce uită Phil Teer sau, de fapt, ce menționează în treacăt este riscul postumanismului, deoarece vom fi puși în situația de a ne găsi utilitatea nu doar economică, ci și moral spirituală, ceea ce se poate transforma ușor într-o luptă în van. Totodată, abordarea explicită a subiectului automatizării artificiale, includerea roboților în toate dimensiunile vitale, inclusiv în arta plagierii, este încă una de temut pentru specialiștii în marketing.
„Viitorul va avea nevoie de gânditori originali care să poată aplica imaginația tehnologiei și să vadă posibilități ascunse celor care văd viața doar în alb și negru”. Este interesantă maniera cu care autorul încearcă să delimiteze creativitatea originală de cea artificial întreținută, deoarece acesta ar fi un pas considerabil pentru a atinge vertiginos scopul prestabilit: cel de a elimina joburile inutile.
Să fie oare această Revoluție a Creativității următorul pas în evoluția umanității? Avem sau nu dreptul să ne lansăm în căutarea succesului robotizat? Sau ne așteaptă surprize mai puțin plăcute? Trebuie să recunosc că senzațiile trezite de această carte sunt duplicitare. Pe de o parte, empatizez cu fervoarea și avântul autorului, dar, pe de altă parte, mi se pare o utopie frumos ambalată.
De ce e util să citim astfel de cărți? Pentru a avea o imagine de ansamblu asupra realităților pe care probabil, în curând, le vom traversa. Volumul „Noua eră a imaginației” de Phil Teer este, de facto, o cartografiere a viitorului în care mașinile și oamenii vor conviețui.
Puteți cumpăra cartea: Libris.ro.
(Sursă fotografie autor: The Alternative)