Mihai Brezeanu scrie la ‘liternet’ despre spectacolul cu piesa ‘Ea şi numai ea’ a dramaturgului bielorus Andrei Ivanov, regizat de Alexandru Măzgăreanu la Teatrul Act: ‘Montarea lui Alexandru Măzgăreanu tulbură, discret, textul, adăugând doza de echivoc ce împinge spectatorul să iasă din zona de şablon-confort care îi dictează „Internetul e rău şi trebuie pedepsit”. Poezia apropierii din cele două nick-uri de facebook înlocuieşte gerul ce se instalase între identităţile aşa-zis reale ale celor doi. Internetul vine să schimbe cenuşiul unor existenţe condamnate la singurătate, depresie, disperare. Schimbările sunt adesea riscante. Îmbrăţişând hanoracul cel negru, mama înlocuieşte costumul pătat cu alt chip cioplit. Şi totuşi, asta se întâmplă după câteva nopţi, ori poate săptămâni de apropiere, de căldură, de fericire. Şi totuşi, asta nu e sinonim perfect cu tragedia. Măzgăreanu lasă deschisă poarta viitorului.’
Blogul ‘carturesti’ ne ofera o lista inedita, cea a cartilor care ar fi meritat mai mult in ultimii ani. Printre acestea, un roman al lui Orhan Pamuk aparut in traducere la editura Polirom, ‘O ciudățenie a minții mele’: ‘O ciudățenie a minții mele vorbește despre viața turcilor de la periferia Istanbului, despre familie, cu legăturile ei complicate și legile nescrise, despre îndeletnicirea nestrămutată a poporului turc, neguțători iscusiți, care în drumurile lor pe străzile orașului sunt martorii transformărilor acestuia.’
Eva Galambos scrie la ‘Baabel’ despre cartea lui George Prochnik ‘Exilul imposibil. Stefan Zweig la sfârșitul lumii’ aparuta in traducere la editura Humanitas: ‘Baza volumului la care mă refer este ”Lumea de ieri”. Prochnik a pornit de la cele scrise acolo, a mers apoi pe firul vieții lui Zweig după finalul cărții – începutul celui de-al Doilea Război Mondial, când scriitorul se afla în Anglia, a urmărit pas cu pas ultimii ani ai scriitorului, s-a documentat citind jurnalele și corespondența lui, scrierile celor două soții, Friderike și Elisabet Charlotte (Lotte), s-a întâlnit cu puținii supraviețuitori ai acestei perioade, a citit memoriile contemporanilor și prietenilor lui și a conturat o nouă imagine a scriiitorului, oarecum diferită de cea care reiese din ”Lumea de ieri”. Este un fel de demitizare, dar nu în sens răutăcios ci realist. Este limpede, spune el – și acesta este un mare adevăr – că cel ce scrie despre propria-i persoană, rareori își scoate în evidență slăbiciunile, ideile dovedite mai târziu eronate sau caută explicații. Prochnik completează, corectează imaginea lui Zweig, dar tot ceea ce scrie, observațiile lui critice, nu micșorează prestigiul, valoarea acestui mare intelectual european. Pentru cititor, portretul lui Zweig realizat de Prochnik cu calitățile, dar și cu slăbiciunile lui, este mai „uman”.’
Adriana Gionea de la PostModern scrie despre culegerea de povestiri ‘Certificat de virginitate’ a lui Adrian Sângeorzan, aparuta la editura Curtea Veche: ‘Povestirile din volumul Certificat de virginitate te acaparează de la prima până la ultima pagină. Adrian Sângeorzan face parte din categoria medicilor care au reușit și în plan literar. Amestecă priceput umorul, istoriile de viaţă demne de a fi transmise mai departe, amintirile pline de culoare ale personajelor și întâmplările vecine cu fabulosul strecurat în cotidian.’
Elena Ferrante este publicata in Romania de editura Pandora M. Sever Gulea scrie pe blogul ‘Libris’ despre ‘Zilele abandonului’: ‘Zilele abandonului nu spune, în aparență, o poveste complicată din punct de vedere narativ. Este de fapt o cronică amănunțită, așa cum anunță și titlul, a experienței unei femei italiene părăsită de soț după 15 ani de căsnicie. Detaliul, finețea, profunzimea psihologică și gradația structurării acestei experiențe, așa cum este orchestrată de Elena Ferrante dau o intensitate de neuitat acestei istorii.’
Recenzii cărţi pe Filme-carti.ro în această săptămână:
-”Schiță”, de Rachel Cusk
-”Mintea”, de John R. Searle
-„Aventurile unui tânăr naturalist. Expedițiile Zoo Quest”, de Sir David Attenborough
-”Părul contează enorm”, de Dan Lungu
(Sursă fotografii: Liternet.ro, Carturesti.ro, Baabel.ro, Postmodern.ro)