Am descoperit un nou blog numit ‘Carti, feeling-uri si sentimente’. Nu stiu exact care este deosebirea dintre ‘feeling-uri’ si sentimente, dar sa lasam enigma asta ne-elucidata. Aici am gasit o recenzie semnata nicolepredulea despre ‘Viata lui Moliere’ a lui Mihail Bulgakov, aparuta in colectia ‘Raftul Denisei’ de la editura Humanitas Fiction: ‘Se simte în ceea ce ne poveste Bulgakov că-l admiră și-l stimează pe Molière, îl numește de mai multe ori „eroul meu”. Nu este genul acela de biografie rece și neutră, însă mi-este foarte clar că nu corespunde în totalitate cu adevărul istoric, autorul umplând golurile atunci când îi lipsesc informații….Stilul autorului este linear, înțesat de umor, câteodată cinic, dar care reușește să ne aducă la viață un Molière uman, viu și colorat, diferit de cel pe care, poate, ni-l imaginăm. Citind, aveam impresia, că de fapt, aud naratorul povestind ca și cum ar fi trăit în aceea epocă.’
Marius de la ‘Analogii, Antologii’ scrie despre romanul ‘Regina Sudului’ aparut in traducere la editura Polirom in colectia ‘top 10+’: ‘Stilul narativ al lui Arturo Pérez-Reverte, care a fost mulți ani reporter de război, înclină spre atragerea cititorului într-un flux de acțiune continuă, dar dublat de observații psiho-sociologice extrem de inteligente, formulate printr-un limbaj elevat spre elitist. Cărțile lui nu sunt tipicele thrillere alcătuite din propoziții scurte, ci descrieri încărcate de metafore și referințe culturale ale unor momente dramatice. Ele colorează istoric orice locație și creează suspans în aceeași măsură în care produc estetică literară sau aprecieri filosofice.’
Mihai Brezeanu scrie la ‘liternet’ despre montarea Nationalului bucurestean cu spectacolul ‘Trei Surori’ realizat de Radu Afrim pornind de la piesa lui Cehov: ‘Afrim nu pune în scenă marea piesă cehoviană, nici nu o adaptează, ci o continuă. Priveşte textul-princeps ca pe-o scrisoare primită de la mare distanţă (un secol şi ceva), pe care o citeşte şi căreia găseşte de cuviinţă să îi răspundă. O scrisoare deschisă ca răspuns la o scrisoare deschisă. Căci ce altceva e un text publicat?’
Adriana Gionea scrie la ‘PostModern’ despre ‘Trei femei’, cartea Lisei Taddeo aparuta in traducere la Editura Litera: ‘Probabil că mulţi cititori europeni vor încerca să înţeleagă de ce Trei femei este considerată o carte fierbinte, care a provocat un seism în mentalitatea colectivă din Statele Unite. Pentru cititorul european (mai ales pentru cel din Vest), fanteziile și aventurile celor trei femei nu mai sunt deloc spectaculoase, controversate, șocante. Mai bine zis, șocante sunt atitudinile celor din jur faţă de nevoia lor de a se bucura de propria sexualitate, de a se lăsa în voia dorinţei și a fanteziilor, de a se elibera din relaţii sau căsnicii plictisitoare, în care partenerii lor le împiedică să experimenteze plăcerea. Așadar, nu este de mirare că mulţi vor compara această carte de non-ficţiune cu multe romane actuale în care este demitizată societatea americană chiar de cei ce au trăit în interiorul ei. Trei femei denunţă ipocrizia, puritanismul de faţadă și meschinăria comunităţilor din așa-zisa America profundă, moralistă și moralizatoare. ‘
Recenzii cărţi pe Filme-carti.ro în această săptămână:
-”Cutii”, de Cătălina Bălan
-”Povestea vieții. Evoluția”, expoziție de Katie Scott
-”Doamna Pylinska și secretul lui Chopin”, de Eric-Emmanuel Schmitt
–Fragment din ”Simetria dorințelor”, de Eshkol Nevo
(Sursă fotografii: LibHumanita.ro, Analogiiantologii.com, Litera.ro)